Регистрация

В България е по-лесно да се прави кариера, отколкото в Западна Европа

Снимка

Никола Треан, изпълнителен директор на Мелексис-България

 

Снимка

Елка Атанасова, HR мениджър за България и Швейцария в Мелексис-България

 

 
“Мелексис” е един от първите чужди инвеститори в областта на микроелектрониката в България. На 20 септември белгийската компания ще отрие нова производствена сграда в София като част от плана си за разширяване на инвестициите у нас. В момента "Мелексис" разполага с 200 служители и планира да наеме още 150-200 специалисти в областта на полупроводниците, електрониката и дизайна. Никола Треан, изпълнителен директор на "Мелексис-България" и Елка Атанасова, мениджър човешки ресурси за България и Швейцария, разказаха за новата стратегия на компанията в глобалното съревнование за специалисти
 
Г-н Треан, кое провокира решението на “Мелексис” да увеличи инвестициите си в България?
 
Никола Треан: Решихме да инвестираме още в страната, защото сме тук от 14 години и вече имаме изграден екип. Освен това дейността ни в България е комплексна – разполагаме и с производство, и с дизайн на интегрални схеми. В Белгия и Германия имаме още два такива центъра, а в Украйна, Швейцария, Франция, Филипините и САЩ извършваме развойна дейност и продажби. Близостта до Западна Европа също е важен фактор, а условията за чуждите инвеститори се подобряват непрекъснато.
 
Човешкият капитал също е много ценен за нас. Хората тук са гъвкави и желаят да учат, ние ги откриваме и развиваме потенциала им. Ако ни трябваше само фабрика, може би най-доброто място за инвестиция е Китай, но ние търсим висококвалифицирани специалисти. Не сме тук заради евтината работна ръка или защото не можем да намерим специалисти в Западна Европа, а за да добавим стойност към производството и дизайна си.
 
В България оперирате почти от началото на демократичния преход. Как се промени българският пазар на труда за вашия бизнес?
 
Н.Т.: Когато “Мелексис” започва дейността си в България е било много по-лесно да се намерят технически специалисти. Днес се налага да търсим нови начини, за да ги заинтригуваме – например като работим тясно с техническите университети. В същото време сега по-бързо намираме хора, които разбират от бизнес и отношение към клиента.
 
Забелязваме интересен стремеж у много българи да се завръщат от чужбина, за да продължат да работят тук. При нас има няколко българи, които дойдоха от Белгия, Германия и САЩ. Това е много хубава тенденция, защото тези хора идват с натрупан опит и виждат България като добро място за развитие. Западна Европа в момента се променя с бавни темпове, а тук икономическата среда е много динамична и има повече възможности за кариерно израстване. Освен това шансът да се намери работа в България е по-голям, защото не достигат опитни специалисти, докато в Западна Европа за една отворена позиция има поне десетина подходящи кандидати.
 
Елка Атанасова: Мога да потвърдя това, защото от работата си в “Мелексис” в Швейцария научих, че в по-голяма част от случаите, един специалист започва и завършва кариерата си на една и съща позиция. В България хората прогресират много бързо – напълно възможно е да започнеш като асистент и да завършиш като генерален директор.
  
Какви специалисти търсите за новия център в София и как планирате да ги намерите?
 
Н.Т.: От началото на годината наехме 60 души. Ще продължим да набираме специалисти в областта на дизайна на интегрални схеми, изграждането на софтуер, обслужване на клиентите, експерти по процесите, тестване на интегрални схеми и т.н.
 
Доскоро “Мелексис” не беше много позната компания на българския пазар. Решихме, че е важно хората да научат за нас, за да можем да привлечем специалистите. Инвестираме в налагането на името на Мелексис от миналата година в две насоки – да информираме как се развиваме като сериозен чужд инвеститор в България и като компания с много възможности и предизвикателства за висококвалифицирани кадри.
 
Е.А.: За пръв път кандидатите за работа се запознаха с новата ни визия на тазгодишния форум “Кариери”. Там се срещнахме с много добри специалисти, някои от които назначихме. Търсим опитни специалисти за всички отдели  и разбира се в областта на микроелектрониката и други технически профили. На пазара на труда в момента няма достатъчно такива кандидати, затова ние също подготвяме млади хора, още студенти, които си “отглеждаме” в компанията - обучаваме ги и им даваме възможност за развитие. От тях искаме желание да учат постоянно. За нас е много важно младите хора да научат, че имат възможност да се реализират в България, преди да са потърсили възможност в чужбина. 
 
За компанията ни вече се знае много повече отколкото преди година-две и това е важно и за настоящите ни служители. Те имат по-високо самочувствие и започнаха да препоръчват на техни приятели да работят при нас, което смятаме за висока оценка.
 
Какви умения трябва да притежават служителите на “Мелексис”?
 
Н.Т.: Освен необходимите познания в съответната област, кандидатите трябва да имат желание да учат постоянно, защото бизнесът ни се развива много бързо и умението да се адаптираш към непрекъснато променящата се среда е важно. Английският е абсолютно задължителен, умението за работа в екип също.
 
Е.А.: Служителите на “Мелексис” трябва да споделят ценностите и корпоративната култура на компанията, за да се чувстват на подходящото място. Насърчаваме кандидати с различен опит и разнообразни биографии, защото и работата им тук ще е разнообразна – например отдел Custumer Service тук в България обслужва клиентите ни в цял свят. Отдели Финанси, Човешки ресурси, ИТ и др. отговарят и за интересни глобални проекти, а мрежовият администратор поддържа корпоративната страница на “Мелексис”. Всички сме в постоянен контакт с колеги и клиенти от различни националности и култури и всеки внася нещо различно, а от това печели целият екип.
 
Имате ли скрити оръжия в “залавянето” на ценните кадри?
 
Н.Т.: Съвсем наскоро ни се наложи да намерим екип от осем души с технически специалности за един проект. Искахме да ги наемем наведнъж, за да не се налага да ги обучаваме един по един. Ако бяхме избрали обикновения начин на подбор нямаше да се получи. Свързахме се със завършилите студенти през последните пет години с най-високи резултати и ги поканихме, за да им разкажем за компанията . Получихме около 30 кандидатури и избрахме осем души много лесно. Проблемът с войната за таланти е глобален и трябва да си креативен, за да привлечеш най-добрите.
 
Работите много тясно с българските университети. В какво още се изразява това сътрудничество?
 
Н.Т.: Като част от новата ни брандинг стратегия развихме сътрудничество с техническите университети в София, Варна и Габрово, IFAG и др. Създадохме специална лаборатория в ТУ София, в която всеки студент може да се обучава след втори курс. Те имат възможност да се запознаят с нашите продукти, а след като завършат ние им предлагаме да развият примерен проект и избираме студенти за работа при нас. Търсим хора и извън София – чрез публикации в регионалната преса и участие в конференции.
 
Е.А.: Разбираме, че бъдещето на бизнеса ни зависи от бъдещето на хората в тази страна. Затова сътрудничеството ни с университетите не е с цел еднократен подбор, а постоянен процес, който ще се разширява и на глобално ниво. В края на годината започва програма, която ще даде възможност на току-що завършили студенти с изявен лидерски потенциал от различни страни, в които “Мелексис” оперира, да работят във всяко от чуждите представителства на компанията, за да придобият цялостна представа за дейността й и да планират кариерата си. Ние ще избираме български студенти с потенциал, а след това те ще могат да се включат в програмата чрез конкурс, като кандидатурите ще бъдат разглеждани от международнен екип. По време на програмата им в чужбина ще бъдат обучавани и ще работят по конкретни проекти. Тези, които се представят успешно, ще бъдат наети на постоянна работа в “Мелексис”. Всичко зависи от показаното по време на програмата, от уменията и потенциала им. Като бързо развиваща се компания имаме постоянен интерес към талантливи хора с възможности и желание за постижения.



Етикети

  • Печат
  • Изпращане
  • Споделяне
  • Twitter
  • Споделяне във Facebook Facebook
  • LinkedIn

Реклама

Подбрани позиции

© 2003-2014 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2014 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: SofiaEcho.com