Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Тенко Николов: Когато мениджърът гласува доверие на съвестни и способни хора, те могат да постигнат чудеса

Постигам баланс между работа и свободно време, като имам интереси и приятели извън работата, на които държа и за които отделям съзнателно време и енергия, казва пред "Кариери" изпълнителният директор на хостинг компанията SiteGround
Share Tweet Share
Снимка

"Когато загубя мотивация, поглеждам Twitter акаунта на компанията и позитивните отзиви на клиенти от целия свят", казва Тенко Николов.

 Фотограф: Анелия Николова

Тенко Николов е управляващ партньор в хостинг компанията SiteGround заедно с Иво Ценов. Николов има над 10 години опит в IT сектора. Още от ученик е запален по компютрите и интернет и продължава по този път, макар да е юрист по образование. През последните години SiteGround се превърна в една от най-бързо развиващите се IT компании у нас, като в момента тя има офиси в София, Пловдив, Стара Загора и Мадрид. През 2015 г. SiteGround спечели първа награда за най-добър работодател в България в категория "Малки компании" на годишната класация на "Аон България" и второ място в класацията "Топ ИКТ работодател", която се организира от ICT Media и JobTiger. Николов участва и в различни проекти като уеб предприемач.

Г-н Николов, кои според вас са тенденциите, които ще оказват все по-голямо влияние върху мениджмънта - и на хора, и на процеси?
- В сферата на информационните технологии според мен има две основни тенденции. Първата е работата от разстояние и тя е много положителна. Все повече хора избират да работят от вкъщи или дори всеки месец от различно място, пътувайки. Също така все повече компании намират правилните хора извън територията на дадения град, държава или дори континент, където е офисът им. Това предоставя много свобода.

Втората тенденция обаче не е толкова положителна и тя е професионално и емоционално прегаряне. Показателно е, как напоследък на почти всяка техническа конференция, на която присъствам, има поне по една лекция, посветена на психологическите проблеми на съответната група професионалисти и на трудността да се намери баланс между работата и личния живот.
Още по темата: Ако управляваш хора, трябва още от началото да започнеш да им отстъпваш повече задължения

Вие самият какво правите, за да се адаптирате към тези нови тенденции? Дайте конкретни примери и споделете иновациите, които правите в тази посока.
- Относно първата тенденция в SiteGround и в момента мнозинството от хора работят в някой от офисите ни през по-голямата част от времето. Въпреки това се възползваме по много начини от възможностите да се работи от друго място.

Първо, всеки служител има право на работа от вкъщи. Имаме поне един отдел - системните администратори, които изцяло предпочитат този начин. Също имаме хора, които се възползват за кратки периоди от възможността да работят от наш офис в друг град. Имаме офиси в София, Пловдив, Стара Загора и Мадрид и окуражаваме всички желаещи да правят такива посещения, за да опознават колегите си по-добре. До миналия месец имахме само единични бройки служители, които не работят в нито един от нашите офиси, защото не живеят в нито един от SiteGround градовете, но истината е, че започнахме да изпитваме трудности да намираме достатъчно хора в рамките на тези градове. Решението дойде естествено и преди месец наехме за пръв път голяма група служители (над 30 души), които са разпръснати по целя свят и ще предоставят техническа поддръжка на нашите клиенти от места като Аржентина, Украйна, Филипините, САЩ.

Основните предизвикателства, които срещаме с подобен начин на отдалечена работа, са затруднената комуникация между служителите и поддържането на високи стандарти за правилен и сигурен достъп до поверителната информация, която е нужна на хората, за да си вършат работата.

За подобряване на комуникацията всекидневно разчитаме на Slack (професионално приложение за работа в екип – бел. ред.), но и се стараем периодично да събираме хората физически заедно по различни неформални поводи. Поне веднъж годишно организираме специално събитие за всички служители и прекарваме един ден в забавления и ретроспекция какво сме постигнали през годината. Например последното такова събитие съвпадна с премиерата на StarWars, така че започнахме деня с прожекция само за нас.
Още по темата: Изкуството да прехвърлиш топката

За сигурността на данните също взимаме сериозни мерки. Разработили сме ефективна система за нива на достъп до информация. Също така целенасочено предоставяме технологии, които да възпрепятстват неоторизиран достъп до нашите системи. Например лаптопите (Apple Macbook), които предоставяме на служителите си, са избрани след дълго проучване кой лаптоп е най-сигурно криптиран, кой може да се изтрие от разстояние при случай на открадване и други подобни параметри.

Относно другата тенденция за прегарянето се опитваме да мотивираме и да помагаме на хората си да почиват пълноценно. Имаме намалено работно време в петък, спонсорирани семейни ваканции и многобройни инициативи за спортуване във и извън офиса.

Какъв е вашият подход за изграждане на екип, мотивиране и ангажиране на хората, с които работите?
- Моят подход е базиран на убеждението, че всеки в екипа ми прави поне едно нещо по-добре от мен. Уважавам и ценя хората, с които работя, и смятам, че това ги мотивира. Когато гласувате доверие на съвестен и способен човек, той може да постигне чудеса.

А вас самият какво ви мотивира? И какво правите, когато загубите мотивацията си за работа?
- Мотивира ме това, че се чувствам горд с нещата, които компанията постига. Горд съм, че сме на светлинни години преди основните си големи конкуренти, които са мултимилионни компании от САЩ, и в нивото на обслужване на клиенти, и в иновативните технологии, които създаваме в уеб хостинг индустрията. Когато загубя мотивация, поглеждам Twitter акаунта на компанията и позитивните отзиви на клиенти от целия свят ме подсещат, че има хиляди хора, които са поверили на нас своите уеб сайтове и го правят отново година след година. Да успееш да задържиш доверието на толкова много хора в продължение на над 10 години е изключително мотивиращо.

Едно от основните предизвикателства на съвременните мениджъри е постигането на баланс между работата и личното време. Вие успявате ли да го постигнете и как?
- Постигам го, като имам интереси и приятели извън работата, на които държа и за които отделям съзнателно време и енергия. Страхотното ми семейство също ми помага в това отношение.

Какво правите, за да поддържате висока ефективност в работата?
- Основно вярвам, че няма невъзможни неща, и рядко приемам "не" за отговор от хората, на които съм поставил задачи.
Още по темата: Дипломатът в IT индустрията

А как подхождате при делегирането на задачи? В кои случаи предпочитате да не делегирате?
- По принцип смятам, че основната ми роля е да създам екип, на който мога да делегирам всичко, и смятам че в значителна степен успявам да се справя с това. Вероятно само в някои случаи, в които личният ми контакт с даден партньор е основополагащ, бих имал трудност да делегирам комуникацията с него.

Какъв съвет бихте дали на младите хора, които са в началото на кариерата си?
- Това, което бих посъветвал и сина си - да открият какво им харесва, да са съвестни, любопитни, честни и добри хора.

Коя е книгата, която четете в момента?
- Третата част на "Игра на тронове".

Кои са книгите, които смятате, че трябва да прочете всеки, който търси кариерно развитие във вашия сектор? А книгата, която винаги бихте препоръчали?
- Не мисля, че има конкретна задължителна книга за нашата индустрия, но ако четете Тери Пратчет редовно, определено ще сте в добро настроение, което е важно за успеха във всяка област. А от уменията на лорд Ветинари може да се поучи всеки мениджър.

*Интервюто е част от специалното издание на "Кариери" HR&Management Innovations.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly