Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Направи си тиймбилдинг

Няколко въпроса, които трябва да си зададете при планиране на дейности за сплотяване на служителите
Share Tweet Share
Снимка

Поставяйте на първо място винаги своите служители, техните изживявания по време на тиймбилдинга и предварително поставените цели.

[Shutterstock] 

В разгара на новия бизнес сезон в главата на всеки мениджър е нормално да се завърнат онези страшни мисли как да поддържа екипа си мотивиран, сплотен и в достатъчно креативно настроение. Едно от решенията за подобни проблеми е тиймбилдингът.

Дори това решение обаче да е лесно за взимане, веднага следват множество въпроси откъде да се започне, как да се подходи, вътрешен екип ли да го подготви, или да се потърси чужда помощ. Всъщност при добро планиране и правилна подредба на етапите на подготовка приключението "организиране на тиймбилдинг" може да се окаже лесно предизвикателство. За тази цел обаче опитайте да си отговорите на следните ключови въпроси.

Какво искаме да постигнем
Отговорът на този въпрос предопределя и избора на подход, локация, времетраене, съдържание за събитието. Когато знаете какви са търсените резултати, можете да си спестите редица грешки при подготовката. Ако целта е сплотяване на служителите, подходът би бил един. Ако имате нужда от сработване с нови членове на екипа - малко по-различен. Пропуснете ли да си зададете този въпрос навреме обаче, опасността да бъде реализирано едно самоцелно събитие, което да не донесе никакви реални резултати, е повече от видима. Добре е да проверявате дали се движите към поставените цели при всеки етап от планирането.

Кога да проведем тиймбилдинга
Няма "правилно" и "неправилно" време за провеждане на тиймбилдинг активности. Различните етапи от годината имат своите предимства. Есенните септември и октомври, както май и юни са изключително предпочитани от компаниите периоди за правене на вътрешнофирмени събития.

Не е желателно тиймбилдинг да се провежда в моменти с много отпуски, затова обикновено компаниите прескачат периодите около Коледа и Великден, както и активния отпускарски сезон през лятото или дните с големи спортни събития, които биха отклонили вниманието от вечерната програма.

Именно летните месеци дават възможност за събития на морето и интересни активности на открито, които не могат да бъдат направени по друго време на годината. Зимата обикновено също е пренебрегвана, но точно тогава могат да се организират чудесни приключения, граничещи с вълнуваща снежна приказка. А и януари е перфектният момент да дадете начало на годината с висок старт и повдигнат още по-нависоко дух на колектива. Проблемът с отпуските обаче е лесно решим - при достатъчно ранно обявяване на тиймбилдинг събитията служителите могат да планират своите почивки преди или след това.

Не пренебрегвайте и предимствата на работните съботи - това е харесван от много компании момент, при който отработването на отминал или предстоящ празничен ден се заменя от тиймбилдинг активности. Служителите оценяват жеста и го приемат по-скоро като подарък, докато такива дейности в неработна събота много често се случват с голяма доза вътрешно недоволство.

Колко време да отделим за подготовка
Тъй като всеки тиймбилдинг е съставен от множество елементи, чието комбиниране наистина изисква време и напасване, оптималният период за подготовка е минимум два, дори три месеца.

Както вече споменахме, служителите трябва да бъдат предупредени достатъчно рано, за да планират почивките си, а най-желаните локации за тиймбилдинг също трябва да бъдат резервирани навреме. Когато искате и разнообразна програма със силна мотивираща и образователна стойност, тогава факторът "време" при подготовката наистина не е за пренебрегване и е добре да си заделите повечко от него.

Какъв тиймбилдинг да изберем
Стигнахме и до най-важния момент след въпроса за целите на тиймбилдинга - каква програма да изберем, за да изпълним тези цели. Тук бъдете много внимателни, защото видът и продъжителността на игрите могат да променят и нуждата от място за провеждане на събитието.

Дали искате да бъдат на открито или закрито, дали ще бъдат от спортен характер, или ще бъдат в по-лек вариант, игрите трябва да дават възможност на всички да се включат, без значение от пола, възрастта или позицията си в компанията. Различните тиймбилдинг активности отработват отделни елементи от процесите в офиса.

Къде да го проведем
Различните локации за провеждане на тиймбилдинги дават предимства на един тип програми пред други, като можем да ги разделим в три основни типа - планински, морски или градски.

Планинските курорти в Пирин и Рила са много предпочитана дестинация от софиянци, защото са наблизо, комбинират усещането за населено място с избор от много хотели, условия и възможностите, които дава природата наоколо. В планината могат да се правят много приятни програми на открито през всички сезони, а през лятото самите хотели дават повече възможности, а често и по-добри условия.

Тиймбилдинг край морето поради една или друга причина се приема по-емоционално и по-въздействащо, а много забавни активности могат да се проведат на плажа или дори във водата за още по-силни преживявания.

Предимството на градската среда е в десетките забележителности, които наистина могат да бъдат посетени. Именно тук могат да бъдат разработени в най-голяма степен програми с елементи на учене и опознаване чрез преживяване. Градската среда е изключително подходяща и когато присъстват гости от чужбина или друг офис. Може да им бъде показан градът, а на служителите - дадена възможност да опознаят родното си място по нов начин.

Колко дълго да продължи
Най-често разпространените формати за тиймбилдинг са еднодневните и двудневните програми. Първият вариант облекчава бюджета, понеже не се осигурява нощувка - прави се на час-два път от офиса на компанията с определен брой активности за постигане на набелязаните цели. Двудневните тиймбилдинги дават възможност за повече дейности, включително и действащите силно сплотяващо вечерни програми.

Сами или с помощ отвън
Завършваме с този въпрос, но той трябва да бъде зададен още в началото на организацията. Наемането на агенция за тиймбилдинг би спестило много време за подготовката от гледна точка на работата с подизпълнители, намирането на правилната локация и програми, изготвянето на конкретните игри и т.н. Може да се разчита и на професионалния подбор, а после и ръководене на игрите, всяка от които има своите специфики и вариации, за да бъдат постигнати зададените цели.

Когато компанията организира събитието вътрешно, това може да бъде по-щадящо за бюджета, но много често за сметка на качеството и като резултат да се окаже неефективна и дори напразна инвестиция.

Понякога се прибягва се и до хибриден вариант, в който вътрешен екип организира тиймбилдинга логистично, но се наема агенция за осъществяване на активностите. По този начин се спестяват и разходи за реквизит, намалява се рискът за служителите при специфични дейности на открито и други предимства, свързани с логистиката и организацията на игрите.

В крайна сметка какъвто и подход да изберете при организирането на тиймбилдинг за своя екип, важно е да не забравяте следното - поставяйте на първо място винаги своите служители, техните изживявания по време на събитията и предварително поставените цели. А ако си задавате навреме правилните въпроси, вероятността да направите най-добрите избори е по-висока.

Добри примери за тиймбилдинг дейности

Треска за предизвикателства - програма за хора от всички нива в компаниите, която дава свободата да бъде избран най-вълнуващият път към победата. Съдържа поредица от предизвикателства за ума, физиката, креативността, както и някои доста щури, които изваждат участниците от зоната им на комфорт. Подходяща е за наблюдение от специалисти за проследяване естествените вътрешни процеси в екипа, включително лидерство, комуникативност и бърза мисъл.

Един за всички, всички за един - програма, която работи за екипност и подобряване на комуникацията, като може да се провежда на открито и в закрити помещения с ползване на реквизити. Включва забавни активности с поставена ясна цел, при които лидерството в отборите може да се сменя постоянно. Това прави програмата добър избор за новосформирани екипи и такива със затруднена вътрешна комуникация. Обратната връзка идва от самите участници със засилен елемент на осъзнаване, а поуките след това се пренасят и в работната среда.

Сплотяващ елемент – състезателен принцип, който се използва като основен двигател в повечето тиймбилдинг програми. Става въпрос за задача, при която единственият шанс за участниците да се справят е, ако работят заедно. Търсеният резултат често има физически измерения и може да се постави в офиса като символ на общата работа на екипа.
Снимка

[Личен архив / Бойка Балан] 

Бойка Балан е управител на агенцията за тиймбилдинги и събития EnterEvent. Тя има близо 10 години опит в разработването и реализирането на тиймбилдинг програми за компании от почти всички бизнес сектори. Участник е в Лидерската академия на Съвета на жените в бизнеса в България.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly