Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

На лов за иновации

Как в технологичната компания Software AG са създали механизъм, който дава възможност на служителите да бъдат двигатели на иновация
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Независимо от бранша и големината от компаниите се очаква непрекъснато да диверсифицират и да подобряват продуктите си, а от служителите – да са в почти постоянен творчески режим на работа, да бъдат креативни, да измислят нови неща. Разбира се, създаването на иновативна работна среда няма как да стане при липса на подходящи хора. Но далеч не се изчерпва с това.

За да не потънат в блатото на рутината и предвидимостта, фирмите трябва да намерят работеща формула, чрез която да стимулират креативното мислене и обмяната на идеи на всички нива в организацията. Съгласете се, че добрите идеи могат да се родят навсякъде, дори и по време на сутрешното пиене на кафе в офисната кухня. Така в софтуерната компания Software AG измислят механизъм за насърчаване на вътрешнофирменото сътрудничество и атмосферата на новаторство. Това се случва в рамките на инициатива, която наричат Sagathon и която се провежда в края на всяка година. Обикновено започва някъде през ноември и приключва с... коледно парти и победители.

Маратон за иновации
В началото на кампанията всички служители получават официален имейл с покана да се включат в Sagathon. Всеки, който има някаква идея, свързана с бизнеса или подобряване на работните процеси в компанията, може да участва по желание. В такъв случай трябва да използва каквито вътрешнофирмени канали намери за добре, за да представи хрумката си пред колегите – от фирмения чат през имейл листата, Skype или друг социален канал до сутрешните оперативки и неформални обяди. Няма никакви ограничения.

Целта му е да впрегне комуникационните си умения и да запали други колеги по идеята си, за да ги привлече като екип, с който впоследствие да разработят идеята. Събирането на съмишленици е задължително условие за участие. Екипите трябва да се състоят от точно петима души, а всеки от тях да идва от различна сфера на дейност. "Идеята е по този начин да се поощри опознаването и сътрудничеството между колегите, както и споделянето на знания и умения между отделите", обяснява Анита Станоева, мениджър "Човешки ресурси" за Източна Европа в Software AG.

И една идея ще ги владее
Всеки член на екипа получава различна роля – един е проектен мениджър, друг се занимава с програмирането и осъществяването, трети пък се посвещава на презентирането на идеята и обличането й във възможно най-привлекателна опаковка. По този начин задачите са ясно дефинирани, а отговорностите - строго разпределени, и всеки допринася за постигането на крайната цел. Новосформираните отбори трябва да опишат идеята си в Sagathon карта, която се попълва в Excel по зададени параметри, и да я изпратят в имейл до ръководството. След това имат 3 дни да доразвият по-детайлно проекта.

На този начален етап, разбира се, никой не очаква от тях да представят готов продукт, а по-скоро нещо като демоверсия или прототип, така че да става ясно какви са смисълът, приложението и потенциалът на предложенията, уточнява Станоева. Няма никакви изисквания за това какви да бъдат те, но по-голямата част обикновено са свързани със създаването на нови продукти или с подобряване или внедряване на нови процеси в компанията. Така например се ражда системата за дигитално управление на отпуските на служителите в Software AG, която ръководството решава да доразвие и в крайна сметка да приложи, споделя още Станоева.

Снимка

"Създаването на иновации е преди всичко въпрос на време – луксът е да можеш да си позволиш да дадеш свободно време на служителите, за да могат да работят по страничен проект", казва Анита Станоева, мениджър "Човешки ресурси" за Източна Европа в Software AG

 Фотограф: Цветелина Белутова



Кой е "по-по-най"
Идеите се оценяват от 5-членно жури, което се състои от мениджъри от различни отдели и дори локации на компанията. Подобно на екипите журито също трябва да е шарено, т.е. да включва експерти от разнообразни области. В предварително насрочен ден те изслушват презентациите на всички участващи екипи, след което се събират и обсъждат предложенията, а в деня на фирменото коледно парти обявяват победителя. Наградата е финансова и се разпределя между петимата членове на печелившия екип.

Не е задължително обаче непременно да се премине към реализация. В случай че мениджмънтът реши да инвестира в идеята, първоначалният екип може да се разшири и в него да се включат други специалисти, в това число и стажанти, които да започнат работа по финализиране и внедряване на проекта. В тези случаи се взима решение и част от работното време на въвлечените служители да бъде посветено специално на реализацията в предварително определени срокове.

По този начин компанията се ангажира да инвестира не само финансов, но и времеви ресурс в нещо, което смята за иновативно. "Създаването на иновации е преди всичко въпрос на време – луксът е да можеш да си позволиш да дадеш свободно време на служителите, за да могат да работят по страничен проект", коментира Станоева. Така например преди няколко години победител в Sagathon става проект, който получава и зелена светлина за реализация. Той представлява виртуална игра, която илюстрира и обяснява по лесен и интерактивен начин продуктите на компанията пред настоящи и потенциални клиенти, уточнява тя.

Идея за износ
Sagathon се заражда в българския офис на Software AG преди близо 4 години и ако трябва да се тегли чертата, равносметката поне засега е по-скоро положителна. "Служителите се чувстват по-ангажирани и щастливи, когато компанията им предоставя възможност да развиват в работно време нещо свое, нещо, което им харесва", казва HR ръководителят. Броят на получените идеи в рамките на всяко издание силно варира, като през някои години надхвърля 5, а в други е по-слабо.

Така или иначе в момента, в който видят, че интересът към инициативата започне да намалява, няма да се поколебаят да я заменят с някоя друга, изтъква Станоева. Засега обаче такъв риск няма, дори напротив – оказва се, че концепцията се харесва и в чуждестранни локации на компанията и има вероятност да се тества и там. И ако това се случи, тя ще се доразвие още повече, понеже ще включва виртуални екипи от служители, разпръснати в различни точки по света.

*Текстът е част от рубриката "Иновации в офиса" на karieri.bg. Ако имате иновативна идея, за която искате да разкажете, пишете на karieri@karieri.bg.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly