Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

И нека най-добрият победи

В софтуерната компания "Плейтех България" създават иновативен начин да сближат колегите, да ги ангажират с работодателската марка и да отбележат 10-годишнината си в България
Share Tweet Share
Снимка

Трима от победителите в игровизацията на "Плейтех България" (отляво надясно): Михаела Еневска, Иван Гeнев и Енгюл Коджебашева

[Капитал] Фотограф: Надежда Чипева

Иновации в офиса
Как да ангажираме, мотивираме и задържим служителите си и дори да ги превърнем в посланици на работодателската ни марка. Това са най-честите предизвикателства, с които се опитват да се борят HR отделите. Но вече има и немалко добри практики в тази посока, от които може да се почерпят идеи и ноу-хау. Именно за тях разказва karieri.bg в поредицата "Иновации в офиса".
Новият пример е от софтуерната компания "Плейтех България", които създават специална игра за сплотяване на екипа. А aко и вие имате интересен пример за иновация във вашия офис, пишете с кратка информация за него на karieri@karieri.bg.

Събирали ли сте някога точки от супермаркета, срещу които впоследствие да получите безплатни подаръци? А да сте вписвали онлайн промокод от покупка на любима марка обувки, който ви дава право да участвате в томбола за "голямата награда"?

Ако "да", значи сте били геймифицирани. Споко, няма страшно – най-общо казано, геймификацията е маркетингов похват, който използва игрови елементи, за да обвърже определена група от хора с даден продукт, услуга или бранд. И ако в миналото подобни "трикове" се използваха предимно от търговците за привличане на повече клиенти, днес все повече компании осъзнават, че играта може да бъде и ефективен начин за сплотяване на екипите, подобряване на вътрешнофирмената комуникация и повишаване на ангажираността им не само с работния процес, но и с работодателската марка.

Поради всички тези причини, както и за да отбележат десетия юбилей от встъпването си на българския пазар, преди близо година от софтуерната компания "Плейтех България" решили да заложат на геймификация. Инициативата се разгърнала в 3 последователни етапа, като стартирала през юни и приключила с фирменото коледно парти през декември, когато били оповестени имената на победителите. Голямата награда – 8-дневна почивка в Шри Ланка – била обявена от самото начало, но не и условията на отделните нива, които били разкривани постепенно.

Предизвикателството за HR отдела, който организирал проекта с помощта на външна фирма, било как, изхождайки от работната атмосфера и ценностите на фирмата, да направят състезанието достатъчно интересно за служителите, така че да ги стимулират да участват в него. Дали са успели? Срещнахме се с тях, за да разберем.

Снимката ми е по-добра от снимката ти
В първия етап от инициативата служителите получили служебен имейл с инструкции. Задачата била да направят снимка, независимо на кого и къде, на която обаче било задължително да присъства под някаква форма логото на фирмата. След това авторът на готовия кадър трябвало да го качи в личния си Facebook профил с хаштаг #ptbg10 и да агитира приятелите и познатите си в социалната мрежа да гласуват за него. "Това беше начин служителите не само да покажат пред близките си къде и какво работят, но и да станат своеобразни посланици на работодателя си пред потенциални кандидати в личната им мрежа от познанства", коментира Ива Иванова, HR специалист в "Плейтех".

Противно на очакванията, в този начален етап интересът към състезанието бил сравнително нисък – снимки публикували около 40 служители. Скептична била и Енгюл Коджебашева – един от четиримата победители, които в крайна сметка заминали за Шри Ланка. Склонила само заради брат си, който я убедил да се снима буквално дни преди последния срок, признава тя. Други двама от финалистите пък дори не направили снимка. Играта обаче била замислена така, че даде шанс дори и на неактивните в този първи стадий да се включат в следващ момент. От всички кадри, публикувани във Facebook, били селектирани 20-те с най-много харесвания. Именно техните собственици получили правото да продължат напред и да се борят за голямата награда.

Сговорна дружина
Двайсетимата победители от първата фаза на конкурса имали задачата да сформират екип от по 4 души всеки. Членовете на екипите можело да бъдат избирани измежду всички колеги, дори онези, които били елиминирани или не били участвали преди това. По този начин им се давало възможност отново да влязат в играта.

В продължение на няколко седмици в 9 ч. сутринта капитаните на отборите получавали имейл със загадка, която отборът трябвало да разплете колективно в рамките на работния ден. Решението на една отключвало следващата. Задачите били най-различни – математически, логически, за ориентиране или за намиране на скрити съкровища или кодирани знаци. Като например изображение в електронен формат на тъмни сгради със светещи прозорци, които изписват на брайлова азбука интернет адрес, водещ участниците към друг пъзел. Разпределението на задачите било предвидено така, че да бъде съвместимо със служебните задължения на служителите, уточнява Дария Топалова, HR мениджър в "Плейтех".

В някои случаи на отборите им се налагало да излизат извън офиса, разположен в бизнес сградата на The Mall, и да се насочват към определени точки на сградата или дори места в София, като Орлов мост например, където ги очаквала поредната енигма. Така целта била да се стимулират екипната работа и общуването между служителите, които идвали от различни отдели и понякога се случвало да не се познават достатъчно добре. А Енгюл и онази част от колегите й, които се мръщели на първата фаза, се ентусиазирали през втората – не само защото имало загадки, но и заради тръпката да ги решават заедно.

Неуспелите да се справят с определена задача отпадали, останалите – продължавали напред. С всички енигми се справили само 10 екипа, които били допуснати до последната част от това ниво – преминаване през стая за загадки (от англ. еscape room). Тук борбата била основно за време. "Всяка секунда беше от значение, останаха само най-мотивираните", казва Иванова. В крайна сметка от стаята най-бързо излезли общо 6 екипа, които били допуснати до финалния кръг на надпреварата.

Режисьор да се наричам
Оцелелите отбори трябвало да измислят, създадат и продуцират кратък видеоклип на тема Playtech Wonderland. Нямало ограничения за жанра, стила или похвата на заснемане – екипите имали пълна свобода да отприщят въображението си. В зависимост от индивидуалните си умения всеки член отговарял за един или няколко компонента от процеса – монтаж, специални ефекти, озвучаване или нещо друго. Разполагали с няколко седмици, за да финализират проектите си.

По време на корпоративното коледно парти кратките филмчета били прожектирани пред цялата фирма, включително и мениджмънтa. С гласуване на място бил определен отборът победител. Във видеото, спечелило одобрението на мнозинството, лоша вещица омагьосва служителите, като ги замразява във всевъзможни пози насред работния процес (виж видеото по-долу). В края на филмчето добрата фея, в чиято роля се превъплътила жената, която се грижи за хигиената в офиса, вдига злата прокоба и всички отново оживяват, връщайки се към реалността.



"Мисля, че победихме, защото успяхме да въвлечем цялата фирма, включително и конкурентните отбори, в снимките на нашето филмче", казва Михаела Еневска, член на спечелилия отбор. А идеята толкова допаднала на всички, че от киевския офис на компанията създали собствен клип с подобен сюжет, който изпратили на колегите си в София. Отборът, класирал се на второ място, получил безплатен СПА уикенд в Девин, а този на трето – вечеря с ръководството на фирмата.

Четиримата финалисти наскоро се върнаха от Шри Ланка и - по всичко личи - все с хубави спомени. А за Михаела краят на цялото приключение поставил и едно щастливо начало – по време на престоя си на острова получила предложение за брак от приятеля си.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly