Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Бъдещето на офиса

Работните пространства през следващите години ще стават все по-демократични, технологични и близки до нуждите на служителите
Share Tweet Share
Снимка

Участниците в срещата "Бъдещето на офиса", организирана от "Кариери" (отляво надясно): Симона Стилиянова, Telus International; Дария Топалова, Playtech; Христо Станкушев, dontDIY; Мария Бойкова, Remote Year; Методи Терзиев, Betahaus Sofia

 Фотограф: Надежда Чипева

Пързалки, джаги, фитнес зали, животни, свободно разхождащи се из просторните зали за радост и разтуха на хората, помещения за йога и зумба, безплатни масажи, личен психолог...

Не, това не е описание на поредния луксозен спа център в Абу Даби или Лос Анджелис, а начинът, по който според прогнозите на мнозина експерти (и мечтите на не по-малък брой работещи професионалисти) ще изглежда офисът на бъдещето. Всъщност дори няма нужда да чакаме да минат няколко години, за да станем свидетели или, защо не, да попаднем на подобно работно място. Някои от най-големите компании в света вече са превърнали офисите си в много повече от традиционните схващания за работно пространство.

Така например централата на Google в Цюрих има стая за масажи, аквариум и пързалка, по която инженерите могат лесно и бързо да се спуснат до корпоративния стол за обяд. В амстердамския офис на консултантската компания Deloitte пък са заделили по една празна стая на всеки етаж, която служителите имат пълната свобода да обзаведат и приспособят за каквото си пожелаят – видеоигри, билярд, физически упражнения и т.н.

И ако мислите, че това са само няколко щастливи изключения от правилото, ето още един пример – в калифорнийския щаб на социалната мрежа за професионални контакти LinkedIn има специална стая за отдих, снабдена с най-различни музикални инструменти – от йоники през барабани до китари и саунд техника, които работещите, в това число и тези, които нямат грам усет към музиката, могат да използват, за да разтоварят натрупания стрес (или гняв) по креативен начин.

По света и у нас...
На фона на тези практики, които постепенно се превръщат в новото нормално на работното място в глобалните гиганти, по-голямата част от българските фирми за жалост все още стоят доста консервативно, казва Христо Станкушев, съосновател на архитектурното и дизайн студио dontDIY, по време на неформална дискусия "Бъдещето на офиса", организирана от "Кариери" в рамките на инициативата "Офис на открито" на фондация Credo Bonum. Причините могат да бъдат финансови, инфраструктурни или чисто управленски. Според Станкушев повечето тукашни мениджъри например нямат ясна представа какъв точно ефект искат да постигнат чрез смяната или реновирането на работната среда – да привлекат определен вид бизнес партньорства, да продадат успешно визията си на потенциалните клиенти или да стимулират интереса на подходящите кандидати за работа на пазара. Иновативността не се изчерпва със създаването на поредния отворен офис, който не само не е нова концепция, но и далеч не е панацея за всички болки на съвременните фирми. "Офисът може да бъде много неща в ръцете на един умел работодател, който знае какво иска да постигне с инвестицията си", коментира архитектът.

И все пак добрите примери и у нас не липсват, особено в някои от най-бързоразвиващите се отрасли като IT и аутсорсинг секторите. Задълбочаващият се дефицит на кадри, натискът към по-голяма производителност, растящите нива на стрес и рискът от прегаряне са допълнителен фактор фирмите от тези браншове да искат да предоставят комфорт и забавление на настоящите и бъдещите си служители. Промяната се ускорява още повече и под тласъка на навлизащите на пазара нови поколения служители. Тези млади хора са израснали с новите технологии и социалните мрежи и очакват офисите, в които ще започнат работа, да отразяват до голяма степен ценностите им – гъвкавост, възможности за забавление, отношение към здравето и външния вид, нуждата от смисъл и кауза в работата. Постепенно фирмите започват да стават по-осъзнати и да използват работното пространство като своеобразен инструмент за подбор, който може да наклони везните при избора на работодател от страна на кандидатите. "Офисът е първичният елемент от изграждането на работодателската марка, което е изключително важно в условията на дефицит на кадри", казва Симона Стилиянова, експерт "Комуникации" в компанията за изнесени услуги Telus International Europe, където за тази цел са изградили собствен фитнес, зала за йога, кътове за отдих и почивка и др.

Без стени, без нива
С разпространението на новите технологии през следващите няколко години все по-голяма част от служителите се очаква да станат мобилни, а работните помещения – все по-дигитализирани и виртуални. Това означава, че освен от бюрото в централата на компанията те ще имат възможност да движат проектите си и от други точки в зависимост от нуждите или желанията си - от вкъщи, от някое коуъркинг пространство в планината или на морето, от чужбина или просто от пейката в парка. "Ставаме независими от някаква конкретна физическа среда за работа", казва Методи Терзиев, оперативен директор на коуъркинг пространството Betahaus Sofia. В стартъп компанията Remote Year например работят над 100 души, които са разпръснати из целия свят и нямат обособен офис. "Никога не съм виждала колегите си на живо, а само онлайн, но това не ни пречи на работата, даже напротив – свързва ни повече, защото знаем, че сами градим графика и динамиката на работния си ден", коментира Мария Бойкова, оперативен мениджър за София в компанията.

Въпреки тази растяща независимост обаче опасност корпоративните офиси да изчезнат напълно в обозримото бъдеще по-скоро няма. Преди няколко месеца Apple се премести в новата си сграда в Купертино, замислена от Стив Джобс, която се оценява на стойност от близо 5 милиарда долара - най-скъпата корпоративна централа, строена някога. Подобна инвестиция от страна на една от най-визионерските компании в света говори, че по всяка вероятност офисът не само ще съхрани, но и ще преоткрие значението си като физическо пространство. Според Дария Tопалова, HR мениджър на технологичната компания Playtech Bulgaria, той ще продължи да изпълнява функцията си на носител и интегратор на фирмените ценности и по-скоро ще се преформатира в място за временни срещи и общуване "очи в очи" между колегите, обмяна на идеи и сплотяване на екипа.

Снимка

Концепцията за индивидуално работно място ще бъде изместена от възможността повече колеги да ползват едно и също бюро в различни периоди от време.

 Фотограф: Надежда Чипева



Освен това концепцията за индивидуално работно място ще бъде изместена от възможността повече колеги да ползват едно и също бюро в различни периоди от време. По този начин работодателят ще пести разходи, а служителите ще получат повече гъвкавост и свобода за избор къде и с кого да работят. Традиционният "кабинет на шефа" също върви към изчезване, изтъква Методи Терзиев от Betahaus. Все повече ще виждаме мениджърите не отделени от стени, а сред хората, за които отговарят, както вече се случва във Facebook и редица други технологични гиганти. С други думи, ще има по-малко отдели и повече общи помещения за съвместна работа, уъркшопове и мобилност от един екип в друг. Изобщо офисът на бъдещето, убедени са експертите, ще стимулира потенциала за развитие на служителите, като ги кара да чувстват, че са част от нещо по-голямо - каузата или мисията на работодателя или смисъла и мащаба на проекта, по който си сътрудничат.

Здрави в офиса
През следващите години границата между вътре и вън, която досега изолираше офисите от околната среда, постепенно ще започне да ерозира. Uber проектира своя централа в Силициевата долина, която е изцяло прозрачна и позволява процесите вътре да се проследяват безпрепятствено във всеки момент отвън. Дори някои от вътрешните зони, както и паркът се очаква да бъдат отворени за публиката. Природата и зеленината ще са съществен елемент в изграждането на атрактивна работна атмосфера, отговаряйки на нуждите на служителите за повече автентичност. Но не просто ще присъстват като декоративен елемент под формата на винили и изкуствени растения, а ще бъдат вплетени функционално в дизайна и работните процеси, смята Христо Станкушев от dontDIY. Усещането за уют и спокойствие също ще очертаят интериора на служебните помещения. Именно в този дух Джон Шьотлер, който отговаря за недвижимите имоти в Amazon, коментира, че целта му е да превърне общите работни пространства на компанията в нещо като холове, където служителите да се чувстват като у дома си.

Грижата за здравето и поддържането на външния вид, било чрез балансиран режим на хранене, спортуване и специализирани медицински услуги, са сред приоритетите на новото поколение служители. Затова компаниите ще търсят по всякакъв начин да отговорят адекватно на тези потребности. За тази цел вече се интегрират в офис мебелите технологии като сензори за измерване на кръвното налягане, кръвна захар или други биоданни на работещите. Или се изграждат "безстолови" работни места, които изключват продължителното седене, улесняват кръвообращението, стимулират движението и оттук комуникацията между дори най-отдалечените екипи. Някои работодатели като Facebook, Alphabet и LinkedIn отиват дори по-далече и превръщат офиса в хъб от услуги, насочени към служителите, като например търсене на квартира, намиране на домашен любимец, предоставяне на химическо чистене и т.н. По този начин колегите се насърчават да се съсредоточат върху текущите задачи, дава им се повод да идват в офиса, вместо да си стоят вкъщи, и в крайна сметка им се напомня, че са избрали не просто работодател, а философия на работа и дори начин на живот. В такава посока – изграждане на лоялна общност от клиенти чрез предлагането на специализирани услуги на своите клиенти – вече започват да се развиват и коуъркинг пространствата в България, изтъква Методи Терзиев от Betahaus.

Затова, преди да предприемате каквото и да било по отношение на офиса си, съветват експертите, проучете много внимателно нагласите и нуждите на хората, които работят за вас. "Едно пространство е иновативно не защото има мебели или мокети от ИКЕА, а когато в него са изведени реално случващите се процеси в компанията и има хармония между двете измерения", изтъква Христо Станкушев. В крайна сметка няма нищо иновативно в това да построиш зала за пейнтбол и йога в офиса, ако никой в екипа не се интересува нито от едното, нито от другото.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly