Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Спирос Паолинелис: Основен приоритет на лидерите трябва да е развитието на хората, а не личната слава

Международният консултант и бизнес коуч съветва начинаещите мениджъри как могат да се превърнат в лидери
Share Tweet Share
Снимка

Лидерите приемат трудностите и неудачите като възможности да научиш нещо ново, казва Спирос Паолинелис

[Личен архив] 

Спирос Паолинелис e международен консултант, коуч и бизнес тренер. Има богат опит в обучението на хора от всички нива на корпоративната йерархия. Сред клиентите му са Eurobank EFG, IKEA, Piraeus Bank, Vodafone, Wrigley – Mars. Той е управляващ директор на гръцкия филиал и съосновател на българския филиал на международната консултантска компания Blanchard International. Преди това е работил в големи организации повече от 23 години, единадесет от които като главен изпълнителен директор в европейските им централи. През 2003 г. основава компанията PIC (PerformanceImprovementConsultants). Паолинелис е сертифициран Master Trainer на програмите на "Бланчард".

Г-н Паолинелис, как човек може да разбере дали наистина притежава качествата да бъде мениджър?
- Според мен най-важното е на първо място да си изясни защо иска да бъде мениджър. Ако мотивацията е в по-високата заплата или по-високия статус, нещата определено трябва да се премислят още веднъж. Ако обаче човекът иска да има повече възможности да повлияе на компанията, екипа и клиентите, тогава мотивацията му е правилната, за да се справи с ежедневните предизвикателства на управленската позиция. Това значи, че той може да използва механизми за саморегулация, когато се налага да взима трудни решения и да преодолява трудности. Да разпределя вниманието си върху моментната ситуация и дългосрочната визия точно както правят футболистите, когато шутират топката. Но за това се иска да си мотивиран. Да си "гладен" да постигаш повече.

Може ли човек да се научи да бъде мениджър или по-скоро е въпрос на вроден талант?
- Никой не е роден да бъде мениджър. И това не е просто мое убеждение, а нещо, доказано със серия от проучвания в Европа и САЩ. Някои лични качества могат бъдат по-полезни от други, но за да бъдеш добър мениджър, се изискват постоянни целенасочени усилия и желание да продължаваш да учиш и постигаш повече. Ако изобщо съществува "природен талант", много по-важна от него е правилната нагласа. Лидерите приемат трудностите и неудачите като възможности да научиш нещо ново. За тях основен приоритет е развитието и мотивацията на хората, а не личната слава. Успешни компании в миналото като Chrysler, AOL, Time Warner, Enron станаха бързо неадекватни точно заради лидери с грешна нагласа. А пък други големи организации като GE, IBM, Pixar продължават да се открояват заради прогресивните възгледи на своите лидери.

Лидерството е да вдъхновиш хората да тръгнат с теб по пътя, който си избрал. За да стане това, е необходимо хората да споделят с въодушевление обща визия и да я чувстват като своя собствена. Трябва да изградят помежду си доверие, което им позволява да бъдат наистина откровени един с друг, да приемат грешките и слабостите си. Признаването и приемането на грешките е част от израстването, а коригирането им е споделена отговорност. Въпросът "кой е виновен" вече не е толкова важен. Задачата на лидера е да изгради именно такава среда.

Кои са качествата и уменията, които начинаещите мениджъри трябва да развиват, за да успеят в съвременната бизнес среда?
- Твърдо вярвам, че младите мениджъри трябва да поемат сами отговорността за създаването на условията за своя успех. Тоест да бъдеш мениджър трябва да е осъзнато и заслужено, а не просто вменено право. За да се случи това, те първо следва да са наясно какво за тях е успех. След това трябва да идентифицират пречките, които ги спират да бъдат успешни. Щом са наясно с това, могат да си сътрудничат с всеки, който е в състояние да им помогне да компенсират каквото им липсва и не могат да си осигурят сами. Този човек може да бъде техният пряк ръководител или някой друг. Младите мениджъри би трябвало да припознават тезата на Стив Джобс: "Няма логика да наемаме умни хора и да им казваме какво да правят. Наемаме ги те да ни казват какво да правим". Във времена на изключително динамично развитие на технологиите това, което студентите научават в първата си година в университета, доста често се оказва неадекватно още преди завършването им. Младите мениджъри трябва да осъзнават, че техните ръководители много често няма как да са на гребена на вълната и постоянно да имат най-доброто решение и ноу-хау за всички задачи, с които се сблъскват подчинените им на ежедневна база.

Какъв съвет бихте дали на кандидатите, които се явяват на първото си интервю за мениджъри?
- Силно препоръчвам да покажат истинското си аз, да не бъдат фалшиви, да не казват нещо, защото просто другите очакват да чуят това. Това може да се обърне срещу тях. Освен това интервюто следва да бъде двупосочна комуникация - все пак какво искат да разберат те самите за компанията, как да преценят дали искат да са част от тази организация. Пред кандидатите могат да стоят важни въпроси, като например "Какво се стреми да постигне тази компания?", "Какво я отличава от конкурентите?", "Каква е корпоративната култура?", "Какво поведение се цени тук?". Отговорите на тези въпроси ще им помогнат да разберат до каква степен техните желания, умения, компетенции и ценности са съвместими с тези на организацията.

Пред какви предизвикателства са изправени неопитните мениджъри на нова позиция и как могат да ги преодолеят?
- Хората, които са мениджъри за първи път, обичайно се сблъскват с три типа предизвикателства. На първо място това е другият фокус - сега вече те трябва да постигат резултати чрез другите. Предизвикателството е да организират работата да бъде свършена, а не да я вършат самите те. На второ място са променените взаимоотношения - харесва ли им или не, отношенията им с доскорошните равнопоставени колеги вече са променени. Сега те са им подчинени. В същото време досегашните им мениджъри вече са на тяхното ниво. Това оказва влияние и върху достъпа до информация – някои неща, които до момента са достигали до тях, вече няма да са достъпни, освен ако те не направят нещо по въпроса. И третото е увеличеното влияние - както успехът, така и грешките им вече имат далеч по-сериозен ефект върху организацията. Предизвикателството е да приемете предизвикателството да взимате решения и да ги изпълнявате с увереност.

Кои са най-големите грешки, които начинаещите мениджъри допускат?
- Да си повярват твърде много, че изведнъж имат по-големи права, които просто им се полагат. Истината е, че имат повече отговорности. И могат да се справят с тях само в партньорство с хората си. Разумна доза скромност може да им е от полза в дългосрочен план. "Служещите лидери" са тези с успешната стратегия. Проектирай визия и спечели хората емоционално за нея. След това се обърни към тях и ги попитай: "Какво имате нужда да направя аз, за да превърнем нашата визия в реалност?". И не забравяйте да се водите от правилната прогресивна нагласа.

Какъв според вас трябва да бъде мениджърът на бъдещето?
- Вярвам на това, което виждам. А виждам как се движим от индустриална икономика към икономика на интелекта. Всичко днес се развива с експоненциални темпове. Това означава, че днешната ни сила може да не ни е от полза утре. Всъщност може да се превърне в наша слабост - нещо, което ни пречи да видим нуждата от драматична промяна. Много компании изчезват като динозаврите заради това. Мениджърите повече от всякога имат нужда от изследователски инстинкт. Много отдавна те не просто водят парада и се уверяват, че с добра дисциплина хората им ще стигнат от точка А до точка Б. Изследователите имат идея къде искат да стигнат, но знаят, че превеждат екипа си през непознатото и са развълнувани от това. Така те постоянно правят преоценка на опциите и възможностите заедно с хората си. Отварят всички възможни канали за комуникация, за да са сигурни, че информацията протича свободно и намира верния човек, за да послужи навреме. Те знаят, че великите идеи и решения могат да дойдат от всяка част и от всяко ниво на организацията. И правят всичко по силите си това да се случва.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly