Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Facebook за служители

Или как технологичната компания SoftServe въвежда социална мрежа за вътрешнофирмена комуникация
Share Tweet Share
Снимка

Процесът по въвеждане на социалната мрежата отнема около месец и в него участва екип от 17 души, споделя Цветелина Пешева, HR маркетинг специалист в SoftServe.

 Фотограф: Надежда Чипева

Иновации в офиса
Как да ангажираме, мотивираме и задържим служителите си и дори да ги превърнем в посланици на работодателската ни марка. Това са най-честите предизвикателства, с които се опитват да се борят HR отделите. Но вече има и немалко добри практики в тази посока, от които може да се почерпят идеи и ноу-хау. Именно за тях разказва karieri.bg в поредицата "Иновации в офиса".
Новият пример е от софтуерната компания SoftServe, които въвеждат вътрешнофирмена социална мрежа, за да улеснят комуникацията между колегите. А aко и вие имате интересен пример за иновация във вашия офис, пишете с кратка информация за него на karieri@karieri.bg.

Само допреди няколко години терминът "социални мрежи" се подвизаваше основно в специализираната академична литература по социология и комуникационни науки. Днес тези думи са част не само от речника, но и от ежедневието на съвременния човек. Затова не е изненада, че от известно време този начин за комуникация започна да навлиза все по-често и в компаниите, измествайки вътрешнофирмени инструменти от типа на интранет, нюзлетъри и бюлетини, както и писането на официални и често пъти скучни имейли. Така служителите не само могат да разговарят помежду си, без значение от физическото си местоположение, но и да се информират бързо и лесно за най-новото относно фирмата, както и за събития и обучения, на които могат да се запишат.

От друга страна, възможността по всяко време да поддържат контакт не само с прекия ръководител, но и с висшия мениджмънт, им дава усещане, че гласът им се чува на всички нива в организацията. Разбира се, и в този случай не липсват рискове – пилеене на време в "чатене" и ровене във фийдовете с информация, разпространение на слухове и клюки, изолиране в групи по интереси и проекти са само някои от тях. Решихме да надникнем във фирмения Facebook на технологичната компания SoftServe, за да видим как точно работи той и какви са ползите и предизвикателствата от използването му.

Една мрежа за всички
Фирмата пуска вътрешната си социална мрежа в края на 2016 г. Между различните алтернативни платформи, налични на пазара, като Slack например, ръководството се спира на Workplace, която е собственост на Facebook. Причината да избере точно този инструмент е, че е много близък до функциите и изгледа на Facebook, което го прави доста по-интуитивен за използване, обяснява Цветелина Пешева, HR маркетинг специалист в SoftServe.

Инструментът е достъпен от всяко мобилно устройство и има две приложения – едното за достъп до мрежата, а другото, подобно на Messenger, за лична комуникация с колегите. Всеки потребител си има свой собствен профил, който е видим за останалите, но основната комуникация се извършва в групи. Личният профил не включва нищо повече освен името на служителя, служебния телефон и позицията му в компанията, които са попълнени и подготвени още преди пускането на платформата от екипа по IT поддръжка. За разлика от Facebook обаче, където имаш списък с приятели, в Workplace не се сприятеляваш, а просто следиш колегите, чиито статуси и публикации искаш да четеш.

Системата гарантира, че цялата публикувана в нея информация остава вътре във фирмата. Това означава например, че между личния и фирмения Facebook профил на потребителите няма никаква връзка. Другата основна разлика е, че комуникацията се случва най-често в групи, разпределени по интереси, отдели и локации. Така например не само членовете на един отдел, но всички колеги, които се интересуват от определена професионална тема или имат лично хоби, могат да си сформират група, в която да общуват помежду си. Задължително условие обаче е всяка група да има по един или двама модератори, които да поддържат тона на комуникация и да следят дали съдържанието и разговорите в нея са релевантни, така че да не се генерира излишен спам.

Първи стъпки в мрежата
Още от самото начало мрежата е отворена за всичките й над 4 хил. служители в целия свят, включително и България. Процесът по внедряване продължава близо месец и в него участва екип от 17 души, който включва представители на отделите "Правен", "Информационни технологии", "Информационна сигурност", както и екипа по комуникации, пояснява Пешева. Първата стъпка е предварително да се създадат групи по подразбиране за отделните офиси и отдели, така че всеки служител да бъде включен автоматично в общата група на компанията, както и в съответните групи според държавата, града и отдела си.

Идеята за следващата фаза, наречена "Шампиони пионери", идва по препоръка на Facebook. Компанията избира 400 посланици между служителите си, които са активни комуникатори и лидери на мнение. Тяхната задача е да създадат групи и да ги запълнят с интересно съдържание още преди старта на системата, а след него – да помогнат за популяризирането и разпространението му. "Ранното ангажиране на най-активните колеги помогна за изграждане на доверие към платформата и увеличаване на цялостния интерес към нея още от самото начало", коментира Пешева. Висшият мениджмънт също е въвлечен в първо лице в целия процес. Чрез неформални анонси и поредица от официални имейли ръководството сигнализира, че застава зад инициативата и й придава допълнителна видимост и важност сред служителите.

Иновация с продължение
Според Пешева основното предимство на социалната мрежа е, че комуникацията между всички организационни нива и офиси протича много по-интерактивно и ефективно. Освен това за разлика от предишния модел, основан на размяната на имейли, по-неформалното общуване в Workplace допринася за сближаването на ръководството до служителите и по-доброто опознаване на техните нужди и интереси. Възможността за публична обратна връзка също е важен елемент, като често се случва мениджър да поздрави директно в платформата член на екипа си за постигнатите резултати. Справката за цената на платформата показва, че използването й струва 3 долара месечно на служител за първите 1000 активни потребители и 2 долара, ако ползвателите са до 9 хил. Инструментът е безплатен за неправителствени организации и образователни институции.

Близо година след нововъведението равносметката като цяло е положителна, отчита Пешева. Според последните данни за нивото на ангажираност в мрежата 84% от служителите на SoftServe са активни потребители при наличие на над 200 активни групи. До момента системата се използва основно за разпространение на новини по неформален начин, стрийминг в реално време на различни обучения, насрочване на срещи, но и за генериране и обсъждане на идеи, работа по проекти и споделяне на ресурси. А намеренията на компанията оттук насетне са да следи и да си вади изводи от поведението на потребителите, за да създава по-ценно и смислено съдържание за тях и така да ги въвлича и ангажира още по-пълноценно с работния процес и ценностите на организацията.

По темата работи и Александра Попова


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly