Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Как да изберем добър SEO специалист

Пет основни характеристики, които трябва да притежава успешният професионалист в сферата на оптимизацията на сайтове
Share Tweet Share
Снимка

SEO специалистът трябва да бъде уравновесен и педантичен, да има търпение в търсенето на грешки.

[Freepik.com] 

Специалистът по SEO* оптимизация на сайтове остава търсена професия, на която все още не учат във висшите учебни заведения. Всеки специалист се обучава самостоятелно или получава знанията си по време на практическа работа. И в двата случая придобитите знания и умения с голяма вероятност няма да са достатъчни на SEO специалиста, за да започне работа в нова компания без никакво обучение. Причината за това е отсъствието на стандарт в SEO оптимизацията.

Алгоритмите на Google за индексиране и класиране на сайтове остават неизвестни. Всяка компания има свои подходи и методи за SEO оптимизиране, които е разработила от собствен опит. Това значи, че знанията и способностите на SEO специалиста могат да не са подходящи за вашата компания. Препоръчвам да не държите само на опита при търсене на нов SEO специалист. Понякога наличието на голям опит може да стане сериозна пречка, ако служителят не успее да промени своята работа и не прилага подходите на новия си работодател.

Въз основа на опита си като HR мениджър определих 5 важни качества, които специалистите по подбор е добре да имат предвид при търсенето на такъв вид професионалисти.

#1 Способност и желание за постоянно учене
Онлайн маркетингът и SEO оптимизацията на сайтовете са сфери, които постоянно се променят. Само тези кандидати, които имат способност и желание да се обучават, ще постигнат успех. Търсачките подобряват своите алгоритми, създават нови филтри и правила. Например преди пет години линкбилдингът (изграждането на добри, качествени и релевантни връзки към сайта - бел. ред.) беше много ефективен, но след въвеждането на филтъра Google Penguin за неестествени линкове тази практика вече се отнася към black-hat SEO техниките (т.нар. черна оптимизация използва SEO техники, които търсачките не одобряват и влизат в разрез с правилата им - бел. ред.). Днес манипулирането на линкове не само не допринася за добър резултат, а може съществено да навреди на сайта.

Ако SEO специалистът не следи за нововъведенията и новините, ако не е готов да научава и прилага нови инструменти и практики, той се задържа на едно място в развитието си, дори безнадеждно изостава.

Как да проверим това качество:
- Попитайте кандидата какви източници на информация за SEO оптимизация и онлайн маркетинг следи.
- Попитайте какво последно е чел за SEO оптимизацията, нека да разкаже за темата.

#2 Аналитично мислене
SEO специалистът всеки ден се сблъсква с големи масиви от данни. Важно е да има аналитично мислене, за да може правилно да интерпретира данните от уеб анализ и да открива причинно-следствени връзки.

Как да проверим това качество:
- Попитайте кандидата какви инструменти за уеб анализ използва и какви отчети са важни за него.
- Проверете как кандидатът ще се справи с логическа и/или аритметична задача.

#3 Интерес към техническата част
Единият от стълбовете на оптимизация на сайтове за търсещи машини е онпейдж SEO (включва всички елементи на уеб страницата, които могат да бъдат контролирани, така че тя да излиза при търсене - бел. ред.). Тази част предполага изчистване на вътрешни технически грешки в сайта. Специалистите се сблъскват със сайтове, написани с помощта на различни езици за програмиране или използващи различни CMS системи. За да открият грешките и да предложат решение за отстраняването им, трябва да имат поне базови познания за езика за програмиране или CMS системата. Ако кандидатът няма интерес към техническата част, то професионалното му израстване ще бъде много трудно.

Как да проверим това качество:
- Разберете с какви езици за програмиране, CMS и фреймуърк системи е запознат кандидатът.

#4 Рационалност
В SEO оптимизацията има много еднотипна и монотонна работа. Важно е SEO специалистът да не заседне в тази рутина. Рационалността е ключовото качество на успешния SEO професионалист. Той трябва непрекъснато да оптимизира своето работно време, да използва SEO инструменти и специализирани скриптове. Всичко, което може да бъде автоматизирано, трябва да се автоматизира. Автоматизацията на рутинната работа освобождава време за развитие и изпълнение на задачи от по-високо ниво на сложност. Ако специалистът може да оптимизира своята работа, той работи по-продуктивно и може да поеме повече проекти.

Как да проверим това качество:
- Разберете дали кандидатът вече се е опитвал да автоматизира своята работа, какви инструменти и/или скриптове използва за това.

#5 Самостоятелност и внимание към детайлите
Оптимизацията на сайтове предполага внимание към детайлите. В нашата компания дори има практика SEO специалистите да одитират взаимно своите проекти. По този начин колегата може да види изпуснати моменти и да даде своите препоръки.

Човекът на тази позиция трябва да бъде уравновесен и педантичен, да има търпение в търсенето на грешки. А те се случват в работата много често, повярвайте. Също така SEO специалистът трябва да взима решения и самостоятелно да търси варианти за разрешаване на казуси. Разбира се, през първите месеци в нова компания всеки новак има колега ментор, който му помага с обучението. Обаче синдромът "вечен Junior" прави специалиста нерентабилен за компанията, тъй като несамостоятелен колега не само няма да израсне професионално, но постоянно ще губи време на другите служители.

Как да проверим това качество:
- Помолете кандидата да разкаже за вашата компания и своето желание да работи при вас. Обърнете внимание на отговора му - повърхностен ли е или задълбочен и съдържателен.
- Попитайте кандидата за най-успешния му проект. Уточнете каква е била неговата роля по време на работата върху този проект.

Предвид динамиката и непрекъснатите новости в тази професионална област, намирането на SEO специалист не е лесна работа. Ако следвате посочените съвети обаче, шансовете ви да попаднете на подходящия кандидат с перспектива за професионално израстване биха били значително по-големи.

*SEO е абревиатура от английския термин Search Engine Optimization, който означава оптимизация за търсачки. Това е процесът, който подобрява видимостта на уеб сайтовете в търсачки като Google например чрез натурални или неплатени резултати. Целта е сайтът да се появява по-напред и по-често в резултатите на търсачките, за да може да генерира повече посетители и да получава по-голямо присъствие в интернет пространството.

Снимка

[Личен архив] 

Мария Горова е HR & маркетинг мениджър в онлайн маркетинг агенция Netpeak с тригодишен опит в сферата на онлайн маркетинга. За една година работа като HR мениджър в агенцията е наела 52% от екипа. Има магистърска степен по маркетинг от Одеския национален икономически университет, Украйна.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly