Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Време за подаръци

Компаниите измислят все по-екстравагантни изненади за своите партньори по Коледа
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: ANDRESR

"Здравей, гражданин на Европейския съюз! Вдъхновението е в теб." Този интересен надпис гледа не от плакат, а от огледало. И е подаръкът, с който Министерството на труда и социалната политика поздрави своите партньори и служители миналата Коледа в навечерието на голямото събитие - приемането на България в ЕС.

По света фирмите отделят 15 на сто от бюджета си за корпоративни подаръци. В България статистиката показва ръст на този пазар с 20% годишно. Това се забелязва особено около Коледа - всяка година по празниците компаниите, а и държавните и общинските ведомства полагат големи усилия да поднесат колкото е възможно по-оригинални изненади на хората, с които работят. Понякога наистина успяват. Друг път опитите им да бъдат интересни предизвикват само усмивки или дори откровена досада.

Традиционалистите залагат на офис материалите

Всяка година журналистите например получават толкова много рекламни тефтери, че не смогват да ги изпишат до следващите празници. Най-удобни са изчистените модели - без снимки и много допълнителни елементи по страниците. Масова е практиката да се подаряват също фирмени календари, някои от които са наистина много красиви. Популярни с вкуса си към естетично оформените календари, луксозните тефтери и марковите химикалки "Монблан", "Паркър" или "Сенатор" са примерно фармацевтичните компании. Те, както и компаниите в сферата на телекомуникациите особено много държат техните подаръци да бъдат не само красиви, но и издържани в корпоративния цвят - "Актавис" и 2be са известни със своето оранжево, "Астра Зенека" държи на лилавото, а "Хофман Ла Рош" лансира розовото заради кампанията си за борба срещу рака на гърдата, "Софарма" е популярна със синия цвят, а "Глобул" - със специфичното светлозелено.

Брандирани настолни аксесоари като моливници, поставки за документи, различни видове календари за бюро, органайзери, лепещи листчета, часовници, пепелници, та дори лампи също са популярни подаръци за партньори и клиенти. Макар че те невинаги постигат търсения ефект: ако ги поднасяте на други фирми, които имат аксесоари със собственото си лого, едва ли ще сложат в офиса си вашите. Същото важи впрочем за тефтерите, календарите, химикалките, кутийките за съхраняване на собствените визитки, ключодържателите и кожените портфейли, тениските с бранда на друга компания. Тази опасност е по-малка при фирмените визитници и чаши - първите не е задължително да стоят на видно място, а вторите спокойно могат да се ползват не само на работното място, но и вкъщи. Особено харесван подарък от този тип напоследък са термочашите, които са много подходящи за хора, работещи в офис.

Успешните контакти се установяват на чаша

На тази максима залагат компаниите, които изпращат на своите партньори и клиенти кулинарни изкушения. Качествените вина са най-масовият подарък от този вид. Към тях понякога вървят подходящи чаши, поставка за бутилка или кутия с луксозни аксесоари за вино - термометър, тирбушон, запушалка.

На второ място след марковия алкохол се нареждат луксозните бонбони. Някои фирми отиват още по-далече, като подаряват торти, коледни пуйки, кошници с месни деликатеси или колекция от сирена с приложен към нея сервиз от специални ножове и дъска. За миналата Коледа пък рекламна агенция поздрави приятелите си с еленско филе "от елена Рудолф". "Това беше малко черен хумор - все едно да си изядеш детската мечта, но пък се отличава от останалите и се помни", каза човек, получил част от любимеца на Дядо Коледа.

Като интересни и оригинални се възприемат

Предметите, свързани с дейността на съответната компания

Логистични фирми например подаряват на партньорите си стилни брандирани куфари-карети или сакчета за командировка. Дистрибутор на продукти за отслабване пък обича да изненадва най-верните си клиенти с кантарче за тегло плюс метър за талията и ханша. Понякога към тях вървят и мостри от продукта. "На пръв поглед е малко обидно, на втори поглед обаче е просто реклама - компанията е толкова убедена в ефекта от своя продукт, че смята този подарък за полезен", коментира получателка на подобно внимание.

Най-красивият корпоративен подарък на производител на масло пък са декоративни (но съвсем реално използваеми) ножчета за мазане на масло. Международната асоциация Fair Labor Association, която контролира условията на труд в предприятията - производители на известни марки облекла и обувки, се представя пред партньорите си с дизайнерски изработени тапи за уши, предпазни очила и противопрахови маски. Някои банки изпращат на най-ценните си клиенти монети с нумизматична стойност. Български телекомуникационен оператор пък рекламира дейността си с чадър с надпис "Пълно покритие".

Електронните джаджи

са хитът сред корпоративните подаръци в момента, особено сред компаниите, свързани по някакъв начин с комуникационните технологии. Много предпочитани и също толкова полезни са преносимите флаш-памети (USB), оптичните мишки и слушалки с бранда на фирмата. Някои стигат дори до МР3 плеъри, а неотдавна държавно ведомство изпрати на партньорите си дигитална рамка за снимка, която прожектира фотосите от включено в нея USB.

Ценен подарък за хората, които често изнасят презентации, е Remote control Page Up&Down - безжично устройство, което сменя дистанционно слайдовете. Сред висшия мениджмънт е модерно да се подарява iPhone.

Една от най-оригиналните "джаджи" е котлон за подгряване на чаша с кафе/чай, който се включва в USB изхода на компютъра - изключително полезна вещ за всеки офис.

Понякога фирмите изненадват приятно партньорите си с наистина

Интересни и весели идеи

Рекламна агенция например разпрати на хората, с които е работила добре през годината, специален комплект "за спешно реагиране в празнична обстановка". Съдържанието: бутилка шампанско, алка зелцер против махмурлук, черен хайвер, спрей за уста, презерватив, тапи за уши, свирка, шоколадови бонбони, лепенка за рани и диско топка.

Впечатляващо и запомнящо се е и ноу-хауто на Дома на хумора и сатирата в Габрово, чийто корпоративен подарък са две чаши, събрани в една.

Все повече компании поднасят живи дръвчета като символ на трайни взаимоотношения. Някои пък дават за спомен подкови като символ на късмета.

Непредставителна

Класация на най-безполезните подаръци

категорично постави на първо място преспапието във всичките му вариации - стъклен куб с изрисувано с лазер фирмено лого или друг символ на изпращача или парче метал в различни форми. Кичозно стоят и преспапиета с исторически привкус - например умалени макети на катедралния храм "Св. Александър Невски", на Рилския манастир или крепостта "Царевец". "Какво да ги правя и къде да ги завра освен в коша", възкликна по повод този вид подарък една от участничките в допитването, организирано от "К3 Кариери".

Не по-малко безсмислени са порцелановите фигурки или друг тип дребни сувенирчета с фирмено лого. Може да се спори за смисъла на рекламен подарък под формата на брандирана лента за чело. Неизползваеми се оказват също по принцип полезни подаръци, но с непрактични габарити, като например швейцарско ножче с големината на малка тухла и също толкова тежко.

Не се препоръчва да подарявате картини, декоративни пана, статуетки, кристални декорации, керамика. Те, освен че обикновено са доста скъпи, може изобщо да не отговарят на вкуса на получателя или на интериора в офиса му.

Най-важното при подаръците е не стойността им, а вниманието, което изразяват, и посланието, което носят. В този смисъл собственоръчно надписаната и персонално адресирана картичка може да е напълно достатъчна.


Подарък за ... мен

Преди време Българският спортен тотализатор поръчал за своите най-високопоставени корпоративни клиенти 50 луксозни кошници за пикник на също толкова луксозна цена. Когато пристигнали обаче, кошниците се оказали прекалено хубави, за да бъдат подарявани, пък макар и на ВИП персони. В крайна сметка началниците и някои по-видни служители на тотото просто си ги разпределили помежду си, като отчели парите за тях като разход за корпоративни подаръци.

За да запази последната кошница за своя отсъстваща колежка от администрацията на тотализатора, една от служителките я скрила... на покрива. За нещастие там снегът я навалял и тя се деформирала. Крива-права обаче, кошницата се използва активно по предназначение и върши прекрасна работа.



Дарове - табу

Според специалисти по български фолклор има някои предмети, свързани с негативни суеверия, които не бива да се подаряват:

- кърпи, независимо от вида и размера - символизират раздяла

- свещи - връзката ще изгори като свещ

- часовници - часовете на вашето сътрудничество са преброени

- сапуни/шампоани - доброто ви партньорство ще се размие и ще изчезне

- ножове - контактите ви ще бъдат прерязани като с нож.

По традиция, когато получите такъв подарък, трябва символично да го платите, макар и с една стотинка.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly