Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Съкращение под упойка

Аутплейсмънт услугите предлагат на освободените нови възможности за развитие
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Михаил Вълканов

Съкращението обикновено се асоциира с неприятни емоции - сълзи или скандал, сбогуване с колеги, вещи в кашони.

Има обаче по-безболезнен начин да се разделите със служител, особено ако той не е просто един от многото - като паралелно с прекратяването на договора му осигурите кариерно консултиране, съдействие при търсенето на нова работа, помощ при писане на CV и мотивационно писмо, както и при подготовката за интервю. Това е услугата аутплейсмънт (outplacement), която някои от консултантските компании за човешки ресурси предлагат вече и в България.

Аутплейсмънтът помага фирмата да съхрани имиджа си на добър работодател дори когато преживява труден период и е принудена да съкращава, единодушни са консултантите. Услугата е начин да се избегнат съдебни дела, заведени от недоволни служители, да се намали стресът за тях и техните семейства. Така съкратените не се чувстват изхвърлени на улицата и дори запазват лоялността си към вече бившия работодател. Подобен жест на компанията повишава доверието на останалите на работа служители, на клиенти и инвеститори.

Консултиране и ориентиране

Услугата аутплейсмънт се състои в групово или индивидуално консултиране и предоставяне на практическа и психологическа помощ на освободените от работа, обясняват специалистите по човешки ресурси. Първият етап обикновено представлява групово консултиране на всички съкратени. Те получават информация как да се регистрират в бюрата по труда, как и къде да търсят работа, как да се подготвят за интервю.

Вторият етап включва индивидуални срещи с кариерен консултант или психолог. "Всеки служител минава през интервю, на което се установяват силните и слабите му страни както в личен, така и в професионален план. Съставя му се психологически профил, а след това му се предоставя актуална информация за пазара на труда в съответния сектор. Това е особено полезно за хора, които не са сменяли работата си през последните пет-шест години", обяснява Ирена Жотева, управляващ съдружник в HILL International BG.

Каква точно подкрепа ще получи конкретният съкратен зависи от позицията му в компанията и способността му да си намери работа сам. "Хората, които подлежат на аутплейсмънт, могат да са на всякакви позиции - работници в производство, среден и дори висш мениджмънт", казва Жотева. По наблюдения на изпълнителния директор на консултантската компания Adecco Ивайло Славов обаче тази услуга не се прилага за висши мениджъри, а по-скоро за ръководители на средно и по-ниските нива в йерархията.

Някои компании предлагат различни курсове в зависимост от нивото на квалификация на освободените служители. На по-нискоквалифицираните обикновено се помага да идентифицират уменията си, да определят сектора, в който биха могли да се развиват, да съставят списък с потенциални възможности за нова работа, обучават се как да търсят работа и да проучват потенциални работодатели. На онези от тях, които имат нужда, се обяснява как протича едно интервю и какво се очаква от кандидатите, оказва им се съдействие при изготвянето на автобиография и мотивационно писмо.

По-висококвалифицираните получават друг пакет от услуги - персонализирана оценка на уменията, достъп до онлайн програми, чрез които може да се достигне до по-голям кръг от потенциални работодатели, консултации за кариерното им развитие, както и обучение за поведение по време на интервю и умения за договаряне. Според Елена Тодорова, управител на TigerOnSite, дори на висококвалифицираните служители е необходима помощ при изготвянето на автобиография и мотивационно писмо, защото или отдавна не са сменяли работата си, или не могат да отсеят онези страни от опита си, които биха ги продали най-успешно за дадена позиция. Към всичко това Ирена Жотева прибавя психологическа помощ за преодоляване на дискомфорта от загубата на работата, както и индивидуален коучинг, който да помогне на тези хора да видят кризата като възможност за развитие.

Разумна инвестиция


Моделът на аутплейсмънта е разработен отдавна, но консултантските компании в България признават, че досега за него не е имало търсене. Кризата обаче промени радикално картината на пазара на труда и съответно пазара на консултантските услуги. Ирена Жотева разказва, че в Hill са получили първите запитвания за аутплейсмънт през октомври - ноември 2008 г. В TigerOnSite работят по няколко проекта от началото на 2009 г., като повечето от тях все още не са приключили.

Преди кризата високотехнологичната компания ЕПИК в Ботевград беше нарицателно за дефицита на специалисти със специфична квалификация на българския пазар. Фирмата прилагаше какви ли не схеми за привличане на така необходимите й хора - предлагаше на подходящите кандидати включително жилища в Ботевград. Преди около месец ЕПИК е била принудена да освободи около 30 служители, предимно от административния и инженерния състав. Петър Василев, мениджър "Човешки ресурси", признава, че това решение не е било никак лесно, защото тези хора са били много ценни за компанията и при подобряване на икономическата ситуация тя може да има нужда от тях отново. "Затова им осигурихме кариерно консултиране и оценка на компетенциите от консултанти по аутплейсмънт", аргументира се Василев. "Предварително обяснихме на хората какво е това и как може да им бъде полезно. Участието беше напълно доброволно, някои от служителите предпочетоха да не се възползват."

Консултантите са запознали служителите на ЕПИК със ситуацията на пазара на труда в техния сектор. Това е било наистина необходимо, защото за много от освободените позицията им в ботевградския завод е била първа работа и до момента не са се интересували от ситуацията извън фирмата. "Свързахме се дори с наши конкуренти, погрижихме се до тях да стигне информация за нашите специалисти. Някои от освободените пък се явиха на интервюта и бяха наети от други компании от холдинга тук, в България", обяснява Василев. "Тъй като пазарът разполага с ограничен брой квалифицирани кадри, за нас беше важно с какво усещане си тръгват служителите ни", допълва мениджърът. Според него така компанията "ще има очи" да потърси тези хора отново, когато икономиката отново тръгне нагоре.

"Тази услуга е добра инвестиция за работодателите, защото кризата все някога ще свърши и в много от случаите те ще разчитат на същите тези хора, особено в по-малките населени места", смята и Елена Тодорова.

Работодателите не случайно използват най-често външни консултанти, за да помогнат на съкратените си служители. Обикновено те самите не разполагат с психолози и квалифицирани кариерни специалисти, които могат да дадат експертна оценка и съвет на оставащите без работа. Да не говорим, че "не би било прието добре работодателят ти да те уволнява и в същото време да те съветва как и къде да си търсиш нова работа", добавя Василев. "Използвахме външен консултант, защото те имат сериозен опит и голяма база от данни на потенциални работодатели. Освен това предлагат известен период на т.нар. follow-up, или продължително проследяване, през който компанията консултант следи какво се случва с освободените служители, като директно се свързва с тях. Ние решихме този период да е два месеца", обяснява той.

Въпреки това някои компании се нагърбват да спасяват освободените си служители сами. "Подобни процеси са протичали и в БТК, и в "Кока-Кола", но те не го наричат аутплейсмънт", казва Тодорова. Когато "Кока-Кола" затваря своето производство в Пловдив през 2007 г. и се налага да освободи 83-ма души, компанията провежда тримесечни разговори с работниците, техните семейства и профсъюзите. Тя разделя работниците на девет социални групи според тежестта на конкретната семейна ситуация и им предлага различни пакети с обезщетения между 6 и 12 заплати. Освен това работодателят организира седем различни преквалификационни курса, свързва се с други работодатели в региона и организира трудова борса. Три месеца след затварянето на предприятието 63% от освободените служители вече имат нова работа.

За малки и големи

"Тъй като аутплейсмънтът означава разходи като плащане за определен период на голяма част от заплатите на персонала, който се съкращава, свързан е и с преговори със синдикатите, по-малките фирми често не могат да си го позволят", обяснява Ивайло Славов от Adecco. Елена Тодорова е съгласна, че в България от услугата се възползват предимно големи международни компании, които имат подобна практика в световен мащаб. Ирена Жотева обаче смята, че всичко зависи от политиката по персонала на дадения работодател. Нейната практика показва, че компаниите, които използват услугата, са от всякакъв тип и сектор - от големи производствени до такива от шест души", казва тя. Самата услуга в общия случай струва между една и две брутни работни заплати на човек в зависимост от нивото на служителите в йерархията на освобождаващата ги компания. В някои фирми цената се определя в зависимост от броя служители, периода и услугите, които клиeнтът иска да използва. "Ориентировъчно мога да кажа, че цената варира от 50 до 400 евро на човек", казва Поля Дачева, мениджър по подбора в Adecco.

Според Ивайло Славов освен в условията на криза от тази услуга се нуждаят компании в период на намаляване на персонала вследствие на намалено търсене на техните продукти и услуги или са във фаза на сливане или придобиване. По негови наблюдения това се случва най-вече в IT и финансовия сектор, както и в индустрията.

Аутплейсмънтът е възможност за добрите работодатели да останат добри, дори по време на рецесия. Впрочем той е дългосрочна инвестиция не само в имиджа - тъй като не се знае докога ще продължат икономическите трудности и кога отново ще започнете да изпитвате глад за квалифицирани кадри, не е зле да се разделите със служителите си с добри чувства.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

© 2003-2016 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2016 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: SofiaEcho.com