Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Зоя Паунова: Продължаваме да инвестираме в служителите

Изпълнителният директор на AstraZeneca България пред "Кариери"
Share Tweet Share
Снимка

Зоя Паунова

 Фотограф: AstraZeneca

Зоя Паунова е изпълнителен директор на AstraZeneca България от 2000 г., след сливането на шведската Astra и британската Zeneca. Работи в ICI, предшественик на британската Zeneca, от 1992 г. Преди това е била във "Фармахим" и "Фармация" – Дупница (днес част от "Актавис"). Тя е магистър по фармация от Медицинската академия в София със специализация "Организация и оптимизация на фармацевтичното дело". Завършила е бизнес образование в INSEAD, Франция. Специализирала е във Великобритания, Швеция и САЩ.

Фармацевтичният бранш се представя доста силно в класацията "Най-добрите работодатели" тази година. Как си обяснявате този резултат?


Фармацевтичният пазар като цяло не попада в категорията на най-тежко засегнатите от кризата. През изминалата година пазарът у нас е нараснал с 11%. Ние продължаваме да инвестираме в човешкия капитал, търсим нови бизнес възможности, назначаваме колеги и през 2009 г. в компанията вече работят 115 души при традиционно за нашия екип ниско текучество в границите на 5-6%.

В най-тежките години на кризата (2008 и 2009) "AstraZeneca България" е на първо място в рейтинга. Вие ли ставате все по-добри или конкуренцията ви отслабва?

Не мисля, че конкурентите ни изостават, защото динамичното развитие на пазара провокира всички да се развиват. В същото време ние непрекъснато анализираме нашите слаби места. Включването на колегите в работни групи на всички нива им вдъхва увереност, че с дейността си допринасят за постигането на корпоративните цели. Това възпитава култура на прозрачност, равни възможности и взаимно уважение. Мисля, че истинността на взаимоотношенията в AstraZeneca е в основата на доброто управление на хората и бизнеса.

Какви са резултатите на българския офис във вътрешното корпоративно проучване за удовлетвореността на служителите на  AstraZeneca в глобален мащаб?

От тази година това проучване вече се провежда всяка година. То обхваща 60 хил. служители на AstraZeneca по цял свят и измерва редица фактори, показващи удовлетвореността на работещите в компанията. През 2009 г. българският екип на AstraZeneca оценява с над 90% показатели като ангажираност, усещане за силно лидерство, равни възможности, репутация на компанията, ориентираност към клиента, отношения с преките ръководители, здравословни и безопасни условия на труд, ниво на работа в екип. Това е един от най-високите резултати в рамките на компанията в световен мащаб.

Как успявате да запазите служителите си мотивирани в кризата?


Непрекъснато се стараем да надграждаме и обогатяваме пакета от социални придобивки за нашите служители, за да сме конкурентоспособни, да възпитаваме лоялност и да съхраним най-талантливите хора. Радваме се на добрите показатели в проучванията, но същевременно много сериозно анализираме категориите, в които имаме по-слаби резултати. След това изготвяме план за действие, който се представя на целия екип. Правим работни групи за неговата реализация, като в тях ангажираме служителите от всички отдели. 

Например балансът работа - личен живот беше с един от най-ниските показатели в проучването преди две години. Затова въведохме гъвкаво работно време и възможност за дистанционна работа от къщи. Сега колегите могат да идват в офиса в по-ранен или по-късен час, за да избегнат проблемите с трафика или съобразно личните и семейните си ангажименти. Предоставяме възможност на майките, които искат да се върнат на работа, преди детето им да е навършило 1 година, да работят на четири-, шест- или осемчасов работен ден по договаряне. AstraZeneca субсидира наемането на детегледачка. Продължаваме да работим активно в тази посока, въпреки че резултатите ни вече са значително по-добри.

Каква е възвращаемостта на инвестицията в служителите?

Печалбата, ръстът и развитието на компанията - това е начинът, по който измерваме резултатите от инвестицията в служителите. Текучеството също е изключително важен показател, който трябва да се следи постояннo. Фактът, че AstraZeneca в последните пет години е една от най-бързо растящите фармацевтични компании в България, говори, че добрите и дългосрочни инвестиции в служителите се отразяват благоприятно върху финансовите резултати. Ние инвестираме в хората, а те инвестират в компанията.

Тази година вие получавате и специална награда за работодател с най-добри социални политики и практики. Какво според вас отличава социалните политики на AstraZeneca от останалите компании в България?

Нашата философия е, че социалната отговорност е начин на живот. Според нас има право на успех само компания, която съчетава желанието си да бъде добър данъкоплатец и работодател, да има добри печалби и успешен бизнес с отговорност към обществото и чувствителност към неговите проблеми.
Конкурентното ни предимство е, че социално отговорната ни политика през последните 10 години е устойчива и се развива. Освен в служителите си (виж карето) ние инвестираме в три основни направления на корпоративната социална отговорност (КСО) - здравеопазването, квалификацията на младите хора и българската култура. В областта на здравеопазването усилията ни са насочени към създаване на национална скринингова програма за ранна диагностика и навременното лечение на рака на гърдата. Имаме и поредица от инициативи за подобряване на информираността на българското население с цел намаляване на риска от сърдечно-съдови инциденти.

В подкрепа на младите хора съвместно с шведското посолство всяка година връчваме Мини-Нобелова награда, участваме и в майсторските класове, организирани от Българския форум на бизнес лидерите. През последната година стартирахме и стажантска програма. Подпомагаме също Световната купа по спортна аеробика и Националния фестивал по бойни спортове "Млади приятели на полицията".

В областта на културата сме изградили дългогодишно партньорство със Съюза на артистите в България, като съдействаме за закупуване на животоспасяващи медикаменти и лечение на членовете на съюза. Подпомагаме и млади талантливи музиканти от Нов симфоничен оркестър и проект "Родина", промотиращ българския фолклор.

Дори в условията на криза бизнесът трябва да отговаря на високите етични стандарти. Голяма част от компаниите съкращават бюджетите си за КСО. AstraZeneca няма да го направи, защото във време на икономически трудности е важно да утвърдим силната си принадлежност и чувствителност към проблемите на обществото.

Придобивки за служителите

- Здравна застраховка за служителите и членовете на техните семейства

- Застраховка "Живот"

- Пенсионно осигуряване

- Гъвкаво работно време

- Подпомагане на работещи майки с деца до 1 година

- Поощряване на здравословния начин на живот чрез спорт

- Ежегоден скрининг за рак на млечната жлеза

- Безплатни билети за концерти на известни изпълнители.

 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly