Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Програмиран растеж

Ивайло Христов от "Комфо" намира ефективни начини да управлява бързото развитие на бизнеса
Share Tweet Share
Снимка

Ивайло Христов: "Ученето чрез практика е най-добрият начин за кариерно развитие."

 Фотограф: Надежда Чипева

През 2008 г. повечето български потребители все още гледат с недоверие на социалната мрежа Facebook. Активните българи в нея са едва няколко десетки хиляди, а едно от основните им занимания там е... да се замерят с виртуални овце.

По това време Ивайло Христов вече е завършил висшето си образование в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и е успял да получи назначение в Microsoft - Дания. Работата там му харесва и му дава умения, ценни за бъдещото му развитие, но не му е достатъчна. Христов е предприемач по дух и не спира да се оглежда за следващата добра бизнес възможност. Открива я в набиращия скорост Facebook. "По това време социалната мрежа беше изключително популярна в САЩ, Дания и Западна Европа за разлика от България. Бях сигурен, че потенциалът й е голям", спомня си Христов.

Решава да изпревари голямата вълна и да се заеме с изработването на приложения за Facebook за маркетингови цели. На онзи етап обаче бъдещият мениджър не може да се справи сам с финансирането, техническата работа и връзките с клиентите, затова запалва за идеята своя приятел Динко Танев и двама колеги от Дания. Така се ражда "Комфо".

Бизнесът потръгва добре и бързо се разраства. В момента компанията има офиси в три държави – Дания, България и Норвегия. Повечето й служители са базирани в София. Основните й клиенти са големи корпорации, които са осъзнали потенциала на социалната мрежа по отношение на маркетинга, рекламата и комуникацията с потребителите. Плановете на Ивайло Христов са за дългосрочно и устойчиво развитие. За да го постигне, той работи основно в две направления – като наема най-добрите специалисти и ги мотивира и заедно с тях създава нови софтуерни решения, които да разширят клиентската база на компанията в посока малък и среден бизнес.

Да структурираш своя бизнес, надграждайки чужда платформа, крие и рискове. Едно от големите предизвикателства пред "Комфо" например са честите промени във Facebook, с които фирмата трябва да се съобразява. Така например преди време Facebook решава да спре да поддържа основния до този момент софтуерен език FML, което принуждава "Комфо" да пренапише много от вече готовите приложения. Ивайло Христов обаче вече е свикнал с динамиката в социалната мрежа и намира начини екипът му да реагира ефективно и бързо. Тъкмо тази гъвкавост дава на малката "Комфо" сериозно предимство пред нейните конкуренти.


"Комфо" е сред деветте софтуерни фирми в Европа, посочени от Facebook като "предпочитани разработчици". Тази оценка ли е в основата на бързото ви развитие?

В основата е пазарът. Той расте постоянно, защото компаниите всеки ден осъзнават колко ефективна може да бъде иновативната реклама във Facebook. Има много организации, които тепърва разбират, че е важно да имаш присъствие там, където твоите клиенти прекарват голяма част от времето си, и започват да намират все по-добри начини да го правят. Ние надграждаме най-посещаваната социална мрежа в света и помагаме на големи международни компании ефективно да я използват за свои маркетинг цели.

Основната ни работа е да програмираме това, което клиентите пожелаят. Но много често те не знаят какво е възможно във Facebook и какво всъщност би могло да им донесе максимална полза. Затова имаме и консултанти. Тяхната основна роля е да информират клиентите за това какво би работило най-добре за тях.

Как решихте да се занимавате точно с това, при положение че преди три години Facebook едва прохождаше в България?


Facebook не беше толкова популярен в България, но набираше голяма скорост в Щатите и започваше да трупа потребителска маса в скандинавските страни, където е основният ни пазар. Още тогава ръководството на социалната мрежа успешно използваше добре наложени бизнес модели и следваше много последователна политика на разрастване. Това ни помогна да предвидим, че Facebook ще стане най-голямата социална мрежа, и решихме да създадем бизнеса си, надграждайки нейните възможности.

Все още ли работите предимно с големи международни компании?


В началото "Комфо" започна като компания, която предлагаше услугите си на големи международни организации, които имаха много специфични нужди за иновативен маркетинг. Голям брой малки и средни компании също искаха да навлязат във Facebook, но е много трудно една малка фирма да си позволи солидно решение. Затова създадохме продукти, които, веднъж направени, много лесно могат да бъдат интегрирани за някой малък или среден бизнес. Така можем да предложим по-ниски цени за по-малки клиенти, които искат да влязат в социалната мрежа по ефектен начин. Създаваме такъв софтуер вече повече от година. Първите тестове започнаха през миналия декември. От началото на годината вече имаме добра тенденция за увеличаване на продажбите на тези продукти.

Facebook се променя постоянно и това неминуемо се отразява и на вашия бизнес. Как реагирате на тези промени?

Това е сериозно предизвикателство, ние обаче сме се научили да се справяме. Имаме аналитичен отдел, който е ангажиран само с това - да следи промените, да анализира информацията за тях, която идва от Facebook (а ние я получаваме месеци преди останалите компании). Задача на анализаторите е също да предвидят по какъв начин дадена предстояща промяна би повлияла на нашите приложения, за да пригодим нашия код така, че да не понесем негативи.

Имате офиси в три държави, но по-голямата част от служителите ви са в България. Как ги намирате?

Доста трудно. Използваме много и различни начини, защото разбрахме, че стандартните подходи за това просто не работят. Публикуването на обява за търсене на добър IТ специалист рядко дава резултат. Затова едно от нещата, които правим, са лекционни курсове в Софийския университет по технологиите, които използваме в нашата работа. Основната ни практика обаче не е да наемаме студентите, които сме обучили. Целта е по-скоро да увеличим броя на добре подготвените хора и, повишавайки общото ниво, след години да имаме по-голям избор от качествени хора.

Установихме също така, че е много трудно от едно интервю за час и половина или два часа да преценим дали даден човек е достатъчно добър и мотивиран за работата, която му предлагаме. Затова в момента изграждаме собствена база данни с информация за хора, с които сме имали някакъв контакт. Записваме най-вече позитивните впечатления за даден човек. По този начин си изграждаме мнение за определен специалист.

Стараем се да направим нещо подобно на алгоритъма, по който Google оценява дадена уебстраница - на базата на това колко линка сочат към нея и колко са надеждни те. По подобен начин ние се опитваме да си изградим мнение за хората – колко души са казали добра дума за този специалист и колко надеждни са самите те. Всичко това е възможно, защото IТ индустрията в България не е толкова голяма и добрите специалисти не са безкрайна величина.

Как се различават заплатите в служителите ви в трите държави?

Естествено в скандинавските страни, където стандартът е много по-висок от българския, заплатите са много по-високи. Това е и част от нашия бизнес модел – произвеждаме в България, където заплатите са по-ниски и съответно производството на IТ продукти излиза по-евтино, а продаваме на скандинавския пазар, където цените са по-високи. По този начин успяваме да предложим доста конкурентни цени и да се наложим на пазара.

Текучеството в IТ фирмите е голямо. Как успявате да задържите добрите специалисти?

Грижим се индивидуално за всеки човек и се опитваме да предоставяме най-добрата работна среда. Нарочно сме се разграничили от стандартната корпоративна атмосфера - от кутийките, където всеки седи и пише, изложен на шума, който колегите му вдигат постоянно. Ние умишлено сме избрали за офис жилищна сграда, в която имаме пет различни помещения. Имаме тераси с градински люлки, а всеки служител има лаптоп и, ако желае, може да излезе да работи навън. Предлагаме безплатна закуска. Имаме и стая за игри, където може да се играе тенис на маса, джаги. Редовно правим фирмени събития. За всеки служител изготвяме персонален кариерен път, по който да се движи и да усеща, че има постоянен напредък и развитие.

Как изготвяте този план за индивидуално развитие?

Всеки човек има нужда да свикне с работата, както и ние - да придобием повече познания за него. Някои идват с много погрешна идея за същността на работата. Особено по-младите специалисти. Те си мислят, че много биха искали да работят на дадена позиция, защото са чували за нея от приятели, но при сблъсъка с реалните задачи разбират, че това не е за тях. Така че оставяме малко време на новия колега да "влезе в час" и след това заедно с него правим кариерния му път. Неговото активно участие в този процес е много важно, защото бъдещото развитие трябва да отговаря и на личното му желание.

Ние сме компания, която расте доста бързо. От създаването ни досега на годишна база удвояваме броя на заетите при нас хора. По този начин всеки служител, който има амбиции да се развива в една или друга посока, получава големи възможности да го направи. Това е едно от предимствата на една средна и бързоразвиваща се компания като нашата пред голямата корпорация, където всички процеси са стандартизирани и човек трябва да работи пет-десет години, за да мине на следващото ниво. Тук, ако имаш желание и потенциал, можеш да растеш много бързо.

Кои са най-сериозните трудности, свързани с бързия растеж?


Едно от най-големите предизвикателства е намирането на качествени специалисти. Те са наистина малко в България, а кадърните и умни хора са още по-малко. И освен това се борим за добрите специалисти с едни от най-големите световни корпорации, които отварят офиси в България.

Друго предизвикателство е управлението на растежа. Виждал съм доста организации, които са имали сериозни затруднения именно заради агресивен растеж. Ние растем контролирано, за да не навредим на компанията. Всяка фирма може да се разраства до безкрай, ако всичко бъде направено по правилния начин и се вложат достатъчно ресурси. Може би най-важното за един контролиран растеж е служителите, които имат амбиции да израстват, да бъдат правилно подготвени за управленски роли. За да могат утре да ръководят хора на позициите, които те самите са заемали до вчера. Подготвянето на тези хора е голямо предизвикателство, защото обикновено отнема време. Измислянето на начин, по който това да стане по-бързо от нормалното, е нещото, върху което работим всеки ден.

Как на практика подготвяте бъдещите мениджъри?

За всеки е различно. Според нас най-правилният подход е да даваме задачи на човека, дори ако той не е подготвен достатъчно, за да ги изпълни качествено. Винаги обаче трябва да има някой друг, който изпълнява функциите на предпазна мрежа – готов е да го хване, ако обърка нещо. Даваме на човека сам да прави нещата и се намесваме само ако закъса. Смятам, че това е и най-добрият начин – учене чрез практика.

В каква посока гледа "Комфо" оттук нататък?


Бъдещите ни планове са свързани изцяло с Facebook. Възможно е да навлезем малко в мобилните технологии, защото социалната мрежа все повече се интегрира с мобилни устройства и позволява създаването на мобилни приложения със социална насоченост. Тоест приложения, които работят на мобилни устройства и знаят кои са приятелите ви, съответно могат да правят и различни интеракции. Ние сме силно фокусирани. Вярваме, че това е едно от най-големите ни предимства и засега нямаме планове да се развиваме в друга посока.

Компанията

- Брой служители :  45
- Оборот за 2010 г.: 2.61 млн. лв.
- Ръст спрямо 2009 г.: 326%
 
Визитка

Житейски факти

- роден на 19 юли 1982 г.
- неженен

Образование

- СУ "Св. Климент Охридски" - бакалавър по информатика (2001 - 2006)
- СУ "Св. Климент Охридски" - магистър по електронен бизнес и електронно управление (2006 - 2008)

Професионален опит

- Telesoft RM, София - младши програмист (2002)
- Metalife, София - програмист (2004)
- Microsoft Research - изследовател в сферата на NET Framework (2004-2005)
- Applied Language Solutions, София - ръководител на екип за разработка на софтуер (2005 - 2007)
- Microsoft Corporation, Копенхаген, Дания - програмист (2007 - 2009)
- СУ "Св. Климент Охридски" - лектор (2003 - )
- "Комфо" - съосновател и главен изпълнителен директор (2008 - )
 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly