Регистрация

Социалистът като капиталист

Снимка

инж. Дичко Прокопиев

 Фотограф: Цветелина Николаева

По нещо "Енемона" си прилича с "Майкрософт" и "Гугъл". Дичко Прокопиев казва това с гордост. Поема си въздух и продължава: "И ние като тях имаме голям потенциал."

"Енемона" е инженерингова компания и дейностите й са доста по-различни от тези на "Майкрософт" или "Гугъл". Но това, че основаната през 1990 г. в Козлодуй фирма има необятни възможности, особено по отношение на енергийната ефективност, е напълно вярно.

Дейностите на "Енемона" са много разнообразни и отстрани изглежда, че развитието на фирмата е следвало принципа на организирания хаос. "Експлозията на развитието създава диспропорции", обяснява това главният изпълнителен директор на компанията Дичко Прокопиев. В момента основна дейност на фирмата са строително-монтажните работи в някои от най-големите предприятия в България - АЕЦ "Козлодуй", "Кремиковци" или "Кумерио мед" в Пирдоп. Фирмата осигурява инженеринг от А до Я - от подготовката до въвеждането в експлоатация на проектите. Освен това "Енемона" се занимава с енергийна ефективност, произвежда енергия от алтернативни източници. "Енемона" е и собственик на "Ломско пиво". Така излиза, че Прокопиев управлява около 2500 служители. Нещо, което той отрича. "Който твърди, че управлява много хора, разказва анекдоти, казва главният изпълнителен директор на "Енемона", "аз ръководя двайсет души, а работя активно със седем-осем."

Петдесет и шест годишният Прокопиев създава "Енемона" като фирма за строително-монтажна дейност, след като пети и шести блок на АЕЦ "Козлодуй" са завършени и 10 000 строители и специалисти остават на улицата. "Тогава зад нас беше пропаст и път назад нямаше", спомня си днешният главен изпълнителен директор. Било лесно, разказва той - за електромонтажната работа трябвали само опит, знания, клещи и отвертки. Между другото въпреки древногръцкото звучене и името на компанията идва по-скоро от клещите и отвертките. "Енемона" означава енергиен монтаж.

Най-важните проекти за фирмата през годините са свързани с АЕЦ "Козлодуй". "Те направиха прощъпалника си при нас и ние до ден днешен сме много доволни от работата им. Прокопиев е човек, с който се работи лесно, защото винаги спазва ангажиментите си", казва изпълнителният директор на централата Иван Генов. Първият тест за "Енемона" е в началото на 90-те, при авария с резервното захранване на атомната централа. По думите на Прокопиев тогава държавната фирма "Енергомонтаж" се уплашила от сроковете, поставени за задачата, и "Енемона" била наета да отстрани аварията. "Така израснахме в движение", разказва той.

Близо десет години по-късно въпреки силната конкуренция "Енемона" е избрана от американската компания "Уестингхаус" за подизпълнител на модернизацията на пети и шести блок на АЕЦ "Козлодуй". "Образно сменихме руския мозък на енергоблоковете с американски, при това в срокове, които са световен рекорд", обяснява Дичко Прокопиев. Управителят на "Уестингхаус" за България Боян Сеченски също изглежда доволен от работата си с "Енемона": "В началото имахме страхове за възможностите им, но засега сме приятно изненадани", казва той.  А за Дичко Прокопиев Сеченски е категоричен: "Той умее да оценява обстановката бързо, а това е страшно важно."

Бърз поглед върху визитката на Прокопиев показва задочно образование като електроинженер и липса на каквито и да било допълнителни дипломи. Неговата теория: "Много менид­жъри имат по десет дипломи зад гърба си, но във висшето  образование има много баласт."

Ние си купуваме ноу-хау

Нямаме време да откриваме топлата вода." Дичко Прокопиев допира палеца си до показалеца и средния пръст и ги насочва към джоба на ризата си, сякаш прибира нещо. Жестът му може да се тълкува само по един начин - "Енемона" купува знание на порции. Точно толкова, колкото й е необходимо.

Прокопиев не се срамува от това. Финансовите резултати на фирмата, които в последните четири години се покачват постоянно, показват, че философията на Дичко Прокопиев може да е особена, но не е грешна. Когато говори, той не използва чуждиците, характерни за езика на българските мениджъри, не се запъва с въпроса "как беше това на български", а когато го помолихме да коментира наградата за иновативност, която "Енемона" спечели миналия месец, той започна с "аз не харесвам тази дума". Наградата беше дадена за целенасочена политика и постигнати резултати, свързани с производството на електроенергия от фотоволтаични модули и биомаса, за успехи в санирането на сгради и постигнат висок кредитен рейтинг ВВВ.

Дичко Прокопиев не говори за своята кариера, а за "трудовия си път", най-спокойно казва забранени за модерния български бизнес думи като "кадри" и "ръководител". За да завършим картината, ще добавим, че и двамата му синове са във висшия мениджмънт на "Енемона". "Ние поощряваме привличането на членове на семейс­твото, казва Прокопиев, и не го наричаме връзкарство или ходатайство, защото при нас това е практика."

В очите на мнозина този човек може да изглежда като призрак от друго време, дошъл в 2007 случайно и за кратко. Прокопиев създава впечатлението на социалист, който се прави на капиталист. Това обаче в никакъв случай не трябва да се приема негативно - то му позволява да съчетава доброто отношение към служителите с бързия растеж на компанията. 

Началникът на кабинета на главния изпълнителен директор Цвятко Петров потвърждава това. "Прокопиев е много строг, понякога ме е наказвал, друг път ме е награждавал", казва младият икономист, който започва в "Енемона", след като се дипломира в Кипър. "Но санкциите винаги са били заради несвършена работа. Това няма нищо общо с мен самия, пояснява Петров, защото господин Прокопиев цени хората." Когато Петров е назначен, компанията му осигурява жилище, идеални битови условия, както и възможности за вътрешно кредитиране.

Директорът "Човешки ресурси" на "Енемона" Галя Петрова също набляга на социалната политика на компанията. Основен принцип в нея било пълното, коректно и уважително обгрижване на хората, така че те да нямат желание да напускат. Според Прокопиев това отношение се простира от заварчиците на строителните обекти до психолозите на фирмата.

Да, психолози. В "Енемона" има Център за психологически изследвания и консултации. Той е създаден по идея на Дичко Прокопиев. "Психолозите участват при подбора на персонал, казва

Таня Петрова. Те дават необходимата информация за силните и слабите страни на новоназначения специалист; участват в програмата за въвеждането му в работата и наблюдават процеса на интегрирането му."

За тази практика важи правилото:

Идеите на Прокопиев не се подлагат на съмнение

То е изречено от Веселин Кутулев, ръководител на координационния съвет към ресор "Строително-монтажна дейност" в "Енемона". Кутулев кандидатства за работа във фирмата още през деветдесет­те, но не е назначен и заминава в чужбина. През 2001 г. обаче е намерен от "Енемона" в Чехия, където заема висок пост в местен завод. Предложено му е да се върне в България и той приема. "Най-важните стратегически решения за инвестиции или започване на нови дейности са на Прокопиев", добавя Кутулев и дава за пример насочването на фирмата към дейностите, свързани с енергийната ефективност.

Говорейки за пазара с мерките за енергийна ефективност, Прокопиев пояснява, че той е твърде голям и "Енемона" взима от него толкова, колкото иска и за колкото има ресурс. "Желаещите са толкова много, казва Прокопиев, че вече ме е страх да ходя в Козлодуй - там ме спират през десет метра, за да ме питат дали не можем да направим саниране на някоя жилищна сграда."
Повечето от поръчките обаче са свързани с обществения сектор, но но на въпроса за лобиране или корупция в енергийния бизнес Прокопиев отговоря лаконично: "Докосвали сме се до това, но не сме се цапали." Все пак той използва често думата приятели, но само когато става въпрос за партньорите на компанията във или извън България.

Близките планове на фирмата включват намиране на стратегически чуждестранен инвеститор и листване на фирмата на борсата за привличане на допълнителни капитали. Прокопиев обявява и амбиции фирмата да се включи в строителството на АЕЦ "Белене". Той обаче признава, че в страната се чувства глад на хора в строително-монтажната част. "В определени специалности ще се привлекат хора от чужбина, но ние знаем откъде и какви хора да си намерим", добавя главният изпълнителен директор на "Енемона".

Доброто място на "Енемона" е оценено и от Богомил Манчев, изпълнителен директор на "Риск инженеринг": "Те стоят добре на пазара, а Дичко Прокопиев има управленски опит." Той добавя, че между двете фирми винаги е имало приятелско и коректно отношение. Думата коректност обаче също не влиза в речника на Дичко Прокопиев. "Тя е купешка и не ни описва добре. Справедливи, почтени и отдаващи заслуженото на всеки", така той определя лицето на "Енемона".

После се обляга на стола си. Водим последния от серията разговори в големия му кабинет в София. На бюрото на Дичко Прокопиев няма компютър или лаптоп. "Компютърът е тук", казва той и посочва главата си. Предпочитал молива и фулмастера. "А и моята задача е да планирам, в 60 процента от времето си се занимавам с развитието на компанията, защото само оперативната работа щеше да ми омръзне".

Питаме го кое според самоук мениджър като него е най-важното познание.

"Трябва да имаш обем от познанието, отговаря той. Да управляваш, каквото правиш. И да управляваш развитието. Да управляваш развитието."
Повтаря го два пъти. Явно при компания с възможностите на "Енемона" това е най-трудното.


Визитка

Житейски факти:

- Роден на 8 април 1951 г. в с. Расово, област Монтана
- Женен, с две деца

Образованне:

- Завършва "Електрически машини и апарати" в Габровския технически университет

Професионална кариера:

- Медодобивен комбинат, Пирдоп (от 1971)
- ДМУ "Енергомонтаж", София (от 1986)
- "Енемона" - управител (от 1990)
- Главен изпълнителен директор (от 1994)

Кога и къде:
23 октомври 2014 г.
Sofia Event Center

www.capital.bg/hrmeetstech

Конференция HR Meets Tech

Фокус в програмата:
- Социалните медии и наемането на персонал
- Автоматизацията на подбора на персонал или кога машините ще избират хората
- Управление на знанието и обученията в дигиталния HR
- Управление на представянето на служителите
- Планиране на приемствеността

 
  • Печат
  • Изпращане
  • Споделяне
  • Twitter
  • Споделяне във Facebook Facebook

Реклама

Подбрани позиции

© 2003-2014 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2014 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: SofiaEcho.com