Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Бегач на дълги разстояния

Изпълнителният директор на "Спектър Нет" Теодор Захов не си поставя краткосрочни цели
Share Tweet Share
Снимка

Теодор Захов

 Автор: Надежда Чипева

Ако в този момент само си помислите за нов интернет доставчик, след секунди в офиса ви ще се материализират поне три различни оферти. Представете си какво ще се случи, ако изречете намерението си на глас!

Неволята - наш приятел

Само преди десетина години осигуряването на връзка с глобалната мрежа беше почти толкова трудно, колкото сдобиването с червена лада комби през 70-те.  Изпълнителният директор на алтернативния интернет телеком "Спектър Нет" Теодор Захов илюстрира тогавашното трагично положение с пример от собствената си практика:

През февруари 1997 г. неговата фирма "Биотим" се готви за участие в престижното европейско IT изложение CeBit. Компанията, която към онзи момент пише софтуер за чуждестранни клиенти, ще дебютира там като първия български представител със собствен щанд. Специално за събитието "Биотим" се сдобива с чисто нов уебсайт, който да бъде показван пред потенциални чуждестранни партньори. По това време да имаш интернет страница е знак за иновативност и перспективно мислене.

Броени минути преди Теодор Захов да представи своята компания пред световния технологичен елит на CeBit, се случва нещо... всъщност не чак толкова неочаквано - интернетът в софийския офис, където се помещава сървърът със сайта на "Биотим", пада. Резултатът: съвсем новата уебстраница на мига се изпарява от онлайн пространството.

Когато се връща от CeBit, Захов е убеден в едно - трябва да се работи за осигуряването на надежден интернет достъп в България. Този извод до голяма степен съвпада и с наблюденията му от последните месеци, в които той се оглежда за допълнителен бизнес.

По онова време  всъщност интернет се доставя само по един начин - чрез сателитна антена, която осъществява спътникова комуникация. Въоръжен с добри технически познания и с финансовия ресурс на "Биотим", Захов решава да създаде интернет компания. "От една страна, защото това е нов и перспективен бизнес, а от друга, защото, ако сам си осигуряваш достъп до мрежата, ще си спестиш много проблеми", аргументира решението си той. Като начало купува прохождащата интернет компания "Спектър ПСТ", от която впоследствие се ражда "Спектър Нет".

Динамика от първата минута

Компанията

- брой служители - 375

- приходи за 2007 г. - 14.8 млн. лв.

- приходи 2008 г. - 17.8 млн. лв. (по предварителни данни)

- инвестиции за 2007 г. - 7.4 млн. лв.

- инвестиции за 2008 г. - 8 млн. лв.

- планирани инвестиции за 2009 г. - 3.5 млн. лв.

- офиси и представителства в страната - 22


Първоначално фокусът на компанията е изцяло върху доставката на интернет. За кратко време фирмата се налага като "доставчик на доставчиците и бизнеса". Новаторската същност на Захов си казва думата и "Спектър Нет" започва да разнообразява портфолиото си: предлага dial up достъп; телефония и комбинирани услуги за бизнеса.

На границата между старото и новото хилядолетие "Спектър Нет" купува "Пролинк" - един от големите dial up доставчици. Към онзи момент (2000-2001 г.) основният фокус продължават да бъдат корпоративните клиенти, но мениджърският нюх на Захов го насочва и към домашните потребители. Така се стига до 2006-а, когато "Спектър Нет" прави първите си стъпки на силно конкурентния LAN пазар. През лятото на същата година "Алфа Телеком", дъщерно дружество на "Алфа Финанс холдинг" (50.001% от което са собственост на Иво Прокопиев, издател на вестник "Капитал"), купува 50% от компанията. Свежите финансови средства се използват за придобиването на един от големите столични LAN (Local Area Network) оператори - "Хоумлан". Това е и началото на последния ясно откроим етап в развитието на "Спектър Нет" - доставка на високоскоростен интернет и услуги, базирани върху IP протокол.

Всеядният интернет

Дългогодишният мениджърски опит на Теодор Захов го убеждава, че смелият, дори рисков подход със силен позитивен заряд мотивира и мобилизира не само мениджмънта, а целия екип на организацията. Решението "Спектър Нет" да прави оптика до дома е точно такова. Идеята за предоставяне на високоскоростен, надежден достъп до интернет се заражда още с навлизането на LAN пазара. Заради недостатъците на тази технология обаче ръководството на "Спектър Нет" търси алтернативен подход - не офисно, а телекомско изграждане на инфраструктура. Проблемът е, че "използването и начинът, по който се прави LAN мрежата, не отговарят на телеком стандартите", а "Спектър Нет" се стреми да предлага телеком услуги", обяснява Захов.

След като придобива известен опит с LAN, мениджърът е категоричен, че бъдещето на фирмата му се крие в оптиката до дома (fiber to the home). Това води до инициативата на компанията да предложи услуги, базирани на PON (Passive Optical Network) технологията. "PON се приема много добре. Това е качество на ново равнище", твърди Захов. Според него не може да се прави дори сравнение с LAN по отношение на сигурност, капацитет и разходи за поддръжка.

Естествено всички позитиви на новата технология са съпроводени с много усилия, сериозни инвестиции и недостиг на обучени хора. Въпреки това Захов е убеден, че това е правилното решение в дългосрочен план. А наличието на ясна перспектива в действията на компанията попада сред основните мениджърски ценности на основателя на "Спектър Нет".

"Той е визионер по отношение на бизнеса и технологиите", са първите думи на Ралица Килиан, търговски директор в "Спектър Нет", когато става въпрос за Теодор Захов. Тя вярва в неговата способност да вижда бъдещето, да описва картини, които животът сам рисува впоследствие. Това наблюдение се припокрива със схващането на Захов за правене на успешен бизнес. Той мисли за компанията като за "бегач на дълги разстояния": "Ние сме прицелени в бъдещето. Никога не правим нещо, което трае само няколко месеца", казва мениджърът. В този дух е и представата на Захов за успешния ръководител: "Всеки добър мениджър трябва да може много бързо да изгражда обобщена картина, от една страна - на компанията си, от друга - на пазара и тенденциите, и от трета - на възможностите, които има." По думите му без тези качества мениджърът не е в състояние да взима достатъчно бързо и категорично  решения, прицелени не само към настоящия момент, но и в перспектива. Това е особено важно в конкурентен пазар, какъвто са интернет и телекомуникациите.

Авторитет без авторитаризъм

За да управляваш компания с близо 400 служители, каквато е "Спектър Нет", трябва да можеш да убеждаваш останалите членове на мениджмънта в правилността на собствения си подход. "Това е необходимо, защото някои решения изглеждат погрешни отстрани - за хората, които не разполагат с необходимата информация", обяснява Захов. Мнение обаче не се налага с власт, а с авторитет, който се гради дълго и се дължи най-вече на лични качества. "За да те следват една фирма и едни хора, ти трябва да си авторитет за тях. Един от начините да постигнеш това е да демонстрираш здрав разум", категоричен е мениджърът.

Думата феърплей (честна игра - англ.) присъства неизменно в речника на изпълнителния директор на "Спектър Нет", а управителят на телекомуникационния оператор "Нетера" Невен Дилков го описва като "човек от това поколение български предприемачи, които са запазили висок морал". Дилков е убеден, че за Захов "свободата на човека" не е просто фраза, а светоглед едновременно в професионален и в социален аспект.

За да управляваш оптимално и въпреки това да ти остава време да караш колело, да играеш тенис и да свириш на китара, както е при Теодор Захов, трябва да имаш доверие на хората си и да им даваш свободата да предлагат идеи и решения. Самият мениджър посочва умението си да делегира отговорности като едно от най-важните управленски качества, които е развил с времето. "Отначало не смеех да доверя на никого нищо, всичко проверявах до най-малката подробност", признава Захов. Сега компанията е така структурирана, че мениджърите от по-ниските нива имат голяма свобода. Разбира се, когато става въпрос за по-важни решения, те се обсъждат от повече хора, а последната дума има Захов. "Той е слушащ човек, който винаги търси другото мнение", казва за него Ралица Килиан. На същото мнение е и Добромир Димитров, ръководител отдел Техническо и комуникационно осигуряване в "Спектър Нет": "Захов винаги се е съобразявал с правата, които е делегирал."

Впрочем Захов няма претенции да е идеалният директор. На моменти се предоверява на определени хора, смятат Ралица Килиан и Добромир Димитров. Ралица допълва също, че "Теодор е малко неорганизиран, хаотичен, малко тип Айнщайн - така, както е логичен и има бърза мисъл, при него плюс или минус един час понякога нямат голямо значение... Точно затова има две секретарки", разказва с усмивка Килиан.

Изпълнителният директор на "Спектър Нет" не случайно се доверява на хората, с които работи - той е изключително педантичен при назначаването на нови служители. Теодор Захов не крие, че "понякога подборът може да отнеме дори години, особено когато става дума за висши мениджърски позиции." За сметка на това обаче, когато някой стане част от екипа, обикновено се задържа за дълго. "Тъкмо такава е и целта на компанията", казва с нескрита гордост мениджърът.

Когато търси подходящи хора за компанията, Захов обръща специално внимание на личните качества. Според него в този бизнес освен чисто специализираните знания и способности са изключително важни мотивацията, организираността и иновативността: "Всеки служител трябва да се чувства съпричастен към това, което прави компанията, към нейната кауза. Много важно е също хората да могат да мислят и да предлагат нови решения, различна гледна точка. Защото алтернативният бизнес има два модела: или следваш какво става в Западна Европа и копираш, или новаторстваш, изобретяваш собствен подход и моделираш бизнес средата около себе си по начин, по който тя да се подобрява", обяснява Захов. Според него това важи не само за фирмите, но и за модерните хора в обществото, които трябва да влияят върху обкръжаващата ги среда. "Теодор вярва в гражданското общество и активно отстоява правата му - нещо, което винаги ме е възхищавало", казва в тази връзка Невен Дилков от "Нетера".


Визитка

Житейски факти:


- роден на 4 януари 1968 г. в София

- женен, с двама синове


Образование


- Технически университет - София, инженер по автоматизация на биотехнологични процеси (1985-1990)


Професионален опит

- Централна лаборатория по научно приборостроене (ЦЛАНП), БАН - програмист (1985-1990)

- ЕТ "Биотим" - основател и изпълнителен директор (1992- )

- "Спектър нет" ООД - основател и изпълнителен директор (1997- )

- Българска асоциация за интернет - съосновател и член на УС (1998 - 2002)

- Сдружение за електронни комуникации - председател на УС (2002 -)

- Българска асоциация за информационни технологии (БАИТ) - член на УС (2000 - 2002)
 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly