Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Новите MBA тенденции

Едногодишните програми стават все по-предпочитани, а Брекзит и политическата обстановка в САЩ оказаха влияние върху интереса към програмите в двете държави
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

- Какви са тенденциите в сферата на MBA образованието?
- Какви са вариантите за обучение за хора на ръководни позиции?
- Как да финансирате подобни програми по най-практичния начин?
- Как да извлечете максимума от обучението, което посещавате?

Това са въпросите на фокус в специалното издание MBA, от което е част и този текст. Още по темата можете да намерите и онлайн в специализираната рубрика MBA на karieri.bg.

Една от характерните черти на бизнес лидерите е, че се стремят към непрекъснато развитие и учене. Да, дори и те - можещите, знаещите, постигналите. Защото ако искат да останат на нивото, на което са в момента, не могат да си позволят да губят темпо. Това дори се очаква от тях, защото са пример за подражание и вдъхновение, както показва и последното международно проучване на МЕРИТ (MERIT Summit) "Тенденции в организационното учене и развитие 2017". Според проучването в 80% от компаниите има очакване лидерите да бъдат още по-активни по отношение на развитието си, което да поддържа високите нива на желание за усъвършенстване у персонала.

Често амбициозните професионалисти избират да се насочат към Магистратурата по бизнес администрация (MBA) като форма на специализирано управленско обучение. Сред причините, които се посочват по традиция в годишните проучвания на "Адвент груп" - организатор на специализираното изложение за MBA образование Access MBA One-to-One Tour - са възможността за достъп до други хора на или над тяхното ниво, отварянето на врата за международна кариера, професионално израстване, по-ефективно управление на собствения им бизнес или дори започване на такъв.

Ако и вие се припознавате като бизнес лидер, обмисляте каква да е следващата крачка в професионалното и личностното ви развитие и вече се замисляте за MBA, то имайте предвид и следните тенденции, които променят облика на специализираното управленско образование.

Все по-глобално, все по-локално
През последните няколко години се увеличава броят на програмите, които предлагат обучение в няколко държави или на няколко континента в собствени кампуси или в партньорство с други бизнес училища. Така участниците се потапят в различни култури и бизнес среда, което е несравнимо като образователен ефект с "дистанционното" опознаване на света.

Същевременно като естествен контрапункт на глобализацията се развиват и програми, насочени към задълбочена подготовка за бизнес управление в конкретни региони или държави. Част от тези програми се стремят да привлекат професионалисти от различни държави и да ги подготвят да допринесат към бизнеса в техния регион.
Програмите в различни части на света, самостоятелни или основани в партньорство между няколко университета, разбиват монопола на американските и британските бизнес училища в световните МВА класации. Вече близо 40% от местата в топ 100 класацията Financial Times за глобални МВА програми принадлежат на бизнес училища извън САЩ и Великобритания. България също предлага МВА програми с местен и регионален фокус, като отскоро съществува и партньорска програма с един от топ 10 европейски университети в класацията - Американския университет в България вече си партнира с SDA Bocconi School of Management.

"Кризите" на МВА пазара
Последните две години създадоха и няколко кризисни ситуации на МВА пазара, които също е препоръчително да имате предвид.

Проучванията на GMAC (Graduate Management Admissions Council) - собственици на популярния тест за прием в бизнес училища GMAT - уловиха тревожна най-вече за американските бизнес училища тенденция: намаляване на интереса към двегодишните МВА програми, каквито са повечето в САЩ. За пръв път от 2012 г. насам едва 43% от двегодишните МВА програми отчитат растеж в интереса към тях, като най-привлекателни в световен мащаб са eвропейските програми (65% отчитат ръст), следвани от американските (46%) и източно- и югоизточноазиатските (41%). Сред причините за тази ситуация е изобилието от едногодишни програми най-вече в Европа, желанието на професионалистите да се върнат по-бързо към работната среда поради динамиката на бизнес средата и да ускорят възвръщането на инвестицията си.

Другата важна MBA криза е свързана с политическите събития както в САЩ, така и във Великобритания. Промените в имиграционната политика както в САЩ при президента Доналд Тръмп, така и във Великобритания след Брекзит, изпратиха силно послание по целия свят. Реакциите са разнопосочни, както и мненията и прогнозите как тези промени ще повлияят на бизнес образованието и перспективите за професионално развитие в САЩ и Великобритания.

На фона на тези тенденции решението за МВА и професионална кариера в тези страни зависи и от това дали виждате в кризите по-скоро възможности или заплаха.

Образование, но специализирано
Продължава да расте разнообразието от МВА програми, специализирани в управлението на конкретни индустрии, напр. авиация, луксозни стоки и услуги, спорт, развлечения и пр. Същевременно се увеличава и броят на тези, които добавят в учебния си план курсове, свързани с управленските решения в пренаситена информационна среда, големи обеми от данни, нови технологични реалности и изкуствен интелект. Така например от септември 2017 г. МВА програмата на INSEAD е обновена с допълнителни избираеми курсове, нови акценти върху връзката на бизнеса с общественото благосъстояние, както и личностното и лидерско израстване.

Подходите на бизнес училищата по отношение на развитието на лидерския потенциал на участниците в МВА програми също стават по-разнообразни и творчески. Работа по личностно опознаване и развитие (коучинг), поставяне на МВА участниците при екстремни условия, артистични и философски ателиета са част от начините, с които бизнес училищата помагат на бизнес лидерите да усъвършенстват автентичния си управленски стил и да преоткрият себе си.

Повече възможности за финансиране
MBA обучението е финансово предизвикателно, но вече и възможностите за финансирането му стават все по-разнообразни (виж повече тук). Растат фондовете за стипендии. Наложиха се и възможности за кредитиране от международни организации, специализирани в областта на финансиране на обучение. Индивидуалните кампании за набиране на средства за МВА обучение също вече не са изненада в световен мащаб, като вече има и специализирани интернет платформи за целта. Но успехът от кампанията зависи пряко от вложените усилия, каузата на вашия МВА проект и личния маркетинг.

Една от най-привлекателните възможности си остават стипендиите, за които се кандидатства пред самите бизнес училища въз основа на резултати от тестове като GMAT или индивидуален проект. Някои университети имат политики, които гарантират щедра стипендия при постигане на висок резултат на теста, а българите са сред водещите нации с постиженията си. Друга взаимноизгодна възможност, особено за обучение в Executive MBA програми, е спонсорство от работодателя. Тази опция беше засегната от финансовата криза през 2008 г., но постепенно възвърна популярността си, особено при силно конкурентния пазар за привличане на управленски таланти.

Нови акценти при кандидатстването
Две са основните тенденции в процедурите за прием в МВА програми - разнообразие от тестове и фокус върху личния кариерен проект и потенциала за принос.

През последните няколко години тестът GRE General Test придобива все по-голяма популярност като алтернатива на GMAT при кандидатстване за МВА програми. Броят на бизнес училищата по целия свят, които приемат и двата теста, расте всяка година. Експертите все още дискутират плюсовете и минусите им, но добрата новина е, че кандидатите за МВА имат възможност да изберат теста, на който могат да постигнат по-висок резултат. И двата теста претърпяха промени през последните години, които осигуряват по-прецизно оценяване и дават на кандидатите повече гъвкавост по време на теста и при ползване на резултатите. Друга добра новина е, че от 2016 г. кандидатите за Executive MBA програми също имат възможност да избират между GMAT и новия специализиран тест - Executive Assessment, разработен конкретно за този тип програми, които са насочени към професионалисти с опит над пет години, които се стремят към най-високите управленски нива.

Вторият важен акцент в процеса на прием е все по-големият фокус върху ясните кариерни цели на кандидатите за МВА обучение. В комисиите за подбор на МВА студенти вече често участват и представители на кариерните центрове на бизнес училищата. Много голяма тежест при оценката на кандидатурите има ясната кариерна визия, както и съвпадението й с това, което конкретното училище може да предложи като обучение, услуги и професионални перспективи.

Потенциалът на всеки кандидат за уникален принос по време на обучението е друг важен акцент, продиктуван от целта бизнес училищата да подберат участниците така, че те сами да осигурят разнообразна учебна среда, в която всеки носи своя уникален опит. Пълноценното опознаване на целите и качествата на кандидатите за МВА води и до по-творчески методи на представяне на кандидатурите. Много бизнес училища изискват например видео-представяне вместо или като допълнение към традиционните мотивационни есета.

Както и при финансирането на обучението, приемът в МВА програма изисква сериозна подготовка. Тестовете не бива да се възприемат като досадно препятствие, защото, освен че добрият резултат винаги носи предимство при прием и стипендии, самата подготовка за тестове като GMAT и GRE развива уменията, нужни за успешно обучение и чисто практическата работа на един мениджър. Освен това мотивацията и цялостното представяне на кандидатурата за МВА трябва да са освободени от клишета и стереотипи. В момента комисиите по прием търсят автентичното у всеки кандидат и оценяват доколко конкретната МВА програма ще бъде практически полезна за израстването му. 
Снимка

[Личен архив] Фотограф: Капитал


Илиана Бобова е консултант за международно образование и кариерно развитие и главен редактор в Advent Group, организатор на MBA изложенията Access MBA One-to-One. Тя работи индивидуално с кандидати за МВА и управленски магистратури от целия свят повече от 20 години. Има успешно приети студенти в Oxford Said, HBS, LBS, HBS, IMD, INSEAD, Duke Fuqua и др. Работила е в отдел "Прием на студенти" за Executive MBA.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly