Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Разработчик на игри

Александър Благоев, разработчик на игри в XS Software
Share Tweet Share
Снимка

Александър Благоев се занимава с разработката на игри от 8 години, като неговата първа и настояща работа е в XS Software

 Фотограф: Цветелина Белутова

"Разработчикът на игри" участва в почти всички фази при изграждането на една модерна компютърна игра. Основната му роля е в техническото изпълнение на играта, но имайки общия поглед върху технологичните възможности, помага и при изграждането на самата концепция. Едно от най-важните умения за тази позиция е възможността да се решават ефективно проблеми от всякакво естество. Добрият разработчик намира финия баланс между качество и цена (време), умее да планира работата си и мисли в перспектива. Светкавичното развитие на гейм индустрията в последните години, както и постоянният прогрес в технологиите предполагат все по-голяма нужда от хора с подобни качества. По последни данни гейм индустрията е поне два пъти по-печеливша от филмовата -  тенденция, която едва ли ще се промени в близко бъдеще.

Повече за професията на разработчика на игри, както и за собствения си кариерен път разказва Александър Благоев от XS Software
 

Александър Благоев се занимава с разработката на игри от 8 години, като неговата първа и настояща работа е в XS Software. В момента отговаря за техническото звено в компанията, като участва в изграждането, подобряването и контролирането на технологичните процеси в компанията. Той помага при избора на технологиите и подходите, които XS Software използва при изработването на игрите, като участва и при подбирането на нужните кадри. 

Моето образование
Завърших 73 СОУ (2-ра Немска гимназия) с немски в София и Първа английска гимназия в София като частен ученик. Впоследствие взех бакалавърска степен в Техническия университет, специалност "Компютърни системи и технологии" в немския факултет (Факултет за германско инженерно обучение и промишлен мениджмънт). За момента нямам планове за продължение на образованието си. Може би звучи малко странно, но най-ценни умения добих в гимназията. Там се научих на дисциплина и усърдна работа. Бях заобиколен от изключително интелигентни хора, както учители, така и съученици, които непрестанно вдигаха летвата все по-нагоре и по-нагоре и които и до днес ме вдъхновяват и амбицират да постигна нещо повече. В университета за съжаление не получих това, което очаквах. Основите, разбира се, научих там, но бях затрупан от дисциплини, които нямаха много общо с компютърната наука. Малкото, което успях да извлека, наистина е много ценно и не мога да го пренебрегна, но мисля, че можем много по-добре. Не съм на мнението, че висшето образование за IT специалисти е излишно, напротив, но е време някои от изучаваните дисциплини да бъдат преразгледани и премахнати. Радвам се, че вече има и доста алтернативи като "СофтУни", които носят със себе си нужната промяна.

Моят път дотук
Първия си компютър получих, когато бях на 7 години, и, общо взето, тогава реших, че ще се занимавам с разработката на игри. Впоследствие през годините винаги съм гонил дисциплините, нужни за компютърно образование. В 10-и клас направих първия си website, а във втори курс в университета започнах първата и последната си работа в XS Software. Оттогава насам работата ми даде възможността да натрупам нужните умения, за да се справям с отговорностите, които имам в момента.

Моите задачи и отговорности
В момента оглавявам техническото звено в XS, като основната ми роля е да правя всичко възможно, така че екипите ни да са най-ефективни и да вършат работата си с най-високо качество. Това включва подбирането на технологиите, с които работим, както и подходите, които прилагаме. Занимавам се с набирането на кадрите ни, както и тяхното развитие. Не на последно място участвам и при решаването на проблемите и техническите предизвикателства, свързани с ежедневната ни работа.

Умения и опит
Според мен на първо място е умението за решаване на проблеми. Това не включва само стигането до крайната цел, важен е и подходът. Процесът може да се сравни с решаването на математически задачи - описанието на решението е от второстепенно значение, важното е да стигнеш до него. Има елегантни решения, има и груби, недоизпипани и неразбираеми решения. На второ място е умението за мислене в перспектива и планиране. Самото писане на код отнема между 10% и 20% от времето, останалото е претегляне на подходи, планиране и моделиране. Във всеки момент от процеса трябва да е ясна последователността и следващите стъпки. Първоначалното планиране на проекта, понякога е в основата на неговия успех или провал. Подходяща аналогия е строежът на сгради, ако основите не са качествени, сградата би могла да рухне. На трето място е дисциплината. При изграждането на даден проект има определени практики, които трябва стриктно да се спазват. Често, особено на финалната права, има много изкушения, които водят до резултати в краткосрочен план. При липса на дисциплина практиките се нарушават, взимат се краткосрочните решения, проектът завършва "успешно". За съжаление, когато дойде време за развиване на проекта, тези решения се превръщат в препятствия, задушават проекта и не позволяват ефективното му подобряване. Добрите разработчици знаят къде може да се правят компромиси, а в останалите случаи не се отклоняват от утвърдените практики.

Моите предизвикателства
Ежедневната ми работа е поредица от предизвикателства, като във всяко от тях винаги има по нещо ново. Няма вариант, в който знаеш всичко и си се сблъсквал с всичко, съответно работата е свързана с един непрестанен процес на учене. Банално, но колкото повече знаеш, толкова повече виждаш как нищо не знаеш. Това е и най-голямото предизвикателство - няма достижим връх, винаги ще си начинаещ в нещо.

Моето удовлетворение
Най-голямото предизвикателство носи и най-голямото удовлетворение - няма го усещането за застой, винаги се развиваш, винаги има нещо повече, някоя на пръв поглед нерешима задача. Голямо удовлетворение носи и работата ми с колегите. Заобиколен съм с едни от най-талантливите и най-интелигентните хора. Работата им ме вдъхновява да давам повече от себе си, и то не само в професионален план. Разбира се, правя и това, което още от 7-годишен съм искал, занимавам се с изработката на игри.

Заплатата
Стартовата заплата може да варира в зависимост от образованието и конкретните технологии. Средно началното ниво за човек без никакъв опит може да бъде между 700 лв. и 1000 лв. За разлика от други професии стажът не играе толкова важна роля. Развитието в повечето случаи е свързано с приноса и отговорностите на дадения човек, като заплатата може да стигне до 5-6 пъти над стартовата. 

Моите планове за развитие 
По-организиран, по-дисциплиниран, по-ефективен и по-полезен за останалите. 

Моите източници на информация
Това e едно от най-лесните неща, безкрайно количество информация е достъпно online: GitHub, StackOverflow, HackerNews, YouTube, моите колеги, Twitter, блогове и много други специализирани сайтове. Тайните на професията са на една ръка разстояние, стига да го има желанието.
 
Основни умения
- писане на код, оптимизация, тестване и имплементация на приложения
- способност за решаване на проблеми
- мислене в перспектива
- способности за планиране
- дисциплина

* Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера 2015. Професии с бъдеще"
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly