Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Авиационен инженер

За професията разказва Марин Филипов, авиационен инженер в "Луфтханза техник София"
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова

Думата авиация идва от латинската avis, която означава птица. Любовта към летенето и самолетите вероятно е един от важните мотиви при избора на специалността авиационно инженерство. Тя е сред най-търсените в учебните заведения, които я предлагат, показва статистиката за кандидатстудентските вълнения през последните години. Авиационните инженери по правило могат да търсят реализация в авиокомпании, летищни комплекси, ръководство на въздушното движение, авиационни фирми и дружества, авиоремонтни и авиопроизводствени предприятия. Трябва да разбират от ремонтна документация, различни металообработващи машини, технологично оборудване, инструментална екипировка и средства за измерване, средства за транспортиране и съхраняване, офис техника и компютри.

Професията със сигурност изисква много качества – дисциплина, съобразителност, аналитично мислене, както и умение да виждаш нещата в перспектива, да се организираш добре и да работиш в екип. И още - прецизност и отговорност, способност за вземане на бързи и адекватни решения, генериране на идеи и нестандартни решения. Но и за тази професия като че ли най-важното да имаш сърце, за да изпълняваш задълженията си с любов и желание. Защото за истински обичащите своята работа авиацията не е само начин за покриване на месечните разходи. Тя е посвещаване, възможност за добро кариерно развитие, средство да научиш много нови неща и дори хоби, твърдят хора от бранша.


За професията разказва Марин Филипов - авиационен инженер в "Луфтханза техник София"

Марин Филипов има средно техническо образование с направление "Софтуер", а висшето си образование е получил в Техническия университет в София - специалност "Авиационна техника". Преди да започне реализация по специалността си, той е преподавал в колеж, който обучава авиомеханици и пилоти. Работил е и в инженерингова компания.

Моята професия
Аз съм авиационен инженер в "Луфтханза техник София" - част от глобалното семейство на "Луфтханза техник груп". Основната ни дейност е техническо обслужване и поддръжка на самолети.
Позицията, която заемам, включва най-вече планиране и оценка на предстоящото техническо обслужване, очакваните откази и дефекти, необходимите ресурси и дейности до финализирането на заявеното техническо обслужване.

Ежедневната ми работа е свързана с координиране и комуникация с почти всички отдели на компанията, с представители на клиента, както и с производители като Airbus, Boeing и др.
Авиационната индустрия е високотехнологична и иновативна и дава отлична възможност за професионално развитие. Секторът е стабилен и перспективен. В същото време работата е динамична и интересна. Това са основните причини, поради които харесвам професията си и я препоръчвам на всички инженери. И не на последно място - възможността да обиколиш света.

Моето образование
Средното ми образование е техническо с направление "Софтуер", а висшето си образование получих в Техническия университет в София - специалност "Авиационна техника". Висшето ми образование спомогна за разширяването най-вече на кръгозора и социалната ми среда, а чисто практическите умения, необходими за професията, натрупах предимно в работата. От тази гледна точка специалността в университета не е толкова определяща за мен, колкото са стажът и практиката във водеща компания в бранша.

Моят път дотук
Преди 8-10 години си мислех, че авиационния бизнес в България е ограничен, особено за авиоинженери. Да, бях чувал за пилотите и ръководителите на полети, но те не ми бяха цел и бях на крачка да изоставя клишето "да работя по специалността". Докато бях студент, преподавах в колеж, който обучаваше авиомеханици и пилоти. След това в една инженерингова компания се опитах да бъда търговец. Търсейки работа и подавайки CV-та по инженерингови компании, подадох и в "Луфтханза техник София", която по това време стартираше дейността си в България. Започнах, замествайки колежка по майчинство и вече седем години съм част от екипа на компанията. За това време успяхме да разширим значително дейността на базата в България и към днешна дата ръководя един от отделите.

Моите задачи и отговорности
В ежедневната си работа отговарям за планиране на техническото обслужване, съдействие и координация на екипите, както и изминавам много километри в хангарите ни.

Необходими умения и опит
Отговорност, прецизност, професионални знания и умения и, разбира се, общовалидните: желание за работа, развитие и готовност всеки ден да научавате нови неща, технологии и знания.

Моите предизвикателства
Динамичната среда, извънредните ситуации, както и координацията на големи екипи с професионалисти, изпълняващи различни роли.

Моето удовлетворение
Постигнатите резултати, новите предизвикателства, непрекъснатото развитие и естествено колегите.

Моите планове за развитие
Бих искал след време да имам възможността да бъда ангажиран и с другите бази на "Луфтханза техник" по света.

Източници на информация
Основните източници на информация са богатата вътрешна база данни, която постоянно се актуализира и допълва, както и системните ни вътрешни обучения и тренинги. Едно от преимуществата на "Луфтханза техник" е инвестицията в квалификация и обучение на персонала. Много полезна информация черпим и от участието ни във водещите международни форуми в авиационната индустрия.
Търсени умения:
- Добро владеене на чужди езици – английски и/или немски
- Аналитична и критична мисъл
- Високо ниво на организираност
- Умение за мислене в перспектива (няколко стъпки напред и встрани)
- Висока компютърна грамотност.

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера 2016. Инженерните професии".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:
© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly