Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Growth хакер

За професията разказва Неманя Церовац, съосновател на LaptopFriendly и младши партньор в Source Institute
Share Tweet Share
Снимка

Growth инженерството се фокусира върху ангажирането на служителите и превръщането им в посланици на дадена компания или марка, обяснява Неманя Церовац.

[Капитал] Фотограф: Надежда Чипева

Да, правилно сте прочели, но споко - в дейността на този вид специалисти няма нищо нелегално. Ако изберете тази професия, със сигурност няма да ви се наложи да разбивате защитните системи на банки и правителства, за да извличате конфиденциална информация.

Понятието growth hacker (от англ. - хакер по растежа) е използвано за пръв път през 2010 г. от предприемача и бизнес ангел Шон Елис. Всъщност става въпрос за софтуерни инженери, наричани още инженери по растежа, които разбират от маркетинг, и по-специално от дигитален маркетинг. Тяхната задача, най-просто казано, е да използват инженеринговите и маркетинговите си умения, за да разширяват и задържат потребителската база на даден сайт, услуга или компания. Тоест те са нещо като хибрид между специалист по дигитален маркетинг и програмист, който непрестанно търси решение на въпроса: "Как да намеря повече онлайн клиенти за даден продукт или марка?"

Growth хакерите работят основно в дигитална среда и следователно от тях се изисква както да могат да "кодят", така и да владеят инструментите на дигиталния маркетинг – A/B тестове, създаване на лендинг страници, вирусни кампании, подходи и стратегии в социалните мрежи за достигане до по-голяма публика и пр. Професията е особено търсена в стартъпи, които не могат да си позволят разширени екипи и имат нужда от бърз растеж на клиентската база още от самото начало. Може да намери приложение и в маркетинговите отдели на комуникационни агенции и все по-често в дигиталните отдели на големи корпорации. А когато натрупате достатъчно опит и богато портфолио с проекти, можете да станете консултанти.

Повече за професията разказва
Неманя Церовац, съосновател на LaptopFriendly и младши партньор в Source Institute
Неманя Церовац е съосновател на стартъпа LaptopFriendly – онлайн платформа, през която собственици на заведения и кафенета могат да предоставят пространство за работа на професионалисти. Също така е младши бизнес партньор в Source Institute – peer-to-peer образователен институт, който насърчава и улеснява споделянето на знание и опит между предприемачи. В миналото е участвал в стартирането и разширяването на онлайн платформата FishingBooker за организиране на риболовни пътешествия по света. Завършил е бакалавърска степен по софтуерно инженерство в Белградския университет в Сърбия.

Моята работа
Работя като Growth хакер, или иначе казано, инженер по растежа. Занимавам се с "отглеждане" и разширяване на потребителска база. За тази цел използвам технологични инструменти, както и възможностите на различни дигитални канали, за да постигам ръст на потребителите, особено в ранна фаза на проектите.

Идеята е, че всяка компания, стартъп или проект се нуждае от повече потребители и/или продадени продукти. Тъй като интернет, мобилните приложения и уеб платформите са основен канал за комуникация и начин за разширяване на бизнеса, вярвам, че това е професия "еднорог", от която всяко предприятие се нуждае.

А и като добавим, че малко инженери разбират от маркетинг и привличане на клиенти, логично е появата на специалист, който съвместява инженерингови и маркетингови познания, да е повече от търсена от работодателите.

Моето образование
Магистър съм по софтуерно инженерство от Белградския университет Сърбия. Докато бях студент, успях да придобия и ценни умения в областта на HR, продажби и проектен мениджмънт в студентската организация AIESEC, в която членувам от 5 години.

В продължение на половин година бях стажант по маркетинг в комуникационната компания HUGE Media Marketing Agency. Мисля, че бях единственият инженер на такава позиция. Беше странно интервю, защото от компанията бяха объркани защо инженер кандидатства за маркетингова роля.

Така че моята препоръка към бъдещите специалисти в тази професия е да започнат от стаж в някоя маркетингова компания или отдел. Може и да е в студентска организация, еднакво полезно би било. Важното е да съчетаете умения и опит по софтуерно инженерство, проектен мениджмънт и онлайн маркетинг.

Моят път дотук
Както вече споменах, пътят ми не е обичайният за повечето инженери. Вместо да запиша стаж за софтуерен инженер, аз избрах маркетинга. Това беше и изборът, който промени изцяло кариерното ми развитие и го насочи в съвсем друга посока.

Когато работиш едновременно по код и онлайн маркетинг, започва да ти се вдига адреналинът, когато виждаш от първо лице потребителите да се увеличават. Така постепенно това се превръща в нещо като пристрастяване.

Ако имаш опит само като маркетолог и ти хрумне някаква идея, трябва да се обърнеш към програмистите за помощ. Понякога е трудно да им обясниш концепцията си или защо е толкова важно да внедрят някаква нова функционалност и да я тестват. Затова, ако имаш и нужните софтуерни познания, можеш сам да създадеш кода, който ти трябва, за да реализираш идеята си, без да зависиш от други хора. А и така процесът на реализация се скъсява – средно от две седмици до няколко дни или дори часа.

Снимка

Хубавото на инженерството на растежа е, че работните дни никога не се повтарят, казва Неманя.

[Капитал] Фотограф: Надежда Чипева



Когато завърших университета, веднага започнах да се занимавам с IVR приложения, или т.нар. интерактивни системи за гласови отговори. Този вид технологии се използват в кол-центрове, банки и големи компании и като цяло позволяват на клиентите да взаимодействат с базата данни на дадена фирма чрез клавиатурата на телефона или чрез гласово разпознаване.

Впоследствие мой приятел ме покани да се присъединя към проекта му. Успяхме да го развием от нулата и го превърнахме в най-голямата онлайн общност за организиране на риболовни пътешествия по целия свят – FishingBooker.

През 2015 г. напуснах проекта и започнах ново предизвикателство - LaptopFriendly. Идеята е да помагаме на професионалисти да открият най-добрите гъвкави споделени работни пространства в града, в който работят. Също така съм бизнес партньор в Source Institute – peer-to-peer образователен институт за предприемачество. Работя и като консултант по Growth инженерство за различни проекти в Африка, Европа и Азия.

Моите задачи и отговорности
Хубавото на инженерството на растежа е, че работните дни никога не се повтарят. Например в LaptopFriendly прилагам различни тактики, за да разширявам потребителската ни база и да измервам основните повратни точки. Това означава, че се фокусираме и върху разширяването и в други локации по света. Моята задача е да намеря най-добрия канал за придобиване на потребители за съответната локация, да го автоматизирам и да го пусна в действие. Така че през по-голямата част от времето тествам различни идеи и подходи, а когато намеря подходящо решение, създавам качествен код и минавам към следващата локация.

В Source Institute помагам на други предприемачи да направят нужните стъпки за разрастване на бизнеса им. Свързан съм в мрежа с много предприемачи и заедно работим върху решаването на специфични проблеми. Всички имаме различен житейски опит и го използваме, за да си съдействаме. Вярвам, че единственият начин да растеш като предприемач е чрез peer-to-peer обучения и споделяне на знание.

В проектите, в които участвам като консултант, задачата ми е да изготвям цялостна стратегия за действие, да решавам как и кои резултати да се измерват и каква да е продължителността на проекта.

Моите предизвикателства
Growth инженерството се фокусира върху ангажирането на служителите и превръщането им в посланици на съответната компания или марка. Значителна част от професията е свързана с тестване, извличане и анализиране на данни, които дават холистична представа за поведението на потребителите и целят да доведат до задържането му.

Growth инженерите се стремят да измерват и да увеличават конверсията на потребителите на всеки етап, т.е. да повишат коефициента на уеб посетителите, които правят нещо повече от бегъл преглед на съдържанието или повърхностно посещение на даден сайт. Така че най-голямото предизвикателство, но и същевременно източник на удовлетворение в тази професия е да намериш начин да постигнеш именно това.

Моето удовлетворение
Харесва ми, че всяко предизвикателство е различно от предишното и изисква непрекъснато да се информираш и обучаваш както за сферата на дейност на новия проект, така и за действията на потребителите. Всяка минута е динамична.

Заплатата
Понеже по дефиниция си нещо между програмист и маркетолог още от самото начало, стартовата заплата може да бъде доста висока. За България и Сърбия варира между 700 и 1300 евро. Но с опита, разбира се, върви нагоре и с трупането на успешни проекти лесно може да достигне между 2 хил. и 4 хил. евро на месец.

Моите източници на информация
Следя всички социални мрежи, технологичните новини в Techcrunch и публикациите на тема маркетинг и инженерство в Buffer Blog и Medium. Основното правило е да се интересуваш много от дигитални технологии и да гугълваш много.

Моите планове за развитие
Преди всичко искам да направя LaptopFriendly достъпен за всички страни в света. Мечтата ми е да променя облика на предприемачеството посредством Source Institute, така че да можем да споделяме знание във всички континенти.
Търсени умения
- познания по дигитален маркетинг
- умения по програмиране и разработване на софтуер
- умения по проектен мениджмънт и управление на времето
- умения за работа с данни
- талант за решаване на проблеми
- отлични комуникационни умения
- маркетингови и търговски умения
- склонност за поемане на рискове и излизане от зоната за комфорт
- лидерски умения

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера 2017: Непознатите IT & инженерни професии".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly