Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Инженер на автомобилен софтуер

Поточни линии за вафли и шоколади, самолети, мобилни телефони, перални, микровълнови печки, автомобили, мрежови рутери, системи за домашно кино, пейсмейкъри, играчки – това е само една малка част от устройствата, контролирани в днешно време от вграден софтуер.
Share Tweet Share
Снимка

[Johnson Controls] Фотограф: Johnson Controls

Поточни линии за вафли и шоколади, самолети, мобилни телефони, перални, микровълнови печки, автомобили, мрежови рутери, системи за домашно кино, пейсмейкъри, играчки – това е само една малка част от устройствата, контролирани в днешно време от вграден софтуер ( т.нар. еmbedded software). Всяка от вградените системи е много специфична, за да отговаря на нуждите на съответното устройство.

Затова и разработката на софтуер за вградени системи е област с разнообразни възможности за професионална реализация."В последните десетилетия вградените системи стават все по-мощни и решават все по-интересни проблеми. Най-малко в следващите години можем да очакваме всеки домакински уред или всяка кола да има свой IP адрес в интернет, разказва Кирил Митов, преподавател в Технологично училище "Електронни системи" към Техническия университет в София и основател на училище по роботика за деца.


Вградените системи са мястото, където се срещат хардуер и софтуер. По думите на Митов на специалистите в тази област са необходими познания едновременно за физическия модел на работа на много ниско ниво на електронни елементи и интегрални схеми. В същото време при програмиране може да се използват средства от по-високо и абстрактно ниво, което изисква логическо и алгоритмично мислене. Ето защо за професионално развитие в сферата се изисква висше образование в сферата на инженерните и на софтуерните науки.


Визитка:

Петя Николова е завършила "Технологична автоматика" в Университета за приложни науки в Манхайм, Германия. Пак там е правила магистратура по компютърни науки. Работи като софтуерен инженер в Johnson Controls Automotive Experience от около година.

Моят път дотук

Специалност "Технологична автоматика" съчетава разнообразни направления от инженерните науки и дава много добра основа, така че с това образование човек може да се развива в различни професионални сфери. Още по време на втората година от следването ми започнах стаж в голяма компания от химическата индустрия, като след края на стажа продължих да работя там на непълен работен ден. Задълженията ми включваха работата с индустриален софтуер в процеса по контрол на безопасността.  

Моите задачи и отговорности

Многобройни екипи (близо 600 души) работят за създаването на автомобилен софтуер, хардуер и механика, включвайки всички електронни части в измервателните табла, дисплеи и др. Само в София отделът ни се състои от 15 екипа, работещи по един проект в различни аспекти на софтуера.

Проектът, по който работя аз, е за централен дисплей в автомобила – централна конзола с много функции. Някои от тях са – навигация, мултимедия, интернет синхронизация с мобилен телефон, IPod или USB и още много други. Основната отговорност на екипа ни е аудио свързването през USB, което може да бъде чрез мобилни устройства, IPod, устройство с USB.

Отделът ми е много голям – имаме повече от 180 души, работещи в София, а също и други екипи в Германия, Франция, САЩ и Индия.

Една от основните ми задачи е усъвършенстването и разработването на вече изградения софтуер. Например, когато трябва да бъде внедрена нова функционалност, се налага да сравня спецификите на системата, да работя съвместно със системния инженер, за да се убедя, че е възможно да изпълним изискванията на клиента от техническа гледна точка. След като условията са изяснени, моя задача е да внедря новите функционалности. Междувременно трябва да коригирам или да се убедя, че несъвършенствата, които нашите колеги от Quality Assurance или ние сме открили, са изчистени.

Моите предизвикателства

Смятам, че комуникацията е най-голямото предизвикателство, тъй като проектът, по който работим, е много сложен. Оттук нашият екип трябва да може да координира работата си с тази на другите екипи. Някои от тях работят в Германия, САЩ и Индия и всички трябва да говорим "един общ език" и да намерим начин да разберем другия, за да може всеки да се впише в отбора. В същото време клиентът, за когото работим, се намира в Япония. Това наистина е голямо предизвикателство! Управлението на проекта е много по-различно от това в една малка компания

Работата е изключително динамична трябва да бъдем доста бързи и гъвкави . Правим най-доброто, за да планираме работния процес, но често възникват непланирани промени в процеса на работа, зашото много различни екипи зависят един от друг. Например ако в Екип А настъпи промяна в техническото изискване, това провокира верижна реакция и изменя приоритетите не само в Екип B, но също и в C, D и т.н. Освен това ако ние закъснеем, нашите колеги от всички други екипи няма да успеят да завършат задачите си навреме. Затова е много важно да се придържаме стриктно към крайните срокове.

В автомобилната индустрия е от съществено значение функциите на софтуера да са готови и одобрени преди моделът да влезе в производство. Не съществува възможност да променяме софтуера след пускане на автомобила в употреба. Така че е много важно не само да се работи в срок, но и много качествено.

Проектите ни са много интересни заради иновативните технологии, които създаваме, например – използваме мобилни телефони, които все още не са на пазара. Автомобилите, над които работим в момента, ще влязат в производство след 3 или 4 години.


Моите допълнителни обучения
Досега съм имала обучения за работните процеси на компанията както и въвеждащи обучения. Тази година ще участвам в различни технически курсове, като обучение по Linux, както и по вградени системи, обектно-ориентирано програмиране и др.

Моите планове за професионално развитие

Компанията дава възможност за йерархично кариерно израстване, а можеш и да смениш екипа, ако искаш да научиш нови програмни езици и технологии. Надявам се, че през следващите години ще продължа да се уча и да развивам техническите си познания.

Препоръчвани източници на информация

Все още имам много да уча и моят предпочитан източник на информация са по-опитните ми колеги. Информацията, свързана с проекта е много специфична и човек не може да я намери извън компанията. Хубавото е, че колегите винаги са готови да помогнат.

Търсени умения

- Програмиране със C and и Embedded Systems
- гъвкавост
- отлична способност за учене
- много добри умения за комуникация
- екипност
- способност за приоретизиране
- способност за стриктно спазване на крайни срокове
- внимание към детайла
Статията е част от специалното издание на Кариери "Моята кариера" 2013. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly