Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Уебанализатор (Web analyst)

Основното правило, което важи в тази сфера, е "Не можеш да управляваш това, което не измерваш".
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова

Измерването на интернет трафика към уебсайтовете съществува почти от самото начало на интернет, но с динамичните изменения на онлайн технологиите през последните години професията уебанализатор се обособи като ключова позиция за всеки бизнес.

Най-общо тя включва измерване на интернет трафика от различни онлайн канали като посещения от Google, разпращане на бюлетини, email кампании, платена реклама или трафик от социалните медии, през анализиране на реализираните бизнес цели до графично представяне на тенденциите и вземане на адекватни решения.

Практически всеки малък или голям бизнес ползва поне един аналитичен модул като безплатната версия на Google Analytics, за да измерва посещенията на сайта си. Реалната стойност за това обаче е в детайлния анализ кои онлайн канали работят. Основното правило, което важи в тази сфера, е "Не можеш да управляваш това, което не измерваш" (You can’t manage what you don’t measure).

Според изданието Search Engine Watch добрият уебанализатор трябва да умее да разрешава проблеми, да им добра техническа грамотност и умения за програмиране с HTML, JavaScript и PHP. Според изданието важни са и комуникационните умения, които не се изчерпват само с презентиране, а по-скоро способност да се тълкуват сложни или технически концепции пред различни аудитории. Важни качества са и търпение, постоянство и бизнес ориентираност.

Експертът в областта на уебанализа и автор на блога Occam's Razor Авинаш Кошик пък отбелязва, че най-голямата грешка, която един уебанализатор може да направи, е да работи без цел. Затова той предлага на всеки в тази професия да си задава четири ключови въпроса в началото на деня. А именно защо е дошъл на работа, какъв трябва да е неговият фокус, какво ще му донесе успех и кои са анализите, които ще допринесат най-много за бизнеса на клиента.


Станислав Димитров има осемгодишен професионален опит в сферата на оптимизация за търсачки (SEO) и интернет реклама (PPC) за български и чуждестранни клиенти. Той работи като директор маркетинг, в това число и уебанализатор, в дигиталната агенция HopOnline, а освен това е и сертифициран преподавател към Google AdWords в България.

Димитров завършва бакалавърската си степен в University of Westminster в Лондон и има следдипломна квалификация от Griffith College в Дъблин, Ирландия, специалност "Компютърни науки".
 
Моят път дотук

Започнах да се занимавам професионално с интернет в началото на 2005 г., когато станах SEO (оптимизация за търсещи машини) мениджър в Aplus.NET, тогава една от големите американски хостинг компании с екип от 200 души и офис поддръжка в България. Много мои състуденти от Ирландия започнаха работа в компании като Google, Microsoft и Dell, които в годините на интернет бума бяха отворили офиси в Дъблин, но аз реших да търся предизвикателства и реализация именно в България.

Следващата стъпка в моята кариера беше в ICYGEN, една от известните компании за уебдизайн в България, където срещнах чудесни професионалисти и в продължение на пет години имах шанса да работя за някои от най-големите марки в интернет. През последните две години съм част от екипа на дигиталната агенция Hop Online – бързо растяща мултинационална компания с вече шестнадесет души екип и офиси в София и САЩ, както и официален Google AdWords партньор.

Моите задачи и отговорности

Работата на уебанализатора включва проследяване и анализ на интернет трафика към един сайт по отделните канали, анализиране на посещенията на ключовите страници и реализация на заложените цели в сайта като попълнена форма, онлайн продажба, посещение на ключова страница (например контакти) или абонамент за бюлетин. Данните за всичко това могат да бъдат лесно набавени чрез инсталирането на популярни безплатни модули като Google Analytics или Piwik.

Моите задачи са да направя наличната статистика възможно най-пълна и същевременно максимално опростена за клиента, като му помогна в решенията за ефикасността на всеки похарчен маркетингов долар или лев. Наличната статистика трябва да бъде визуализирана и представена на клиента в разбираем вид на месечна, а в някои случаи и на седмична база. Именно визуализацията на статистическите данни и идентификацията на определени тенденции е истинската сила на добрия уебанализатор.

Обичайно залагането и проследяването на ключови индикатори за представяне (KPI – key performance indicators) определя успеваемостта на една кампания, тъй като за повечето бизнеси в крайна сметка най-важни са крайните действия от страна на клиента като продажби, обаждания или заявки. Сред някои от най-необходимите и полезни инструменти за уебанализ са Microsoft Excel и Google Docs, или готови решения като SearchMetrics.

Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова



Моите предизвикателства

Както всяка професия, така и тази на уебанализатора има своите трудности. Познаването на бизнеса на клиента е едно от основните предизвикателства за мен, защото, ако не разбирам един продукт или услуга, няма как да му помогна да стигне до своята желана аудитория. Някои от основните въпроси, на които търся отговори от страна на клиента, включват какви са характеристиките и предимствата на предлаганите продукти/услуги, какъв е профилът на избраната аудитория (географски или демографски принципи, интереси) и какви са желаните действия, които бихме искали посетителите на сайта да предприемат.

Подобряването на определени и често малки детайли върху ключови страници могат да окажат сериозен тласък върху приходите на бизнеса. Изумително трудно е обаче да се убеди даден клиент да експериментира с подобни промени. Излизането му от зоната на комфорта и ангажирането на допълнителни ресурси/средства, както и убеждаването му в необходимите промени, могат да бъдат сериозно предизвикателство пред един уебанализатор.

Изключително важно и за двете страни е редовната комуникация, информиране и синхронизиране за предстоящи събития като промоции в социалните медии, разпращане на бюлетини или реклами извън интернет и за промени в сайта като добавяне на нови продукти или премахване на стари такива. Прехвърлянето на маркетинг бюджети от традиционни и скъпи канали като телевизия или печат, където е трудно да се измерва ефективност, към дигитална реклама с ясно заложени и измервани цели за реализация е също успешна промяна за бизнеса на клиента.

Моите обучения

През 2012 г. преминах през обучение и тестове за някои от продуктите на Google в централата на технологичния гигант в Цюрих, вследствие на което придобих и лиценз за Google AdWords Certified Trainer. Моята задача е да работя за развитието на продуктите на Google на българския пазар, като тази година ще проведем няколко безплатни обучения за Google Analytics/AdWords, най-вероятно в няколко избрани университети в страната.

Стараем се да присъстваме, а понякога и да участваме като лектори, на водещите семинари и обучения в нашата сфера в България като "Маркетинг с нулев бюджет" и ежегодната SEO конференция, както и на британските такива като Search Engine Strategies, SearchLove и ad:tech. Особено се стараем да присъстваме на събития с практически занимания.

Сред безплатните и достъпни онлайн ресурси бих отличил чудесния Google Analytics IQ център, който подготвя уебанализаторите за вземане на един от най-трудните изпити в тази сфера.

Препоръчвани източници на информация

За да бъда в течение с новостите в сферата на уебанализа, разчитам предимно на няколко специализирани блогове на английски език като тези на Avinash Kaushik и Justin Cutroni, както и на официалния блог на Google Analytics. От българските онлайн издания бих отличил най-вече SocialEvo.net и NewTrend.bg, които макар да пишат за разнообразни теми, все пак не пропускат и аналитичната част.

Моите планове за развитие

В професионален аспект те са свързани най-вече с развитието на нашия офис в Ню Йорк. Що се отнася до плановете ми за развитие на българска почва, те са свързани с популяризирането на продуктите на Google и с безплатните обучения, които да провеждаме в страната занапред.

Търсени умения за дадената професия:
- познания за продукти като Google Analytics/Google AdWords
- умения за работа с Microsoft Excel
- познаване на HTML програмен език
- внимание към детайлите
- умения за работа с клиенти, комуникативност

*Статията е част от специалното издание на Кариери - "Моята кариера 2013. Професиите в дигиталното пространство".
 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly