Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: SEM Expert

Работата на Search Engine Optimization експертите изглежда динамична, интересна и предизвикателна, а все по-силното навлизане на интернет като канал за комуникация на бизнеса е предпоставка за добри възможности за развитие в сферата.
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Над 90% от потребителите на интернет в България използват търсачката на Google, когато искат да намерят дадена информация, продукт или услуга онлайн. Това са над 3 млн. души от цялата страна с различна възраст и социален статус. Достъпът до тях е важен за много бизнеси – от онлайн магазини, през банкови институции до големи корпорации. Затова през последните години в България се появяват все повече хора, които професионално се занимават със създаването, управлението и анализирането на рекламни кампании в Google AdWords.

Повечето от тях работят в рекламни или дигитални агенции. Особеното е, че, за да правят това, те нямат нужда от конкретно образование. Могат да са икономисти, филолози, физици. Най-важно е да имат желание да работят в интернет, да познават добре механизмите, чрез които функционира мрежата, и да са склонни да учат нови неща. Ако всичко това е налице, могат да изкарат и сертификати (Fundamentals, Search Advertising, Display Advertising, Reporting and Analysis) за работа с рекламната платформа на Google. Те се издават от самата компания, а изпитите се провеждат онлайн.


Броят на сертифицираните Google AdWords експертите в България в момента е около 100, докато преди година са едва 20-ина. Това е така отчасти, защото Google организира безплатни обучения за цитираните изпити, което доведе до рязък скок в броя на сертифицираните специалисти през последните месеци. Работата изглежда динамична, интересна и предизвикателна, а все по-силното навлизане на интернет като канал за комуникация на бизнеса е предпоставка за добри възможности за развитие в сферата.



Визитка

Ясен Дамянов е SEM Expert (Search Engine Marketing Expert) в дигитална агенция Interactive Share. Преди това е работил в "Студио Модерна България", където е отговарял за управлението на рекламите в Google на всички онлайн магазини на компанията.

Ясен е бакалавър по икономика от Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" и магистър със специалност "Финанси и банково дело". Преди да започне да се занимава професионално със сегашната си професия, участва в екип, който стартира уебсайт, откъдето получава базовите умения и интерес към рекламата и маркетинга онлайн.
 
Моят път дотук

Още докато следвах в 3-ти курс, започнах като стажант в една фирма финансов посредник, която търгуваше на БФБ -  София. Тогава реших, че искам да съм брокер. През следващите две години смених още две работни места в тази сфера, като второто беше в банка "Емпорики". Докато работех там, със съквартиранта ми създадохме собствен уебпроект. Отне ни около 4-5 месеца и бяхме готови със сайта. Започнахме да трупаме популярност и тогава дойде и първият ми контакт с рекламната платформа на Google – само че от страната на издател, т.е. на човек, който генерира приходи от рекламата.

Работата по това начинание ми даде много добра база за това как се създава и развива един уебсайт. Пътят, през който минахме тогава, беше едно истинско училище, само че без учители. След около година и половина решихме да отложим "грандиозните" си бизнес планове и да потърсим по-сигурни доходи. Намирането на работа се оказа страшно лесно – кандидатствах на 3 места и от 3-те получих оферта. Избрах "Студио Модерна" – компания за директен маркетинг, като аз започнах в отдела, който се занимаваше с интернет – онлайн магазините. За 2 години и половина научих страшно много - там реално видях как се търгува онлайн, научих много за интернет, за поведението на уебпотребителите, за навиците им.

След "Студио Модерна" започнах работа в дигитална агенция Interactive Share като Search Engine Marketing (SEM) специалист. Това означава, че аз създавам и управлявам рекламите на клиентите в търсещите машини. За България това на практика означава само в Google, защото 90% от потребителите използват тази търсачка.

Моите задачи и отговорности

Когато един клиент има нужда от реклама в Google, се прави анализ на моментното състояние на уебсайта му. След това дефинираме целите на кампанията (на рекламите), подбираме подходящи ключови думи и фрази, създаваме рекламите и ако е необходимо, правим предложения за промени по сайта с цел постигане на по-голяма ефективност.

Опитваме се да определим какво повече може да се направи освен самата рекламна кампания, за да се постигнат по-добри резултати. Това е свързано най-вече с уебсайта, на който потребителите се приземяват, след като кликнат на рекламата. На някои клиенти предлагаме други видове реклами, които също ще им донесат трафик, оптимизация на уебсайта за търсачки, ако е необходима. Много често сайтовете биват изработени без основата, на която SEO-то се базира, за да може да се индексират добре. Случва се страниците да имат добре структурирана информация, но да липсва ясен призив за действие (Call To Action), който да мотивира посетителите да предприемат някакво действие – поръчка, обаждане или др. Опитваме се да обучим и нашите клиенти, че е важно да мотивират хората да извършват конкретни неща, след като са посетили техните сайтове.

Моите предизвикателства

Най-голямото предизвикателство за мен е да направя така, че да има ефект от рекламната кампания и клиента да е доволен. Да направя така, че той да стане зависим от рекламата. Да види колко е важна тя за него, че му носи клиенти и да не иска да се отказва от нея. Напълно възможно е всеки клиент да бъде убеден в това, защото статистиките, с които работим, са обективни данни, които показват какво се е случило действително. Ако е заложена точна цел, ние можем да измерим колко близо сме били до нея. От друга страна, е предизвикателство да стимулираме клиентите да измерват ефективността от тяхна страна, за да може накрая да определим заедно най-правилния подход за развитието на кампанията занапред.

Моите обучения

Предприемаческият ми опит ми даде възможност да се образовам как работи интернет, онлайн рекламата и да получа базови знания, които ми помогнаха след това да възприемам много лесно новите неща, които се случват. Но основният източник на информация, който аз съм ползвал, е интернет. Четене на блогове, на хелпове в Google. Самият отдел за поддръжка на Google. Когато имаш проблем с дадена рекламна кампания и се свържеш с тях, техните отговори са също обучителни. Разбираш къде ти е била грешката и как работи системата. Моето основно обучение е било основно онлайн – сам съм търсил ресурси в интернет. Има много информация - например във форумите, където хората споделят своите проблеми. Отделно в "Студио Модерна" сме имали вътрешни обучения. Присъствал съм и на конференции, организирани от Google Engage - програма на компанията в помощ на агенции, предлагащи услугата "реклама в Google".

Моите планове за развитие

В агенцията, в която работя, непрекъснато се случват нови неща. От миналата година започнахме семинари, имаме идея за по-детайлни обучения на групи от хора за различни нужди в сферата на интернет рекламата и маркетинга. Тук постоянно има нови и интересни предизвикателства, от които искам да бъда част. За мен е важно да продължаваме да вървим напред, да имаме доволни клиенти, а що се отнася до Google AdWords - да успявам да бъда винаги запознат с най-новите неща и да предлагам най-добрите решения на клиентите.

Препоръчвани източници на информация

Аз използвам основно информацията, която Google предлага за системата Google AdWords, защото на пръв поглед тя изглежда лесна, но има страшно много опции и данни, които могат да бъдат анализирани с цел да се търси по-добрата ефективност и действително е необходимо задълбочено познание. То е описано подробно в страшно много онлайн ресурси, които се предоставят от Google. Това е моят основен източник на информация. Плюс комуникация с колеги - обмяна на опит. Както и няколко сайта, в които има интерактивни лекции и уебинари.  Форумите, които се посещават от SEM експерти, споделяне на казуси и предложения за решението им. Обучението е много динамично – когато имаш проблем - търсиш, информираш се и го решаваш.

Търсени умения

- Аналитичност
- креативност
- съобразителност и отговорност
- бизнес и икономическите познания помагат
- умение за работа с клиенти
- ориентация към резултати
 

*Статията е част от специалното издание на Кариери - "Моята кариера 2013. Професиите в дигиталното пространство".

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly