Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Mаркетинг експерт

В последните няколко години каналите за дигитален маркетинг се увеличиха значително. Маркетинг вече не значи само да казваш разни неща на потребителите си, а да правиш неща, които ги забавляват или са им полезни.
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Юлия Лазарова

Дигиталният маркетинг се появява в края на 90-те, като по онова време се изразява основно в пускане на реклами онлайн. В последните няколко години обаче с развитието на социалните медии, мобилните устройства и други онлайн инструменти каналите за дигитален маркетинг се увеличиха значително. Маркетинг вече не значи само да казваш разни неща на потребителите си, а да правиш неща, които ги забавляват или са им полезни.

Така поне твърди в книгата си Do or Die Кларк Кокич, маркетинг експерт, който още през 1999 г. изоставя традиционния маркетинг и към днешна дата освен гуру в сферата на дигиталния е и председател на борда на специализираната в бранша компания Razorfish (в групата на Publicis).  Кокич твърди, че за да бъдат успешни, маркетинг експертите трябва да създават преживявания за своите потребители, които да променят значението на това да бъдеш клиент на даден бранд.

Каналите остават много – имейли, социални мрежи, мобилни устройства и приложения, таргетирана реклама и пр., а начините им на съчетаване изглеждат безкрайни. Независимо от промените, които новите технологии носят със себе си, в свой доклад за дигиталния маркетинг (The 2012 Digital Marketer: Benchmark and Trend Report) от Experian Marketing Services припомнят, че има едно нещо, което в света на маркетинга не подлежи на промяна – правилото, че всичко се върти около потребителя. 


Пламен Нонински е на 27 години. Отговаря за маркетинга на сайта за безплатни обяви Prodavalnik.com от октомври 2011 г. През 2007 г. завършва икономика и бизнес в университета Ludwig-Maximilians-Universität в Мюнхен, Германия. След това учи маркетинг в Университета за национално и световно стопанство в София. Предишният му професионален опит също е в сферата на маркетинга.

Моят път дотук 

Следвах икономика и бизнес в университета Ludwig-Maximilians-Universität в Мюнхен, Германия, до 2007 г. След това завърших маркетинг в Университета за национално и световно стопанство. Основното, което научих, е, че за да си наистина добър в това, с което се занимаваш, не трябва да следваш шаблони и наизустени правила. Напротив, трябва винаги да преценяваш и оглеждаш детайла на фона на цялото и да се стремиш да адаптираш знанията си спрямо конкретната обстановка и ситуация.

За онлайн маркетинга базовото икономическо образование би било предимство, тъй като под една или друга форма те сблъсква с планиране и управление на средства, но лично аз смятам, че в тази сфера са по-важни личностните качества на отделния човек, неговият усет, способността му  бързо да се учи и приспособява към изменящата се картина.

Кандидатствах за сегашната си позиция по публично обявен конкурс. Бях от кандидатите, допуснати до интервю. На втория етап от подбора трябваше да развием писмено казус за разпределяне на средства и бюджетиране на рекламна кампания и да представим нашето виждане по темата. 

Относно предишния си професионален опит - работил съм в малка фирма с чуждестранен собственик, занимаваща се с маркетинг и разработка на сайтове, около две години. Преди това съм работил в отдел "Маркетинг и продажби" в един от големите СПА и уелнес центрове в България.

Моите задачи и отговорности 

Трудно ми е да определя един типичен работен ден, тъй като  винаги се случва нещо изненадващо, но, най-общо казано, прекарвам часовете в планиране, разработка или анализ на маркетинг кампании, срещи и/или размяна на кореспонденция с партньори, бюджетно планиране, социален маркетинг, срещи с екипа и т.н.

Голяма част от моята работа е свързана с дизайнера. С него изграждаме визията на маркетинг кампаниите и неговата работа е от изключителна важност за мен. Много е важно той да разбере какво се стремим да покажем на потребителите. Давам му насоки в какви граници искаме да се визуализира нещо и той излиза с предложения.  

Много близко работя и с нашия експерт по Google AdWords, платените реклами в Google. Там също е много важно да стигнем до разбиране какво искаме да комуникираме на потребителите, каква кампания искаме да пуснем. Контролирам и телемаркетинга, който в "Продавалник" е голяма част. Това е моят екип. Твърдя, че сме много задружен екип от професионалисти, което допълнително мотивира.

В работата си комуникирам с генералния мениджър на "Продавалник" - обсъждаме различни виждания, стратегии, финансови и маркетинг отчети. По-големите проекти минават за одобрение през регионалния директор на "Алегрогруп"* за България.

При маркетинга в електронната търговия задължително трябва да се вземе предвид фактът, че става въпрос за среда, в която се разменят стоки или услуги между реални хора. В C2C** сектора,  където оперира и "Продавалник", транзакцията става в огромен процент от случаите между частни лица.

Ето затова маркетинг комуникациите в голямата си част трябва  да са подчинени върху това потребителят да се ориентира възможно най-лесно в средата, да му бъде помогнато да сключи възможно най-ефикасно сделката, както и да бъде запознат до възможно най-голяма степен за начините да подсигури сигурността си при онлайн транзакцията.

В "Продавалник" болшинството от потребителите - семейства, възприемат сайта като възможност да подпомогнат семейния си бюджет или да намерят подходящи за тях стоки на достъпни цени. В подобна среда и маркетинг комуникацията трябва да бъде много внимателно премерена, за да е в помощ и на двете страни при сделката.

Снимка

 Фотограф: Юлия Лазарова



Моите предизвикателства

Преодолените трудности са източникът на опит, а не прослуженото време на дадена позиция. Възприемам трудностите главно като предизвикателства, които ме мотивират да давам повече и ми напомнят, че човек не трябва никога да се отпуска и да спира да се учи. 

Занимавам се с много нови за мен неща. Например миналата година по случай шестия рожден ден на "Продавалник" направихме голяма кампания, за да промотираме категорията "Автомобили" и да привлечем мъжката аудитория. Дадохме като награда автомобил, което си е голямо предизвикателство. Не можехме просто да кажем "хоп, взимаме ето този автомобил и го даваме на ето този човек".

От законова гледна точка много неща трябваше да се проверят – как ще стане прехвърлянето, как ще придобием автомобила, имахме многократни контакти с победителя, всичко се заверява нотариално. Цялата техническа част на кампанията трябваше да мине гладко, което за мен си беше предизвикателство да успея да проуча нещата и да ги приведем в действие. Това не е маркетинг частта, но е опит, който се научава и е безценен.

Моите обучения

Преминавал съм кратки обучения на Xpert Personal Business Skills за водене на преговори, аргументиране, дискутиране. Към момента се стремя да посещавам повечето от големите семинари по онлайн и дигитален маркетинг.

Препоръчвани източници на информация

Свободният достъп до информация е едно от големите преимущества на днешното време. Следя и се запознавам с различни казуси на големи маркетинг кампании по света, тъй като те дават нагледно ползите и ефективността от една евентуална кампания и наред с това съдържат в себе си доста полезни идеи. В момента чета и една интересна книга на Гари Хамел – Beyond the Familiar – добър пример за това, че в днешно време не може да разчиташ на стабилен ръст или успех, без да поставиш нуждите на клиента на първо място.

Моите планове за развитие

Като част от динамична среда моите планове също са доста динамични и актуализиращи се спрямо интензивните промени. Водещото за мен е да се развивам и да съм част от модерна и иновативно мислеща компания, а позицията, която заемам в момента, в пълна степен отговаря на тези ми нужди.

Надявам се след 10 години да мога да базирам самочувствието си на солиден професионален опит и обогатени личностни и професионални умения. Бих се радвал да съм все така мотивиран и удовлетворен от работата си, но и да имам достатъчно поводи за професионална гордост. Не на последно място бих бил много щастлив, ако натрупаният през годините опит послужи като пример за започващите развитието си млади специалисти.
 

Търсени умения за дадената професия:
- креативност
- организираност
- способност за синтезиране на ясни послания
- добро познаване на целевата група потребители/клиенти
- аналитичност
- адаптивност към промените и способност за импровизация
- добри комуникационни умения

* "Алегрогруп България" e собственик на "Продавалник" и още няколко сайта за електронна търговия.  Компанията е част от полската Allegrogroup

** Краен клиент към краен клиент

***Статията е част от специалното издание на Кариери - "Моята кариера 2013. Професиите в дигиталното пространство".

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly