Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Дигитален продуцент

Ако искате да работите в дигиталната реклама трябва: да помислите как да превърнете себе си в марка, как ще я промотирате и как да пробиете през тълпата, за да достигнете вашата таргет група.
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Ако искате да работите в дигиталната реклама трябва: да помислите как да превърнете себе си в марка, как ще я промотирате и как да пробиете през тълпата, за да достигнете вашата таргет група. Използвайте всички платформи, инструменти и евтини реклами като Facebook и Google Ads. Това са съветите на Майкъл Едж, ръководител на дигиталния отдел в рекламна компания VCCP, споделени в специализирания форум за дигитална реклама на Guardian. И е напълно прав. За да работите като дигитален продуцент, не ви трябва добре натъпкано с дипломи CV, а да покажете на практика какво умеете в дигиталната среда.

Всеки, който се интересува от работа в този сектор, трябва да знае две неща: 1. професията е в постоянен възход заедно с все повечето дигитални платформи за реклама; 2. подготовката за нея не става в университета. Индустрията е свързана с технологиите и дали ни харесва или не, тези технологии се променят всеки ден. Някои от най-добрите идеи идват от технологични познания за устройства като iPhone или платформи като Facebook, за това как потребителите взаимодействат през тях. Така че учебните материали за подготовката на дигиталните продуценти са навсякъде около нас – в интернет или в телефона ни.

Според Натан Гера, директор иновации в AMVBBDO, бумът на пазара на труда в тази сфера през следващите години вероятно ще бъде свързан именно заради мобилните приложения.
Най-хубавото нещо при дигиталните продуценти е, че няма твърдо изграден профил: може да имаш диплома по биология, бизнес администрация, литература. Важното е любопитството и способността да усещаш на какво реагират хората. И, разбира се… много любов към рекламата. Уинстън Бинч, ръководител на дигиталния отдел в Deutsch LA, твърди, че наема хора, които живеят за креативността, технологията, рекламата и създаването на нови неща. Хора, които не искат работа до 18.00 в офиса, а това, което правят, за тях представлява голяма част от удоволствието да живеят.

Така че любов, технологии и креативност са в рецептата на добрия дигитален продуцент. И много практически опит, както твърди един от експертите в тази област в България, Светослава Карадаиева, дигитален продуцент в New Moment Interactive.

Визитка
Светослава Карадаиева е дигитален продуцент в New Moment Interactive, част от рекламната агенция New Moments New Ideas. Има диплома по маркетинг и предишен опит в продажбата на онлайн реклама.


Моите отговорности и задачи

Всяка рекламна кампания включва различни елементи -  от събития, през телевизионна и пресреклама до дигитално присъствие. В нашия отдел се грижим за продукцията на дигиталното съдържание на кампаниите. Това означава, че работим по целия процес - от изграждането на цялостната стратегия до самото й осъществяване във вид на готови онлайн инструменти - например промосайтове, банери, игри.  Спрямо целите на клиентите ние предлагаме подходящи онлайн активности. За някои от тях помагаме и при цялостното присъствие в интернет - поддържане на сайт, подготовка и изпращане на бюлетини, поддържане и актуализиране на бази данни. Осъществяваме готовите стратегии в конкретни кампании, често подготвяме предложения към нови и настоящи клиенти.  Също така работим в тясно сътрудничество и с останалите отдели на агенцията, тъй като най-често дигиталните кампании са част от интегрирана рекламна стратегия и е необходимо добро координиране на дейностите.

Моят кариерен път дотук


Бакалавърската ми степен е от СУ "Св. Климент Охридски", от Факултета по журналистика и масова комуникация, а магистратурата ми е "Маркетинг" ,  съвместна програма между БАН и Великотърновския университет. Първата ми работа след университета обаче беше в софтуерна консултантска компания. След това навлязох в рекламата, като работих няколко години в голяма българска медия. Бях ангажирана обаче с продажба на реклама, а не с продукцията й.
Онлайн рекламата винаги ми е била интересна и затова съм се учила постоянно от практиката. Реално няма къде да учиш тези неща в университет, тъй като всичко е много ново. Не съм ходила на специализирани курсове или обучения, макар че се старая да посещавам повечето местни събития на интернет бранша. Стремя да съм в течение с новостите, като следя разнообразни източници на информация, предимно онлайн - за мобилни приложения, за социални кампании, за сайтове и ползваемост...

Моите предизвикателства


Много често предизвикателството е да убедим клиента, че не всичко модерно е адекватно за съответния бранш, например не на всеки му трябва мобилно приложение, ако няма какво да представи там. Безкритичното копиране на последните новости без доброто им разбиране често обърква компаниите и води до неяснота каква точно ще е добавената стойност за продуктите им. Това неразбиране пък води до объркване на целите със средствата за тяхното постигане. Например присъствието в социалните мрежи за компаниите понякога се превръща в самоцелно упражнение, вместо да се използва като средство за постигане на конкретни комуникационни цели. Все още продължаваме да се сблъскваме с фразата " хайде да направим нещо във Фейсбук" или се случва например някой да поиска 20 000 фенове на страницата си. Това обаче не би трябвало да е цел, а средство - важното е да можеш тези хора да ги ангажираш в разговор (а не рекламен монолог) и да им предоставяш нещо, което има реална стойност за тях - полезно и/или забавно съдържание например. Само броят хора не носи нищо на компанията, още повече че голям процент от "феновете" харесват дадена страница само заради възможността да спечелят награда и после не се връщат.
От друга страна, все още има компании, които се страхуват да експериментират с дигитална реклама, предпочитат да използват по-традиционни канали и е трудно да бъдат убедени да присъстват в интернет.

Удовлетворението


Самата работа е много разнообразна и зареждаща, всеки ден е различен от предишния. Работим за различни видове клиенти – от телекомуникациите, през автомобили, бързооборотни стоки до неправителствени организации.  Всяка кампания има различни цели, срокове и т.н. Харесва ми, че имаш свободата да правиш интересни неща.  Чувствам се удовлетворена, когато успеем да направим кампания, която едновременно изпълнява целите на клиента и е интересна за аудиторията.

Моите съвети

Бих посъветвала младите хора, които искат да се занимават с дигитална реклама, да следят постоянно новите неща, които се случват онлайн. Със сигурност най-доброто, което могат да направят, е да си намерят подходящ стаж. Този тип професии най-добре се учат в практиката, засега няма достатъчно актуални програми в университетите. Всяко образование в областта на маркетинга и рекламата е бонус, но дигиталната реклама се развива всеки ден и няма как университетското образование да я настигне.

Търсени умения

Да си запознат от бизнес гледна точка със социалните медии
Висока интернет грамотност
Комуникационни умения
Задължително отличен английски език
Възможност за работа под напрежение
Добре организиран
Познания по програмиране, SEO и дизайн са от голяма полза

*Статията е част от специалното издание на Кариери - "Моята кариера 2013. Професиите в дигиталното пространство"

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly