Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Експерт "Социални медии"

Специалистите по социални медии са хората, които знаят кога, какво, къде и с каква честота е добре да бъде публикувано. Те знаят как да привлекат вниманието на аудиторията и как да го задържат максимално дълго.
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Личен архив

Дефиниция
Експерт "Социални медии" е специалистът, който познава спецификите и инструментите на различни социални медии и разработва стратегии за използването им с бизнес цели (например за популяризирането на дадена компания, нейна марка, продукт или услуга и т.н.). Често самият той участва в прилагането на стратегията, включително и в директната комуникация с крайните потребители.


За много хора Facebook, Twitter, Pinterest или Google+ са просто места за забавление, споделяне на ценни (и не толкова) мисли или снимки. За маркетинг специалистите това обаче са новите маркетингови канали, на които им се налага да обръщат внимание все по-често, за да могат да достигнат по-ефективно до крайните потребители. Социалните медии отдавна надскочиха първоначалната си идея - да бъдат пространство за социални контакти - и вече са места, които бизнесът използва, за да поддържа и подобрява имиджа си, да популяризира марки, продукти, услуги и т.н. През тях вече се водят дори и политически кампании.

Затова напълно естествено нарасна и търсенето на специалистите, които познават начина на функциониране на социалните медии, техните инструменти и особености и не на последно място – да могат да разработят стратегия за използването им с конкретни цели, най-често свързани с бизнеса. Специалистите по социални медии са хората, които знаят кога, какво, къде и с каква честота е добре да бъде публикувано. Те знаят как да привлекат вниманието на аудиторията и как да го задържат максимално дълго.

В България, а и по света този тип експерти все още не са много. Обикновено самите те са започнали кариерата си като запалени потребители на социалните мрежи. Как се става експерт в социалните медии, с какво точно се занимават тези хора, каква заплата получават и на какво кариерно развитие могат да разчитат – на тези и други въпроси ни отговори Диана Кошеджийска от компанията SocialMe, специализирана в маркетингови услуги в социалните медии.

Моят път дотук


Започнах да работя в областта на социалните медии веднага след дипломирането ми като бакалавър по "Връзки с обществеността" в СУ "Св. Климент Охридски". Същевременно не мога да кажа, че именно образованието ми ме е насочило към тази сфера – реално по това време в учебната ни програма социалните медии дори не присъстваха. Всъщност аз имах интерес към тези мрежи още докато бях студент, а и го развивах постепенно – станах потребител на Facebook още в края на 2007 г., когато само 10 от познатите ми имаха акаунт там.

Минала съм през всички степени – играла съм дори FarmVille, което пък ми помага да разбера защо игрите са толкова важна част от социалната мрежа. Малко по малко започнах да виждам потенциал в социалните медии като възможност за бъдещо професионално развитие и затова впоследствие реших да проуча и Twitter, а по-късно и други мрежи. Започнах да се интересувам от тенденциите и възможностите за бизнеса – четях материали, следях различни кампании и виждах плюсовете и минусите им. Социалните мрежи преди няколко години се развиваха по-бавно и беше по-лесно – днес това ми дава предимство, защото всички промени са много по-динамични, но основната линия на развитие е лесно проследима, ако знаеш какво е било преди.

Умения и опит


Изискванията към един добър специалист в сферата на социалните медии не са задължително фокусирани върху образованието по комуникации – личният интерес и страстта са също важен елемент. Същевременно е трудно да се структурира правилно насочена кампания, ако човек не разбира основите на маркетинга и връзките с обществеността, няма понятие поне малко от психология и не умее да се справя с неприятни, понякога кризисни ситуации.

За мен проработи фактът, че съм била проактивна в тези среди, бях създала мрежа от контакти с хора в бранша и потребители, а и имах много активни профили в почти всички основни мрежи, което дава добър поглед отвътре. Според мен всеки от т.нар. специалисти по социални медии има страст, граничеща с пристрастяване, към новите технологии. В противен случай не е възможно да бъдеш наистина добър в работата си.

Моите задачи и отговорности

В Social Me аз се занимавам с разработването на стратегии за използването на социалните медии. На практика това означава, че изграждам подходящия път за развитие за клиента, преглеждам дейностите на конкурентите им и на базата на анализ представям конкретни цели и тактики за достигането им. След това колегите поемат самото изпълнение на стратегията, която съм разработила, например изграждането на страницата на компанията във Facebook, комуникацията с аудиторията и т.н. Често това са задачи, които се изпълняват от самия специалист по социални медии (сам или в екип с колеги), но в структурата на нашата компания аз по-скоро се занимавам само с разработването на стратегията.

На различни периоди анализираме резултатите, обсъждаме с клиента възможни промени или действия и актуализираме плана си. По този начин аз имам достатъчно добър поглед и върху качеството на съдържанието – тъй като не го създавам аз, мога да съм по-критична и да виждам пропуски. Също така имам повече време да проследя какво се случва у нас и по света и да предложа на екипа идеи, които да приложим.

Освен това сред задълженията ми е да наблюдавам какво се случва по страниците на клиенти и конкуренти (дори и в извънработно време, защото проблемите не се случват по график).
Често съм чувала, че експертите по социални медии просто публикуват снимки на котки и мотивационни картинки и затова не са истински професионалисти. Но именно тук грешат – подбора на съдържание не е единственото, с което ние се занимаваме – ние работим в подкрепа на бранда и в този смисъл го управляваме онлайн. А публикуването във Facebook е само част от една цялостна стратегия за развитие.

На практика обаче в момента се получава така, че Facebook е основният приоритет на специалистите по социални медии в България. Останалите канали като Twitter, Pinterest или Google+ не се използват от толкова много потребители и затова и самите компании не са много склонни да експериментират с тях. Във фокуса на маркетинг експертите по отношение на Facebook към момента са рекламите и промотираните публикации и как най-ефективно могат да бъдат използвани, за да се стигне до максимално широка аудитория.

Моите предизвикателства


Най-голямото ми предизвикателство е да съм в час с промените, да знам какво се случва постоянно и да мога да предоставя на клиентите правилни насоки за развитие. Например, когато пиша документ за стратегията, е важно той да е еднакво разбираем за нашия екип и за клиента, да няма прекалено много специфична терминология, да може лесно да се намери търсената информация в него и да е удобен за различните цели. Така можем да гарантираме прозрачност за клиента и да улесня колегите, когато изграждат комуникацията.

Другото ми предизвикателство е, че от година не живея в България и не работя в офиса с колегите. Това означава, че трябва да съм още по-фокусирана върху случващото се по света и у нас, да следя тенденциите в българското онлайн пространство, а не да работя по памет. Също така се старая да съм в час и със случващото се в офиса, дори и с личните проблеми на колегите, защото така изграждаме и поддържаме добри отношения и можем да работим заедно.

И все пак фактът, че работя за компанията от друга държава, е и доказателство, че работата на експерта по социални медии може да се извършва от всяка точка на света, понеже комуникацията с основния екип става онлайн. Това е добър вариант за специалисти, които биха искали да се занимават с подобна дейност, но на свободна практика, като работят за компания/и в една или няколко държави. Може би единственото ограничение е фирмата да бъде в близка часова зона. За хора, които живеят в Европа, може да се окаже доста трудно да поддържат комуникацията с компании от Америка например.

Заплатата

Един начинаещ специалист по социални медии обикновено получава стартова заплата от 700-800 лв. С течение на времето и натрупването на опит тя може да се увеличава постепенно и да достигне дори до към 2000 лв. или повече.

На напълно начинаещите препоръчвам да не се отказват от възможността да изкарат стаж в някоя компания, която се занимава с маркетинг в социалните мрежи, дори и той да е неплатен. Ние в Social Me например организираме такива стажове всеки месец, като обикновено идват към 2-3 души. За нас стажът е добър вариант да тестваме доколко кандидатите наистина имат потенциал за подобна работа, а защо не и да им предложим да станат част от нашия екип. Досега практиката ми е показала, че CV-тата и мотивационните писма, дори и онлайн профилите на кандидата невинаги дават пълната информация за него.

Моите планове за развитие

Убедена съм, че опитът, който имам в сферата на социалните мрежи, ми позволява да търся развитие във всички аспекти на маркетинга и комуникациите. Вариант за кариерно развитие е да стана мениджър в сферата на социалните медии – това са хора, които имат поне 5 години опит в глобална компания и не се занимават с оперативна работа, а по-скоро анализират и задават конкретни цели за изпълнение. В дългосрочен план вярвам, че социалните мрежи ще продължават да бъдат важна част от професията ми, дори и тя да не е експерт в сферата на социалните медии.

Източници на информация

Не знам дали някой източник на информация може да гарантира кариера, но несъмнено е важно да се следят тенденциите както в България, така и по-света. Аз лично не се информирам от книги или списания за нещата, които се случват в онлайн пространството (докато те се подготвят за печат, минават седмици или месеци – време, което е прекалено дълго за динамиката в интернет), но това може би е добър вариант и първо стъпало за хора, които сега навлизат.

Иначе препоръчвам български блогове на млади и доказани специалисти като блога на Васи (vasvalch.com) и този на Иво Илиев (ivosiliev.com), задължително – Mashable (за да не се изпускат нови тенденции и интересни случаи), блогът на HubSpot и курса им за Inbound Marketing. Но истината е, че източниците на информация са навсякъде – трудно е да се направи списък. Посещаването на семинари по темата е добър начин за актуализиране на познанията, както и личните разговори със специалисти.

Вдъхновение за нови идеи могат да се намери не само при разглеждането на аналитични материали и други кампании, но и от съвсем различни източници. Работата с широк спектър от клиенти изисква и запознаването с разнообразен тип материали и информация – за дизайн, за комуникация, бранд мениджмънт, комуникация, дори развлекателни комикси.

Търсени умения

усет и умение за общуване с хора

познания в областта на маркетинга и PR

активен профил и добро познаване на основните социални мрежи: Facebook, Twitter и LinkedIn, Google+

познаване на актуалните инструменти и софтуери за управление на кампании в социалните мрежи

добри писмени умения за изразяване
 


*Статията е част от специалното издание на Кариери - "Моята кариера 2013. Професиите в дигиталното пространство".

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly