Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия Х

Компании и партии наемат анонимни форумисти, за да говорят от тяхно име в интернет – стратегия, която засега е по-скоро погрешна
Share Tweet Share
Снимка

[stock.xchng] 

Ако се информирате от интернет и обръщате внимание на форумите под текстовете, няма как досега да не сте засекли някой от онези фантомни форумисти, които разпалено обясняват колко добър е определен министър, колко правилна политика води правителството или колко добри продукти има определена банка... Подобни коментари се пишат обикновено от хора, които работят в PR агенция, наета от някоя компания или партия, за да се грижи за онлайн имиджа им или от привърженици на самата партия (което понякога се прави дори и безвъзмездно).

Това не е професия, но все пак е една от дейностите в дигиталното пространство, които се появиха през последните няколко години и въпреки че ефектът от нея е доста спорен, факт е, че все още се плаща на хора, за да пишат по форумите от името на някой друг. Наскоро в медиите изтече част от партийна инструкция как да се пишат мнения в онлайн форумите, която се приписва на БСП. По всичко личи, че преди новите парламентарни избори поръчковите форумисти пак ще са на мода. Това е дейност, която не е незаконна и не може да се регулира, хубавото е, че подобни коментари лесно се филтрират от реалните участници в онлайн дискусиите и въпреки това те дразнят с нахалния си, натраплив маниер, с който "замърсяват" средата за онлайн общуване. За много студенти обаче това е начин да изкарат малко джобни, а за PR агенции да оправдаят солидни бюджети в хиляди левове.
Представяме ви анонимния разказ на едно момиче, което вече е било в редиците на поръчковите форумисти.
 
В началото

Преди няколко години бях на работа в PR агенция. През 2011 г. част от нея се обособи и се зае с поддържането на онлайн имиджа на няколко големи клиента – 2 банки, телекомуникационна компания и 2 политически партии. Част от "пакета услуги", които предлагахме, включваше публикуването на коментари във форуми и социални мрежи, които да хвалят тези клиенти или да критикуват техните конкуренти и политически противници. Може да се каже, че това беше зората на платеното форумство в България. Сега тази дейност стана доста по-мащабна и сигурно ще се увеличи преди предстоящите избори. Дали има някакъв ефект от подобни коментари по форумите обаче е спорно.

Моите задачи и отговорности

Групата ни беше от 4-5 човека - студенти или току-що завършили млади хора в началото на кариерата си. Всички бяхме попаднали в компанията по публично достъпна обява. Обикновено изискванията към хората, които се търсят като коментатори във форуми и социални мрежи, са да имат познания (а още по-добре и опит) в сферата на SEO, Google AdSense, да разбират от индексиране на онлайн съдържание и т.н. Не е нужно да имаш някакво специализирано образование, а по-скоро познания в сферата на онлайн комуникацията. Обикновено има и пробен период от 1-3 месеца, като на всяко друго работно място.

Работата ни беше да си създадем по няколко профила в активни форуми и социалните мрежи (основно Facebook и Twitter) и да публикуваме коментари от тяхно име - под текстове, в които се споменава името на клиентите на фирмата; в дискусии, в които то вече е намесено от някой друг или пък самите ние да провокираме дебат, да задаваме насока и тон на онлайн разговора и т.н.
Броят на коментарите, които публикувахме, зависи от целите, които са договорени между PR агенцията и клиента й. Обикновено на седмица съм публикувала към 100-200 коментара. Веднъж в месеца се прави среща, на която се обсъжда какви са резултатите, анализира се дали има някаква промяна в имиджа на клиента, в каква посока и дали е нужно да се смени стратегията.

Обикновено се насочвахме към сайтове с добре разработени форуми, в които има много участници. В тази група попадат специализираните сайтове за автомобили или спорт. Голям и силен форум имат още dnevnik.bg и mediapool.bg, както и икономически сайтове като investor.bg или capital.bg. Форумът на bg-mamma е доста добре развит и има много голяма аудитория, но там е и трудно да пробиеш. Нужно е да си доста добър – да си създадеш профил, който да поддържаш и да създадеш доверие в него, което много бързо се разваля, ако не си внимателен.

Заплащането

Заплатата за подобна работа обикновено е по договаряне. Тя зависи от това какъв е обемът на работата, колко канала трябва да се следят и какъв е броят на коментарите, които трябва да се публикуват. Обикновено за около 400 коментара в различни онлайн платформи може да се получи от 400 до 600 лв. на месец.

Моите предизвикателства


Едно от големите предизвикателства на тази дейност е, че трябва да пишеш от няколко профила, като се опитваш да се придържаш към характеристиките, които си им задал, за да изглеждат истински и последователни. Малко е шизофренично. Освен това на края на деня не се чувстваш удовлетворен от това, което правиш. Имаш усещането, че е нередно и манипулативно да пишеш неща, в които не вярваш. Това беше и причината да се откажа.

Иначе, реално погледнато, това не е нещо нелегално или забранено. Платеното форумство е вид "PR обслужване" или поне се представя и продава като такова. Никой обаче няма да си признае открито, че предлага или ползва подобни услуги. В крайна сметка това е по-скоро въпрос на етика и на хигиена на общуване от страна на фирмите или партиите.
 
Място за добри намерения

На писането във форумите обикновено се гледа с лошо око, понеже това не са искрени коментари, а мнение, за което някой плаща и очевидно цели да манипулира останалите участници в онлайн комуникацията. Реално погледнато обаче, това, което се прави в момента по форумите, е по-скоро плоско и елементарно. Затова и не смятам, че се постига търсената положителна промяна в имиджа на компания, убеждаване в идеите на някоя политическа партия или промяна на нагласите към нея. Хората, които активно общуват в интернет, не са глупави. На тях им правят впечатление неща, като например това, че има бум на хора с профили от определена дата или месец, които коментират "про" правителството, отделни политически лица или фирми. Самите коментари са написани по прозрачен начин, затова, вместо да "поправят и поддържат" добрия имидж, те по-скоро предизвикват раздразнение у форумистите, възмутени от "замърсяването" на средата им.

И все пак платената онлайн комуникация може да бъде нещо полезно, ако се прави професионално и открито. Това означава компанията или партията да наема хора, които да следят публикациите за нея, всякакви въпроси и коментари, които се появяват в интернет, но да им отвръщат с официална, открита и добронамерена комуникация. От това ще спечели и компанията/партията, и начинът, по който хората си общуват в интернет като цяло.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly