Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Мениджър на общността

Мениджър на общността - звучи като директор на водопад! Реално няма да можете да намерите тази позиция, преведена на български език, като обява за работа. Тя е известна с английското си наименование: community manager.
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Надежда Чипева

Мениджър на общността - звучи като директор на водопад! Реално няма да можете да намерите тази позиция, преведена на български език, като обява за работа. Тя е известна с английското си наименование: community manager.  

Интересно е, че тази професия продължава да бъде често бъркана със специалист социални медии. Въпреки, че и двете носят в основите си умението да общуваш с хора, то целта и задачите им се различават. В тази връзка Джен Пад, главен редактор на онлай медиата The Community Manager, изброява какво не трябва да включва работата на мениджър на общността. Така например развитието на цялоста маркетингова стратегия, не трябва да е негова задача. Той трябва да помага и съдейства за нея, но не трябва да носи цялата тежсет. В отговорностите на мениджъра на общността не трябва да влиза и увеличаване на феновете на социалните профили на компанията, това е задача на специалисти по социлани медии. От чувала със задачите му трябва да бъдат изхвърлени всякакви отговорности по разрешаване на технически проблеми и развитие на уеб проекти.

След като изредихме какво не е къмюнити мениджъра остава да кажем какво е. Накратко казано – основната му роля е да изгражда общност от хора в социалните мрежи около компания или продукт, да пренасят посланията от компанията към общността, но и обратното, както понякога и послянията вътре в самата компания.

Избрахме да представим за community manager, Бисер Костадинов, който изпълнява тази роля в социалната медия Svejo.net, част от дигиталната медийна компания Xenium. Съдържанието в Svejo.net се добавя и отсява от интернет общността, на която всеки може да стане член. Именно за това ни се струва, че работата на Бисер е още по-предизвикателна отколкото тази на мениджър общност в друг тип компания.

Бисер е и пример за това как умения, придобити в по-традиционни професии, като журналистиката, му помагат да върши добре работата си в една сравнително нова професия, която тепърва ще се развива и ще увеличава изискванията си към желаещите да я практикуват. Той събира значителен опит в писането като журналист, но несъмнено и фактът, че дълго време пише за маркетинг и реклама, му дава добри познания в тези области – ключови за добрия мениджър на общността.


Какво включват нормално отговорностите на мениджър на общността според онлайн медиата "The Community Manager": Вътрешна и външна комуникация, модерация, писане на правила, поддръжка на форуми, общности, блог, бюлетини, координация със специалиста по социални медии, маркетинга и PR.

Моят път до тук

Винаги съм обичал да пиша, въпреки че средното ми образование e с профил "Изобразително изкуство в НХГ "Св. св. Кирил и Методий" (бивша солунска) – Благоевград. След това обаче не съм хващал нито молив, нито четка. Продължих образованието си в Югозападния университет, където завърших Българска филология, магистър съм по Чужди литератури. След университета започнах работа в медиите. Първият ми опит е като репортер в благоевградския вестник "Вяра", където покривах бизнес новините. Тогава имах много работа, тъй като пишех за недвижими имоти, а точно по това време беше и бумът в тази област, особено в Банско. Събрах познания за маркетинга и рекламата в сп. SignCafé, където първоначално бях автор-журналист, а след това отговорен редактор. До ден днешен продължавам да пиша в сп. Мениджър за маркетинг. Правя серия от интервюта със световно известни криейтив директори. Междувременно 5 години работих като сценарист в TV7, пишех за предаванията "Следобед с TV7 и "7-мо АВЕНЮ".

За първи път се сблъсках с работа в социалните мрежи като PR специалист на Webclub.bg – мултифункционална социална медия, която не успя да намери своето място под слънцето и в момента не съществува. Преди Svejo.net поработих за кратко като редактор в bTV. Повече от година съм и автор в сп. BIOGRAPH.

Моите задачи и отговорности

Работата ми в Svejo.net е много динамична, разнообразна и съчетава различни задачи. От 01.12.2012 Svejo.net е с нов дизайн. Един от акцентите е "Избрано". В oобновената рубрика подбирам водещите новини за деня. Така човек може бързо да се информира за случващото се в България и по света. Предизвикателството е огромно, защото трябва да следя непрекъснато какви нови връзки се добавят от потребителите. Само си представете! На ден в Svejo.net се добавят над 4000 публикации. За сравнение един новинарски сайт в силните си дни има около 250 новини. В избора си се стремя да представя всички гледни точки, да не проявявам пристрастие към определена медия, но в същото време да поощря всички блогъри, собственици на сайтове, който всеки ден добавят не само съдържание при нас, но са и много активни с коментарите си по актуалните теми.

Отделно аз съм и първата врата за въпросите на нашите потребители и хората, които активно добавят съдържание в Svejo.net. Ако мога, отговарям на мейлите им, ако е сложен технически въпрос, препращам към колегите ми от ИТ отдела или съответно към друг отговорен отдел.

Много важна част от работата ми е свързана и с другите социални мрежи. Избирам къде е подходящото място за популяризиране на определено съдържание. Например, хората използват Facebook за забавление, за това по Lifestyle новините пускам там. Twitter е социалната мрежа, където хората влизат, за да се информират.Тук пускам актуалните новини. Естествено, че това разделение е доста условно, защото и във Facebook всеки ден публикувам Топ 5 от водещите новини, с идеята хората да не пропуснат нищо важно.
В моите отговорности влиза и изграждането на PR и маркетинг стратегията на Svejo.net, връзките с другите медии.

Необходими умения


Естеството на работата ми е такава, че изисква журналистически нюх, например за подбора на темите и подаването им към потребителите. Разбира се умението за изразяване, писмено и устно, също е задължително. Добрият мениджър на общност трябва да е много диалогичен, да умее да изслушва чуждото мнение. Способността да работи в екип е от голямо значение. Често получавам запитвания от потребители, собственици на сайтове или блогъри, насочени към IT отдела. Това обаче е най-натоварения ни отдел. В такива случаи трябва да прилагам гъвкавост и дипломатичност, за да успея едновременно да удовлетворя външното искане, и да не създавам стрес вътре в отдела.
Моите предизвикателства

Споменах, че постоянно съм нащрек за водещите новини на деня, но предизвикателствата на свършват до тук. В Svejo.net има 8 основни категории – раздели (Новини, Мнения, Бизнес, Наука и IT, Забавно, Lifestyle, Спорт, Пътуване). Това са толкова различни области, в които трябва да си на "Ти" с материята и всичко ново, което се случва в тях. Следя в отделните раздели за най-интересните и актуални новини и съответно ги слагам в "Избрано" в конкретната категория.

Друга провокация за мен е свързана с натрупването на знания за програмирането на сайтове (web developer).

Моите планове за развитие

Като community manager в Svejo.net работя отскоро, а и самата професия е нова и тепърва ще се развива. Затова засега моите планове са да се уча и развивам заедно с тази професия. Искам да попивам всичко от хората около мен, които разбират много от нови медии. Когато започнах тук минах едно начално обучение през всички отдели, за да се запозная с работата им. Секторът е много динамичен и се стремя постоянно да общувам с колегите си, за да съм в час с новостите. Все пак мога да кажа, че в плановете ми влиза да продължа да работя в социалните мрежи, тъй като те са много динамични и свободни, тук няма цензура. Те постоянно доказват своята сила.

Например, всички еко протести се организират първо във Facebook, включително и тези на Орлов мост от миналото лято. Актуалните протести от февруари също набират участници в социалните мрежи. Отзвукът от тези събития също се случва онлайн чрез блогърите, активните потребители и собствениците на малки и независими сайтове.

За да може гласът им да бъде чут от още по-голяма аудитория, те идват в Svejo.net и публикуват позицията си без да има над тях главен редактор, който спазва конкретна редакционна политика. И ако тази публикация е интересна за общността, тя гласува за нея и в превръща в популярна, което е най-демократичният начин да изразяване и защитаване на мнение, позиция или кауза.

Аз се намесвам само в случаите, в които една публикация нарушава законите на България – в нея има порнография, показва насилие или проповядва расова, религиозна или каквато и да било друга нетърпимост и дискриминация. Всичко казано до тук е безспорно доказателство, че истинското гражданско общество в момента се случва онлайн.

Източници на информация

Изцяло се информирам от интерент. От чуждите медии редовно посещавам сайтовете на: BBC, Wallstreet journal, Financial Times, Advertising Age, PR Week, Ads of the world, Vanity Fair, GQ, The New Yorker... От българските медии с удоволствие чета страхотните авторски текстове в Chuime.bg и Webcafe.bg, харесвам коментарите на блогъри като Калина Андролова, Иво Инджев и Иван Бедров. От печатните медии с  интерес изчитам анализите на вестниците Капитал и Дневник. Не пропускам брой и на списанията BIOGRAPH и L'Europeo, Мениджър и Forbes.


Търсени умения:

Комуникационни умения
Маркетинг и ПР познания
Способност ефективно да работят без надзор
Екипност
Познания и интерес към социалните медии

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly