Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Маркетинг и PR консултант

Виолина Харалампиева заема позицията на маркетинг и PR консултант в компанията "Пауър Бранд".
Share Tweet Share
Снимка

Виолина Харалампиева

[Личен архив] 

Бъдещото на професиите в сферата на маркетинга е повече от оптимистично, имайки предвид бързото развитие на новите дигитални технологии, при които всичко се случва на момента и специалистите виждат резултатите от дейността си мигновено. Необходимостта от добре подготвени кадри в областта на комуникациите, маркетинга и организирането на събития ще нараства все повече в бъдеще и в световен мащаб, както показва класация на сп. "Форбс" на базата на данни от кариерния портал CareerCast.com.

През последните години се наблюдава тенденцията да се появяват много и различни професии в бранша. Оказва се, че вместо това да има негативен оттенък, делегирането на няколко маркетинг роли помага на експертите да придобият нови специфични знания и практики. В британското издание Marketing се посочва, че специалистите в сферата трябва преди всичко да бъдат лидери, да умеят да гледат в дългосрочен план, да са гъвкави и да се възползват от всички възможности, които стимулират техните креативност и творчество.

Все повече от българските компании с ново мислене се доверяват на специалистите-консултанти, защото разбират, че директното прилагане на оригиналните международни стратегии, без те да са адаптирани към културата и народопсихологията на българския пазар, не е работещ модел. Очаква се и през следващите години гладът на фирмите за такива кадри да бъде налице.


Виолина Харалампиева има 15 години професионален опит в сферата на рекламата, маркетинга и медиите. Връзката й с маркетинг консултантската компания "Пауър Бранд" започва в началото на миналата година.

През 2010 г. Харалампиева печели наградата на Marketing Innovation Forum за публикация на тема "Тайната – какво е маркетинг иновация?". Има магистърска степен по PR и бизнес комуникации от Пловдивския университет "Паисий Хилендарски".

Моят път дотук


Професионалният ми път започна от тогавашната пловдивска телевизия "Евроком Пловдив", която имаше отворена позиция за рекламен консултант. Реших да опитам и кандидатствах. Първоначално започнах на изпитателен срок, но предложението за постоянна работа в рекламния отдел не закъсня.

Така спечелих ново работно място, среща с интересни клиенти и кампании и не на последно място комуникация с големите рекламни агенции, които обслужваха някои от компаниите в София, а скоро и в другите градове. След работата в телевизията в продължение на няколко месеца пишех сценарии на свободна практика за агенция за събитиен мениджмънт.

Между телевизията и агенцията управлявах едновременно рекламната стратегия на национално списание за банки, инвестиции, пари и кампаниите на клиентите в изданието. И може би не случайно една от следващите ми кариерни стъпки "прекрачи" прага на централния офис на Банка ДСК в Пловдив.
Срещите ми с клиентите на банката обаче не успяха да ме заинтригуват толкова, колкото управлението на маркетинг отдела в lifestyle списанието Traffic. Изданието се разпространяваше безплатно в някои от веригите за междуградски транспорт.

Есента на 2010 г. ме посрещна в Българската национална телевизия, където започнах работа от специалист по маркетинг комуникации и стигнах до началник на отдел "Маркетинг". През това време отговарях за комуникационните кампании и творческите концепции на проекти като сериала "Под прикритие", сезон 1 и 2, Евро 2012, ЛОИ Лондон 2012, "Малкото голямо четене" и още други интересни формати. По естествен път се случи и предложението от консултантска фирма "Пауър Бранд", което приех с ентусиазъм и така "скочих" в настоящото си професионално предизвикателство.

Моите задачи и отговорности

Ангажиментите ми се простират от стратегическа до оперативна работа по различни проекти на български компании. Някои от тях са свързани със създаването на нови марки и позиционирането им, други - с промяна и изграждане на нова идентичност на вече съществуващи брандове и вдъхване на живот на продуктите или услугите им.

Отговорностите ми на маркетинг експерт включват разработване и изпълняване на различни стратегии за въвеждане на нови марки на пазара. В много от случаите, клиентите идват във фирмата с един комуникационен проблем. На практика, когато разнищим ситуацията в детайли, се оказва, че комуникацията е най-малкият проблем на компанията. Натрупаните практики ни позволиха да стартираме заедно с колегите поредицата от маркетинг семинари "Успехите на българските марки".

Работното ми ежедневие е свързано и с управление на комуникация в дигиталните медии, изграждане на имейл маркетинг кампании, създаването на маркетинг съдържание и още широк спектър от интегрирани активности. Не се страхувам от многото задачи и отговорности, защото знам, че когато човек е спокоен, разполага с достатъчно информация и подреди приоритетите си, почти винаги стига до правилното решение.

Моите предизвикателства

Предизвикателство е да опознаеш продуктите или услугите на компанията, от идеята и мотивите за тяхното създаване до пазарната реализация. Харесва ми процесът на търсене на адекватни послания, с които трябва да стигнем до аудиторията, за която са предназначени продуктите или услугите. Мисля, че компаниите не трябва да се страхуват да обещават повече на клиентите си и, разбира се, да изпълняват поетите ангажименти.

Потребителската лоялност е ключът към успеха на марката. Това е най-трудната и отговорна част от моята работа, тъй като клиент се губи много лесно, понякога само с един жест. Забелязвам, че професията на маркетинг консултанта понякога остава неразбрана. Голяма част от по-малките и средни компании все още не могат да осъзнаят ролята на маркетинга за успеха на бизнеса. В известна степен неразбирането на тази дейност води до определени трудности в нашата работа.

Смятам, че ако един маркетинг консултант иска да бъде успешен, той трябва да се приближи на опасно близко разстояние до всичко, което прави, за да извлече максималната информация и да усети пулса на потенциалния потребител, неговите навици и стереотипи, преди да предложи най-правилното решение.

Моите обучения

Допълнителните обучения са възможност да чуеш различна гледна точка. Винаги има още какво да се научи, а най-малкото по време на едно такова събитие разбираш дали вървиш в правилната посока.

Спомням си, че в презентацията на Дейвид Миърман Скот по време на майсторския му клас през 2012 г. през няколко слайда се повтаряше думата "страх" с огромни букви. Страх да опиташ нещо ново, страх да експериментираш, страх да действаш преди другите. Той е човекът, който не спираше да говори за прилагането на маркетинг на момента, тоест да използваш определена ситуация или събитие, за да извлечеш максимална полза от тях за марката и компанията.

Другите ми обучения са:

- "Как да печелим повече от своя уебсайт?", Interactive Seminars, 2013 г.
- Интернет маркетинг с нулев бюджет 4, Web & Events, 2012 г.
- Използване на онлайн канали за увеличаване на продажбите, Talentlink Bulgaria, 2011 г.
- Ефективни продажбени умения (Advanced), E-training.bg, 2009 г.
- Маркетингови стратегии и управление на връзките с клиенти, NATO OTAN/Technology Transfer Program "Marketing Research Inc.", 2005 г.

Моите източници на информация

Следя международните онлайн платформи adage.com и themarketer.co.uk. Що се отнася до българските, те са mkt360.eu, socialevo.net, expert.bg, manager.bg и capital.bg. Харесвам особено книгите на Ричард Брансън и Робин Шарма, както и специализираната литература на някои от българските издателства Locus Publishing, Roi Communication, "Класика и стил", "Сиела", "Изток - Запад".

Трудно ми е да изброя всички онлайн или офлайн спирки, които привличат вниманието ми, но ако попадна на интересен материал, свързан с маркетинг комуникациите, не пропускам да го прочета. Смятам, че човек трябва да чете много повече и извън това, с което се занимава, защото така разширява своя кръгозор в различни посоки на знание, което е изключително важно за хората на маркетинга.

Моите планове за развитие

Винаги гледам напред, независимо дали в личен или професионален план. Все още продължавам да се учудвам на въпроса, който често се задава по време на интервютата за работа, а именно "как се виждате след пет години". Не казвам, че това не е важно, но смятам, че когато човек е последователен в действията и желанията си, нещата се случват по много по-лек и естествен път, без много предварителни планове.

Няма да забравя какво сподели Марти Ноймаер по време на гостуването си в България: "Създаването на нова марка изисква визия, а промяната на вече съществуващата – смелост." Аз се опитвам да визуализирам и едновременно с това да бъда смела, когато мисля за моето развитие. Не смятам, че има граница между двете, когато човек иска да постигне повече, отколкото предполага или другите очакват.

Съветът ми към младите хора, които се насочват към маркетинга, е да полагат достатъчно усилия в работата си и да мислят за останалите хора. Те трябва да осъзнаят, че почти всичко в живота им зависи от тях, техните нагласи и действия.

Търсени умения
- комуникативност, организираност и креативност
- аналитично мислене
- способност да гледаш напред
- презентационни умения
- познаване на човешката психология
- емпатия
- умение да слушаш

*Статията е част от специалното издание на Кариери - "Моята кариера 2014. Перспективните професии"

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly