Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: Виртуален учител

Дарин Маджаров е създател на сайта "Уча.се"
Share Tweet Share
Снимка

Дарин Маджаров

[Личен архив] 

Професията на виртуалния учител следва правилата на всички модерни специалности – тя не се учи в университета, възниква от практиката и следва изцяло пазарната логика. Виртуалните учители са там, където традиционното знание губи по точки.

В момента в България средната възраст на учителите е 57 години и в следващите 5 години ще се пенсионират огромен процент от тях. Тези, които останат, за да защитят честта на професията, ще имат още един шанс – да използват технологиите по начин, вълнуващ и полезен за подрастващото поколение.

В бъдеще най-добрите учители ще бъдат не най-големите специалисти в дадена област, а тези, които могат най-достъпно и интересно да представят информацията. Професията виртуален учител ще се превърне в една от най-перспективните, защото всички най-добри педагози ще могат да преподават на всички ученици без значение къде се намират чрез онлайн платформи.

Извън "ще" формата ви срещаме с един от първите примери в България – Дарин Маджаров, основателят на сайта за виртуално обучение "Уча се". Дарин е автор на над 550 видеоурока по математика, физика, химия, биология, английски език и други.

 

Дарин Маджаров завършва с медал за отличен успех (6.00) Априловска гимназия през 2006 г. През периода 2006 – 2011 г. получава бакалавърска и магистърска степен по електроника и компютърни науки в Jacobs University ("Якобс университет") в Бремен, Германия. От 2011 г. е докторант в областта на възобновяемите източници на енергия и електрическите коли в KU Leuven (Католически университет, Льовен), Белгия.

Дарин прекъсва докторантурата си, за да се прибере в България и да сформира екип, с който да доразвият "Уча.се", за да подобрят образованието на хиляди деца поколения след нас.

Дарин Маджаров е отличен в класацията на Форбс "30 под 30" бъдещи лидери на България, както и в "40 до 40" млади лидери на България на "Дарик".

Моят път дотук

След като завърших Априловска гимназия, отидох в Германия, където завърших бакалавър и магистратура. Университетът беше малък – 1000 души, но уникалното беше, че студентите бяха от 120 различни нации. Всеки е различен... Научих се да намирам достъп до всеки човек.

Там имах доста преподаватели, част от тях ми бяха много интересни, други бяха изключително скучни. Това за съжаление се пренася и върху интереса ти към предмета. През всички тези години като студент съм си изграждал една картина на "суперпреподавателя" и какви черти го правят такъв.

Освен в университета постоянно около мен съм следил добрите примери във всяка област. Кой водещ от кое предаване се гледа с интерес? Защо? Какво предизвиква интереса на хората? Как се правят интригуващи презентации? Какво прави разликата в добрите и лошите филми?

2012 г. започнах да правя видеоуроци и да развивам "Уча.се", всички тези знания съм ги приложил и това е една от истините за популярността на платформата и видеоуроците. "Уча.се" вече има екип от 36 души, създали сме 2500 видеоурока, изгледани над 5500 000 пъти.

Моите задачи и отговорности

Голяма част моето време и времето на моите колеги минава в създаване на видеоуроци. Видеоуроците следват изискванията на МОМН и официалната програма в училище. Авторът на видеоурока в комбинация с учител съставят план за разработка на урока – какво трябва да се включи, къде да се наблегне, какво затруднява учениците.

След това авторът подготвя визуалната част и записва урока, след което той е рецензиран отново от учителя. Когато всичко е на добро ниво, урокът се качва на платформата. Един видеоурок отнема над 10 часа.

Моите предизвикателства

За виртуалния учител предизвикателството е да пресъздаде емоцията си, без да има зрителен контакт с учениците, както това се случва обичайно в класната стая.

Виртуалните учители имат сложна задача да спечелят доверието на учениците си, без да са ги виждали на живо. Именно създаването на взаимно доверие е най-голямото предизвикателство. Привличането и задържането на внимание става най-добре, когато следваш успешните примери от различни области, например радио- или телевизионни водещи. Виждал съм полезни примери в много сфери и съм се научил да ги прилагам. Учениците много се радват, когато се говори на техния език.

Усещането е сякаш гледаш филм - стараем се всяко видео да прилича на малък филм. Чел съм доста книги как се правят филми и използваме реални техники оттам. Друг проблем е, че доста от учителите трудно се адаптират към софтуера, който се използва за видеоуроците. Освен техническата бариера е нужно и много време за обработката на материала. Докато записваш, трябва непрекъснато да си задаваш въпроса дали всеки може да го разбере. А това изисква много добре да познаваш учениците.

Моите обучения

Обучението ми е главно в това, че следя най-добрите примери във всяка област. Много ми помогна и това, че бях част от един стартъп (www.video-tutor.org). Там видях реално какво работи и какво не.

Моите източници на информация

За да направим един видеоурок, на първо място преглеждаме официалната програма на Министерството на образованието. В нея пише какво трябва да може и знае ученикът. След това търсим някакъв наш начин, който да е интригуващ и да завладее вниманието на децата. Така те имат възможност да видят учителя в час, да прочетат от учебника и да изгледат видеоурок.

Реално, което и да използват от трите, то следва една програма. Търсим и полезни идеи от интернет. Нашите консултанти дават съвети как най-добре да се представи всичко това. Аз самият следя и всички най-нови тенденции в образованието и държим топ ниво.

Моите планове за развитие

Първата и най-важна цел е да попълним всяко видео по всеки предмет във всеки клас. Това трябва да стане до края на 2014 г. След това започваме и създаването на упражнения. Ще има такива след всеки урок. Засега съм се фокусирал единствено върху "Уча.се" и с нищо друго не искам да се разсейвам, защото работата е наистина огромна.

Искаме да бъде устойчив проект, който ще гарантира, че и занапред ще съществува много години. Екипът е много важен – засега сме 36 души, всички са опитни учители, които са консултанти и рецензенти. Има и голям технически екип.
 
Търсени умения
- познания в конкретната област
- отлична подготовка
- умения да разказва атрактивно
- всеотдайност
- последователност

*Статията е част от специалното издание на Кариери - "Моята кариера 2014. Перспективните професии"

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly