Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Професия: QA специалист

Любомира Петкова, специалист качествен контрол в "Мусала Софт"
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

Специалистът качествен контрол, който е и по-популярен просто с абревиатурата QA (от англ. quality assurance, или буквално качествен контрол) отговаря за качеството в даден проект, проследявайки целия процес на софтуерна разработка от начало до край. Основните дейности на един QA включват разработването на процеси по планиране за определяне на качеството, дефинирането на методологии, които да бъдат следвани, както и внасянето на добри практики в проектите. С други думи, QA специалистите следят и тестват качеството на софтуерните продукти и услуги в целия им цикъл на разработка. Развитието на ИТ индустрията и нуждата от писането на програми изисква все повече специалисти както по самата разработка на софтуер, така и по оценяването му доколко той работи както трябва.
 

Повече за професията разказва Любомира Петкова - инженер по качеството в "Мусала Софт". Тя работи в компаняита от 2010 г. Участвала е в множество разнообразни проекти, които включват разрешаването на сложни бизнес проблеми и софтуерни системи, базирани на различни технологии.

Моето образование
Завършила съм езиковата гимназия в Пазарджик с профил английски език, след което ме приеха в нововъведената тогава специалност "Софтуерно инженерство" в Софийския университет. Така се запознах с различните роли в процеса на разработване на софтуер. Вече имах основите, но следваше реализацията и въпросът как.

Моят път дотук
Кариерното ми развитие започна още като студентка. Имах възможността да уча и да работя в "Мусала Софт" като стажант по европейските програми за професионално развитие. За петте си години тук работих  с експерти и професионалисти в различни области, както и участвах в редица проекти от различен мащаб. Пример за това са проектите ни за едни от най-големите телекомуникационни компании както на българския, така и на европейския пазар. Всичко това ми помогна да обогатя своето портфолио, познанията си и не на последно място личните си качества. За тези пет години израснах от стажант до Senior QA.

Моите задачи и отговорности
Основната ми отговорност е да осигуря качеството на проекта, в който участвам. Това качество зависи от много фактори, като един от най-важните е подкрепата и насочването на по-неопитните ми колеги към добри практики и подходи, което е важно и за тяхното развитие.
Част от задачите ми са следенето и подобряването на процеса по качеството, изготвяне на тест план и стратегия, определянето и изпълнението на тестови сценарии, анализ, доклад и документация на резултатите. Всичко, което присъства в ежедневието на един QA.

Моите предизвикателства
ИТ индустрията се развива изключително бързо и предлага непрекъснати предизвикателства. Освен спецификата на множеството технологии и иновации спрямо целите на конкретния проект едно от личните ми вдъхновения е така нареченият бизнес проблем. В идеалния проект изискванията са точни и конкретни, но…идеалният проект в повечето случаи не е на една и съща страница с реалния. Предизвикателството е обективно да оцениш бизнес стойността и нуждите на крайния потребител, което да доведе до един успешно завършен проект. Другият много важен фактор за мен е добрата и вдъхновяваща работна атмосфера в екипа. Даже при нас тази синергия си има специално име – "мусаленски дух"!

Моите планове за професионално развитие
Винаги съм отворена за още предизвикателства, вълнуващи проекти, нови технологии и знания. Това, което ме вълнува, е да споделям опита и познанията си с млади таланти, докато аз самата продължавам да се уча.

Моето удовлетворение
Като във всяка професия и при нас най-голямо удовлетворение носи добре свършената работа и това тя да бъде оценена. А при QA по-специално това значи продуктът да е успешен – освен да работи, той трябва да работи качествено.

Заплата
Факт е, че ИТ индустрията е една от най-високоплатените. Разбира се, и тук, когато имаш желание да се развиваш, да трупаш опит и нови знания, това няма как да остане неоценено.

Моите източници на информация
Основен източник на информация и нови познания за мен са колегите ми, които освен експерти са и добри ментори. Друг ресурс са множеството вътрешнофирмени обучения и семинари в компанията. Имаме и ежегодна технологична конференция MUFFIN, на която се представя най-новото от света на технологиите. Друга конференция, която посещавам, е ISTA, която е специализирана за QA. Разбира се, не пропускам и форуми, статии и онлайн общности за споделяне на знания в професионалните и социални мрежи.
 
Търсени умения:
- усет към детайлите
- комуникативни умения
- умения за работа в екип
- познания по процеси за разработка на софтуер
- аналитично мислене
- подходящо ИТ образование
- креативност

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера 2015. Професии с бъдеще" 
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest. 

 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly