Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Да управляваш самолети от Земята

Професията ръководител полети е отговорна и трудна, но търсенето на такива кадри се увеличава
Share Tweet Share
Снимка

Отговорност и бърза мисъл – това са ключовите думи за професията ръководител на полети според Веселин Стоянов, директор "Европейски проекти" в Ръководство въздушно движение

 Фотограф: Цветелина Белутова

Всички знаем, че пилотът е този, който "шофира" в небето. Но малко хора си дават сметка, че за успешното управление и приземяване на самолета отговаря не само той, а и гласът в слушалката му. Този на ръководителя на полети.

Неговото работно място е почти като палубата на космически кораб от фантастичен филм. Просторна зала и няколко редици широкоекранни монитори, изпъстрени с мрежа от линии и точки - самолетите и траекториите им, докато прелитат над територията на България в реално време. Зад всеки монитор има по двама души – ръководители на полети, които съсредоточено следят всяко движение на екрана, за да гарантират безопасния полет на въздушните превозни средства. Задачата им е да осигурят нужната информация и инструкции на пилота, за да може да излети и кацне успешно, но и при нужда да го предупредят за неблагоприятни метеорологични условия или да му подскажат най-ефективния маршрут.

Ръководителят на полети до голяма степен "мисли триизмерно". Той умее да пресметне разстоянието, на което се намира едно въздухоплавателно средство от друго, както и да предвиди къде ще бъде то в следващия момент, за да предотврати евентуалната опасност, обяснява Веселин Стоянов, директор "Европейски проекти" в Ръководство на въздушното движение (РВД) и ръководител на полети от 2000 г. насам. Отговорност и бърза мисъл – за него това са ключовите думи за професията и в същото време нещото, което му носи удовлетворение от нея.

Спомня си как като млад ръководител на полети в Бургас посреща огромен самолет, т.нар. "Руслан", предназначен за пренос на тежки товари и бойна техника. В мига, в който колелата му опират на пистата, нещо се случва и той отново се опитва да излети. Повтаря същата маневра няколко пъти. Младият ръководител на полети е силно притеснен, понеже си мисли, че не е осигурил безопасното кацане. Уви, пистата се оказва покрита с огромен брой дребни птици, което няма как да се видят от кулата. В паниката си от приземяващия се гигант те се издигат до нивото на прозорците, а пилотите отново се опитват да излетят. Историята приключва с щастлив край и днес е само повод за усмивка.

Подобни разкази "за онзи напрегнат ден, когато..." сигурно има всеки от близо 300-те ръководители на полети, които работят в петте центъра в страната - София, Бургас, Варна, Пловдив и Горна Оряховица. Бройка, която може би звучи внушително, но истината е, че скоро може да се окаже и недостатъчна, за да се справи с натоварването от увеличения трафик в българското въздушно пространство. Заради кризите в Крим и Близкия изток има пренасочване на полети над България, а потокът от въздухоплавателни средства ще се увеличи и след отварянето на ново летище в Истанбул, планирано за към 2018 г., обясняват от РВД. Затова и вече активно търсят своите нови колеги.

Пътят до професията
Теоретично професията е достъпна за голям брой кандидати, тъй като може да се практикува от всички, завършили бакалавърска степен, независимо от специалността си. Задължително изискване е да се говори английски, понеже това е работният език в 90% от времето на ръководителите на полети. Единственото ограничение е свързано с възрастта – кандидатите не трябва да са навършили 30 години към датата на подаването на документите. Причината за това е, че впоследствие те минават процес на обучение, който трае около три години. А и с фиксирането на възрастовата граница не само им се дава по-голям времеви хоризонт за кариерно развитие, но и от чисто прагматична гледна точка се гарантира "изплащането" на инвестицията в кадрите.

Кандидатстването е онлайн, през цялата година, а подборът се извършва най-често през май и октомври, обясняват от РВД. Оттам подчертават, че е важно да се прочетат изискванията за нужните документи, понеже те са стриктни и липсата дори само на един от исканите формуляри може да се окаже фатална за кандидатурата. Обръщат внимание и на това, че дипломата от езикова гимназия или дори английска филология не е достатъчна, нужен е сертификат за владеене на английски в една от трите му разновидности - IELTS, TOEFL, Cambridge – пропуск, който често се допуска.

След селекцията по документи следва тестът FEAST (First European Air Traffic Controller Selection Test), който се провежда онлайн, в централата на РВД, а целта му е да провери неща като координацията на кандидата, бързината на реакциите му, аналитичното му мислене и т.н. От РВД обясняват, че не е нужна предварителна подготовка, само достатъчно добри познания по английски. Тестът се поддържа от европейската организация за безопасност във въздухоплаването Евроконтрол, като резултатите от него се проверяват от централата й в Брюксел. Ако кандидатът не го издържи, има възможност да се яви отново, но след две години – толкова са преценили специалистите, че е минимумът за изграждане на нови умения.

Успешно представителите се, преминават към следващата фаза – симулацията. Нейната цел е да се проверят реакциите на кандидатите в среда, близка до реалната обстановка. Опитът на специалистите е показал, че те може да са се справили добре на теория, но на практика, когато трябва да работят под стрес например, да нямат нужните качества. Изпитващите споделят, че жените например показват доста добри способности за изпълняване на няколко задачи едновременно. Последният филтър е свързан с медицински прегледи и интервю с комисия от експерти и психолог.

Финалистите стигат до последната фаза - теоретичното и практическо обучение за професията, което продължава близо три години. В началото се преподават теоретичните основи като метеорология, навигация, въздухоплавателни средства и др., впоследствие се минава през симулаторни упражнения и работа в реална среда с инструктор. И така от стотина кандидати в началото в края излизат средно по 20-30 обучени ръководители на полети на година.

Защото всичко си заслужава
Разбира се, след всички тестове, обучения и отделено време, които изискват сериозна концентрация и отдаденост, професията има и своите плюсове. От РВД обясняват, че се грижат за служителите си, за които е предвидена специална социална програма. За да могат да упражняват професията си ефективно, за тях е създадена възможност за регулярна почивка и възстановяване в специална база. Отделно всеки служител може да продължи да се развива и като преминава езикови и специализирани курсове, разходите, за които се поемат от работодателя. Получава допълнително здравно и пенсионно осигуряване, ваучери за храна и покритие на разходите за транспорт до работното място. В периода на обучението бъдещите ръководители на полети получават и възнаграждение, което е около размера на средното за страната, а след като придобият лиценз, за да упражняват професията, стартовата им заплата вече достига над 2000 лв. и расте с трупането на стаж и натоварването.

"Тази професия е специална. Тя е изключително отговорна, но емоцията, която носи, е несравнима", казва Веселин Стоянов. Той подчертава, че за него не са от значение придобивките, а това, че работата му е от полза за обществото, като гарантира сигурност и безопасност на полетите. И може би има нещо хубаво в това, че професията му не е толкова широко позната като тази на пилотите например - може би това е така, защото специалистите си я вършат добре и няма инциденти, които да провокират говоренето за нея.

Екип на "Кариери" посети Ръководството на въздушното движение (РВД) и се срещна с неговия директор Веселин Стоянов, койт...

Posted by Кариери on Friday, 14 August 2015

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2017 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2017 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly