Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Влез в играта

Или как софтуерната компания "МенторМейт" демонстрира фирмените ценности и култура, ангажира служителите и ги сплотява с помощта на игровизация
Share Tweet Share Препоръчванe
Снимка

[Капитал] 

Препоръчай приятел за свободна позиция в компанията, например за Java разработчик. Разкажи как работи нова библиотека за програмиране или какви са спецификите на сървъра, който си използвал – пред колеги или на конференция. Сподели интересна новина от IT сектора в блог пост или в профила на компанията в социалните мрежи.

Това са част от мисиите, в които от юни участват служителите на софтуерната компания "МенторМейт". За всяко успешно изпълнено предизвикателство "рицарите" в играта "Светът на "МенторМейт" получават виртуални кристали, които впоследствие могат да заменят за съвсем реални билети за театър или кино, кутия с еклери (любимите лакомства в офиса на фирмата), масаж, SPA уикенд или посещение в стая-игра. За тези, които са натрупали богатство от над 50 до 150 кристала, са и по-големите награди като колело, фитнес гривна или плейстейшън.

Въвеждането на игровизацията има много предимства, убедени са от екипа на "МенторМейт". "Чрез играта стимулираме фирмената култура на споделяне на знание, откритост, инициативност, себереализация и признание", обяснява Даря Добрева, мениджър "Обучение и развитие" в компанията. Играта помага и за опознаването на колегите в цялата компания – кой по какъв проект работи или в каква област е специалист, така че, когато се наложи, да се знае към кого можеш да се обърнеш, добавя тя. От помощ е и на HR екипа - в привличането на нови служители, и на маркетинг екипа – в подобряването на видимостта на компанията и активностите за популяризирането й като добро място за работа. А е и добър начин за забавен елемент в работното ежедневие.

Зад кулисите
Всичко – от концепцията до техническата разработка на платформата – е дело на служителите в "МенторМейт". HR и маркетинг екипите измислят "сюжета" и мисиите, а програмистите разработват платформата. Отнема им общо 10 месеца. След старта на играта десктоп версията й се допълва и от iOS приложение, а до края на годината предстои да бъде пуснато и това за Android.

Наричат я "Светът на "МенторМейт", заради идеята за приказна виртуална реалност. В него всеки служител е "рицар", отново заради приказния елемент. Наградите са кристали, за да се избегне директната асоциация с пари. Но пък кристалите се конвертират в материални награди, така че са съвсем измерими поощрения.

Всеки служител – без значение дали играе - има профил, който включва името и позицията му, проектите, по които работи или е работил, контакти за връзка с него като e-mail и Skype, а в случай, че играе - и постиженията му. В платформата се отразява статуса на всеки в играта - натрупани кристали от мисии, позиция в общата класация, спечелени медали, получени награди, подаръци от колеги. Реално платформата е разработена така, че да има и характер на вътрешнофирмена мрежа с контакти, а не просто на вход към играта.

Снимка

"Чрез играта стимулираме фирмената култура на споделяне на знание, откритост, инициативност, себереализация и признание.", Даря Добрева, мениджър "Обучение и развитие" в "МенторМейт"

 Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ



Правилата на играта
"Рицарите" изпълняват мисиите в 5 основни категории:
- Препоръчай приятел
- Бъде презентатор в IT конференция
- Изнеси презентация за споделяне на знания с колегите
- Публикувай пост в блога на компанията
- Изпращай любопитни статии за социалните мрежи.

Всяка категория носи различно количество кристали, като "рицарите" се съревновават за място както в отделните категории, така и в общата класация на постиженията. В края на всяко тримесечие победителите получават "рицарски медал" и бонус кристали за него.

Играта има не само състезателен елемент, но развива и усещането за екипност. Участниците могат да изпратят подарък – кристали, и по този начин да благодарят на колега за съвет, препоръка или помощ, обяснява Даря Добрева.

Наградите са разпределени в 3 групи: от 3 до 10 кристала; 10 до 50 кристала; 50 до 150 кристала. Всеки сам преценява на какъв етап да обмени натрупаното "богатство" в онлайн магазина на платформата. Това става със заявка на избрания продукт, а HR екипът се ангажира с доставката му в кратък срок.

Научените уроци
Към края на септември, или четири месеца след старта на игровизацията, в "Света на "МенторМейт" вече са влезли 150 души, или 50% от служителите във фирмата. Бумът на участниците е през втория месец от въвеждането на играта, но след това има леко затишие заради отпускарския сезон. Затова и един от изводите на екипа на "МенторМейт" е да се обърне внимание кога точно се въвежда подобен проект, така че още от самото начало не само да бъде предизвикан интерес, но и да се използва инерцията му.

На практика ангажирането на служителите с играта се случва благодарение на това, че основните категории на мисиите вече се изпълняват в компанията под една или друга форма. "Това направи играта близка до хората и лесна за възприемане", отчита Даря Добрева. Така например програмата за препоръка е съществувала и преди, като в случай на назначаване препоръчалият новия колега получава паричен бонус. С въвеждането на играта това се запазва, но служителят получава и бонус кристали дори и ако кандидатът е поканен само на интервю.

За да поддържат интерес към играта, HR екипът периодично обявява и извънредни мисии. Една от последните например е свързана с участие в 360-градусовото заснемане на новия офис на компанията, за което всички доброволци идват малко по-рано на работа и получават бонус от по 3 кристала.

Опитът ги е научил, че времето за обявяване на самите мисии също е важно да се прецени добре, а при промяна на ситуацията или забавяне да може да се реагира бързо и адекватно. Случва им се нещо подобно с една от първите мисии. Откриването на новия офис е планирано за май и идеята е да има мисия "Сподели новината за новия офис в социалните мрежи". Разработката на самата игра обаче се забавя и когато през юни тя вече е готова, офисът е открит преди близо месец и планираната по този повод мисия вече не е актуална. Затова решават да удвоят ексклузивно кристалите, спечелени през първия месец.

Към момента на най-силен интерес се радват мисиите за препоръчване на колега и изнасяне на презентация, отчитат от "МенторМейт". В края на годината ще бъде събрана обратна връзка от колегите с цел подобряване на играта. Но още на този етап от HR екипа на компанията обмислят идеята да бъдат добавени нови категории към стандартните мисии, които да са свързани със социална отговорност.

*Текстът е част от специалното издание на "Кариери" HR & Management Innovations.


Share Tweet Share Препоръчванe
още от тази рубрика:

форум кариери

За да гласувате или коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Реклама

Реклама

© 2003-2016 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2016 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта
Tyxo.bg counter

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: SofiaEcho.com