Над 50 милиона души са напуснали доброволно работата си през 2022 г., изпреварвайки близо 48 милиона, които са взели такова решение през 2021 г., според данни на BLS. Тенденцията обаче е напът да се обърне. След няколко години на рекордно високи нива на напускане, приливите и отливите може най-накрая да се обърнат в полза на работодателите. Някои от признаците, че "Голямото напускане" (от англ.: The Great Resignation) е приключило, включват: Процентът на напускане намалява. През юни 2023 г. броят и процентът на напусналите са намалели съответно до 3,8 милиона или 2,4%. Тези числа постоянно се смъкват и сега са почти идентични с нивата преди пандемията. Активността на служителите нараства. Коефициентът на участие в работния процес на работещи на възраст от 25 до 54 години падна до по-малко от 80% през април 2020 г., по време на разгара на пандемията. Към юни 2023 г. процентът се е повишил до 83,5%. Обявите за работа са намалели. Откритите работни места, мярка за търсенето на служители, спаднаха до около 9,6 милиона към последния ден на юни, най-ниското ниво от април 2021 г. Увеличението на заплащането на хората, които сменят работата, се забавя. Според ADP Pay Insights повишаването на заплащането на работещите, решили да сменят своята работа, достигна своя връх през юни 2022 г. с над 16%. Към април цифрата е намаляла до 13,2%. Работодателите с нова силна позиция Много експерти наричат фазата, в която ще навлезе пазара на труда сега, "Голямото оставане" (от англ.: Big Stay). И докато служителите може да не са толкова щастливи от точно тази нова тенденция, промяната е добра новина за работодателите - особено за ръководителите на човешки ресурси. Защото задържането остава основен източник на стрес за HR екипите, според isolved. Точно сега е моментът лидери и HR ръководители да се възползват от раздвижването на пазара на труд, за да подкрепят усилията си за задържане на таланти, смятат наблюдатели. Ако служителите напуснат, може да е трудно да заемат по-добри позиции в други компании. Работещите ще бъдат по-склонни да останат на настоящите си работни места и набирането на висококачествени хора ще се окаже предизвикателство. Рекордна неангажираност на служителите Лидерите също трябва да признаят, че макар хората да не напускат, това не означава, че остават наоколо, защото обичат работата си. Проучване на Gallup през юни установи, че обезпокоителните 59% от работещите "тихо напускат" (т.е. са неангажирани и не се представят добре). Други 18% се отказват "шумно", което означава, че са активно неангажирани. Тези статистики подчертават защо компаниите не трябва да са спокойни, въпреки по-благоприятния пазар на труда. Три начина да увеличите ангажираността за максимална полза от "Голямото оставане" 1. Подобрете възможностите за обучение и развитие Да инвестирате в хората си, в техния растеж, е ключов начин да увеличите тяхната лоялност и да ги ангажирате. Доста организации предлагат комбинация от програми и придобивки, включително онлайн и лични курсове, менторство, стажове и възстановяване на разходите за обучение. Работодателите трябва също така да гарантират, че работещите имат възможности за напредък и ясна кариера. Затова и основният съвет към лидерите е да се възползват от технологиите, които са налични. Според доклада за бъдещето на работните места на Световния икономически форум за 2023 г. почти половината (44%) от уменията на служителите ще трябва да бъдат актуализирани през следващите пет години. 2. Уверете се, че има ясна връзка между представяне и признание Признанието на работещите за добре свършената работа е един от най-лесните начини да гарантирате, че те се чувстват оценени. Въпреки че няма нищо лошо в простото "благодаря", днешните по-дигитално ориентирани служители може да предпочетат по-дигитализиран подход, който им позволява да видят как допринасят за бизнес целите и как се представят спрямо колегите си. Всъщност 42% от служителите казват, че способността да наблюдават и управляват собственото си представяне ги поддържа ангажирани на работа. Хората също съобщават, че способността да обвържат целите си с тези на компанията помага за повишаване на тяхната мотивация. Имайки това предвид, обмислете използването на платформа, която позволява на служителите да печелят точки в класация, да номинират колеги за награди и да печелят придобивки въз основа на представянето и работата в екип. Също така е полезно, ако тези инструменти предоставят видимост за това как отделните хора и/или екипите допринасят за успеха на организацията. 3. Съсредоточете се върху подобряване на вашата култура По време на "Голямото напускане" компаниите поеха инициативата да подобрят състоянието на своите служители по различни начини. Някои увеличиха пакета си с предимства, докато други показаха подкрепата си, като позволиха на служителите да работят дистанционно или да имат гъвкав график. Дори ако смятате, че вашата организация вече върви над и отвъд, това не означава, че трябва да забавяте темпо. Вместо това работете върху укрепването на вашата култура и превръщането на вашата организация в още по-добро място за работа. Например знаем, че свързаността продължава да бъде проблем, така че отделете време за социализация и изграждане на взаимоотношения между членовете на вашия екип. И дайте приоритет на улесняването на живота на служителите по други начини (напр. чрез предлагане на по-добри инструменти и технологии или рационализиране на определени процеси). Много компании вече не се борят да задържат служители и това е страхотна новина за екипите по човешки ресурси. Лидерите обаче трябва да останат фокусирани върху създаването на добро преживяване за своя екип. Не забравяйте, че повишаването на удовлетвореността на служителите може да бъде само в полза на вашия бизнес, особено защото "Тихото напускане" (т.е. неангажираността) продължава да бъде толкова широко разпространен проблем. "Тихо" описва най-добре тенденциите за работното място през 2023 г.