С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Препоръки от членовете на БТПП за подобряване на висшето образование

Препоръки от членове на БТПП, дадени в анкетното проучване на Палатата "Как оценявате образованието?", в периода 31 януари - 7 февруари 2014 година
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: БТПП

"Капитал Кариери" и Karieri.bg стартират кампания за модернизиране на образованието за нуждите на бизнеса чрез платформа за дискусии, предложения и действия в "Капитал" и karieri.bg.

Целта на проекта е да даде ясна посока на необходимите промени, като осъществи широка кампания за популяризирането им, както и влияние върху взимащите решения за реалното им прилагане. Платформата ще популяризира също и добри практики на партньорство между бизнеса и висшите учебни заведения.

В рамките на проекта ще търсим обратна връзка от държавните структури, както и ще проследяваме тяхната реакция и изпълнението на поетите ангажименти. Изпращайте вашите предложения или примери за добри практики на партньорство между бизнеса и образованието на karieri@karieri.bg или на http://www.karieri.bg/browse/biznes_obrazovanie.php.


Проучване на Българска търговско-промишлена палата (БТПП) показва, че 77 % от членовете й считат, че знанията, придобивани в български университети не са достатъчни за трудовата реализация. Само в 8 % от фирмите, собствениците и мениджърите са доволни във висока степен от  университетското образование на младите служители.

Проучването на БТПП е за оценката на бизнеса за образованието в страната и за очертаващите се потребности от специалисти в идните 10 години. То е проведено през първата седмица на февруари 2014 г. по електронен път и обхваща и предложения за подобрения в образователната сфера.

През следващите 5-10 години членовете на Палатата се ориентират към наемане на хора със средна или висока квалификация. Прави впечатление, че няма работодател, който да е посочил, че ще са му необходими ниско квалифицирани работници. Най-търсени ще бъдат специалистите с техническо образование, следвани от завършилите икономически профил.

Допитването показва още, че деловите среди имат предварителни позитивни нагласи към дуалната система за образование (според 77% от предприемачите). По тяхно мнение,  трите най-важни фактора за успеха на дуалното обучение са: подобряване качеството на преподаването, добрият синхрон между бизнеса и училищата и наличието на данъчни стимули за фирмите. Като по-малко важен фактор членовете на Палатата считат осигуряването на европейско финансиране за въвеждане на дуалната система.

Конкретни препоръки от членове на БТПП, дадени в анкетното проучване на Палатата "Как оценявате образованието?",  в периода 31 януари - 7 февруари 2014 година

1. Висшето образование трябва да бъде градимо с практически умения и работа в реална среда - стажантски програми, практики в предприятия и т.н.

2. Повече практически заниятия и стажове на учениците от средните професионални училища

3. Практическа връзка между потребностите и развитието на бизнеса и предлаганите специалности в университетите, програмите за обучение, стажовете.

4. Да се прилагат практически упражнения в процеса на обучението. Да се работи по "case studies" вместо чиста теория. Да се набляга на работата в екип - писането и правенето на курсови работи, БЕЗ ПЛАГИАТСТВАНЕ.

5. Да бъдат въстановени техникумите. Кадри от този тип са по необходими отколкото вишисти. Вишисти са необходими за конструкторски колективи.

6. Въвеждане на задължителни стажове по пример на немската AZUBI програма.

7. Въвеждане на дуалната система в България

8. Тясна връзка на образователните институции с бизнеса. Въвеждане на система на стажове - срещу академични кредити и при преминаване в горна образователна степен (напр. от бакалавър към магистър).

9. Повишаване на качеството на преподаване.

10. Обмен на преподавателкси кадри с чужди-водещи университети.

11. С изключение на фундаменталните науки (математика, физика, химия) всички приложни, търпят бързо развитие, което в много слаба степен намира отражение в процеса на преподаване (резултат разбира се и на качеството на преподавателите)

12. Образователните програми не са ситематизирани и целенасочени. Учат се много предмети по малко и резултатите са до средното ниво.

13. Децата са натоварени, но психически, а не умствено. Не им се дава възможност да мислят, а само да "зубрят" . Предлагам да се предвидят всеки ден по един час спорт / активен физически спорт/ , 2 часа психология, задължителни клубове по интереси за да им се привчеле вниманието. Осъзнавам, че това е всеобщ проблем на уители и родители.

14. За средното - въвеждане на единен одобрен от МОН учебник по всеки предмет; Учебната програма да се изчисти от ненужната теория; учебният материал да е на достъпен за децата език, съобразен с възрастта им; да се въведат практически занимания по гражданско поведение За висшето: драстично намаляване на броя на ВУЗ-овете; държавата да се допитва до работодателите за нуждата от дадени кадри

15. Земеделието и туризмът са ключови индустрии с големи възможности за лична реализация, растящи пазари и създаване на трудова заетост, но трябва да се разглежадт само през призмата на интелигентно земеделие и качествен туризъм, а това е нещо върху което може да се работи и в образователната сфера

16. Хората, които искат да образоват децата си в домашни условия трябва да имат този избор. Самите учебни програми и учебници в среднот образование в съдържателно отношение са една голяма стъпка назад, не се развиват уменията да се учи, учащите не умеят да пишатм изостава посланието свързано с нашата българска национална принадлежност /часовете по история/, не се прави достатъчно за създаването на граждани загрижени за обществения интерес, мислещи модерни хора

17. В средното общообразователно училище да се преподава и изучава информация, която е приоритетна за страната ни за по-ефективното усвояване на еврофондовете. Конкретно: как се участва в грантови схеми финансирани по Оперативните програми на ЕС;  какви са възможностите за фирмено финанси-ране, обучение, кредитиране, вкл. на млади предприемачи; какви са възможностите за финансиране на проекти и какви са мерките на ЕО за намаля-ване на младежката безработица; как се разработва фирмен проект за отпускане на финансово възмездно или безвъзмездно кредитиране. -да се преподава и изучава обща икономическа информация и по борсова търговия/стратегия.

18. Приетите за обучение (висше образование) по държавна поръчка се задължават да работят (по разпределение) след завъшване на обучението си, но запазват възможност да си го заплатят, ако пожелаят. Заплащането на държавната субсидия за обучение на студент да се умножава с теглови (рейтингов) коефициент, оценяващ преди всичко реализацията на абсолвентите на съответното  учебно заведение и специалност и приноса им в икономиката (БВП) на страната.

19. Държавната поръчка да се ограничи до обучението по специалности с непосредствен принос към икономиката (БВПІ на страната, сигурността, здравеопазването и образованието. В научно-приложните/технически ВУЗ и техникуми темите за дипломни/изследователски работи за период от 5 години да се задават от фирми/бизнесмени, имащи конкретен финасов принос за икономиката на страната през последните 3-4 г. и се реализират/внедряват и оценяват чрез тях и ефекта към тях. За целта да се отделят 90 % от предвидените (държавни) средства за научно-изследователска и развойна дейност.

20. Преподавателският състав да може само да координира с цел избягване на дублиране и допълване с цел новост, по-добра ефективност и развитие в перспектива на заявената тематика. Като гост-преподаватели в училищата и ВУЗ, особено в последните 2 години на обучение да се привличат и канят водещи специалисти и конструктори, менажери и бизнесмени от фирми и организации, реализирали конкретен финасов принос за икономиката на страната или експорта през последните 3 г. Същите да могат в този период да задават до 60 % от учебната им програма.

*Публикуваме само част от предложенията, като сме съкратили тези, които се повтарят (бележка на редакцията)

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly