С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

А сега накъде: Творчество или иновации – изборът между метода и технологията

Цветан Цветански e сред учредителите на Центъра за образователни инициативи и председател на Управителния съвет.
Share Tweet Share
Снимка

[Център за образователни инициативи] 

"Капитал Кариери" и Karieri.bg стартират кампания за модернизиране на образованието за нуждите на бизнеса чрез платформа за дискусии, предложения и действия в "Капитал" и karieri.bg.

Платформата ще популяризира също и добри практики на партньорство между бизнеса и висшите учебни заведения.

В рамките на проекта ще търсим обратна връзка от държавните структури, както и ще проследяваме тяхната реакция и изпълнението на поетите ангажименти. Изпращайте вашите предложения или примери за добри практики на партньорство между бизнеса и образованието на karieri@karieri.bg или на http://www.karieri.bg/browse/biznes_obrazovanie.php.

Цветан Цветански e сред учредителите на Центъра за образователни инициативи още от самото начало през 1999 г. и председател на Управителния съвет. Работи последователно като проучвател в интердисциплинарната секция на АИМ към БАН през 1990-1992 г. и преподавател по история във Националната гимназия за древни езици и култури през 1992-1996 г.

Цветански е автор на учебници, учебни помагала и програми за средното училище, одобрени от Министерство на образованието и науката. Експерт е в областта на използването на електронните платформи за обучение и обучител на преподаватели от средното училище и СУ "Св. Климент Охридски".
 
Всички сме развълнувани от образователните възможности на дигиталните технологии и методите, базирани върху тях. Учениците – че ученето ще стане най-сетне забавно, родителите – че всяко дете ще получи персонално внимание и специално обгрижване, учителите – дали ще успеят да променят навиците си от епохата на фронталната педагогика, издателствата – дали книжният учебник ще оцелее в дигиталната епоха...

"Защо учат нашите деца" е може би най-често задаваният въпрос и отправна точка в разговорите за училищно образование. Естествено, въпросът може да се зададе в различни нюанси: защо им е да учат, защо ли пък учат, защо пък да учат и т.н. На мен пък ми харесва терминът "училищно образование". Обединява две неща – училище и образование – и някак прикрива тяхната, може би, различна природа.

Спомнете си думите на Чърчил, с които той се обръща към министъра на образованието от своя кабинет: "Училищата нямат непременно много общо с образованието... те са главно институции за контрол, където някои основни навици трябва да се насаждат в младите. Образованието е доста по-различно и има малко място в училище."

Модерното светско образование първоначално е проектирано да съответства на нуждите на работното място през индустриалната епоха. Целта му е да възпита умения, които хората от прединдустриалната епоха не са имали – точност, повторяем цикъл на работа, съобразяване с авторитети и т.н. Затова училищният модел е умален вариант на фабричния. Модерното светско образование залага на авторитарния модел, който цени дисциплината повече от творчеството и иновациите.

Друг е духът, който търси да произведе съвременното училище. В действителност хората живеят вече в свят, в който все повече се очаква да управляват собствения си живот по един автономен начин. Време, в което не знанието преследва ученика, а ученикът трябва да се научи да преследва знанието.

Не се ли опитваме днес и ние да структурираме нашите училища като нашите работни места? Да се грижим повече за бъдещите работници, а не за бъдещите граждани; да въведем смело иновациите в училище, които да подготвят децата за бъдещата им реализация, но да изхвърлим старото знание, старите методи, старите учебници... Да етикетизираме старостта и остарялото като синоним на упадъчността и "отпадъчността".

Културната мания за иновации е проява на колективен психологически феномен – страх от остаряването, недоверие в старостта и прикриването й чрез целофан, ботoкс и кремове за бръчки. Ние сме обсебени от идеята за вечната младост и вечното подмладяване. Наистина, младостта изглежда страхотно като невинност и свежест, но от обратната страна прозира наивност и незнание.

И тук е моментът да се направи баланс.

Образованието не е само за преподаване на умения за работното място, а представлява също и посвещаване в пътищата на културата. Ние искаме да научим нашите деца на мъдростта от миналото, да ги научим как да придават смисъл на нещата. Все стари и вечни неща. Неща от статуквото.

Скучни, но важни като съвета на учителя по език, който казва, че преди да забравим правилата на граматиката трябва все пак да сме ги знаели. И, че преди да се впуснем да рисуваме като Пикасо или Миро, трябва да сме рисували хиляди пъти тялото в неговата анатомична цялост. За съжаление, съвременната ни култура, като че ли проявява склонност да обезценява това, което вече е познато, вече е станало "остаряло".

Но да се върна на темата и да дам моя отговор защо смятам, че основната инвестиция следва да бъде в развитието на творческите методи на преподаване, а не в иновативната технология. Защото творчеството не зависи от технологията. Защото методът предлага решение, а технологията е просто чудесен инструмент, чрез който учителите ще могат да продължат да предават знанието, което сме получили в хода на културната си история.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly