С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Иван Господинов: За новото образование ни е нужна и нова учебна култура

В Khan Academy няма облага, има единствено социална отговорност и престиж. Нужни са инвеститори, които ценят именно това.
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

Капитал Кариери" и Karieri.bg стартират кампания за модернизиране на образованието за нуждите на бизнеса чрез платформа за дискусии, предложения и действия в "Капитал" и karieri.bg. Платформата ще популяризира също и добри практики на партньорство между бизнеса и висшите учебни заведения.

В рамките на проекта ще търсим обратна връзка от държавните структури, както и ще проследяваме тяхната реакция и изпълнението на поетите ангажименти. Изпращайте вашите предложения или примери за добри практики на партньорство между бизнеса и образованието на karieri@karieri.bg или на http://www.karieri.bg/browse/biznes_obrazovanie.php.


От юли 2011 г. Иван Господинов е посредник на Khan Academy в България. Той отговаря за организирането на доброволческата инициатива и контактите на местно ниво. Завършил е философия и социални науки в Лайпциг, Германия. Сферата на неговите интереси обхваща най-вече философия на образованието. От тази учебна година ще бъде учител по програмата "Заедно в час".

От няколко месеца Karieri.bg събира мнения от цялата страна на тема образование, връзката с бизнеса и нужните реформи. Кои от предложенията и коментарите ви допаднаха и с кои не сте съгласни?

Основен мотив в сегашните коментари изглежда е амбицията да запазим най-доброто от теорията, но да наблегнем на практиката. Аз мисля, че имаме отговор. Представете си образователна система, която постоянно се променя според индивидуалните нужди на ученика по начина, по който Google таргетира рекламите и търсенията си според потребителската история.

В реда на мислите на проф. Невена Милева, това е предпоставка днес да осигурим повече възможности за практическа работа и да пренасочим бюджета за образование в тази насока, а останалата част да изнесем малко или много в интернет.

Цветан Цветански и Емил Джасим от Центъра за образователни инициативи вече работят по въпроса. Много съм учуден от предложението на Българската търговско-промишелна палата за "въвеждане на единен одобрен от МОН учебник по всеки предмет", защото модернизацията на учебните програми няма да се случи посредством учебници. Това би било пагубно, защото днес търсим възможно най-гъвкавите начини да организираме образованието, а в световен мащаб се обсъжда използването на софтуер и видео лекции за целта.

За да приземя тази концепция, вземете препоръките, които Алберто Родригес от Световната банка изложи на конференцията за образование на в. Капитал за повече мобилност на пазара на труда, което означава кадри, които са способни да се преквалифицират във време на криза. Сега си представете всички нужни ресурси за това да бъдат свободно достъпни в интернет и да наподобяват истинските учебни условия.

Какви са вашите конкретни предложения за промени в системата на образованието в България, особено след опита, който имате с Khan Academy?

Съветът ми е да се приложи модел за използване на онлайн материали. По-конкретно да се наблегне на т.н. смесено обучение, което представлява съчетаването на самостоятелна домашна подготовка, чрез видео лекции и упражнения, с повече интерактивност в класната стая. Целта е да се измести информативната част извън училище, за да бъде времето с учителя по-ценно, като например се учи чрез практика, правят се проекти или се работи по групи. В комбинация със софтуер, който следи извънучилищното учене, няма вариант за загуба на контрола.

Висшето образование вече малко или много е структурирано по този начин, но можем да говорим и за по-смели сценарии, в които да забравим за лекциите. За да не остана неразбран: лекциите възникват като форма на обучение във времена, в които е имало един екземпляр от някоя книга, която всеки е трябвало да прочете. В случая това е вършил професорът пред публика. Няма причина във времето на интернет да пазим тази форма на обучение.

Със същия успех можем да записваме лекциите или да превеждаме тези записани в Харвард, а времето за социален контакт, въпроси към материала и развиване на някоя концепция да остане за семинари и лични срещи с професорите. С две думи: нека се извлече най-ценното от образователния опит, а останалото да се изнесе в интернет и да се автоматизира. Това ще понижи значително цената на висшето образование и ще повиши многократно качеството му. Имайте предвид, че на самите професори също им е нужно спестеното време, за да работят по своите проекти.

Моля ви да разкажете повече за Khan Academy - кой и как може да се включи в нея?

Ние си поставяме за цел да предоставим нужните материали и идеи, за да се реализира този модел. В момента се занимаваме с превеждането на Khan Academy, което е най-голямата образователна платформа в света, с над 6000 урока и 100 000 упражнения за средното и някои сфери на висшето образование. Всичко това е включено в система за управляване на класната стая и софтуер, който представя нужната на един учител информация под формата на графики и статистики, както за целия клас, така и за всеки индивидуален ученик.

Представете си, вместо бележник, да отворите образователен профил и да видите, колко задачи, как са решени, с какви грешки, колко успешно, колко бързо и в какъв период. Представете си, смартфонът ви да показва дали учениците са научили даден материал и кои от тях се затрудняват, за да прецените, как да използвате най-ефективно времето си. Изненада - това е технологичен факт, а не утопия.

Нека обаче мислим по-глобално. В света в момента има няколко лидери в онлайн образованието в различни сфери. Академията е най-добра в математиката и природните науки, Duolingo е за учене на езици, пълно е с учебни платформи за програмиране, а в Coursera има стотици университетски курсове от най-добрите професори в света. Тези материали са безплатни и единственият проблем е, че не са популярни у нас и не са на български език.

А ако искате да се включите, най-добре погледнете тази връзка.

Khan Academy се бори за безплатно образование и то качествено – как ще оборите общоприетото схващане, че качественто образование струва много пари?

Качественото образование ще продължава да струва пари, но поне тези елементи от него, които могат да се възпроизвеждат с помощта на новите технологии, вече са безплатни. Това включва видео лекции от най-добрите университети в света, видео уроци от най-добрите педагогически колективи в света и софтуер за управление на класната стая от едни от най-добрите софтуерни разработчици. И въпреки че в България нямаме капацитета да създаваме сами тези материали, добрата новина е, че всичко това лесно може да се превежда и е отворено за превод на български език.

Какво е бъдещето на онлайн образованието в България - кои са проблемите, за да бъде то по-достъпно и разбираемо?

Понятието "онлайн образование" е малко подвеждащо, защото това, което е "онлайн", е създадено, за да бъде потребно "офлайн" в училищни условия. Споменавам го, защото "онлайн образование" далеч не означава децата да учат вкъщи или в училище пред компютъра, или да им се прожектират видео уроци. Тъкмо това е първото ни препятствие - да се преборим с този предразсъдък. Той разбира се е прокаран от криворазбраните сайтове, които учениците използват, за да преписват, зубрят и учат "за момента". За новото образование ни е нужна и нова учебна култура.

В сайта ви пише, че "Самият проект се подкрепя финансово от световноизвестни имена като Google и Bill and Melinda Gates Foundation". Разкажете повече за самото създаване на Академията и нейното приложение в другите страни? Откъде получава най-голяма подкрепа?

Идеята за Khan Academy възниква през 2004 година, когато Салман Кан преподава на братовчедка си Надя математика по интернет. Решава да запише няколко от уроците си в YouTube и, когато става популярен, напуска работата си в един инвестиционен фонд и създава Академията. В момента самата организация изпълнява най-мащабния онлайн образователен проект в света, който се превежда на 122 езика и е лидер в технологичните иновации за образованието.

Това е така, защото Академията е насочена към усъвершенстването на традиционното образование. В момента сайтът работи на испански, португалски, френски и турски език и се използва в множество училища. Надяваме се до края на тази година да го имаме и на български език, но това не зависи единствено от нас. Организацията си сътрудничи с големи компании и фондации, които все пак да гарантират качеството на превода, прилагането и т.н.

За съжаление, в България на този етап не получаваме нужната финансова, медийна и обществена подкрепа, така че разчитаме най-вече на доброволчество.

Кои са потребителите на платформата в България в момента? Какви очаквания имат те към вас и кои са най-търсените уроци?


На този етап родителите използват уроците ни за децата си. Търсят се уроци за най-малките. Не разпространяваме уроците си, докато не сме превели софтуера за управление на класната стая и системата от упражнения. Несериозно е да се предлагат видео уроци без тези две функции. Това създава грешно впечатление за истинската иновация в образованието.

Работите ли с МОН и следвате ли техните стандарти за задължителните неща, които трябва да знаят учениците по определени теми, когато редактирате уроците?


Не работим с МОН, но следим развитието на стратегията за използване на технологии в образованието, защото нашият продукт отговаря на огромната част от предвидените рамки. Колкото до учебната програма, Академията е отворена за безброй много учебни програми, дори за индивидуална програма за всеки ученик. На този етап ние се стремим максимално да доближим нашите уроци до стандартите на МОН, но не дублираме програмата.

Нашата философия е следната: ние внасяме най-доброто от западното образование и се стремим да го съгласуваме с местните стандарти , а не да ги наподобяваме максимално. В противен случай няма да можем да говорим за "внос на образование". Нека имаме предвид, че учениците не са единствените, които учат. Ние искаме възрастните също да учат. Идея, която минава под надслов "учене през целия живот". С две думи: матури, контролни, изпити и т.н. не са ни самоцел. Държим на една учебна култура за учене заради самото познание.

Ще има ли скоро възможност и за качване на уроци, разработени от българи?


Когато ние или МОН имаме работния капацитет да го осъществим, да. За нашите уроци не се плащат лицензи. Академията е напълно отворен проект: уроците се разпространяват свободно и безплатно и единственото ни условие е, да не се използват с комерсиална цел. Преди да разработим собствени уроци ни предстои превеждането на над 6000 страхотни урока и 100 000 упражнения. Това включва и много интердисциплинарни уроци, както и такива по финансова грамотност, каквито Корпоративният университет Карол например, предлага в текущата поредица статии.

Какво следва от тук насетне и от каква подкрепа имате нужда?


Вече много сфери на живота ни са глобализирани. Тепърва настъпва времето на глобализация в образованието. И ако досега това означаваше учениците да заминават в чужбина, в близкото бъдеще ще означава все повече от незаминалите ученици да учат на чужди езици в България. Много от тях вече го правят просто защото чуждите ресурси са по-качествени. Нашата мисия е, да премахнем езиковата и финансовата бариера, за да могат всички социални слоеве да се възползват от тези ресурси на територията на България.

За край, позволете ми да бъда искрен. Аз си дадох една цяла година само за доброволчество и смея да твърдя, че постигнахме успехи. След няколко месеца ще стана учител и няма да имам това време, затова търсим финансиране на част от работата, а доброволчеството да остане за занимания с ученици и учители, за да се случи плавно преходът. В тази инициатива няма облага, има единствено социална отговорност и престиж. Нужни са инвеститори, които ценят именно това.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly