С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Да се учим, докато играем

Или как със забавни състезания и игри учениците от Националната търговско-банкова гимназия придобиват практически умения, избират професия и кариерен път
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Юлия Лазарова

Заповядайте на нашия щанд. Предлагаме бижута, а на днешното изложение правим и специални отстъпки. 

Така ме посрещат още на входа на зала 5 на "Интер експо център". Секунди по-късно няколко момичета и момчета мушват в ръцете ми брошури на банка, появява се и представител на фирма за хлебни изделия, а наблизо чака друг младеж с флаери на търговец на спортни стоки...

Залата е пълна – и с представители на фирми, и с посетители. Изглежда, това е едно от най-успешните търговски изложения за годината. И със сигурност е, само с тази разлика, че в него участват ученици и всички сделки, сключени през деня, са наужким...

Всъщност това е училищният панаир на Националната търговско-банкова гимназия (НТБГ), който се провежда за 15-а година. Тази година на изложението се представиха 28 учебни фирми, 18 учебни банки и 8 учебни формирования на ученици от 10 до 12 клас, зад които стоят над 800 гимназисти.

А посетителите и потенциални клиенти в повечето случаи бяха родители, приятели, познати, бивши ученици на гимназията. Наред с тях по щандовете се разходиха и представители на общо 39-те партньора на инициативата - висши учебни заведения, банки, фирми и други институции - за да оценят представянето на бъдещите си колеги. Но ако не знаете всички тези подробности и ако загърбите предразсъдъците за възрастта на хората зад щандовете, спокойно можете да се почувствате като на истинско търговско изложение.

Да отгледаш фирма

Практиката в банковата гимназия е още в началото на 10-и клас учениците да се разделят на групи от около 15 души (от един клас реално се формират две групи), като всяка една от тях създава собствена търговска фирма, банка или институция, свързана с работата на бизнеса (например данъчна служба). После имат ангажимента да развиват дейността й, докато завършат – подготвят рекламни материали, измислят си лого, слоган, участват на изложения, търсят клиенти...

Заниманията им са интегрирани в учебната програма, но понякога по собствена инициатива учениците остават и извън часовете. През цялото това време те работят не само с учителите си, но и с ментори от различни компании, които често са и спонсори на дребните им разходи за реклама, фирмено облекло, визитки и т.н. 

За учениците това е игра, която им носи истинско забавление. И без да усетят, не само упражняват теоретичните си познания, но и "репетират" за реалната работна среда и истинския бизнес. Заниманията им помагат и да направят информиран избор каква да бъде бъдещата им професия, в кой сектор, какво да учат и как да развият кариерния си път. 

Как се прави бизнес

Решихме да се занимаваме с търговия с бижута, защото смятаме, че това е интересно, оригинално и ще се хареса на много хора, обясняват от екипа на 10 Д клас, докато се опитват да ми продадат часовник с розови кристали. Също както и всички останали компании, и те си имат свое фирмено облекло.

Приготвили са се като за специално събитие и веднага са готови да подадат визитка и брошурка с най-актуалните си оферти (които са напълно професионално издържани и спокойно могат да се използват дори и от "истински" фирми). Обясняват, че всеки от 13-членния им екип има различна функция във фирмата – управител, счетоводител, експерт на тема маркетинг и реклама и т.н.

После от представителите на Лисентия инвест банк, която предлага устройство за защита на средствата в банковите карти, научавам, че преди да заемат конкретната длъжност, всеки от тях трябва да подаде автобиография и мотивационно писмо за длъжност, която му е интересна, а след като бъде одобрен, подписва длъжностна характеристика и трудов договор.

Понякога през годините функциите в рамките на компаниите се променят, така че учениците реално могат да започнат като счетоводители и впоследствие да станат управители и да "изградят кариера" още в училище. 

Бъдещите банкери

Спирам и на щанда на Imperial Bank. Просто няма как да избера друга банка, след като маркетинговият им отдел ме пресреща на всяка от пресечките между щандовете и ме насочва как да стигна именно до техния. Попадам на управителката Мартина, която обяснява, че всеки клиент, който разкрие разплащателна сметка по време на изложението, няма да плаща такси за обслужването й.

Сядаме в специално направения ъгъл за посрещане на клиенти и тя прилежно попълва всички нужни документи и след няколко минути вече съм "клиент" на банката. Обясненията и въпросите й са като на редови банков служител. А съветът, който дава на потребителите, е: "Вземайте кредит само в краен случай и четете внимателно условията на банките."

Всъщност дори и да искам няма как да изтегля кредит от Imperial Bank, тъй като това е задача, с която групата на Мартина ще може да се занимава едва в 11 клас. Десетокласниците имат право само да откриват депозитни сметки, спестовни влогове и да правят някои основни транзакции. Банките на единадесетокласниците обаче отпускат кредити и издават дебитни карти, а в тези на дванадесетокласниците може да се обмени валута, да се издаде акредитив и т.н.

 Вяра и Анселита вече са в 12 клас и се чувстват напълно в свои води на изложението. Разказват, че с тяхната компания – Перпера банк – дори са печелили няколко награди досега, а през миналата година са били избрани и за най-добра банка на 11 клас. Това им е донесло възможността да се запишат като студенти във Варненския икономически университет.

Вече са се срещали с практикуващи банкери и са били на двуседмичен стаж в БНБ. Затова и сега са уверени, че могат да се справят в реална ситуация в която и да било банка. И естествено в бъдеще ще търсят възможности за работа в тази посока. А може би и право, все пак досега Анселита е "работила" като главен юрист в банката.

А вие платихте ли си данъците

На изложението има представители и на митница и данъчна служба. Четирима души от Регионалната агенция за приходите на 11 Д клас проверяват дали фирмите изложителки са били коректни данъкоплатци. Учениците са в паралелка, която е с профил митническа и данъчна администрация. Повечето хора не осъзнават колко важна е работата на данъчните служители, казват бъдещите данъчни служители Яна, Юлия, Мишел и Нанси. И с радост обясняват какъв е данъчният режим на България в момента и че всъщност данъците не са нещо лошо, а напротив – помагат за развитието на държавата. 

Снимка

 Фотограф: Анелия Николова


Като на изпит


През цялото време около щандовете минават и учители, бивши ученици на гимназията, преподаватели в университети и представители на фирмите партньори, които трябва да оценят представянето на учебните предприятия. Те влизат в ролята на тайни клиенти (в техния случай по-скоро явни) и ги тестват доколко познават услугите, които предлагат, как обслужват клиентите, дават им и конкретни казуси, които екипът трябва да реши за време, и т.н.

Естествено в края на деня за най-добрите има и награди.
Понякога учениците предлагат доста иновативни идеи и решения, споделя с гордост преподавателят по банково дело и финанси Диана Стоянова, която е и един от оценителите. Конкретен пример е и офертата на Лисентия инвест банк за устройство за защита на средствата в банковите карти, което на практика все още не се предлага в България.

Подготовката и самото участие на изложението помагат изключително много на децата - дават им практически знания, стимулират ги да учат и да се развиват и им помагат в избора на професия, отчита и Йорданка Стойнева. Тя е родител на Светослава от 11 Е клас, която е в паралелка с профил счетоводство. Нейният екип е избрал да създаде фирма за фотографски услуги и на щанда им разказват, че вече "работят" като училищни фотографи, понеже снимат всички ученически състезания, олимпиади и т.н.

Научените уроци

"Всичко, през което минахме, докато създадем и развиваме фирмата си, ни научи да работим като екип", казва Моника от 10 Е, която раздава флаери на щанда за колекционерски автомобил-играчка. Научихме се да бъдем по-организирани и да се справяме по-бързо в нагорещени ситуации, казва Венета - управител на фирма, която продава домакински уреди за здравословно готвене.

Повечето служители в компанията са момчета, но вече са запретнали ръкави и правят баница за посетителите на щанда си. Миналата година са получили награда за най-атрактивно представяне и сега се борят за нов приз.

Всъщност научените уроци не са само за учениците, но и за по-възрастните. Тези, от които зависи начинът, по който ще се провежда образованието в цялата страна, а и във всяко отделно училище. Защото понякога са нужни просто желание и добра организация, а не толкова много пари, за да могат младите хора да получат повече практични знания и дори това да се случва без да усетят, докато се забавляват.
 
Забавна икономика
Може ли една луксозна стока да се превърне в малоценна след 20 години? Свободно благо ли е бутилката минерална вода? Какво показва тази криза и какви са липсващите обозначения по нея? 
Това е само част от въпросите, на които трябва да отговорят учениците от 9-ите класове в Националната търговско-банкова гимназия по време на училищното състезание по микроикономика "Ние знаем повече".

В ученическите отбори има и по един студент в УНСС, бивш възпитаник на гимназията, който да им помага. Допълнителният ефект е, че се създава приемственост и учениците могат от първо лице да научат повече за висшето образование в сферата на икономиката.

Освен знания учениците трябва да покажат и креативност, понеже общата им оценка и крайното класиране зависят и от два други кръга – разработването на проект за лого и мото на състезанието, както и от начина, по който представят идеите си пред публиката в деня на самата надпревара.

Състезанието е предизвикателство, понеже учениците са се занимавали с микроикономика само един срок, казват учителите. А учениците признават, че има и трудни, но и лесни неща, като всички са единодушни – този формат им помага да учат по-усърдно и в същото време да се забавляват.

Искаме да покажем, че ученето може да бъде интересно и забавно, както и да провокираме учениците да проявят творчество, казва Даниела Гонкова, помощник-директор в НТБГ. Чрез състезанието учениците се учат на работа в екип и развиват презентационните си умения, добавя тя.

Състезанието, а и панаирите с учебна цел (виж основния текст) дават шанс за изява на учениците, затвърждават знанията им и им предоставят възможност да натрупат полезни контакти с хора от бизнеса или университетите, казва Георги, който вече учи финанси, счетоводство и контрол и помага на един от ученическите отбори. Впечатленията му са не само от деня на състезанието, а и от собствения му опит като възпитаник на гимназията.

За осмокласниците пък по традиция има и друго забавно състезание – те получават карта с обекти, които трябва да открият. За да направят това обаче, те преминават през различни кабинети в училището и решават задачите, които им поставят учителите, а от отговорите им зависи дали и как ще продължат напред.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly