С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Трябва да гледаш на своите служители като на партньори

Share Tweet Share


Вие сте автор на книгата „Пътят на Toyota“, в която разкривате тайните оръжия на компанията. Има ли обща формула за успех, валидна за всички компании?
- Не мисля, че има обща формула, която да се приложи към всички компании, но 14-те принципа, които успях да извлека от философията на Toyota за управление, могат да се приложат към всяка фирма, ако се осмислят добре.
Кои са принципите на тази философия?
- Трудно човек може да запомни 14 различни неща. Затова ги обобщих под формата на една пирамида. В основата на тази пирамида стои философията да се мисли за това кое е най-добро за компанията в дългосрочен план, дори да не е най-доброто за момента. Трябва да се мисли далновидно, без страх да се вземат решения, които в дългосрочна перспектива водят компанията към обща цел, по-голяма от печеленето на пари.
Следващото ниво от стила на Toyota аз наричам процес. Правилният процес носи точните резултати. Това е периодът за закупуване на материали, които ще се превърнат в продукт, за който клиентът би платил. На този етап най-важното е да се елиминират загубите.
Според Toyota загуба е всичко, което не добавя стойност към продукта, но повишава разходите на компанията. Затова те не държат части и суровини в склада, защото там те престояват и не носят добавена стойност.
В Toyota произвеждат толкова двигатели, колкото са необходими за сглобяването на колите и ги подават в нужната последователност според поръчките. Това реално намалява разходите и повишава качеството поради факта, че ако има проблеми с двигателя, те се откриват още на монтажната линия. Попълването на материалите се управлява от потреблението и това е въплъщение на основната идея в производствената система на Toyota - „точно навреме“.
Третото ниво от пирамидата е свързано със служителите и партньорите. Много е важно да гледаш на своите служители не като на хора, които са временно тук и за малко, а като на твои партньори. Много е важно също да се опиташ да приобщиш партньорите си към своята идея, да станете едно цяло, за да можете да постигнете заедно по-добри резултати. На практика Toyota обучава партньорите си на своите принципи, които съставляват ефективното производство.
Четвъртото ниво е свързано с проблемите и тяхното решаване, което води до непрекъснато усъвършенстване и самообучение. Подходът на Toyota включва създаване на система за идентифициране и търсене на проблемите, преди те да са се появили. Това аз наричам постоянно обучаваща се организация.
Как ще обобщите подхода на Toyota?
- Подходът на Toyota означава да се мисли дългосрочно, да се развива компания, в която се учи непрекъснато, като в процеса се включват всички доставчици, дилъри, партньори. Ако вземете външните и вътрешните (т.е. хората) елементи в една компания, ще видите, че никой не може да бъде пожертван вместо друг. Затова Toyota търси всяка възможност преди закриване на дадено предприятие да се справи с уволняването на хората. Това се прави, защото не можете да създавате учеща се общност, ако всеки момент уволнявате хора, които са част от тази общност.
В Toyota са много добри също в умението да се учат от натрупания опит и грешките. В САЩ изпълнителните директори се сменят толкова често, колкото може би вие сменяте сезонните си дрехи в гардероба. Модерно е всеки нов директор да има собствен различен подход. Това е в пълно противоречие с подхода на Toyota.
В Toyota всеки нов президент с радост и удоволствие поема от предишния президент пътя на компанията и го следва. Тази приемственост, тази последователност в начина на работа прави Toyota различна.
Какво бихте посъветвали мениджърите на българските фирми, на които предстои присъединяване към ЕС?
- Ако огромното предизвикателство пред българските компании е повишаването на качеството и присъединяването към глобалните компании, трябва да се припомни, че ефективното производство и принципите на Toyota се прилагат в повечето компаниии от ЕС. Така че тези принципи могат да помогнат и на българските фирми да отговоря на световните изисквания за качество.

---------------
Вие сте автор на книгата „Пътят на Toyota“, в която разкривате тайните оръжия на компанията. Има ли обща формула за успех, валидна за всички компании?
- Не мисля, че има обща формула, която да се приложи към всички компании, но 14-те принципа, които успях да извлека от философията на Toyota за управление, могат да се приложат към всяка фирма, ако се осмислят добре.
Кои са принципите на тази философия?
- Трудно човек може да запомни 14 различни неща. Затова ги обобщих под формата на една пирамида. В основата на тази пирамида стои философията да се мисли за това кое е най-добро за компанията в дългосрочен план, дори да не е най-доброто за момента. Трябва да се мисли далновидно, без страх да се вземат решения, които в дългосрочна перспектива водят компанията към обща цел, по-голяма от печеленето на пари.
Следващото ниво от стила на Toyota аз наричам процес. Правилният процес носи точните резултати. Това е периодът за закупуване на материали, които ще се превърнат в продукт, за който клиентът би платил. На този етап най-важното е да се елиминират загубите.
Според Toyota загуба е всичко, което не добавя стойност към продукта, но повишава разходите на компанията. Затова те не държат части и суровини в склада, защото там те престояват и не носят добавена стойност.
В Toyota произвеждат толкова двигатели, колкото са необходими за сглобяването на колите и ги подават в нужната последователност според поръчките. Това реално намалява разходите и повишава качеството поради факта, че ако има проблеми с двигателя, те се откриват още на монтажната линия. Попълването на материалите се управлява от потреблението и това е въплъщение на основната идея в производствената система на Toyota - „точно навреме“.
Третото ниво от пирамидата е свързано със служителите и партньорите. Много е важно да гледаш на своите служители не като на хора, които са временно тук и за малко, а като на твои партньори. Много е важно също да се опиташ да приобщиш партньорите си към своята идея, да станете едно цяло, за да можете да постигнете заедно по-добри резултати. На практика Toyota обучава партньорите си на своите принципи, които съставляват ефективното производство.
Четвъртото ниво е свързано с проблемите и тяхното решаване, което води до непрекъснато усъвършенстване и самообучение. Подходът на Toyota включва създаване на система за идентифициране и търсене на проблемите, преди те да са се появили. Това аз наричам постоянно обучаваща се организация.
Как ще обобщите подхода на Toyota?
- Подходът на Toyota означава да се мисли дългосрочно, да се развива компания, в която се учи непрекъснато, като в процеса се включват всички доставчици, дилъри, партньори. Ако вземете външните и вътрешните (т.е. хората) елементи в една компания, ще видите, че никой не може да бъде пожертван вместо друг. Затова Toyota търси всяка възможност преди закриване на дадено предприятие да се справи с уволняването на хората. Това се прави, защото не можете да създавате учеща се общност, ако всеки момент уволнявате хора, които са част от тази общност.
В Toyota са много добри също в умението да се учат от натрупания опит и грешките. В САЩ изпълнителните директори се сменят толкова често, колкото може би вие сменяте сезонните си дрехи в гардероба. Модерно е всеки нов директор да има собствен различен подход. Това е в пълно противоречие с подхода на Toyota.
В Toyota всеки нов президент с радост и удоволствие поема от предишния президент пътя на компанията и го следва. Тази приемственост, тази последователност в начина на работа прави Toyota различна.
Какво бихте посъветвали мениджърите на българските фирми, на които предстои присъединяване към ЕС?
- Ако огромното предизвикателство пред българските компании е повишаването на качеството и присъединяването към глобалните компании, трябва да се припомни, че ефективното производство и принципите на Toyota се прилагат в повечето компаниии от ЕС. Така че тези принципи могат да помогнат и на българските фирми да отговоря на световните изисквания за качество.
Интервюто взе: Мара ГЕОРГИЕВА

--------------
14 принципа на стила Toyota
Принцип 1:
Базирайте управленските си решения на далновидна философия, дори за сметка на краткосрочни финансови цели
Създавайте стойност за клиента, обществото и икономиката - това е вашата изходна позиция. Оценявайте всяка функция в компанията от гледна точка на нейната способност да постигне това.
Принцип 2:
Създайте непрекъснат поток в процеса, за да извадите проблемите на повърхността.
Преработете работните процеси, за да постигнете непрекъснат поток, носещ висока добавена стойност. Стремете се да намалите до нула периодите, когато някой работен проект бездейства или очаква някой да работи по него.
Принцип 3:
Използвайте изтеглящи системи за избягване на свръхпроизводство. Осигурявайте на вашите клиенти по веригата в производствения процес всичко, което искат, когато го искат и в количеството, което искат.
Принцип 4:
Изравнете работното натоварване (хейджунка). (Действайте като костенурката, не като заека.)
Премахването на загубите е само една трета от уравнението за превръщането на ефективния подход в успех. Премахването на претоварването на хора и оборудване, както и на неравномерността в производствения график, е също толкова важно.
Принцип 5:
Изградете култура за спиране и решаване на проблемите, за да се постигне необходимото качество отведнъж. Двигател на вашето стойностно предложение е качеството за клиента.
Принцип 6:
Стандартизираните задачи са основата за непрекъснато усъвършенстване и делегиране права на работниците.
Навсякъде използвайте стабилни, повторяеми методи, за да поддържате предвидимостта, постоянната синхронизация и ритмичното производство на вашия процес. Това е основата за потока и изтеглянето.
Принцип 7:
Използвайте визуални контролни средства, за да не останат никакви скрити проблеми.
Използвайте прости визуални индикатори, които да помагат на хората да определят веднага дали са в стандартни условия, или се отклоняват от тях. Избягвайте да използвате компютърен екран, когато той измества вниманието на работника от работното място.
Съкращавайте винаги, когато е възможно, докладите си до една страница, дори и за най-важните финансови решения.
Принцип 8:
Използвайте само надеждна, напълно изпитана технология, която служи на хората ви и на процесите. Използвайте технологията в помощ на хората, а не за замяна на хора.
Принцип 9:
Създайте ръководители, които разбират задълбочено работата, вдъхват живот на философията и я преподават и на другите.
Изграждайте лидери от организацията си, вместо да ги купувате отвън.
Не гледайте на работата на ръководителя като на просто изпълнение на задачи и притежаване на добри умения. Един добър лидер трябва да разбира ежедневната работа много задълбочено, така че да може да е най-добрият преподавател на философията на вашата компания.
Принцип 10:
Създайте изключителни хора и екипи, които следват философията на вашата компания.
Създайте силна, устойчива култура, в която ценностите и убежденията на компанията се споделят широко и се запазват в продължение на много години.
Принцип 11:
Отнасяйте се с уважение към широката си мрежа от партньори и доставчици, като ги предизвиквате и им помагате да се усъвършенстват.
Предизвиквайте своите външни бизнес партньори да растат и да се развиват. Това показва, че ги цените. Поставяйте предизвикателни цели и помагайте на партньорите си да ги постигнат.
Принцип 12:
Идете и вижте сами, за да разберете изцяло ситуацията (генчи генбуцу).
Мислете и говорете на базата на лично проверени данни.
Принцип 13:
Вземайте решенията бавно чрез консенсус, внимателно преценявайки всички възможности; изпълнявайте ги бързо (немаваши). Немаваши е процес на обсъждане на проблемите и потенциалните решения с всички заинтересувани, за да съберете техните идеи и да постигнете съгласие за пътя напред. Този консенсусен процес, макар и отнемащ много време, помага за разширяване на търсенето на решения, а веднъж като е взето решението, етапът е подготвен за бързо изпълнение.
Принцип 14:
Превърнете се в самообучаваща се организация чрез безжалостна критика (хансей) и непрестанно усъвършенстване (кайзен). Самообучавайте се чрез стандартизиране на най-добрите практики, вместо да преоткривате колелото с всеки нов проект и с всеки нов мениджър.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly