С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да разпознаете асоциалните личности във вашия екип*

Едва 3% от тях не могат да бъдат променени
Share Tweet Share


Успешното управление на различията зависи най-вече от ценностите, етиката, както и от наличието на добра воля. Практиката показва, че във всеки екип има 80% позитивни хора, с които се работи лесно. Но за съжаление има и 20%, които ще направят всичко, за да ви попречат да ръководите добре. Или може би това не важи за България? Може би всички вие успявате да управлявате екипи без никакви проблеми? Не познавате стреса, възходите и спадовете? Не ви боли глава нощем? Имате пълно доверие на всички ваши служители? Така ли е? Сигурен съм, че не е. Въпросът е как да се справим с тези проблеми. Ще се опитам да представя някои решения, които ще ви помогнат в преодоляването на трудности от подобен характер.


Най-важното е да разберете кои са хората, които искат да ви спрат. Това не е лесна задача, защото в повечето случаи те го правят зад гърба ви. Търсейки асоциалните личности във вашия екип обаче, не бива да забравяте да мотивирате и поощрявате останалите - онези, които действително вършат нещо полезно.


Има няколко характеристики, които отличават поведението на асоциалните личности и могат да ви помогнат да ги разпознаете. Първата и най-важна характеристика на лошите екипници е, че те

Правят негативни обобщения

Това са хората, които винаги всичко знаят, но никъде не виждат смисъл. Те ще дойдат при вас и ще кажат: „Всички знаят, че това няма да стане. Всички знаят, че това не е възможно.“ Подобни изказвания създават впечатление за масовост в безверието и опозицията по отношение на даден проект. А това всъщност не е вярно. Има само един-двама, които мислят негативно, но те имат навика да се представят за говорители на всички останали.


На второ място, тези хора постоянно критикуват. Правите нещо добро - те го нападат. И го правят с усмивка на лицето и с нож зад гърба. Така всеки ден. Това уморява.


Третата характеристика на конфликтните личности е, че те обичат да посредничат в общуването между хората в екипа. Но го правят недоброжелателно и изкривяват информацията, така че да посеят зърна на неразбирателство. „Знаеш ли какво каза той/тя за теб?“ Ако тази реплика ви звучи познато, значи знаете, че в повечето случаи тя е произнесена с мил, любезен и приятелски тон. Което не пречи да носи отрицателно послание и да създава напрежение. Асоциалният създава конфликтите, а същевременно се представя за вашия най-голям доброжелател. Подобни хора

Изкривяват общуването

и могат да причинят големи неприятности както в екипите, така и в обществото като цяло.


Четвъртата характеристика на тези хора е, че те не поемат отговорност за своите действия. Онова, което се случва, не зависи от тях, някой друг го е причинил, някой друг носи вина. Или пък просто обстоятелствата са неблагоприятни.


Петата отличителна черта на асоциалните личности е, че те не могат да се похвалят с постоянен възход в кариерата. Професионалният им път е осеян с възходи и падения, с проблеми от различен характер. Те имат склонност да обясняват този факт с нечие пагубно влияние. Според тяхната логика някъде има някой, често несъществуващ зложелател, който не им позволява да се развиват, както биха искали.


Шесто - тези хора не са способни да затворят един цикъл с начало, среда и край. Те започват нещо, после минават на друго, на трето. Те просто


Не са в състояние да приключат задачите си

Да ги доведат до някакъв завършек.

Седмата отлика на асоциалните е, че те изкривяват информацията. А когато нещата се объркат, са готови да се отрекат от собствените си думи и да ги изопачат, така че да отхвърлят отговорността.


Осмата характеристика е, че лошите екипници не могат да окажат помощ на колегите си. Те обикновено се изнервят, ако бъдат помолени за съдействие.


И девето, те имат много лошо отношение към фирмената собственост. Не смятат за необходимо да я пазят; чупят, крадат, непочтени са.


И така в един екип със сигурност има 80% позитивно настроени хора.Те са мотивирани и искат да направят нещо. Стараят се да създадат атмосфера, в която различни религии, раси и култури могат да съществуват в хармония. Но има и такива, които не искат това. Те са няколко в групата, но създават впечатление, че са говорители на целия колектив. И тогава животът става много труден.


Преди да предложа някакво решение на подобен тип проблеми в екипите, трябва да направя едно важно уточнение. Някой от вас сега може би си казва: „Понякога имам склонност да обобщавам; понякога съм бил критичен; понякога съм казвал лоши неща за някого другиго, понякога не съм си довършвал работата. Да, невинаги съм бил съвсем коректен във финансово отношение към фирмата.“ Ако мислите, че притежавате някоя от тези характеристики, това е добра новина. Знаете ли защо? Защото истинският асоциален човек, истински трудният човек не вижда всичко това в себе си.

Самокритиката е лукс

който той не може да си позволи. И ако му изброите характеристиките, за които стана дума, той със сигурност няма да се разпознае: „А-а-а, това не съм аз. Другите може да са такива, но не и аз.“


Това обаче не означава, че няма никаква възможност тези хора да бъдат променени. От 20-те процента на асоциалните има едва 2.5-3%, за които наистина няма надежда. Останалите могат да бъдат повлияни и променени в една или друга насока.


Добре, но какво да правим с тези, които пречат? След като вече сте ги идентифицирали, не вадете автомата и не ги изправяйте до стената. Не забравяйте, че и най-лошият човек не престава да бъде човек и вие му дължите уважение и добро отношение. Най-добрият подход е да се действа балансирано. В никакъв случай не позволявайте негативните качества да ви попречат да видите евентуалните добри страни у този колега. Нещата рядко са само черни и бели. Важно е да направим задълбочен анализ на конкретния човек, а не просто да му лепнем някакъв етикет само защото понякога е критичен, да речем. Освен това преценката ни трябва да се основава на реални факти, а не на субективното мнение на някой друг.


Необходима е балансирана оценка, която ще ни помогне да видим налице ли са изброените вече характеристики на асоциалния тип. Ако разпоз­наваме само част от тях, това може да означава, че човекът е попаднал под нечие негативно влияние. Това е добре, защото тогава шансът да бъде коригиран, е значителен.


И все пак в големите екипи задължително има по няколко тежки случая. Какво да правим с тях? Да ги уволним. Не е необходимо. Е, ако няма никакъв друг шанс, може да се стигне и дотам. Но преди да вземем решение, трябва да заложим на трезвата преценка и балансираните действия. Защото да нападнете директно такъв човек не е безопасно и безболезнено. Той е способен да избухне срещу вас с неподозирана сила. От друга страна, ако усети, че е разкрит и лишен от възможност да интригантства, има голям шанс той сам да си отиде. А това ще окаже изключително благотворно влияние върху останалите и ще ви издигне в техните очи.

* Резюме от експозето на Марк де Тюрк, управляващ партньор във фирмата за международен мениджмънт и консултиране IDEAS cv, Брюксел, Белгия, на конференцията на „Капитал Кариери“ на тема „Управление на различията“, проведена в „Шератон“ на 21 октомври 2005 г.

Share Tweet Share

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly