С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професионалният външен вид

Бизнес етикет
Share Tweet Share

Ръководя сериозна компания и държа служителите ми да изглеждат прилично. Аз самият ходя на работа с костюм и вратовръзка. В офиса обаче има колежки, които предпочитат екстравагантното облекло - много къси поли, силно вталени и деколтирани блузи и т.н. Неудобно ми е да им направя забележка. Как да постъпя?

Л.В., Ловеч

Професионалният външен вид е от огромно значение както за самата фирма, така и за всеки отделен служител. Начинът, по който се обличаме, „говори“ много за нас - за нашата мотивация, цели, отношението ни към работата. Впрочем 55% от всички сигнали, които изпращаме при общуване с хора, са визуални. (Останалите са вербални (думи) и вокални (глас).) За да работят те в наша полза, необходимо е да полагаме усилия по отношение на облеклото, личната хигиена, жестовете и мимиките.

В зависимост от професията, корпоративната култура на фирмата и задълженията на конкретния служител бизнес облеклото е различно. Неговият внимателен подбор обаче е задължителен. Подходящото облекло допълва професионалните знания и умения и помага за изкачване по корпоративната стълба. В същото време занемареният или просто неадекватният за мястото външен вид е в със­тояние да съсипе кариерата независимо от професионалните способности.

За традиционните професии на адвокати, банкери, финансисти, счетоводители се изисква традиционно бизнес облекло, състоящо се от консервативен тъмен костюм в класически стил. Посланието, което изпращате с такова облекло, е: авторитет, консервативност, компетентност.

За преподаватели, брокери на имоти, социални работници са подходящи дрехи, които подчертават компетентността на експерта, но в същото време не придават заплашителен вид. Добре подбрано облекло за тези професии е състоящото се от две части (пола и блуза или панталон и риза), без сако и от добро качество. Посланието, което изпращате по този начин, е на уверен, леснодостъпен и интелигентен човек.

За сфери като реклама, мода, изкуство, журналистика облеклото е добре да бъде изразително. То трябва да се състои от три части, като за трета част изберете подходящ шал или интересни бижута за жените, а за мъжете интересна вратовръзка. Посланието, което изпращате с подобно облекло е: креативност, уникалност, съвременност.

Важно е човек да се съобразява с корпоративната култура на компанията, в която работи. В една фирма кодът на облеклото може да бъде съвсем стриктен и ограничен, докато в друга фирма от същия бранш - много по-свободен. Ако успеете да адаптирате гардероба си към изискванията на вашата фирма, ще постигнете успех много по-бързо, отколкото ако давате приоритет на личния си стил независимо от всичко.

Какво трябва да се разбира под „код на облеклото“ за деловата жена и деловия мъж:

Професионално бизнес облекло

За мъже и жени професионално бизнес облекло означава костюм. Костюмът е добре да е тъмносин, тъмносив или черен. Райетата също са приети. Ризата е светла, а най-добре е да е бяла, чиста и изгладена, с твърда яка.

За мъжете:
вратовръзката трябва да е консервативна и никога крещяща.

За жените: дължината на полите трябва да е до коляното. Жените винаги носят чорапогащници и обувки с токчета, но не високи. Прическата трябва да е добре оформена, а ако косата е дълга, за предпочитане е да е прибрана. Бижутата трябва да са малко и от естествени материали - максимум по един пръстен на ръка, часовник, обици.

Всекидневно бизнес облекло

За мъжете: Избягвайте ризи с ярки цветове. Тъмни панталони с памучни ризи с яки е препоръчителното облекло. За предпочитане са ризи с пастелни цветове и подходящи за тях вратовръзки. Спортните връхни дрехи (канадки) и блейзерите са също удобно всекидневно бизнес облекло. През зимните месеци над ризите могат да се носят и едноцветни пуловери. Обувките (не забравяйте да са винаги лъснати) и коланите е добре да са тъмни, а също и чорапите, чиято дължина следва да е до средата на прасеца.

За жените: поли или панталони в комбинация с блузи. По-едри бижута са подходящи, стига да не преминават границата, стигайки до натруфеност. Обувките са с равни подметки или ниски токове и винаги лъснати.
Съвсем разбираемо е неудобството на ръководителя да направи забележка на своя служителка, че полата е много къса или блузата - прозрачна. Ето защо най-добре е той да въведе код на облекло за всички служители, т.е. да направи списък с изисквания към служебното облекло. Някои фирми имат такива списъци, които са част от вътрешните правила (фирмената култура) на компанията. В тях са изброени всички дрехи, „забранени“ през работно време и на служебни мероприятия. Така на „нарушителите“ може да бъде обърнато внимание без някой да се чувства неудобно. Същото важи и за аксесоарите като гривни на глезена на крака, обици за мъжете и др.

------------------------------------------------

* Кристина Крънчева е завършила швейцарското училище за етикет и международен протокол Institut Villa Pierrefeu. Има лиценз за консултант по корпоративен етикет и международен протокол от The Protocol School of Washington®, САЩ. Фирмата „СМ консултинг“ ЕООД организира обучения. Можете да пишете на e-mail: etiket@capital.bg.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly