С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Мирослав Мирославов: Офисът на бъдещето е балансиран, гъвкав и много зелен

Хората имат нужда от офис среда, която да ги стимулира да бъдат по-продуктивни и по-креативни, казва съоснователят на платформата за организиране на споделени офис пространства OfficeRnD
Share Tweet Share
Снимка

"Комуникацията лице в лице винаги ще си остане задължителна част от успешната работа в екип", прогнозира Мирослав Мирославов.

 Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Мирослав Мирославов е програмист и мениджър с дългогодишен опит в IT компанията "Телерик". Преди година създава своя компания, специализирана в разработването на софтуер за управление и планиране на работно пространство - Office R&D. Компанията е българско-британска, с офиси в Лондон и София. Основните клиенти са в Лондон, откъдето компанията получава финансиране в началото на 2015 г. Основател е и на IT блога SofiaValley. Голям почитател е на гъвкавите работни пространства. Често работи от кафета, коуъркинг пространства и офиси по цял свят.

Мирослав Мирославов ще бъде един от лекторите в традиционната годишна конференция HR Innovation Forum, организирана от "Капитал" и "Кариери". Запазете в календара датата 23 октомври. Повече за програмата и лекторите в нея, сред които са визионери от Google, Xing, HR Trend Institute и др., можете да научите на сайта или във Facebook страницата на събитието. Официален хаштаг #HRif.

Какви са най-големите недостатъци на офис пространствата и от какво имат нужда, за да влязат в бъдещето?
- Трудно ми е да кажа кои са недостатъците на офисите по принцип, но предизвикателствата, с които повечето компании се сблъскват, определено са много сложни. През последните години много се говори за отворените пространства като средство за подобряване на комуникацията в офиса, споделянето на идеи и стимулирането на креативността у служителите. Целият свят бяга от т.нар. кутийки и персонални офиси към отворените пространства. В тях всеки може да комуникира по-лесно с колегите и това има огромни плюсове. Но тогава идва проблемът с шума и спокойствието. Затова може би офисът на бъдещето е балансиран и гъвкав, с много разнообразни зони и среди. В същото време е по-близък до природата, с много цветя и зеленина, а хората имат свободата да избират къде да работят в зависимост от предпочитанията си или задачите, които имат в момента.

Какви са нуждите на съвременните служители по отношение на работното пространство?
- Хората определено имат нужда от офис среда, която да ги стимулира да са по-продуктивни и по-креативни. Така погледнато, отвореното работно пространство дава почти всичко, от което хората имат нужда. Някои от най-важните елементи, които всеки очаква от офиса, са добра локация, приятен дизайн, добри условия - температура, въздух, осветление, добри бюра и столове, цветя и приятна атмосфера. Всички тези условия влияят сериозно на производителността на служителите, на тяхната удовлетвореност от работата и дори на личното им щастие и здраве.

Прекарвате по-голямата част от времето си в Лондон. В каква посока се променят корпоративните офиси там?
- Трудно е да се обединят всички корпоративни офиси в Лондон под общ знаменател, затова ще отговоря за най-бързо развиващата се индустрия, а именно креативната. Това, което всички търсят, е гъвкавост и сътрудничество. Мога да кажа, че това е посоката, в която се променят офисите в Лондон. Компаниите търсят гъвкави офиси поради ред причини. Първата е, че в толкова динамичен и бързо развиващ се пазар днес може да сте 50 души, утре - 30, след това - 70. Когато цената достига до £1000/месец на човек, никой не иска да плаща офис за 50 души, а те в действителност да са само 30.

При това положение компаниите предпочитат да си плащат на човек/бюро толкова, колкото ползват, и докато им трябва. От друга страна, дори корпорациите усещат нуждата от сътрудничество. Компаниите търсят взаимодействие с други бизнеси и стартиращи компании, които развиват интересни технологии и предоставят нови възможности. Дори някои корпорации отварят офисите си за стартъпи, предоставяйки им офис пространство – т.нар. фирмени инкубатори или микрокоуъркинги.

А какви са наблюденията ви за България?
- За съжаление нямам много сериозни наблюдения в България. Но мисля, че тази тенденция много бързо ще навлезе и при нас. Разбира се, цените тук са доста по-ниски и реално компаниите могат да си позволят да са по-разхитителни. От друга страна, сътрудничеството със стартъпи също ще става все по-интересно. Все по-често екипи от дадена компания работят за известно време от друго място, като например коуъркинг пространство в планината или на морето. Тази практика стимулира екипната работа и може да има много положителен ефект върху компанията и производителността на хората. Аз лично съм голям почитател на работата извън офиса. Винаги, когато работя извън офиса, дори и само ден, успявам да свърша много повече работа.

Една от тенденциите за развитие на работното пространство е в посока коуъркинг, или споделено работно пространство. Какво означава това и какви са предимствата му за служителите и работодателите?
- Определено тенденцията в световен план е в посока коуъркинг пространствата. Това са споделени или гъвкави работни места. Обикновено тези пространства се свързват с фрилансъри и стартиращи компании, но това статукво се променя много бързо. Това, което предоставят на теория, е бюра в отворена офис среда с гъвкави договори, много колаборация с други професионалисти, менторски програми, събития, лекции и обучения. Но това, което получаваш на практика, е много повече. Аз лично се чувствам много зареден, работейки на такива места. Реално ставаш част от общност, която е много по-широка и интересна от която и да е компания. Това е може би най-голямото предимство – общността, хората, възможностите, които идват от взаимоотношенията помежду им. Друго интересно предимство е, че в такова пространство можеш да работиш заедно с приятели, но реално да работите по различни проекти в различни компании и дори от различни професии.

Казвате, че споделеното работно пространство е подходящо не само за практикуващите свободни професии. Какви други професионалисти и какъв тип организации могат също да се възползват от него?
- Фрилансърите са най-честите обитатели на тези места, но това се променя много бързо. Наскоро бях на среща с потенциален клиент - коуъркинг пространство в Шордич, Лондон. Развеждайки ме из коуъркинга, ми показаха кои компании са при тях и бях много учуден да видя целия Business Insider Великобритания. Става въпрос за 35 души медийна компания, която работи от коуъркинг. В Лондон дори вече се наблюдава сегментиране на този тип пространства. Едни са изцяло фокусирани върху много ранни технологични стартъпи (1-4 души). Други предоставят офис на стартиращи компании след сийд инвестиция (5-15 души). Трети са ориентирани към дизайн и мода. Има, разбира се, и места, където хората са от всички индустрии, професии и тип компании. Това е уникалното на тези места - можеш да избереш с какви хора да работиш, в каква общност да влезеш.

Къде всъщност ще е разположен офисът на бъдещето?
- Офисът на бъдещето няма да е обвързан с постоянната физическата локация на хората. Технологиите позволяват все по-лесно да работиш от различни точки на земята. Ако тази седмица чувстваш, че ти се работи от коуъркинг в Италия или Чепеларе, защо не? Разбира се, компаниите ще продължават да имат нужда от офис, но той ще е предвиден за по-малко хора от реалните служители на компанията. Така компаниите ще бъдат облекчени от финансовия товар да поддържат големи офиси за много хора.

Ако офисът на бъдещето няма да е толкова физическо място, колкото виртуално пространство, по какъв начин това ще се отрази на взаимоотношенията между хората в екипа?
- Комуникацията лице в лице винаги ще си остане задължителна част от успешната работа в екип. Аз съм голям почитател на виртуалния офис и на мобилността на хората, но при условие че често се работи заедно с екипа. Възможната отчужденост трябва да бъде избягвана. В нашата компания сме доста мобилен екип и понякога това пречи. Когато сме заедно и работим по общи задачи, се усеща по-добрата производителност и чувството за екипност се засилва. Затова мисля, че мобилността трябва да е в граници.

Когато се говори за офиса на бъдещето, често си представяме дронове, роботи, холограми. Има ли опасност той да бъде много технологичен и малко човешки?
- Не мисля, че офисът на бъдещето ще е по-малко човешки, даже напротив. Надявам се, че технологиите ще спомогнат за премахването на някои досадни задължения на мениджърите "Човешки ресурси", за да могат да се фокусират изцяло върху хората и взаимоотношенията им. Точно това се опитваме да направим и ние. Целта ни е чрез технологии и софтуер офисът да се управлява много по-лесно.

Кой офис най-силно ви е впечатлил и бихте определили като футуристичен?
- Най-силно ме впечатли може би офисът, в който бяхме през последните 4 месеца. Според мен това е най-скъпият коуъркинг проект в света. Всички стени са стъклени и криви. Всеки стол е различен, а става дума за над 400 стола. Има стотици цветя, а в центъра на офиса се намират висящите градини, където не можеш да влизаш с електронни устройства. Има и стая за отдих, медитация и йога. Цялото пространство е буквално живо.
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly