С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Игра работа

Техники и тънкости на въвеждането на игровизацията в работна среда
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

В новата рубрика "Иновации в действие" на "Кариери" периодично ще събираме и ще разказваме за иновативни практики за ангажиране на служителите в различни компании. Ако искате да споделите за нетрадиционен продукт, процес, метод или програма, насочена към мотивирането и ангажирането на служителите ви, пишете ни на karieri@karieri.bg.

Ако сте минавали покрай стадион "Васил Левски" в София, няма как да не сте забелязали изписаната на фасадата му сентенция"Човекът е човек, когато играе" на Фридрих Шилер.

Несъмнено играта е едно от най-естествените човешки действия още от най-ранна детска възраст – достатъчно е да се огледаме наоколо или да се върнем малко назад в спомените си, за да се убедим в това. Тя стимулира състезателния дух, като ни кара да постигаме повече, и ни учи да опознаваме и да общуваме по-пълноценно с хората около нас. По тази причина големи международни компании като Google, Salesforce и SAP от години използват игрови елементи в работния процес, за да повишат ангажираността на служителите, да ги мотивират да се обучават и да им помагат да се развиват професионално. От известно време и у нас не липсват добрите примери, особено в IT сектора, където на фона на системната нужда от кадри работодателите се надпреварват с все по-интересни и нестандартни игрови подходи, за да привличат и задържат най-добрите таланти на пазара.

Затова когато в края на 2014 г. от "Изи кредит" започват да проучват възможностите да въведат игровизация, имат немалко резерви и опасения. Преди всичко не са софтуерна компания, където средната възраст на служителите обикновено е 25 години и мнозинството са запалени геймъри. Освен това към онзи момент финансовият сектор е по-скоро консервативен в това отношение и не предлага много примери, от които да се почерпи опит. Все пак решават да рискуват и в продължение на около година с помощта на консултантската компания "11235" разработват вътрешнофирмена платформа, която да включва някои от основните елементи на всяка игра - предизвикателство, забавление, получаване на знания и, разбира се, награди.

Насочват я към кредитните консултанти, които не само са най-многобройната група от членове на екипа на "Изи кредит" - над 3 хил. в цялата страна, но понеже работят с клиенти на ежедневна база, са и лицето на компанията пред външния свят. Целта, която си поставят, е да повишат мотивацията и ангажираността им да постигат по-високи резултати, но и да улеснят познанството и общуването помежду им. Доколко са успели да го постигнат и какъв е точният ефект от нововъведението все още им предстои да измерят, но поне за момента равносметката е повече от положителна – още в първите часове след старта на играта през октомври 2015 г. в нея се регистрират над 170 души, а към днешна дата общият брой на участниците е близо 800 с тенденция да расте.

Време за игра
Системата е основана на принципа на "отключването", при който успешното справяне с дадено предизвикателство позволява да се пристъпи към следващото ниво. "От самото начало не искахме да пускаме всички функционалности наведнъж, а поетапно, така че играчите да не изгубят интерес поне за няколко години", коментира Нели Дукова, мениджър "Мотивация и развитие на хората" в "Изи кредит". Играта има общо 6 нива и носи името на последното от тях - "Супер професионалист", който все още никой не е успял да достигне. Участието не е задължително, а на доброволен принцип. За да се регистрира, кредитният консултант получава потребителско име и парола от прекия си ръководител, след което въвежда служебните си данни.

Като цяло програмата е изградена така, че да не отнема повече от 30-40 минути дневно от времето на консултантите, но и все пак да ги стимулира да влизат в нея поне няколко пъти седмично. Преките им ръководители не могат да участват пряко в играта, но могат да проверяват напредъка на екипа, за който отговарят, като следят с кои предизвикателства са се справили и какъв резултат са постигнали. "По този начин искаме да покажем на консултантите, че програмата е създадена специално за тях, че това е тяхната игра", отбелязва Дукова.

Хайде да играем
С всяко влизане играчът получава мисия, която се задава автоматично от системата, без намесата на администратор и в зависимост от достигнатото ниво към момента. Задачата може да бъде преминаване през онлайн обучение или влизане в дуел с друг колега. Обученията са разделени по теми и най-често са свързани с историята на компанията, нейните продукти, отговорностите на професията, възможностите за кариерно развитие и пр. Преминаването им не е обвързано със срокове, но се изисква полагането на финален тест, който също е онлайн.

При дуелите пък служителите се състезават помежду си за постигането на точно зададена цел, свързана с техните основни професионални задължения, като например кой ще продаде повече или по-бързо продукти за ограничен период от време. За всяко успешно преминато изпитание, било то двубой или обучение, играчите събират точки и жълтици, чрез които напредват в йерархията на играта. А в определени периоди, когато натрупат достатъчно жълтици, ще могат да ги превърнат в реални пари, които да получат като бонус, или да ги обменят във виртуален магазин срещу подаръци, продукти или дори повторно явяване на изпит за някое от обученията.

Салиха Муса Купенова, която работи като организатор продажби в офиса на "Изи кредит" в офис Благоевград, споделя например, че играта й позволява много лесно да проследява продажбите си и изпълнението на месечните цели спрямо екипа и офиса. И добавя, че губенето на двубои с колеги и мисълта, че някой някъде се представя по-добре от нея, я мотивира да постига по-добри резултати. Така целта е да се стимулират състезателният дух и желанието за постигане на по-високи резултати и да се поощрява ангажираността не само с процеса на работа, но и със самата компания, обобщава Нели Дукова.

Снимка

Успешните игри позволяват гласът на участниците да се чува и идеите им да бъдат взимани предвид от мениджмънта, казва Нели Дукова, мениджър "Мотивация и развитие на хората" в "Изи кредит".

 Фотограф: Надежда Чипева



Игра на идеи
Подобряването на връзката между колегите, включването им в дискусии и обменът на идеи между тях са някои от допълнителните функционалности на платформата. Всеки кредитен консултант например може да публикува предложение за промяна или подобрение в дейностите, продуктите или процесите, която смята за необходима. "Не поставяме никакви ограничения по отношение на темите, но държим идеите да бъдат обосновани", отбелязва Нели Дукова и уточнява, че по този начин се насърчава критическото мислене у служителите.

След като събере определен брой гласове, предложението получава статут да бъде разгледано от мениджмънта и евентуално да бъде реализирано. При успешна реализация гласувалите положително взимат точки и обратното – ако бъде отхвърлено, точките отиват при тези, които са гласували, че идеята не е подходяща или приложима. "Обичам да чета обосновките на одобрените и отхвърлени идеи, което от своя страна ми помага да давам по-стойностни и аргументирани предложения", коментира Купенова. Към момента са събрани над 140 идеи, които са натрупали достатъчно гласове, за да бъдат разгледани от мениджмънта, а съвсем наскоро е било реализирано и едно от одобрените предложения – за 8-ми март да се раздадат подаръци не само на дамите служители, но и да се изпратят поздравителни есемеси на всички клиентки на фирмата.

В една от секциите на платформата пък играчите трябва да познаят по снимка случайно избрани от играта колеги. По този начин се улеснява осъществяването на контакти и се поощрява опознаването и сближаването между тях. Системата предлага и функция за директен чат между консултантите, както и възможност да отправят въпроси директно към HR или всеки друг отдел в компанията, на които винаги се предоставя отговор. Също така тя се използва и като удобен и бърз канал за разпространяване на новини за предстоящи инициативи на фирмата до работещите в цялата страна. Така игровизацията спомага и за по-лесното комуникиране на ценностите на компанията към своите хора, независимо от физическата им локация, и съответно стимулира по-ефективното им обвързване с тях, коментира Нели Дукова.

Правилата на играта
Игровизацията може и да превръща работата в игра, но в никакъв случай не трябва да се приема като игра работа. Затова е препоръчително работодателите да имат предвид няколко основни принципа, преди да натиснат бутона "старт". Първата стъпка е да се набележат ясни цели и конкретни средства за постигането им. "Тъй като такава платформа е свързана със сложно програмиране, трябва да се изготви много точно задание още в самото начало, защото след това е много трудно, скъпо и времеемко да се поправят грешките и не напълно домислените функционалности", споделя Дукова. Също така екипът, който отговаря за създаването на играта, трябва да е на ти с компанията и процесите, които протичат в нея, както и да познава отлично бъдещите "играчи" - какви са нуждите и нагласите им, от какво се интересуват, какво ги мотивира и пр.

Не по-малко важно е и участието в играта да не бъде задължително, а по желание, в противен случай би се изгубил мотивиращият елемент и от повод за постигане на добри резултати чрез забавление тя бързо би се превърнала в поредното досадно задължение, категорична е още Дукова. Хубаво е и платформата да улеснява обмена на идеи и опознаването между играчите, а комуникацията в нея да е двупосочна, така че всяка идея, предложение или запитване да получават съответен отговор или реакция от страна на мениджмънта. "Успешните игри позволяват гласът на участниците да се чува и идеите им да се взимат предвид", коментира Дукова.

Също така геймификацията е най-ефективна, когато се използва в съчетание с други механизми за насърчаване на ангажираността – офлайн обучения, събития, вътрешнофирмени инициативи и т.н. "Когато говорим за мотивация, не може да се прилага само един подход, защото никой не работи самостоятелно на 100%", отбелязва Дукова и допълва, че ключът е в комбинирането на различни методи, съобразени с набелязаните цели.

И не на последно място създайте играта така, че да има развитие във времето и да може да бъде надграждана редовно с нови функционалности и предизвикателства, които да поддържат висок интереса на участниците и да ги карат да се връщат към нея. Само така тя ще се превърне в мощен инструмент, който ще ви помогне не само да имате по-щастливи и ангажирани служители, но и да обновявате, подобрявате и придвижвате по-бързо и ефективно бизнеса си напред.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly