С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Спрете да се карате, моля

Девет съвета как да контролираме конфликтите на работното място
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

В съвременната среда на повишено напрежение и несигурност на работното място и най-малките неразбирателства могат да се окажат буреносни. Затова и отговорът на въпроса "Какво да правим, когато конфликтът на работното място достигне критична точка" е да постигаме контрол.

Контролът обаче е сложен процес. Повечето от екипите, които обучавам, имат разбирането, че в конфликтна ситуация не е възможно да съществува повече от една правилна гледна точка, откъдето идва и сложността. За да се убедим в многостранната природа на конфликтите и след това да сме в състояние да установим контрол над тях, трябва да насочим усилията си в три посоки – към нас самите, към отсрещната страна и към конкретната ситуация. Всъщност контролът се постига тогава, когато се упражнява и в трите направления едновременно. В тази връзка ви представяме няколко конкретни съвета, които могат да ви бъдат от полза всеки път, когато възникнат противоречия на работното място.

Действия, които трябва да предприемете спрямо себе си:

#1 Не мислете за победа, а за конструктивно решение
Вашата лична история е като филм, който се прожектира само във вашата глава. Ето защо, когато успеете да се поставите мислено в ситуация, в която не сте обвързани с конфликта, ще видите и двете му страни и ще сте в състояние да сте обективни. Намерете собствен и конструктивен метод за обработка на емоциите, като си представите нещо абсурдно от типа на лилав слон на жълти точки например.

#2 Енергията ви е ценна, пестете я
Нерешените конфликти или неизразените емоции могат да бъдат черна дупка за енергийния баланс. Може да полагате усилия до безкрайност и въпреки всичко да не получавате нищо в замяна. Затова е по-добре да насочите енергията си към вече споменатото конструктивно решение.

#3 Работете върху себе си
Хората, които реагират много рязко, обикновено имат ниска самооценка. Когато човек притежава вътрешен баланс, той е много по-устойчив на външни атаки. Съветът ми в тази посока е да изработите два списъка - единият да включва 17-те ваши силни страни, а другият - 7-те черти, които искате да промените в себе си. След това изработете план, с който да постигнете желаната промяна чрез 17-те си силни страни.

Действия, насочени към отсрещната страна:

#4 Изберете най-подходящото облекло за своите мисли и емоции

4.1. използвайте неутрален и конкретен език
Въздържайте се от употребата на иронични обръщения, ругатни и подстрекателни или назидателни слова. Употребата им ескалира конфликта и измества фокуса от ключовите проблемни точки. Служете си с конкретни факти и ситуации и изразете вашата загриженост. Можете да го направите лесно, като използвате "аз" структура на изреченията от типа на "Бих искал да обсъждаме по-детайлно задачите, върху които работим заедно" вместо "Винаги омаловажаваш моето мнение". Глаголни форми като "мисля", "чувствам", "бих искал", "ще се радвам" също помагат за поддържане на добрия тон.

4.2. не пренебрегвайте невербалното поведение
Първо, установете контрол върху собственото си излъчване. Нека то работи във ваша полза. Един ваш неправилен жест или неволна мимика биха могли да отведат отсрещната страна в грешна посока. Второ, следете експресията и езика на тялото на колегите, за да имате по-солидно възприятие за ситуацията.

#5 Проявявайте емпатия
Лесно е да емпатизираме на хора, които харесваме, но истинското умение е да емпатизираме и на човек, с когото сме на противоположни позиции. Преди да предприемете каквото и било, опитайте да "влезете в чуждите обувки". Само така ще сте наясно как отсрещната страна възприема конфликта и каква е неговата степен на ескалация.

#6 Демонстрирайте уважение

Когато двама души се отнасят един към друг с уважение, много по-трудно е да се стигне до сблъсък. Сетете се за човек, за когото имате много добро мнение, и след това си представете как му повишавате тон или проявявате грубост в отношението си към него. Ще се убедите, че склонността ви да си позволите подобно поведение е минимална. Ето защо отношенията, в които е установено взаимно зачитане, са в основата на контрола на конфликтите.

Действия, ориентирани към конкретната ситуация:

#7 Гледайте на конфликта като на средство за добри цели
Приемете конфликта не като вредител, а като двигател, носещ положителна промяна и за двете страни. Умението да управляваме възприятията си би довело до възможността да виждаме възможност за развитие във всяка ситуация. Дори най-негативно зареденият конфликт може да има и добри страни, стига да имате нагласата и да сте в състояние да ги оцените и използвате.

#8 Когато очакванията ви не отговарят на ситуацията, променете ги
Забележете, че казвам "променете", а не "нагодете" или "намалете". Възможно е именно погрешните ви очаквания да са причина за продължаване на конфликта. Необходимо е да изясните целите и очакванията още в зародиша на сблъсъка. Съветът ми е те да бъдат реалистични или съзнателно занижени. Това би минимализирало негативните последствия и разочарованията.

#9 Съгласете се да не се съгласявате
И двете страни трябва да приемат, че търсят не кой е правият, а кое е правилното решение. Истината никога няма да бъде една и винаги ще зависи от гледната точка. Важно е да разсъждавате в посока кое е правилното, а не кое е правилното за вас самите. Спомнете си за някое съществено отминало събитие от вашия живот и сравнете спомените си с тези на някой друг от присъстващите. Ще се изненадате колко различни ще бъдат версиите ви. Причината се корени в загубата на парченца от пъзела, които нашият мозък запълва неусетно. В крайна сметка, ако не можем да се доверим на собствените си спомени, няма как да сме сигурни, че нашата истина е единствената истина.

В заключение, въпросите, които трябва да отправите към себе си, са много, но и ползата от тях е голяма. Струва си, повярвайте. На теория всички сме отличници, но дали е така и на практика? Затова питайте, отговаряйте и опознавайте, за да добиете умението да контролирате и най-неразрешимия на пръв поглед конфликт.

Снимка

 

Антоанета Димитрова е организационен консултант в консултантската компания In Your Hands. Тя е експерт в програми за управление на хора и екипи, мотивация и управление на конфликти. Има над 12 години опит като обучаващ. По образование Антоанета Димитрова е психолог.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly