С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Трудовият пазар се промени, променете се и вие

Пет съвета какво да направите, за да запазите работата си, а защо не да получите и по-добра
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

 Автор: Михаил Вълканов

Пазарът на труда непрекъснато се променя, особено от началото на XXI век, и основната причина за това е невероятното развитие на технологиите. Виртуалните работни места, нарастването на автоматизираните задачи, появата на нови организационни структури заради интернет, глобализацията и бързината на промените създадоха безпрецедентна рамка за наемането на работна ръка. Моят опит като консултант и преподавател в повече от 30 страни доказва, че промените са глобални и непрекъснати, а професионалистите – за съжаление – все още работят със "старите оръжия".

Новият пазар на труда изисква нов начин на мислене, фокус върху нови умения, постоянно развитие и същевременно запазване на стабилна позиция на пазара и огромна степен на гъвкавост. И още нещо – ставаме все по-различни, интернационални, мултикултурни, проектно ориентирани и работещи с кратки срокове и се налага да бъдем подготвени, тъй като тези промени засягат всеки един от нас.

Трябва да се изправим пред предизвикателството да променим конвенционалното мислене. Трябва да разберем колко бързо се променя начинът на наемане на работна ръка и да сме подготвени. Какво означават тези промени лично за нас? От какви компетенции и умения се нуждаем? Как ще изглеждат компаниите в бъдеще?  

#1: Прегърнете промяната
През XXI век все по-малко хора имат работно време. От групите, които обучавам, винаги получавам един и същ отговор: "Не, вече нямаме стриктно работно време." Работим в неделите, съботите или вечер, за да следим непрекъснато имейлите си, да завършим някакъв отчет или просто за да сме непрекъснато информирани какво се случва в офиса. Това е факт. Изглежда, вече трудно можем да разграничим личния си живот от служебния. На фона на това, че можем да бъдем намерени винаги и да работим отвсякъде, управлението на времето (time management) стана ключово, тъй като се налага да "жонглираме" с времето 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. Има твърде много неща, които се "застъпват".

За да намерим своя баланс между работа и личен живот, не трябва да се борим с това, а напротив – трябва да намерим решения, които водят до подходящо управление на времето, ефективни преценки и комуникация, адекватно делегиране на задължения и други подобни "меки умения". Проблемът е, че имаме професионални знания, но нямаме тези умения и това ни носи стрес, фрустрация и в някои случаи "прегаряне" (без да броим ефекта, който всичко това оказва върху семействата ни). При всички случаи промените ще продължават да бъдат част от тази учудващо бързо развиваща се бизнес среда и трябва да бъдем готови, подготвени и способни да ги предвидим.

Друг пример за промяната е нарасналата автоматизация на задачите. Една наскоро публикувана статия в Harvard Business Review (Davenport&Kirby, юни, 2015, стр. 61) предлага оптимизирането на работата с помощта на машините. "Предлагаме промяна на начина на мислене, която ще доведе до различен резултат – промяна от преследване на автоматизацията към налагане на оптимизация с помощта на машините." Авторите предлагат да си представим как дейности, които днес се вършат от хора, могат не да бъдат намалени чрез използването на повече машини, а да се подобрят и задълбочат благодарение на тях. Ако все още не сте направили това, време е да започнете…

По-високото академично ниво не означава задължително по-висока заплата или допълнителни компетенции.

#2: Работа от… всяко място – новата концепция за офис
Една от най-важните характеристики на новите професионалисти на пазара на труда е свързана с новото разбиране за офис. На английски думата вече дори се е превърнала в глагол - Where will you office today, т.е. "Къде ще работиш днес". Все по-голям брой млади професионалисти и фрийлансъри вече работят от кафенета, откъдето отговарят на имейли, използват скайп или провеждат срещи, за да бъдат винаги "синхронизирани" със своя виртуален живот. Това означава по-ниски организационни разходи, гъвкавост и мобилност. Както професорът от Massachusetts Institute of Technology Том Малоун твърдеше още през 2010 г., евтините комуникации създадоха промяната, тъй като дадоха на хората възможност да се справят с работните предизвикателства по-евтино, по-бързо и по-добре.

Като се има предвид, че все по-голям брой хора работят от вкъщи, доста служители работят дистанционно по проекти и множество млади амбициозни професионалисти използват споделени пространства и като цяло се нуждаят единствено от wi-fi, човек се чуди какво ще правят в бъдеще организациите със своите офиси. Това е коментирано много добре в книгата на Fried&Hanson (2015) Remote ("Дистанционно"). Ето какво твърдят авторите: "Да кажем, че прекарвате всеки ден 30 мин. като карате в час пик, и още 15 мин., за да стигнете до колата си и от нея до офиса. Това е час и половина на ден, седем часа и половина на седмица и около 300 - 400 часа на година, като прибавим и отпуските и почивните дни…

Представете си какво бихте могли да направите с тези допълнителни 400 часа на година. Пътуването носи негативи не само за вас, за вашите връзки с хората и за околната среда – то е лошо и за бизнеса. А трябва ли да бъде така?" (стр. 17). Още повече че размерът на компанията вече няма особено значение и малки фирми могат да имат огромно влияние. Нека ви припомня, че компании, които са разработили едно малко приложение, са били листвани дори на стоковата борса (например King, които разработиха Candy Crush, са листвани на нюйоркската борса през 2014 г.).

Фактът, че офисът (в класическия смисъл) вече не е задължителен, заедно с другия факт, че "малко" е "новото голямо" (ако перифразираме добре известното заглавие на книгата на Сет Годин), дадоха тласък на множество малки компании и допринесоха за нарастване броя на фрийлансърите. Това дори подтикна предприемача Лулу Казен Баз да създаде през 2013 г. платформата nabbesh.com (което на арабски означава "търся"), свързваща бизнеса с професионалистите фрийлансъри. Тя вече включва общност от 40 000 души от 130 страни ("Бизнесът в Залива", 2015 г.). Би било интересно да се види колко от тях изобщо притежават или са наели офис!

#3: "Необходими компетенции"
Един много важен въпрос, който обичам да поставям, е този за компетенциите. Много служители смятат, че могат да напреднат в кариерата само ако постигнат по-високо академично ниво. Това разбиране беше силно разколебано през последните 15 години, но все още много хора мислят така. По-високото академично ниво не означава задължително по-висока заплата или допълнителни компетенции. Това е така, тъй като университетската степен (особено в сферата на бизнеса) е повече базирана върху теоретичните познания, отколкото върху практиката. През XXI век компаниите търсят компетентност. Както обичам да казвам, академичната степен може да ти помогне да влезеш, но компетенциите ще ти помогнат да останеш.

Проблемът е, че университетите не се фокусират върху това да ни преподават компетенции, а върху знанията. Как мога да стана по-добър в областите, в които организацията ще ме оценява? Това са обикновено области като лидерство, комуникация, работа в екип, умения за презентиране и др. Тези умения се научават – в повечето случаи – в практиката или, както се казва, "на място". Те трябва да бъдат подпомогнати от уъркшопове и семинари, както и от методи за обучение с практическа насоченост.

Чудесен пример за това намираме в Обществото за управление на човешките ресурси (Society for Human Resource Management, SHRM) – най-голямата организация в сферата на човешките ресурси в света, която е разработила програма за квалификация на специалисти в тази област, базирана на развитието на тези компетенции. Програмата включва въпроси за ситуационен анализ с два възможни "верни" отговора, които отчитат спецификите при различните бизнес ситуации.

Винаги трябва да си задаваме въпроса какво от нужния ни арсенал от компетенции ни липсва. Нуждая ли се от нови умения? Как мога да стана по-добър/добра? Как мога да се справя с този проблем? Отговорите може да намерим по време на някой семинар или уъркшоп, в безплатен онлайн курс или дори в програма за получаване на даден сертификат, който ще "потвърди" придобиването на някакво "меко" или "твърдо" умение. Това ни води до моя следващ съвет.

# 4: Непрекъснато професионално развитие
Не е ли невероятно, че въпреки нарастващата безработица в Европа и в много други части на света за много компании е изключително трудно да намерят точния човек с точните умения за дадена позиция? Университетите са горди, че подготвят чудесни специалисти, а работодателите смятат, че тези специалисти имат нужда от допълнително обучение и са лошо подготвени. Това, което трябва да разберем, е фактът, че трябва непрекъснато да инвестираме в себе си, ако искаме да останем търсени служители. Една от възможностите е да се специализираме в дадена област чрез допълнителна квалификация и накрая да се пресертифицираме, за да продължим да развиваме уменията си.

Трябва да останем "водещи в играта" на фона на удивителните промени на глобално ниво. Ето защо бъдещата ми книга ще се казва "От дипломиране към сертифициране" (Degreefication to Certification). Да се сертифицираш със сигурност може да бъде полезно, особено поради факта, че за да задържиш сертификата, трябва да актуализираш познанията си и да вземаш кредити, които трябва да изпращаш в съответната асоциация, която го е издала. Това е от полза не само на сертифицирания служител, но и на мениджъра "Човешки ресурси", който може да верифицира този факт с асоциацията и също да потвърди, че кандидатът е актуализирал знанията си.

Възможностите за почасова работа, както и за работа на свободна практика се увеличават, вече е наложително да мислим за изграждането на собствената ни "лична марка" - и във виртуалното пространство, а и не само.

#5: Личен брандинг
Нарастването на броя на малките компании и стартъпите като цяло, нерелевантността на класическото разбиране за офис и все по-големият дял на почасовата работа и тази на свободна практика ни води до необходимостта да започнем изграждането на своята "лична марка". Служителите все по-малко се застояват само в една компания и непрекъснато участват в различни проекти. Ето защо става задължително винаги да си оставяме "следа" от всеки проект и да го вписваме в професионалната си история – така изграждаме своя личен брандинг.

LinkedIn много ни помага в това отношение. Повечето хедхънтъри ползват професионалната социална мрежа, за да търсят, да проверяват връзки и линкове или да оценяват работни контакти. Дори и да използваме подобни "инструменти" от години, трябва да намерим начин да оптимизираме своя образ в социалните медии и да го използваме за нови кариерни възможности (наред с всичко останало). Организациите се интересуват все повече от възможността да наемат служители ad hoc, особено на фона на непрекъснатите промени (и в някои случаи неспособността на служителите да бъдат гъвкави) и поради факта, че все по-често работят на проектен принцип.

В своята книга "Промяната" (The Shift, 2011) авторката Линда Гратон говори за "микропредприемачи и екосистеми" като една от възможните картини на бъдещето. Ако това стане реалност, нашият дигитален образ ще се превърне в абсолютен императив. Колко добре промотирате себе си? Вашето CV вече е дигитално и работата ви ще може да бъде оценена по определена скала от предишните ви работодатели. Трябва да имаме предвид това, придвижвайки се към една напълно дигитализирана, ориентирана към виртуалните сървъри бизнес екосистема.

Въпросът, който в края на краищата трябва да си зададем, е "Как тези промени засягат моята сфера на интереси". Какво трябва да направите, за да се изправите срещу промените? Как можете да се подготвите по-добре? По-горе стана ясно, че към всичко това съществува и образователна перспектива освен очебийната перспектива на управлението на човешки ресурси. Както отбеляза Economist (март, 2015 г.), все повече и повече средства се инвестират във висшето образование, без да е ясно дали инвестицията наистина си струва. Този коментар подчертава промените по отношение на подготовката на бъдещите служители.

Диверсифицирането на работната ръка, нарастването на дистанционната заетост, виртуалните организации, намаляващото значение на размера на компаниите, както и автоматизацията изискват от всички нас да следваме тенденциите, да ги подложим на оценка и да се подготвим. Един от чудесните примери за изправяне на един конвенционален бизнес инструмент пред истинско предизвикателство е случая с годишната оценка на служителите, което подкрепя горните аргументи.

Целта на тази статия беше да стимулира служителите и специалистите по човешки ресурси и да подчертае, че промените са непрекъснати и постоянни. Във всеки случай промените в обществото принуждават компаниите, работодателите и служителите да се променят. Тези промени ще продължават и ние трябва да сме подготвени да управляваме своята кариера. Както казва Боби Унзер: "Успехът е там, където се пресичат подготовката и възможността."

Снимка

 


Д-р Константин Кирицис
 е консултант и обучител на мениджъри. Той е основател на компанията SmartGroup, която предоставя услуги в тази област, както и основател и президент на организацията с нестопанска цел "Учители без граници" (Teachers Without Borders). Кирицис е и един от международните експерти, участвали в разработването на Mini MBA програмата на PwC, като в момента е и част от преподавателския екип за регион Централна и Източна Европа и Близък изток. За последните 15 години е провел над 7500 часа професионални обучения в над 15 държави в Европа, Азия и Близкия изток, главно за корпоративни клиенти. Кирицис има бакалавърска степен от Университета в Кънектикът, СAЩ, магистърска и докторска степен от Университета в Съри, Великобритания, и диплома по корпоративно управление от Асоциация на дипломираните експерт-счетоводители (ACCA). Сертифициран член е на Международната HR асоциация.

Константин Кирицис ще изнесе практически семинар на 8 октомври в София по темата "Иновации и управление на кариерното развитие на работното място през XXI век". "Капитал" и "Кариери" са медийни партньори на събитието, което се организира от Innovation Starter.

Още полезна информация за тенденциите в областта на човешките ресурси и мениджмънта очаквайте и на традиционната годишна конференция HR Innovation Forum, организирана от "Капитал" и "Кариери". Запазете в календара си датата 23 октомври. Повече за програмата и лекторите в нея, сред които са визионери от Google, Xing, HR Trend Institute и други, можете да научите на capital.bg/hrforum.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly