С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Един българин в Google

За своята работа и опит в технологичния гигант разказва Христо Стефанов, продуктов мениджър на видеорекламата в YouTube
Share Tweet Share
Снимка

"Възможността в Google е чудесна, защото нещата, с които се занимавам, влияят на милиони хора по целия свят", споделя Христо Стефанов, продуктов мениджър в Google.

 Фотограф: Цветелина Белутова

Когато Христо Стефанов решава да продължи висшето си образование в Холандия, едва ли е предполагал, че един ден ще работи в Google.

Разбира се, и той като много амбициозни младежи на неговата възраст е имал своите мечти. Даже още докато учи компютърни науки в Софийския университет, опитва да кандидатства за стаж в офиса на Google в Цюрих, но тогава не го взимат. Било твърде рано, трябвало да натрупа повече опит, да развие уменията си. Няколко години по-късно и ситуацията вече е съвсем различна. "Имах голям късмет. При мен нещата се подредиха донякъде случайно, донякъде с много усилия", започва разказа си Христо, който в момента е продуктов мениджър на видеорекламата в YouTube – един от най-популярните продукти на технологичния гигант от Маунтин вю, Калифорния.

Още в предварителната ни имейл кореспонденция открито заявява, че да работиш в Google несъмнено е трудно и предизвикателно, но не и невъзможно, противно на представите, че там работят само гении, роботи или извънземни. За гений не знам, но по заразителния ентусиазъм и широката му усмивка виждам, че не е нито робот, нито извънземно, а съвсем нормален млад мъж, съумял да осъществи мечтата си и да върши работата, която му доставя удоволствие. "Възможността в Google е чудесна, защото нещата, с които се занимавам, влияят на милиони хора по целия свят. И усещането от това е невероятно – всеки ден се събуждаш мотивиран да твориш и да дадеш най-доброто от себе си", говори той с плам в очите, по който разбирам, че пред мен стои човек, за когото това не са просто думи, а начин на живот.

Онова телефонно позвъняване
Тъкмо е приключил следването си по "Бизнес информатика" в университета в Утрехт, Холандия, когато получава обаждането, което ще промени живота му. Свързват се с него от немския офис на Google и му казват, че искат да го наемат като софтуерен инженер в централата на компанията в САЩ. Отговорът, който им дава обаче, не е този, който очакват. "Точно тогава имах други идеи и планове за себе си. Исках да се занимавам с предприемачество и да се развивам в областта на консултантските услуги", разказва Христо, който е на път да им откаже – програмирането не го вълнувало вече.

Междувременно не само бил завършил един от най-престижните университети по компютърни науки в света, но и бил преминал успешно през два стажа в холандското представителство на IBM. За да подготви дипломната си работа, бил пропътувал разстоянието до Индия, където изследвал възможностите за аутсорсване на проекти в областта на информационните технологии. За кратко бил основал и стартъп, който предлагал услуга, базирана на алгоритъм за сортиране на CV-та на кандидати за работа по предварително зададени ключови думи, но нещата така и не провървели.

Всичко това го правело привлекателен кандидат в очите на специалистите по човешки ресурси в
Google, които се съобразили с изискванията и променените му планове. Така го пренасочили към елитната програма за подготовка на продуктови мениджъри на компанията (Google’s Associate Product Manager Program), която била основана и по онова време ръководена от настоящия главен изпълнителен директор на Yahoo Мариса Майер.

Противно на разпространеното мнение, програмата не е стажантска. Участниците в нея са хора с различен професионален профил и потенциал, които започват работа от съвсем стартово ниво и с времето израстват в редиците на организацията до високи ръководни постове. Продължава две години и по същността си е менторска – по-старшите служители следят отблизо и помагат в работата на по-младите, разяснява Стефанов. И предупреждава, че процесът на кандидатстване няма нищо общо с филма "Стажанти" отпреди няколко години, в който двама полуидиоти преминават през какви ли не комични премеждия, за да получат мечтаната работа в компанията. Всъщност той е доста по-сериозен и стресиращ.

"Кандидатстването включва 10 интервюта, обикаляне до различни офиси по света, говорене с различни хора", споделя продуктовият мениджър. Интервютата се основават изцяло върху решаването на различни видове проблеми. А за това се изисква много добре развито абстрактно мислене, което според него е ключово за хората, желаещи да се реализират в IT сферата. "Ако искаш да работиш в технологична компания като Google, моят опит показва, че е много по-добре да се научиш да решаваш фундаментални проблеми, а не да изучаваш някаква технология, която може да е полезна и модерна сега, но след три години вече да е остаряла", категоричен е той.

В обувките на потребителите
На настоящата си позиция в Google Христо отговаря за качеството на видеорекламата в YouTube. Това включва и т.нар. pre-roll, т.е. онези кратки рекламни клипчета, които тръгват автоматично, когато заредим видеосъдържание в онлайн платформата. Основната му задача е да създава продукти, които са полезни за рекламодателите и правят YouTube по-атрактивен за реклама. За целта му се налага да общува на ежедневна база с най-различни хора – от инженери през маркетинг специалисти и експерти по продажбите до адвокати и рекламодатели. Голяма част от дейността му е свързана с проучване на нагласите на клиенти и крайни потребители и създаване на иновационен продукт, който да им бъде от полза.

"Опитваме се да разберем какви продукти биха били подходящи за пазара и после с инженерите в екипа намираме начини да ги развием, внедрим и пуснем на живо", споделя Стефанов. Процесът на създаване на иновации в Google не е регламентиран, на входа няма да получите правилник с последователни стъпки, по който да се водите. По-скоро зависи от динамиката на взаимоотношенията в екипите и естеството на продукта. "Най-важното е да стъпиш в обувките на различните групи потребители и да разбереш какво е полезно за тях и от какво имат нужда", отбелязва Христо.

Допълнително предизвикателство е мултикултурната среда на работа в Google. Повечето служители в компанията идват от различни държави и нормално всеки носи със себе си своите културни особености. А това превръща общуването с тях в нелека задача за продуктовия мениджър, от когото зависят координирането на процесите и крайният резултат от всяко ново начинание. Американците например са доста директни и им трябва съвсем кратък период на изграждане на лична връзка, преди да се започне бизнес с тях. Такива са и германците и холандците, но в някои азиатски култури например не е прието да се казва "не" директно, което понякога може да бъде объркващо за събеседника, коментира Стефанов. По думите му усвояването на принципите на общуване в мултикултурна среда отнема време, изисква търпение и се постига с натрупването на опит. "На мен лично ми помогна да си избера хора, от които да се уча, и да почерпя от тяхната работа, като направо ги попитам как го правят", уточнява той.

Един работен ден в Google
В Google по-скоро няма нормирано работно време, никой не те следи кога си започнал и кога си свършил работа. Всеки сам определя колко ще работи в зависимост от проектите и вътрешната си мотивация. Оборотите са много бързи, но комуникацията е изградена така, че да протича между правилните хора по възможно най-лесния начин, без да забавя цялостния работен процес. Предпочита се например контактът лице в лице, отколкото писането на дълги имейли, за да се избегне излишното губене на време и изкривяване на информацията. "Като цяло служителите са много фокусирани върху работата и са свикнали да си помагат", отбелязва Христо.

Офис пространство също е проектирано по начин, който да улеснява концентрацията и да стимулира продуктивността на служителите, обяснява мениджърът. И допълва, че в Google имат опция да работят и от вкъщи, но самият той предпочита да ходи в офиса, понеже това му позволява да поддържа личен контакт с колегите и да общува директно с тях. "При работата от дома изпускаш голяма част от социализирането и създаването на връзка и доверие", на мнение е Стефанов.

Въпреки натоварения си график споделя, че няма изградена рутина на работа и не следва готови модели за управление на времето. Ключът по-скоро се крие в това да си гъвкав и да можеш да приоритетизираш и разпределяш задачите си, започвайки от най-важните. Що се отнася до стила му на работа, държи най-много на взаимното доверие и даването на свобода за действие. "Обичам предизвикателствата. Имам нужда хората да ми се доверяват и да ме оставят да правя това, което мога да правя най-добре", обяснява мениджърът.

В Меката на предприемачеството
Когато пристига в Силициевата долина, Христо открива многобройна и процъфтяваща общност от българи, които живеят и работят там. Някои от тях познава от училище, а други от времето, когато е бил студент в София. Именно това му помага да се чувства по-малко като чужденец и да преодолее по-лесно културния шок. И все пак споделя, че първоначално не всичко е било рози и цветя. "Професионално имах някои трудни моменти в началото, когато се опитвах да разбера каква е работата и какво се очаква от мен – процес, който ми отне между 6 месеца до година, докато се почувствах наистина комфортно", спомня си той.

Не е лесна и адаптацията към американския начин на живот, който далеч не е само мит. "В Америка се работи много, просто културата е такава. Хората се гордеят и се идентифицират с работата си по начин, по който европейците не го правят", обяснява българинът. Според него тази етика на работа им позволява да постигнат много неща, да имат висок стандарт и да се радват на различни удобства, но отнема значително от личното им време и възможността за пълноценна почивка. "Трябва да внимаваш, защото, ако влезеш в този манталитет, можеш много неусетно да прекарваш по 15 часа на ден в офиса. Затова е нужно да се научиш да балансираш между работа и личен живот", убеден е Стефанов, който в личното си време обича да плува, да бяга, да чете, а понякога и да медитира.

От друга страна, дълбоко вкоренената предприемаческа култура в Силициевата долина според Христо е и едно от най-големите предимства на живота там. А това за човек като него, който планира някой ден отново да опита късмета си като предприемач, е изключително важно. "В долината си заобиколен от предприемачи, готови да ти помогнат. Тук не ти се налага да откриваш топлата вода, защото решенията са навсякъде около теб. Хората имат страхотни контакти, лесно се завързват познанства и се намира инвестиране", обяснява той. Затова за момента вижда бъдещето си по-скоро в САЩ, но не изключва и възможността един ден, когато е натрупал достатъчно опит, да се върне в България. Защото, убеден е той, не е важно къде си и какво правиш. Важно е да си вярваш, да имаш самочувствие и да вършиш нещата, които ти носят удоволствие. И така някой ден ще откриеш своя собствен Google.

За Христо Стефанов

Христо Стефанов има бакалавърска степен по "Компютърни науки" от Софийския университет "Св. Климент Охридски". След дипломирането записва магистратура по "Логика" в Университета в Амстердам, Холандия, но малко след това се пренасочва към специалност "Бизнес информатика" в Университета в Утрехт, Холандия. В периода между 2009 г. и 2011 г. прави два стажа в холандското представителство на
IBM. За известно време развива и собствена стартъп компания, която предлага услуга, базирана на алгоритъм за сортиране на CV-та на кандидати за работа по предварително зададени ключови думи. През 2010 г. постъпва в централата на Google в Маунтън вю, Калифорния, като асоцииран продуктов мениджър на лаптопите Google Chromebook. От 2011 г. е продуктов мениджър на видеорекламите в онлайн платформата за споделяне на видеосъдържание YouTube на Google.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly