С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Работа наполовина

Какво представлява концепцията за споделено работно място и какви са предимствата и недостатъците й
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Михаил Вълканов

"Здравей, приятно ми е да запознаем", казва Яник. "Здрасти, и на мен също", отговаря му Щефен.

Това са първите думи, които двамата си разменят в интернет. Никога преди не са се виждали и не знаят почти нищо един за друг освен няколкото общи детайла от описанието в онлайн профилите им. Разговорът продължава с обмяна на повече подробности. Оказва се, че Щефен учи магистратура и му предстои да се дипломира. На Яник пък отскоро му се е родил син и с всички сили се наслаждава на новите си бащински отговорности. Щефен признава, че търси човек, на когото да има доверие. Яник от своя страна държи на откритата комуникация и конструктивната обратна връзка от партньора си.

Да, правилно сте досещате - гореописаната среща се случва в нещо като сайт за запознанства, но и не съвсем, понеже в конкретния случай целта на запознанството е строго професионална. От близо месец Щефен работи като мениджър продажби и си търси човек, с когото да споделя служебните отговорности, така че да има възможност и да учи. Яник пък иска да има повече време за семейството си и опцията да работи на пълен работен ден изобщо не му влиза в плановете. С други думи, и двамата мечтаят за повече свободно време и го намират чрез т.нар. job sharing – форма на заетост, която дава възможност всяка позиция, дори и най-високо мениджърско ниво, да бъде споделяна от двама души.

Днес Щефен Велш и Яник Франкен заемат съвместно длъжността мениджър продажби в Tandemploy - компанията, която по стечение на обстоятелствата им помага и да се намерят. Всъщност базираният в Берлин стартъп представлява професионална онлайн социална мрежа, чрез която търсещите работа могат да открият подходящ партньор, да се опознаят и да сформират тандем, след което да кандидатстват заедно за отворени позиции на споделено работно време, публикувани в платформата от различни работодатели.

С други думи, нещо като Uber или Airbnb, само че вместо превозното средство или личния апартамент си делите работното място с всичките задачи, отговорности, предизвикателства и проблеми, които вървят ръка за ръка с него. "В случай че работата не провърви, винаги можете да минете на план Б и да станете приятели или защо не – нещо повече", казва с усмивка Рая Колчакова, директор "Маркетинг и бизнес развитие" в Tandemploy, която към момента присъства в Германия, Австрия и Швейцария, но през септември ще навлезе за пръв път и на българския пазар.

Нещо старо, нещо ново
Всъщност концепцията за job sharing не е някакво ново откритие, а е позната и практикувана от доста време в западния свят – в САЩ например се появява през 80-те години на миналия век, във Франция е възприета през 1994 г. от Hewlett-Packard, а в Италия е въведена със специален закон още през 2003 г. Според експертите причините, които карат все повече хора днес да се насочват към подобна форма на заетост, произтичат най-вече от динамичната и несигурна бизнес среда, както и променените нужди и изисквания на работещите.

Съвременните служители и особено по-младите сред тях искат да разполагат с повече свободно време, които да посвещават на любимите си занимания, семейството си или странични и по-предизвикателни проекти, без обаче да жертват перспективите си за кариерно развитие. За много работещи това е и начин да редуцират стреса, свързан със служебните им ангажименти.

Някои служители избират споделения модел и когато искат да изпълняват повече от една длъжност във фирмата, в която са наети. Свеня Кристенсен например допреди година работи на пълен работен ден в отдел "Човешки ресурси" на "Кока-Кола Германия", но желае да развива едновременно и коучинг уменията си в компанията, както и да има повече време за 2-годишното си дете. Така си намира тандем партньорка, с която си поделя първата позиция, и си освобождава един цял работен ден в седмицата, в който се концентрира изцяло върху новата си функция.

От друга страна, предоставянето на споделено работно място позволява на работодателите да диверсифицират талантите си и им дава повече сигурност, че работният процес няма да прекъсне поради внезапно отсъствие, болест или продължителен отпуск на ключов служител. "Хората работят по-мотивирано, когато са в екип, а и по-продуктивно, когато работят по-малко часове", казва Свеня. Освен това в много фирми има заключено знание, което често пъти остава неизползвано. Споделената заетост е ефективен начин то да бъде прехвърлено на по-младите колеги. Така се пести от скъпоструващи и невинаги ефективни обучения и заедно с това се подсигурява приемствеността на знания между различните поколения служители, допълва Рая Колчакова от Tandemploy.

2 в 1
Но каква е разликата между job sharing и наемането на двама души на гъвкаво работно време? Представете си за момент, че сред много нормални служители имате един, който е с четири очи, две глави и четири ръце. Да, кошмарно звучи, но всъщност така би изглеждал вашият средностатистически тандем. С други думи, разликата е, че тандем партньорите имат статута и изпълняват ролята на един служител на пълен работен ден. Те си поделят отговорностите, работят по едни и същи проекти, а понякога и клиенти и успехът или провалът им се измерва като резултат от съвместната им дейност, а не индивидуално.

Както в любовта, така и в работата успешните тандеми започват с намирането на подходящия партньор, с когото да говорите на един език, да си сътрудничите лесно, а понякога дори и да не се притеснявате да влизате в конфликт. Най-често партньорствата се сформират между двама търсещи работа, които решават да кандидатстват на споделени начала. Друг вариант е с разрешение на работодателя настоящ служител да привлече външен човек, за да си освободи време за други неща, както се случва с Яник и Щефен. Понякога партньорства могат да се създават и в рамките на компанията между служители от различни отдели, които по някаква причина трябва да работят заедно временно или за по-дълго. По този начин всеки допринася със собствените си умения и опит, а и научава нещо ново от колегата си.

И тъй като става дума за служители, които вървят в пакет, особеното в тези случаи е, че работодателят получава една кандидатура, която съдържа две CV-та, едно мотивационно писмо, подписано и от двамата, и общ план за работа, където е описано как ще си разпределят служебните ангажименти и отговорности, на какви смени ще работят, колко часа седмично и пр. Логично интервюто се провежда и с двамата едновременно, за да се тества мотивацията и спойката помежду им. А стигне ли се до обсъждане на финансовите условия, от двойката зависи дали ще ги договаря заедно или поотделно. Щефен и Яник например са избрали да бъдат напълно открити помежду си, понеже са уверени, че това ги прави по-сплотени като екип и неутрализира риска от недоразумения и конфликти. Свеня и нейната партньорка пък са решили да запазят тази информация конфиденциална и да не я споделят помежду си.

Снимка

Рисковете на споделения модел са същите като при всяка работа в екип – ключът към успеха е откритата комуникация, особено в конфликтни ситуации, смятат Щефен Велш (вляво) и Яник Франкен, тандем на позиция мениджър продажби в Tandemploy.

[Личен архив] 



Моята работа е и твоя работа
Задачите в тандемите се разпределят според индивидуалните нужди на членовете им, но и съобразно целите, поставени от работодателя. Така например някои партньори поемат отговорност само за определени задачи или дейности, които са строго дефинирани за всеки поотделно, а други като Щефен и Яник предпочитат да поделят помежду си цялата отговорност, като изготвят подробен график кой в кои дни работи (виж карето). Всеки от двамата разполага с по 30 часа седмично, което означава, че в някои дни им се случва да се засекат в офиса. "Използваме това време, за да заложим приоритетите за седмицата и да се информираме кой докъде е стигнал със задачите", обяснява Щефен.

И понеже оглавяват търговския отдел на компанията, всеки си движи своите клиенти, а като екип имат и общи проекти, свързани с развитието на отдела. Знае се и кой кога излиза в отпуск, така че винаги някой да е на разположение и работният процес никога да не спира. А ако единият се разболее внезапно, другият поема всички важни срещи и спешни задачи. Затова и двамата подчертават, че откритата и ясна комуникация както вътре в екипа, така и с работодателя и клиентите е от ключово значение за успеха на тандема. "Всеки от нас има достъп до информацията, свързана с даден клиент по всяко време, и може да реагира на запитване дори когато другият не е в офиса или пък е болен", коментира Яник.

Свеня от "Кока-Кола" пък споделя, че като по-старша се нагърбва със стратегическата част от работата, а оперативното изпълнение поема партньорката й. "За нея това е първата позиция, която заема след университета, затова моята цел е да й помогна да усвои бързо практиките в стратегическия HR мениджмънт и да може да води напълно самостоятелно проектите си", обяснява Свеня. А иначе денят на тандема обикновено започва в 9:45 ч. с планьорка. Ежедневието им минава в координационна дейност, управление на промяната и концептуална работа, а някои дни са запълнени изцяло от срещи с мениджмънта, синдикати и партньори. "Смея да твърдя също, че един тандем се саморегулира с течение на времето и работи като самостоятелен организъм, което дава възможност на топ мениджмънта да намали времето за контрол над служителите и да се концентрира върху съществената част от работата си, свързана с визията и развитието на фирмата", обяснява Свеня.

Споделени радости, споделени рискове
Наред с предимствата обаче job sharing има и немалко недостатъци и рискове, които трябва да се имат предвид както от служителите, така и от работодателите. Преди всичко тандем партньорите не са свързани от вечна неразделна любов и често пъти дори юридически се третират като две отделни личности, всеки от които си има собствен договор. Това означава, че всички замесени страни трябва да са наясно, че във всеки момент един от двамата може да реши да премине на пълен работен ден, да получи индивидуално повишение, възможност за кариерно развитие в друга компания или пък да бъде внезапно уволнен от мениджмънта, защото не се справя достатъчно добре. Някои работодатели отчитат като сериозен недостатък на споделения подход и увеличаването на административните разходи при наемането на двама души на една и съща позиция. Не трябва да се пренебрегва и рискът от размиване на отговорността при липса на ясно поставени цели и координация на задачите, което много лесно може да прелее в объркване и намаляване на производителността.

Не е изключено и понякога да се породят завист или конфликти сред заетите на пълен работен ден, които при липса на достатъчно информация биха могли да изтълкуват погрешно намалените работни часове на колегите си като незаслужена привилегия, неангажираност или дори кръшкане от служебните задължения. Освен това според Свеня, Щефен и Яник споделената заетост поставя ежедневно служителите извън зоната им на комфорт, което може да се превърне в допълнителен източник на стрес. "Човек трябва да инвестира повече усилия в комуникацията с партньора и работата в екип, трябва да е гъвкав и да може бързо да отреагира в конкретни ситуации", коментира Яник.

В страни като България сериозна пречка е и законодателната система. Миналата година бяха приети няколко съществени промени в Кодекса на труда, които позволяват на българските служители да избират колко часа да работят дневно, стига предварително да са го съгласували с работодателя си. Това е крачка напред, но съвсем не е достатъчно, а и не покрива всички възможни варианти на гъвкавост, които съществуват и се практикуват от години в западните страни. "Смятам, че фирмите в България са готови да приемат по-радикални форми на гъвкава заетост, но това е дългосрочен проект, в който ако бизнесът заяви ясно своите позиции, промените биха последвали рано или късно", заключава Рая Колчакова. И ако приемем, че навлизането на споделената заетост и у нас е само въпрос на време, остава да видим дали ще се случи по-скоро рано или по-скоро късно и с какъв успех.
Разновидности на споделеното работно място

Концепцията за споделеното работно място може да има няколко разновидности:
1. Разделено работно място, или job splitting – една позиция е разделена между двама служители с независими, но допълващи се роли, като в този случай и отговорността е строго разпределена помежду им.

2. Комбинирано работно място, или job pairing – в този случай позицията не може да бъде лесно разделена, поради което служителите са взаимозаменяеми и си поделят различни задачи и проекти. Тази категория има две разновидности:
2.1. Чиста форма – в този случай работодателят изготвя един-единствен договор за трудова заетост и за двамата служители, които, понеже са взаимозаменяеми, работят върху общи проекти и задачи и разполагат с общ имейл адрес и телефон, а понякога и работно място.
2.2. Хибридна форма – при този метод работодателят изготвя индивидуален договор за всеки от членовете на тандема. Партньорите си споделят проектите неформално, като някои от задачите остават общи и взаимозаменяеми. Както в чистия, така и в хибридния вариант отговорността е споделена между двамата участници в тандема.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly