С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Служителите са ни важни

Работодателите все по-ясно осъзнават, че успехът на компанията зависи от мотивацията на хората, които работят в нея, и затова все по-често инвестират в развитието им
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Михаил Вълканов

Служителите са ни важни. Те са хората, на които се крепи компанията, и затова трябва да направим така, че да ги задържим, да ги мотивираме да дават максимума от себе си и да им помагаме да се развиват.

Не, това не е някаква мантра, която пиарът кара изпълнителния директор да заучи, за да блесне на интервю или публична изява като човек, който държи на хората, с които работи. Това са отношения и начин на мислене, които все повече мениджъри възприемат, или поне по-добрите от тях, показва годишното проучване "Най-добрите работодатели" на консултантската компания Aon Hewitt (виж каретата с методологията и отличените фирми).

Работодателите вече направиха максималните възможни съкращения на персонал и заплати и вече осъзнават, че само със затягане на коланите и стресът, който това предизвиква сред служителите, няма как да продължат да се движат напред.

"До миналата година говорехме за ограничаване на бюджетите за човешките ресурси. Сега те не само се запазват, но в някои компании дори се увеличават", коментира Гергана Ганчева, ръководител на проучването "Най-добрите работодатели" в Aon Hewitt. Близо 30% от всички фирми, участвали в анкетата, отбелязват, че бюджетът им за човешки ресурси е по-голям спрямо миналата година, а отчетените ръстове са от 1% до 9%.

В същото време тази положителна тенденция се наблюдава при почти всички от отличените. Най-добрите работодатели обръщат все по-голямо внимание на служителите си и на техните потребности, предлагат им възможности за кариерно развитие, обучения или просто чисто човешки им засвидетелстват, че наистина оценяват работата им, отчитат от Aon Hewitt.

Най-добрите полагат най-много грижи

Проучването показва, че компаниите са склонни да инвестират приоритетно в обучението и развитието на служителите си (65%), управление на представянето им (61%) и тяхното ангажиране с работата и фирмата като цяло (54%). За тези, които попадат в категорията "най-добри", и трите посочени направления са с още по-голяма тежест - 71%.

Прави впечатление, че при всички компании приоритет през следващите три години ще бъде развитието на висшия мениджмънт, изграждането на таланти и повишаване на ангажираността и мотивацията на служителите.

Мениджърите са на фокус и ще бъдат най-обгрижвани, тъй като те са и машинистите на влака, хората, от които зависи подхода за постигането на предварително заложените цели. Казано по друг начин – доволните и мотивирани мениджъри, които работят самоотвержено и отдадено, успяват да вдъхновят и останалите хора в екипа да следват примера им.

Добрите работодатели имат и изградени програми за развитие на служителите си (в 86% от случаите). А обикновено онези от тях, които се представят най-добре, получават кариерни възможности, като например това да ръководят различни проекти, да работят в офиси на компанията в други държави или отдели, така че да получат нови знания и умения, дава им се възможност да посещават различни курсове за сметка на фирмата и т.н.

В същото време темата за заплащането и бонусите не се неглижира. Работодателите заделят между 14 и 18% от бюджета за заплати за поощрения при постигането на предварително поставени цели.

Прави впечатление обаче, че само 44% от служителите се чувстват добре информирани, когато се случват големи промени в компанията. В същото време при най-добрите работодатели този процент е 71%. "Това е признак, че най-добрите компании имат много добра изградена комуникация и топ мениджърите са открити", коментира Анелия Илиева-Големанова, която е консултант по проекта в Aon Hewitt. Добрата вътрешнофирмена комуникация по принцип е и един от критичните моменти за ангажираността на служителя към работодателя му.

Оставам тук

На практика, ако човек получава добро отношение и удовлетворяваща заплата, той няма никаква причина да напуска компанията, за която работи. Само 8 служители са напуснали фирмите, които са в селекцията "най-добър работодател", а това се равнява на 2% от персонала им. В същото време общите данни за пазара на труда показват, че средно около 100 души (или към 15% от персонала на всички компании, участвали в проучването) са решили да се разделят с настоящия си работодател по собствено желание.

"Както отличените компании, така и останалите се стремят да задържат броя на служителите си стабилен и инвестират вътре в компанията", отчита Анелия Илиева-Големанова. Показателно за това, че фирмите се фокусират върху сегашните си служители, е и фактът, че не са били назначавани кой знае колко нови кадри.

Средно 23% от служителите във всички изследвани компании са новонаети,  като този процент е почти двойно по-малък при най-добрите работодатели. В същото време в бъдеще голяма част от фирмите не предвиждат промяна в броя на заетите при тях.

Обичам компанията си


Общо 54% от анкетираните са посочили, че са ангажирани с компанията, в която работят, като този показател не е много по-различен от средния в Централна и Източна Европа - 58%. С най-висока ангажираност са служителите, които работят в сферата на фармацията и ИТ индустрията, които реално пострадаха и най-малко от икономическите сътресения през последните години.

След тях се нареждат фирми от производствения сектор и автомобилостроенето, а в дъното на класацията са компаниите, които се занимават с аутсорсинг на бизнес процеси и банките и финансовите институции (виж графиката). Последното се обяснява с ефектите от кризата за финансовия пазар и несигурността, която тя донесе за работните им места. Най-големите и активни банки в страната свиха клоновата си мрежа с 8.24%, а служителите си - с 4.41% за четирите години от 2008 до 2012 г., показват годишните им доклади.

Данните от проучването на Aon Hewitt отчитат, че като цяло служителите оценяват най-високо физическата среда, в която работят, т.е. доколко условията в офиса им са комфортни дали той се намира на удобно за тях място и т.н. (83% при най-добрите работодатели и 66% средно за пазара). С висока оценка средно за пазара са още екипът, преките ръководители и самите работни дейности.

В същото време служителите в компаниите, които са оценявани като най-добрите работодателите, са много по-доволни от възнаграждението или допълнителните бонуси, които получават (с близо 20% повече спрямо работещите в останалите компании). Те се чувстват и много по-ангажирани и удовлетворени (с 20 до 30% над средното за пазара).

В компаниите, които се занимават с производствена дейност, разликите между най-добрите работодатели и средните данни за пазара в повечето случаи са близки, включително и когато става въпрос за възнаграждението. Отличниците обаче категорично водят по отношение на възможностите, които предоставят за учене и развитие на служителите си, постигането на тяхната ангажираност и удовлетворение от работата, баланса работа/личен живот. Подобна е ситуацията и в автомобилната индустрия.

В сферата на аутсорсинга обаче най-добрите работодатели са пред останалите на пазара най- вече с възнаграждението и бонусите, които дават на служителите си. В същото време оценката на показатели като възможности за кариера и отношение към служителите е на еднакво ниво, което е показателно, че дори и най-добрите не полагат достатъчно усилия в тази насока.

Във фармацевтичния и ИТ сектора картината е доста по-различна. Там най-добрите в сектора изпреварват значително останалите компании в почти всички излседвни области. Любопитно е и че във финансовия сектор най-добрите изпъкват с добрия баланс межу личния живот и работата, който предоставят.

А вие чувствате ли се достатъчно ангажирани със сегашния си работодател? И смятате ли, че той прави достатъчно, за да мотивира и задържи служителите си? Очакваме коментарите ви във форума на karieri.bg.
 

Кои са най-добрите работодатели

Общо 60 компании са участвали в проучването за ангажираността на служителите по методологията на Aon Hewitt през 2013 г. От тях 45 отговарят на критериите, за да бъдат включени в класацията "Най-добър работодател" (виж второто каре с подробна информация за изследването), като те обхващат общо 11 индустрии. Отличените са в две категории – малки (до 250 служители) и средни и големи компании (над 250 служители).
А ето и самите наградени:

Категория "Малки компании"

1.            "Джапан Табако интернешънъл България"
2.            "Рош България"
3.            "Сервие медикал"
 
Категория "Средни и големи компании"

1.            " Телерик"
2.            " Шнайдер електрик България"
3.            "Ди Ейч Ел експрес България"
4.            "Актавис"   
 
Интервюта с мениджърите на отличените компании четете през седмицата на karieri.bg
 
Методологията

Консултантската компания Aon Hewitt провежда проучването си "Най-добрите работодатели" от 2006 г.
Компаниите, които участват в него, кандидатстват по собствена инициатива, като от 2010 г. за оценката им е въведена символична такса.

За да попаднат в класацията на най-добрите работодатели, фирмите трябва да отговарят на набор от минимални изисквания – да имат минимум 50 служители на пълен работен ден и минимум 2 години оперативна дейност на българския пазар.

Проучването на Aon Hewitt оценява удовлетвореността на работещите в компаниите. За целта се изследва гледната точка на служителите и мениджърите, както и политиките и практиките в областта на управление на човешките ресурси.

С най-голяма тежест за крайната оценка и отличаването на най-добрите работодатели е ангажираността на служителите. За измерването й се вземат предвид три групи фактори – дали служителите говорят положително за компанията, дали искат да бъдат част от нея и рядко мислят за напускане и дали полагат допълнителни усилия всеки ден в работата си.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly