С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Изкуството да те запомнят

Добрите мениджъри са и добри комуникатори, казва Александър Ковачев, съсобственик на кетъринг компанията "Ред девъл кетеринг"
Share Tweet Share
Снимка

"Успешният бизнес лидер е човек, който трябва да има широки компетенции, да е ренесансова личност", казва съсобственикът на "Ред девъл кетеринг" Александър Ковачев, който ще бъде и член на журито на конкурса на "Капитал" и "Кариери" Next Generation

[Капитал] Фотограф: Надежда Чипева

"Искате ли да се включите в един експеримент", пита Александър и подава по едно червено хапче на екипа ни.

Няма как човек да не се сети за онази култова сцена от "Матрицата". В нея Нео трябва да избере между синьото и червеното хапче, които Морфей му подава, и да реши дали предпочита да живее в света на илюзията или в реалността. В случая обаче хапчето е само едно и по-скоро очаквам, че ефектът му ще е като на бонбон от магазин за шеги – ще има вкус на чесън, ще се окажа със зелен език или ще се появят малко балончета, когато отворя уста, за да задам следващия въпрос. След като съм изсмукала хапчето обаче, не се случва нищо. Оказва се, че експериментът продължава с парче от току-що нарязан лимон. Изненадващо установявам, че на вкус той не е кисел, а сладък, все едно е поръсен със захар. Малка илюзия за сетивата.

Какво всъщност се случва? Хапчето е направено от т.нар. чуден или магически плод (miracle fruit), който временно блокира някои вкусови рецептори, така че киселото се приема за сладко, обяснява Александър. Разказва, че плодът и малките червени хапчета се използват в медицината - като подсладител за болни от диабет или за да променят усещането при приемане на някои храни и така да подобрят апетита на хора с ракови заболявания. В САЩ са много популярни и на партита, на които хората експериментират с вкусовите си възприятия.

Червените хапчета от чудния плод са и едно от нещата, с които в кетъринг компанията "Ред девъл кетеринг" планират да експериментират на някое от следващите си събития. "Винаги сме се стремели да сме различни, да бягаме от стандартните неща в нашата работа, да предлагаме на хората не просто храна и напитки, а преживяване и приятни спомени", обяснява Александър Ковачев. Той е и един от тримата съоснователи на компанията и в момента отговаря за развитието на бизнеса й (блиц интервюто с него четете тук). "Ако си различен, ще бъдеш запомнен", добавя той. И се съгласяваме, че тази негова констатация, изглежда, важи не само за техния кетъринг бранш, но и при всякакви други обстоятелства – и в бизнес, и житейски план. С една малка уговорка - все пак е важно да те запомнят с добро.

Мениджърът признава, че търсенето на новото, изненадващото и различното не е просто самоцел на екипа на компанията, а и начин самите те да се забавляват и да намират разнообразие в работата си. Разказва за някои нестандартни идеи, с които са експериментирали, като например яйце, сготвено в течен азот, и салата, аранжирана като градина, която се сервира от истински градинар и се овкусява със сос, който той налива от лейката си. На някои от корпоративните партита, които правят, пък машините в производственото хале се превръщат в маси за коктейли, а сервитьорът може да зареже таблата и да засвири на рояла в залата. Компанията им организира и "вечери в небето", на които гостите получават храната си на платформа, издигната на 25 метра над земята. "Кетърингът не трябва да е просто сервиране на храна, а преди всичко специално събитие и преживяване за гостите – това са нещата, които се опитваме да правим", казва Александър Ковачев.

Снимка

Всичко, което сме постигнали, е благодарение на екипа ни, казва Александър Ковачев и придърпва за обща снимка колегите си Свилен Накев и Мира Лазарова, които работят като събитийни мениджъри в компанията.

 Фотограф: Надежда Чипева



Да откриеш нишата
Историята всъщност започва преди близо 20 години. По това време Александър и двамата негови приятели, с които впоследствие създават кетъринговата компания, са студенти. За да припечелят малко пари, тримата си намират работа като сервитьори. Експериментът им завършва с убеждението, че са напипали пазарна ниша – тази на кетъринг услугите, които в средата на 90-те години все още не са нещо познато в страната. "Трябваше да създаваме потребителската култура, а самите ние се учехме по метода проба - грешка. Но винаги сме вярвали, че си заслужава", казва Александър. "Учители" се оказват и клиентите им, които са предимно големи чуждестранни компании или посолства. По това време конкуренцията им не е много голяма и младежите успяват да пробият.

Александър си спомня и една от първите по-големи поръчки, които получават – трябва да организират кетъринга на парти за 400 души във Военния клуб. За да се справят, им се налага да вземат заем от 400 лв. от свой познат и да заемат чаши и чинии от ресторанти на приятели. Еклектиката обаче не се оказва проблем, понеже по това време и културата на потребление не е на много високо ниво, обяснява мениджърът.

За готвенето като изкуство
Няколко години по-късно обаче компанията е класирана на четвърто място в най-големия конкурс в техния бранш - Catering Excellence, който се провежда в Лас Вегас, като при това е и единствената поканена от Югоизточна Европа. Към днешна дата в портфолиото на фирмата вече има и събития с бюджети от по половин милион лева и такива, на които са присъствали близо 8000 души. Но и пазарът вече е доста по-разработен и има по-голяма конкуренция.

Екипът на "Ред девъл кетъринг" обаче са верни на философията си и в търсене на разликата и различното планират да продължат с експериментите в работата си. Един от тях е да привлекат учени – молекулярни биолози и химици, с чиято помощ да измислят нови кетъринг концепции и дори да развият звено за научна гастрономия.

Един готвач не трябва просто да повтаря рецепти, той трябва да е наясно с физико-химичните процеси и да експериментира с храната, убеден е Александър. Тогава се раждат и различните, запомнящи се неща. И добавя: "Готвенето е много повече от това да изпържиш яйца или да изпечеш месо, то е изкуство, защото засяга всички наши сетива."

Да се учиш от грешките си
Друга част от философията и на Александър, и като цяло в кетъринг компанията, която ръководи, е, че е човешко да се бърка и че човек се учи от грешките си. "Ние се радваме, когато получаваме градивна критика, защото това ни помага да станем по-добри. Сигурно 90% от нещата, които сме натрупали като опит и знания, са били постигнати благодарение на грешките ни", казва той. Затова е убеден, че хората не трябва да се потискат от провалите си, а да ги приемат като част от развитието си. Убеден е, че същото важи и в сферата на предприемачеството.

Спомня си и за някои от провалите на екипа, като например това да отворят заведение или да навлязат в бизнеса с вендинг машини. "Не ни се получи, но не съжаляваме. Така установихме в какво сме добри, както и че е важно да се съсредоточим в едно направление", обяснява той. Всъщност в момента екипът им е разделил бизнеса си в няколко компании – за кетъринг, за наем на оборудване за събития и за подбор на кадрите, от които имат нужда за събитията, които организират. Александър обаче обяснява, че всяко от направленията, в които работят, се допълва и надгражда, така че реално енергията не се разпилява.

Снимка

"Ако голяма част от мениджърите престанат да се правят на толкова важни и суетни, ще се почувстват много по-щастливи и спокойни. Същото ще се случи и с хората около тях", казва Александър Ковачев.

 Фотограф: Надежда Чипева



По-малко вождове, повече индианци
"Работата не е място, тя е процес", казва Александър и обяснява как административният екип в кетъринг компанията има по-скоро условно място и работно време. Днес например съм на бюрото на колега, който не е в офиса, утре може да работя от залата за срещи или от нечие друго бюро, а на следващия ден офисът ми се мести там, където ще организираме събитие, защото трябва да огледаме пространството и да преценим какво и как ще работим, обяснява той. Казва, че хората, с които работи, имат същата свобода на работа във или извън офиса.

Тази организация до голяма степен е и плод на начина му на мислене и подход в управлението на хора. Александър обяснява, че нито той, нито неговите съдружници вярват в ефективността на вертикалната йерархия. Затова и не мислят за хората, с които работят, като за подчинени, а като за съмишленици. "За нас по-важно е да сме сигурни, че колегите ни имат достатъчно свобода да предлагат идеи и да вземат решения, а не непрекъснато да им се казва какво да правят", казва Александър. За него това е и ефективният начин да мотивира екипа си – просто като им даде усещане за свобода и пространство за експерименти. Разбира се, добрите резултати се награждават, но и всеки носи отговорност за провалите си.

"Добрите мениджъри са преди всичко добри комуникатори, казва още Александър и добавя: Ако голяма част от мениджърите престанат да се правят на толкова важни и суетни, ще се почувстват много по-щастливи и спокойни. Същото ще се случи и с хората около тях."

Next Generation мениджър
Срещаме се с Александър, за да разберем повече за неговия управленски подход, не само защото има успешен бизнес, но и понеже ще бъде един от членовете в журито на конкурса на "Капитал" и "Кариери" за млади мениджъри и предприемачи Next Generation. Самият той през 2000 г. е бил отличен с второ място в подобен конкурс на фондация "Еврика". Сега, когато влиза в ролята на оценяващ, казва, че нещата, на които ще държи най-много в преценката си, са доколко кандидатът е инициативен и дори дързък в решенията и действията си, както и доколко допринася за компанията като цяло, а не само за собственото си развитие.

"Успешният бизнес лидер е човек, който трябва да има широки компетенции, да е ренесансова личност", казва още Александър. Такъв ще бъде и кандидатът, който ще го впечатли. А съветът му към всички млади хора е да не бездействат. В същия дух е и надписът на входната врата на компанията му: "За да побеждавате в този живот, първо трябва да победите себе си. Да победите своя страх, своя мързел и своята неувереност." Всъщност това е формулата, която следва самият Александър. И май успява да я прилага. Затова срещу името му в представянето на екипа на сайта на компанията пише: "Александър, постигнал всичко, за което е мечтал."
Трудното решение

Няма невъзможни неща

"Да дам пример за трудно решение", повтаря Александър Ковачев, докато се опитва да се сети за подходяща история, която да сподели. А после отсича: "Няма такова. Не е имало нещо, което да ме е затруднявало дотам, че да не мога да спя спокойно." Обяснява, че работата му е напрегната, но не се фокусира върху това дали нещо е трудно, а върху търсенето на правилното решение за конкретния казус, защото вярва, че такова винаги има. Просто е нужно време, упоритост и никога да не се отпускаш.
* Александър Ковачев е съсобственик на кетъринг компанията "Ред девъл кетеринг", която създава заедно със своите партньори Милен Цанов и Емил Маринчев през 1997 г. Казва, че досега не е бил на интервю за работа, понеже винаги е работил за себе си. Завършил е Международен туризъм и Счетоводство и контрол в УНСС. Има и MBA образование от CITY College, International Faculty of the University of Sheffield. Той ще бъде един от членовете на журито в конкурса за млади мениджъри и предприемачи на "Капитал" и "Кариери" Next Generation.
За компанията
В "Ред девъл кетеринг" работят близо 70 души, като по време на събитията, които организира компанията, числеността на персонала се увеличава близо три пъти. Фирмата е официален кетъринг доставчик на УЕФА за България, организирала е събития за до 8000 души, както и кетъринг за VIP гости – музикални звезди, президенти и членове на кралски семейства. През 2005 г. в отделен бизнес се обособява компанията "Райт рентал" за отдаване под наем на оборудване и събитийна логистика. През 2012 г. е лицензирана и компанията за подбор "Си Ейч Ар сървисис". През нея почасово се наемат и обучават кадрите за събитията, които организира "Ред девъл кетеринг".
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly