С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Да превърнеш хобито си в бизнес

Предприемачът и финалист в конкурса за млади мениджъри Next Generation 2015 Огнян Попов предпочита България пред Холандия за развитие на бизнеса си
Share Tweet Share
Снимка

"Ако човек иска да направи нещо бързо и голямо, ситуацията в България го позволява от гледна точка на разходи, персонал и качеството, което ще получиш", казва Огнян Попов – един от 12-те финалисти в конкурса Next Generation 2015 и собственик на IT компанията Commission Share.

 Фотограф: Цветелина Белутова

Една от най-разпространените визии как трябва да изглежда следващото поколение мениджъри е, че те ще са млади предприемачи. Хора, които отрано предприемат рискове със собствено начинание в един глобализиран пазар.

Спорно е дали това е единствената представа за новата мениджърска вълна, която се развива и ще движи бизнеса в бъдеще, но тя отговаря напълно на Огнян Попов. Той, подобно на голяма част от поколенията, родени през 80-те и 90-те години на миналия век, заминава на запад да продължи образованието си и да изгради кариерата си в някоя местна или международна компания. Съдбата обаче го връща в България, когато той избира София като дестинация за развитието на собствения си бизнес чрез Commission Share ("Къмишън шеър") – млада технологична компания, която предлага онлайн платформа за публикуване и разглеждане на брошури и промоции. Това не е първото начинание в предприемачеството на българина, но за сметка на това успява да пробие не само на местния, но и на международния пазар.  

Устремеността на Огнян, както и мениджърският му подход, повлиян от предстоя му в Холандия и Белгия, го правят един от финалистите на седмото издание на конкурса за млади мениджъри и предприемачи Next Generation 2015.

Белгия по образование, Холандия по сърце

През 2002 г. Попов заминава за Белгия, за да учи "Бизнес администрация", а след като завършва, работи над три години в онлайн фирми, които са посредници за интернет реклама. Макар и да е получил образованието си и част от трудовия си опит в Белгия, след десет години живот в сърцето на ЕС той се мести в Холандия. Място, което го пленява повече, и Попов предпочита да говори повече за страната на лалетата, отколкото за престоя си в Белгия.

"Там хората и средата са доста по-интересни и динамични, много по-отворени към нови неща и нови идеи", коментира Попов. Споделя, че там държавата съдейства бюрократични неща като регистрации, издаване на разрешителни и т.н. да се случват доста по-бързо. Основаването на нова фирма там става за минути, банката много по-лесно отпуска кредити, без да се налага да се залага целият бизнес или да се запорира имущество при пропускане на вноска.

"В Холандия банките са склонни да отпуснат пари само на базата на досегашните ти резултати", коментира Попов и допълва, че за сравнение - големите гаранции на банките в България спират доста хора да поискат финансиране за бизнеса си.

Има и една подробност – в Холандия Попов влиза като т.нар. knowledge имигрант – тоест човек с определени умения, опит и изискване към заплащането. Доказва, че е млад талант, който ще допринесе за икономиката, и минава през доста улеснени процедури в сравнение с други хора от Източна Европа, които искат да си намерят работа там. Допълнително Попов получава и преференциални данъчни отстъпки, за което доста холандци му завиждат. "Това са елементарни неща, които държавата може да направи, за да насърчи предприемачеството", заключава Попов.

В плен на предприемачеството

Настоящият му проект не е първият, с който Попов се опитва да пробие в онлайн бизнеса. С негов приятел и колега холандец създават компания, която да изпраща холандци в България да карат шофьорски курсове, тъй като там те струват над 2 хил. евро. Измислят концепция, при която те идват в страната и покрай курсовете изкарват почивка на море, планина с all inclusive и такива неща, които излизат на същата цена или дори по-евтино. Името и слоганът на компанията са така нагодени, че да се римуват на холандски. Въпреки усилията им обаче не успяват да привлекат достатъчно клиенти и така Попов и неговият приятел разбират, че процедурите по ликвидиране на фирма са също толкова лесни, както и при регистриране. "Но това беше добро начало, за да не преживяваме зле неуспехите и да продължаваме да се борим", коментира младият предприемач.

Следващата си идея той започва да развива през 2008 г., когато прави първия си сайт в Белгия за брошури и промоции, насочен към потребителите. Не си мислете, че белгийците и холандците, тъй като са по-заможни, не гледат промоции, всъщност е точно обратното – печатат се много повече (десетократно) хартиени брошури, отколкото в България, коментира Попов. И допълва – "а ние сме брошурена държава спрямо нашите съседи". Дълго време проектът е просто хоби, което се развива паралелно с работата за онлайн рекламните агенции. "Започнахме със сайт, направен от индийци за 500 долара", смее се Попов, но допълва, че вярва в неговия успех, тъй като тогава никой не се занимава с тази ниша.

Като се мести в Холандия през 2011 г., вижда, че нещата потръгват със сайта, и започва да мисли как да развива този бизнес, да го направи по-голям и по-интересен. По същото време работи на доста ангажираща позиция в онлайн компания и се опитва да жонглира с двете дейности.
 

Огнян Попов:
В България хората не са свикнали да имат свободата и отговорността да вземат важни решения.

Завръщане в България

Независимо колко харесва Холандия, Попов трябва да реши къде да развива новия си бизнес. В крайна сметка се спира на варианта да се върне в България и тук да разгърне потенциала на стартиращата компания с онлайн брошурите.

"За над 12 години никога не съм късал пъпната връв с България. Оставах в контакт с нещата тук. Ако човек иска да направи нещо бързо и голямо, ситуацията в България го позволява от гледна точка на разходи, персонал и качеството, което ще получиш", аргументира избора си Попов. Той допълва, че в Холандия подобни специалисти ще струват поне петорно повече пари. Плюс, че там има доста високи осигуровки.

"Ако аз струвам 4 хил. евро средна заплата, фирмата плаща за мен общо около 8 хил. евро. Една част към държавата, една част към служителя, към неговия пенсионен фонд и т.н. Така, ако искам да изградя там екип от 20 души, който имам тук, сумата щеше да бъде доста по-сериозна", коментира Попов. Това е може би една от основните причини да реши да развие бизнеса си в България. От друга страна, след толкова време, прекарано в чужбина, човек в един момент иска да се върне и да се опита да промени средата, допълва той. Така в края на 2012 г. идва в България, като известно време не е напълно установен и прескача ту тук, ту в Холандия. Едва в началото на 2013 г. вече се задържа в България и се концентрира върху изграждането на екипа.

"Често говорим, че всичко започва с една идея, с потенциала на бизнеса, който разполага. Но освен чисто организационно – в изграждането на екипа, предизвикателството в развиването му преминава в административно - регистриране и функциониране на фирмата, финансово - намиране на средства, както и управление на човешки ресурси – откъде и как ще намерим необходимите ни кадри", коментира Попов.

Връщайки се в родината, той не е наясно какво го чака оттук напред като предприемач. От една страна – развиваш нещо свое, не работиш за друга компания.
"После обаче се сблъскваш с растежа на компанията – тоест ти ставаш поливалентно животно, което трябва да се справя с най-различни предизвикателства. Много от решенията ги няма описани в Google. Има едни сладки приказки, но истината е, че няма готова формула. Всеки сам трябва да се справи с тези предизвикателства", допълва Попов.

Виртуалното царство на брошурите

Commission Share e онлайн платформа, която, от една страна, позволява на търговците да публикуват брошурите си – дигитализирани хартиени брошури или такива, които са специално преработени за сайта. От друга страна, потребителите могат много по-лесно да следят промоциите в отделните магазини. Тъй като има твърде много магазини, ако искаш да пазаруваш от промоции, трябва да ходиш от сайт на сайт, където не винаги са качени последните брошури, а това затруднява потребителите, обяснява Попов. Улеснението, което предлага компанията, е да обедини всичко на едно място. Можеш лесно да намериш даден магазин и брошурите, които те интересуват. Освен това технологията на компанията разбира съдържанието им, т.е. контекста им.

"Ако потребителят например напише ъглошлайф, ще изкараме всички промоции, които има във физическите магазини за ъглошлайфове", обяснява Попов. Така се изгражда база данни на офлайн офертите на магазините. А това позволява на потребителите да ги сравняват така, както правят, когато магазинът има сайт и публикува на него информация за характеристиките и цените на стоките си.

С решението на компанията това се пренася и при офертите на офлайн магазините, които разчитат чрез брошури да ги популяризират.

Компанията е навлязла в 15 държави, всяка с отделен сайт, отделно име и фокус. Идеята е да се напасне моделът спрямо условията на конкретния пазар. Някъде се гледат промоции на по премиум продукти и каталозите са повече имиджови, а не колкото да се купи нещо евтино веднага. "Искаме да развием дейността си още в Източна Европа, както и на някои интересни пазари като Бразилия, Мексико, САЩ, ЮАР и т.н. Виждаме възможност за технологията в Източна Европа, защото тук тя е най-ефективна и разпознаваема от крайния потребител и магазините. Имаме сайтове в Румъния, Гърция, Сърбия и искаме да развием сайтовете си и в близкия регион", допълва Попов.

В България сайтът на компанията се казва broshura.bg. Попов споделя малка тайна: всъщност българският сайт винаги се използва, когато се изпробват най-новите методи и технологии за компанията, преди да се представят и на сайтовете й за други пазари. Един вид той е "лабораторна мишка" или "опитно морско свинче", шегува се Огнян Попов."Ако работи на един труден пазар, значи ще работи навсякъде", коментира Попов. Разбира се, това не го прави неуспешен, а точно обратното – ползва се от много магазини и вериги и има 1 млн. потребители месечно. Потребителите са хора, които си планират своите покупки, а не просто четат новини за нещо си, допълва Попов.

Снимка

Следващото поколение мениджъри трябва да са "друга порода хора" - да могат да разбират сложността на сегашната бизнес екосистема, която е глобална, мащабна и много динамична, казва Огнян Попов.

 Фотограф: Цветелина Белутова


Основен мениджърски проблем - кадрите

Навлизането във всеки отделен пазар е поредното предизвикателство пред добрия мениджър, като основната пречка в целия бизнес са хората, смята Попов. С конкретния проблем компанията се справя, като намират служители, които разбират местните езици и са били на място. С други думи, търсят се хора, които познават пазара.

"Имаме българин от Видин, който е живял дълги години в Румъния, познава езика и пазара, но е решил да се върне", коментира Попов. Като познава румънците и техния манталитет, това му помага да разбере например и италианския пазар, тъй като той е много близък до румънския, допълва той.

"В Commission Share работи българин, израснал в Испания, който не може да каже две изречения на български, но говори перфектно езика и познава местния пазар", дава друг пример Попов.
Независимо че работят на 15 различни пазара за момента, всички служители в екипа са базирани в софийския офис.

Според Повов трудно се намират не само служители с такъв специфичен профил, но и всякакви други хора, които да гледат съвестно работата си. И особено ако искате да намерите амбицирани и мотивирани да се развиват хора, които да имат пряко влияние върху резултатите на компанията, в която работят.

До голяма степен това може би важи и за мениджърите. Попов споделя, че според него следващото поколение мениджъри трябва да са "друга порода хора" - да могат да разбират сложността на сегашната бизнес екосистема, която по думите му вече е глобална, мащабна и много динамична.

България срещу "чужбина"

"Много е интересно, че ние слагаме "чужбина" под един общ знаменател, а България под друг", коментира Попов при въпроса какви са разликите в управлението на бизнес в България и в другите държави, които познава. Но все пак има и разлики. Така например той често се опитва да накара българите, с които работи, да разберат, че нито една идея не е твърде откачена. И дава за пример любимата му Холандия - там, ако отидете в някой магазин и кажете: "Искаме да направим вашата брошура дигитална и да може да се разглежда през компютри и смартфони", мениджърът веднага ще отвърне: "Звучи страхотно, хайде да го направим!", докато в България има мениджъри, които са отворени към новите технологии, но винаги са по-предпазливи, коментира Попов.

"В повечето случаи се сблъскваш с нежелание. Това е една сериозна разлика и спирачка към новите неща тук", констатира Попов. Освен това хората не са свикнали да имат свободата и отговорността да вземат важни решения, има едно постоянно прехвърляне на отговорността, допълва той. Споделя и че друг голям проблем, с който се сблъсква младата му компания, са големите западни корпорации, които имат възможностите да "вземат каймака" на специалистите в България. Но въпреки това Попов е оптимист за бъдещето на Commission Share. Компанията очаква двоен растеж и допълнително развитие на платформата си. Планира да увеличи екипа си и да навлезе на нови пазари. Защото Огнян Попов е свикнал непрекъснато да си поставя летвата все по-нагоре и по-нагоре.
 
Трудното решение:

Да прехвърляш задачи и отговорности

Оперативните решения могат да се вземат и от служителите, не е нужно мениджърът да участва винаги и във всичко

Огнян Попов определя, че в неговата ситуация той е "мениджър по принуда", тъй като развива собствена компания, а не работи за някоя мултинационална корпорация. Така всъщност за него най-трудното решение е да може да прецени и да даде възможност на служителите да взимат сами решения, които по един или друг начин да определят развитието на компанията. В повечето случаи според Попов предприемачите мислят, че знаят всичко, и независимо какво предлагат служителите, крайната дума остава при тях. Правилният подход обаче е да се даде възможност на хората, които работят, да взимат тези оперативни решения. Тоест за Попов трудното решение е да прехвърля все повече задачи и решения, които могат да определят бъдещето на Commission Share на съответните служители, независимо че той е основателят на компанията.
 
Огнян Попов е роден през 1983 г. Завършва Строителен техникум ''Христо Ботев'' в София, след което заминава да учи в Белгия. През 2008 г. започва работа в холандска фирма за онлайн маркетинг, която току-що е отворила офис в Антверпен. След две години се премества да живее в Айндховен, Холандия, където работи за една от водещите дигитални агенции там - Blue Mango Interactive. Въпреки развитието на кариерата си той решава да се върне в България и да се отдаде на проекта си за IT компанията Commission Share, да го развие до успешен международен бизнес с над 20 служители и над 40 милиона потребители само за 2014 г.
 
Commission Share ("Къмишън шеър") е българска IT компания, която създава и развива на международно ниво уебсайтове, чрез които потребителите се информират за промоциите на любимите им магазини. В момента компанията работи на 15 пазара, като на всеки от тях присъства с различен сайт. В България това е broshura.bg, като всеки месец сайтът се посещава от над 1 милион потребители, които разглеждат дигиталните брошури на магазините. В момента за компанията работят над 20 служители, като амбициозната цел е в близките месеци екипът да се увеличи с още толкова. Commission Share отчита приходи от 1.52 млн. лв. и нетна печалба от 13 хил. лв. за 2014 г.
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly