С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Предизвикателството да се развиваш

Да знаеш кои са силните ти страни е ключово за новите бизнес лидери, смята младият мениджър и финалист в конкурса Next Generation Росен Григоров
Share Tweet Share
Снимка

"Винаги съм бил ориентиран към подобряване на процеси, към работа с вътрешни или външни клиенти, управление на резултати, управление на продажби", разказва за себе си Росен Григоров, който е един от 12-те финалисти в конкурса за млади мениджъри Next Generation 2015.

 Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Десет години. Толкова прекарва Росен Григоров в банковия сектор, преди да започне да търси новото си професионално предизвикателство. И това, след като е участвал в сливането на три банки в България, закриването на една в Латвия и разширяването на банкирането на дребно на една от най-големите европейски финансови групи в Централна и Източна Европа в годините след глобалната финансова криза.

"Не казвам, че работата в банката не е динамична, но търсех нещо по-динамично", разказва той. Така се озовава в консултантския бизнес, и то в един от най-засегнатите от кризата сектори, който през последните месеци все по-видимо се активизира – този на бизнес недвижимите имоти. Днес Росен е зам.-мениджър "Консултантски услуги и оценки" в консултантската компания MBL|CBRE, където отговаря за работата на още двама души. И като типичен представител на зодия Стрелец продължава да се мотивира от предизвикателствата – например как да спечели труден клиент или да подобри даден процес.

"Винаги съм бил ориентиран към подобряване на процеси, към работа с вътрешни или външни клиенти, управление на резултати, управление на продажби", обяснява той. Ето защо, макар само по себе си навлизането в сектора на недвижимите имоти с неговата специфика на бизнеса и с новата му терминология също да е предизвикателство, Григоров успява да намери приложение на натрупаните през годините в банковия сектор умения. "Да знаеш кои са ти силните страни, да знаеш каква е стратегията ти, как ще я изпълниш", по думите му е съществена част от характеристиките на новото поколение бизнес лидери. Това е една от чертите, която го прави един от финалистите в седмото издание на националния конкурс за млади мениджъри и предприемачи Next Generation, организиран от "Капитал" и "Кариери".

Уроци по пътя
Историята на Росен е именно история на осъзнатото израстване – той самият я започва още с образованието си, като във всеки етап от разказа си посочва и какво е научил на тази стъпка от развитието си. Повествованието започва от английската гимназия "Гео Милев" в Русе, където младежът се насочва към езици, география и икономика и така се озовава в УНСС.

За времето, прекарано като студент в специалност "Международни икономически отношения", Григоров си спомня като добро преживяване и като "общо взето, добро стъпало", което му е дало известна подготовка както за работа с хора, така и за работа с цифри. Липсата на практическо обучение компенсира, като започва да работи още в университета. И макар и първата му работа да е само за два дни, тя му дава и първия досег с междукултурна среда – с колеги от УНСС имат за задача да посрещнат представители на холандска бизнес мисия в България и да ги подпомагат организационно по време на престоя им в страната и срещите им с местни партньори.

В трети курс започва и първата си по-дългосрочна работа – във външнотърговска компания, която се занимава с внос-износ на машини за строителната и миннодобивната промишленост. "Това ми беше полезно, тъй като точно тогава съвпадаше с курса ми по международна търговия и видях наистина как стават практически много от нещата с клиенти и с доставчици, по обработката на документи, воденето на търговски преговори и т.н.", обобщава Росен. Престоят му там обаче също е сравнително кратък и след 3-4 месеца напуска заради отдалечената локация на работното място.

Следващите му стъпки го отвеждат последователно в компанията за информационни услуги AII Data Processing и в инвестиционния посредник "Булброкърс" (акционер и в двете, пряко и непряко, е един от издателите на "Капитал" Иво Прокопиев), с кратко прекъсване за Work and Travel в САЩ. В първата се занимава с класифициране на бизнес информация, което задълбочава познанията му за пазарите и борсовата търговия. "Оттам се запалих по финансовите и капиталовите пазари", разказва Росен. Практическа възможност да приложи новите си знания получава в "Булброкърс", където прекарва известно време в брокерския отдел.

"Next Generation мениджър е човек, който е в крак с новите, променящи се условия и с последните нововъведения в сектора си, да е постоянно информиран и наистина да познава добре бизнеса си."

Първи стъпки в банкирането
Историята продължава в Полша, където младежът попада през лятото на 2004 г. благодарение на интереса си към програма "Българската мечта", която дава възможност на студенти и млади специалисти да добият опит по време на 2-3-месечен стаж в чуждестранна фирма. Интерес към него проявяват от полската банка Pekao, част от групата на италианската Unicredit в Полша, където изкарва двумесечен стаж в отдел "Инвестиционни продукти и депозити". "Ролята ми беше не само да се запозная с пазара на взаимни фондове и структурирани депозити, но и трябваше да изготвя анализ на пазара и предложение какъв нов продукт би бил добре да се разработи за полския пазар, който е доста по-различен от българския, най-вече от гледна точка на обема", обяснява Росен. Особено предизвикателно за него е и това, че част от информацията е изцяло на полски.

След приключването на стажа ръководителят му го пита почти на шега какви са бъдещите му планове и му препоръчва да се обърне към банкирането на дребно в българската банка от групата – Булбанк. Така се стига до интервю за анализатор в отдела, който се занимава с привличане на нови клиенти в две подразделения – алтернативни канали (call-център и интернет банкиране) и откриване на нови клонове. "Аз бях в откриването на нови клонове, където работих около две години и половина, като последната година и половина беше като мениджър на един проект и ключов член в друг", разказва той. Двата проекта са свързани и също особено предизвикателни – през 2005 г. започва сливането на "Хеброс", Булбанк и HVB Bank Биохим, а Григоров е ангажиран в оптимизирането на размера на клоновата мрежа на трите обединени банки, която тогава наброява около 320 филиала, както и в определянето на най-добрия модел на работа и съответно структурирането на новите клонове. Всичко това е свързано и с много пътуване из страната, като дава възможност на младия мениджър възможност да посети места, на които признава, че иначе едва ли би отишъл.

Задълбочаването на мениджърските му умения продължава и на следващата позиция, която поема във все още интегриращата се Уникредит Булбанк – на ръководител на сектора за работа с мобилни сили за продажби и партньори. Целта там е да се подобри моделът на работа на банката с външни партньори по привличането на клиенти – агенти физически лица и компании, които са специализирани в кредитно посредничество. Другата основна дейност е създаването и управлението на екип от вътрешни специалисти, които работят за привличането на клиенти малки фирми. На практика младият мениджър работи пряко с външните партньори и следи резултатите и качеството на работата им, като същевременно индиректно управлява и дейността на около 30-те специалисти по привличане на малки фирми, като отговаря за организирането на търговски инициативи, управлението на продажбите и търговските резултати. "Това си беше чиста функция тип "развитие на бизнеса и управление на продажбите" (business development & sales management), тъй като аз и екипът ми управлявахме продажбите през този отдел от гледна точка на целеполагане, следене на резултатите, организиране на търговски кампании, определяне на нивата на допълнителното възнаграждения, обучения, когато има нов продукт или модификации, и т.н.", уточнява той за работата си. Допълнително предизвикателство междувременно се явява и разразяването на глобалната финансова криза, която към 2008-2009 г. все по-осезаемо засяга и българските банки.

Снимка

За служителите е важно да виждат в мениджъра си човек, който наистина стои зад тях, защитава интересите им и постоянно се стреми да им дава предизвикателства, като в същото време ги подкрепя, мотивира ги да се учат и им дава такава възможност, убеден е Росен Григоров.

 Фотограф: Надежда Чипева



Международен опит
Освен с финансовата криза обаче този период от кариерата му съвпада и с разширяването на отдела за банкиране на дребно за Централна и Източна Европа (ЦИЕ) в Bank Austria. Австрийската институция играе ролята на централа за банките на финансовата група Unicredit за региона и всъщност е собственик на капитала и на българската Уникредит Булбанк. За разширяването на отдела през 2009 г. се търсят старши експерти за отдел "Подпомагане на продажбите", които да отговарят за управлението на продажбите за определен брой държави. Росен отговаря за Чехия и Словакия, както и, макар и за кратко, за Русия и България. Новите му задачи са свързани с работа с търговските отдели в съответните банки в отделните държави, мониторинг на продажбите и разработване на съвместни инициативи с централата. Дейностите включват и т.нар. benchmarking, или съпоставянето на представянето на отделните банки – при това не само между държавите в Централна и Източна Европа, а и спрямо пазарите в Германия, Австрия и Италия, които са основни за Unicredit, и които са доста по-развити. Отделно от това представянето на всяка от банките от групата се съпоставя и спрямо конкурентите в съответната държава – т.е. позицията изисква и познаването на банковия пазар в дадената страна.

"Беше много динамична и отговорна работа. Ролята на централата беше да спусне до банките в ЦИЕ финансови и търговски цели и нашият отдел следеше това представяне и го анализираше, като трябваше да се подават своевременно сигнали за евентуални проблеми и несъответствия", разказва Григоров. По думите му работата е и много чувствителна, като изисква не само финансови и аналитични умения, а и умения за комуникация с хора. Поредното предизвикателство му носи и новите придобити умения – за работа под напрежение и работа в условията на познаването и отчитането на междукултурни различия. "Този период доста ме обогати", обобщава младият мениджър.

След три години в този отдел прекарва и още година и половина в Австрия, като сменя направлението и се присъединява към дирекция "Финанси", сектор "Изпълнение на стратегията", където работи по стратегически проекти и по стратегическия план на Unicredit за Централна и Източна Европа. Новото професионално предизвикателство също е динамично, тъй като задачата на отдела е да следи и координира изпълнението на ключови проекти в различните направления – банкиране на дребно, корпоративно банкиране, управление на риска, и т.н. – така че да водят до изпълнение на общите цели. Сред основните функции на Росен пък са дейностите по сливания и придобивания (M&A) на Unicredit за региона на ЦИЕ, а основният проект, по който работи, е обявеното през 2013 г. затваряне на банковия бизнес на италианската група в Латвия. В рамките на преструктрурирането на дейността местната дъщерна банка връща лиценза си и изплаща събраните депозити на вложителите, а кредитният й портфейл се прехвърля към лизинговото дружество на Unicredit в страната.
Процесът е свързан с координация между структурите на Unicredit на местно и групово ниво. Bank Austria играе ролята на централа за бизнеса на Unicredit в ЦИЕ, но сделки, които имат осезаемо влияние върху капитала на финансовата група, трябва да получат одобрение от борда на директорите на Unicredit и от централната банка на Италия.

Освен с координационна роля Росен Григоров участва и в изготвянето на финансови и инвестиционни анализи, свързани с различни планове и предложения за покупка на небанкови финансови институции, портфейли от активи, преструктурирания и др.

Още по темата: Предстои безплатен MBA клас за кариерно развитие

Стара държава, нова сфера
В един момент обаче по семейни причини натежава решението да се върне в родината. "Често ме питат защо съм се върнал, но просто идва един момент, в който човек преценява, че трябва да се развива на друго място", казва той. Тогава решава и че моментът е добър за започването на нова страница, и след известно търсене и проучване избира консултантската компания MBL|CBRE, към която се присъединява през 2014 г. като заместник-мениджър "Консултантски услуги и оценки". "Това, че компанията работи в сферата на недвижимите имоти, за мен беше предизвикателство, защото все пак има разлика с банковия бизнес, но уменията, които бях натрупал, определено влизат в полза и сега", смята Росен и допълва, че се радва, че е предприел тази стъпка. "При връщането има и един т.нар. обратен културен шок, но, общо взето, плюсът е, че все пак си в своята среда, докато в чуждата страна никога нямаш това усещане. От друга страна, за мен беше важно да изляза от зоната си на комфорт – тъй като е много хубаво да живее човек в Австрия, която е може би най-близката държава и по темперамент, и чисто географски до България от западните страни – така че смених и компания, и държава", обяснява той.

Структурата на работата в консултантския бизнес също е доста по-различна – по-хоризонтална и не с толкова йерархични нива, колкото в банката. Отделът, в който работи сега, се състои от четирима души – директор, той самият и още двама сътрудници. "Ролята ми в консултантския отдел е комплексна – експертна, участвам в изготвянето на консултантски доклади, пазарни проучвания и анализи, и отговарям за това консултантските доклади и оценки да бъдат изготвени качествено и в срок. Имам и търговска роля, като отговарям за дейности по развитие на нови услуги, привличане на нови клиенти, посещения на събития и активен нетуъркинг. Работата ми е свързана с управление на екипа от сътрудници, но крайната роля за управлението на резултатите има директорът на отдела", пояснява Григоров.

Освен това към вътрешните стандарти на MBL се добавят и тези на световния лидер CBRE, на който българската компания е филиал. "Основното за мен е развитието на устойчив бизнес и постигането на устойчив ръст, тъй като ние работим с бизнес клиенти, предимно големи корпоративни и международни клиенти, и името на CBRE, на която MBL е асоцииран партньор, е силен бранд в световен мащаб – това ни задължава да спазваме високи професионални стандарти и етичен кодекс. Разчитаме на високо професионално ниво и добра репутация, с което успяваме да формираме дългосрочни бизнес взаимоотношения с нашите клиенти", обяснява мениджърът. Дори и в най-натоварените периоди с най-предизвикателните крайни срокове обаче избягва да носи работа вкъщи и предпочита да свърши спешните задачи в офиса.

"Основното за мен е развитието на устойчив бизнес и постигането на устойчив ръст, тъй като ние работим с бизнес клиенти, предимно големи корпоративни и международни клиенти, и името на CBRE, на която MBL е асоцииран партньор, е силен бранд в световен мащаб – това ни задължава да спазваме високи професионални стандарти и етичен кодекс."

Мениджър от ново поколение
Колкото до управлението на работата на другите, Росен споделя, че предпочита да не е силно ангажиран с микромениджмънт на екипа си, ако не се налага. "Не всеки подход работи за всички, така че зависи от самия човек – ако тепърва започва и няма много опит в това, което прави, или пък по първите стъпки усещам, че му е по-трудно да свикне, тогава има малко повече смисъл поне в началото контролът върху работата му да е по-висок, така че да може да види грешките, да се поучи от тях и да набере увереност. Когато обаче добие повече опит, всеки започва да си изгражда собствен стил и тогава, стига да си изпълнява целите и да се справя като цяло, ако се справя добре, не е нужно работата му да се следи толкова отблизо", обяснява той. Основното, според него, е служителите да виждат, че това, което правят, има смисъл, и да усещат, че усилията им са възнаградени. Не по-малко важно по думите му е и това те да виждат в мениджъра си човек, който наистина стои зад тях, защитава интересите им и постоянно се стреми да им дава предизвикателства, като в същото време ги подкрепя, мотивира ги да се учат и им дава такава възможност.

"За мен Next Generation мениджър е човек, който е подготвен както професионално и с образователен ценз, така и като нагласа, да управлява процеси, хора и компании – и в настоящия момент, и след пет, и след 10 години", смята Григоров. "Човек, който е в крак с новите, променящи се условия и с последните нововъведения в сектора си, да е постоянно информиран и наистина да познава добре бизнеса си", допълва той.

Трудното решение

Да напуснеш комфортната зона

Може би това да се върна в България. От един момент нататък вече бях решил да се прибера, но въпросът беше точно кога да стане и съответно на каква позиция – дали да продължа в банката, или да пробвам нещо ново. В този момент и жена ми не беше започнала работа, така че трябваше да реагирам в рамките на няколко месеца. Плюсовете да остана в банката бяха, че все пак познавам хората, а и до голяма степен щях да запазя някакви условия, които съм имал, т.е., така да се каже, щях да остана в комфортната си зона. Алтернативата беше отново да се запознавам с нови колеги и с нов тип бизнес. Предпочетох да избера по-рисковото решение, тъй като търсех ново предизвикателство – нещо, което да е по-динамично от банката.

Росен Григоров е роден през 1979 г. Завършва английската гимназия "Гео Милев" в Русе и магистратура в УНСС със специалност "Международни икономически отношения". Започва работа още в университета, което му помага да компенсира липсата на практическо обучение в родното образование. В първите години сменя няколко позиции и работодатели, като се занимава с външна търговия, класифициране на бизнес информация и финансово брокерство, докато в крайна сметка не се озовава в Полша, на стаж в местната банка Pekao от групата на италианската Unicredit. Следващите десет години преминава на различни позиции в структурата на групата първо в България, а след това и в Австрия, докато преди малко повече от година не решава да се завърне в родината и да потърси ново професионално предизвикателство. От август 2014 г. е зам.-мениджър "Консултантски услуги и оценки" в консултантската компания MBL|CBRE. От 2010 г. е CFA charterholder и член на CFA Institute и на Българската CFA асоциация. В свободното си време обича да излиза на разходки със семейството си и с приятели. Обича да спортува и да слуша музика, като играе футбол или ходи на фитнес поне два-три пъти седмично, докато за музика му остава време предимно в трамвая. Иска да научи шестгодишната си дъщеря да е уверена в собствените си сили и възможности, но най-вече да бъде добър човек.

За компанията 

Водещата българска консултантска компания в областта на бизнес имотите MBL е основана през 2007 г., а от 2009 г. е асоцииран партньор за България на международния лидер в сектора – консултантската компания CBRE. Дружеството предлага различни решения в отговор на комплексните нужди на клиентите си – брокерски услуги за търговски, индустриални и офис площи, управление на инвестиционни проекти и управление на имоти, инвестиционни продажби, консултантски услуги, пазарни проучвания и оценки на имоти. Компанията работи с широк кръг български и международни клиенти, сред които инвеститори, инвестиционни и пенсионни фондове, банки, търговци и наематели. Към момента броят на служителите й е около 25 души.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly